Tuesday, June 25, 2013

Hadith Ke 2 & 3

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Hadith No. 2 dalam Umdatul Ahkam

-          Dalam Hadith ini berkaitan dengan perihal bersuci sebelum solat, yakni berwudhuk atau mengangkat hadas sebelum solat.

-          Hadith ini antara hadith yang taka da sabab wurud hadith

-          Kami membahaskan tarjamah atau biodata Abu Hurairah r.a, nama sebenar abu hurairah r.a. ialah Abdul Rahman bin Sakhar. Adapun yang menamakan Abi Hurairah itu adalah Rasulullah s.a.w sendiri…beliau telah meriwayatkan hadith sebanyak 5374 hadith, beliau menjadi sasaran tohmahan dan fitnah orientalis kerana beliau antara sahabat yang akhir masuk ISLAM tapi boleh menghafal hadith lebih banyak dari sahabat yang lebih dulu memeluk ISLAM. Ada cerita disebaliknya, ada dalilnya.Beliau masuk ISLAM pada 7 H.
-          Pengertian Hadas itu ialah..masih tak jumpa homework ni..huhu

-          Ilmu baru yang saya dapat dalam ni, berwudhuk semasa haidh adalah harus, kerana Rasulullah pernah buat ketika dalam keadaan berhadas besar (janabah) beliau mengambil wudhuk.

-          Tidak pula hadith ini memberikan kefahaman untuk mengambil wudhuk tiap kali solat, sbnya, kalau masih tidak terbatal wudhuknya pada waktu solat sebelumnya, masih boleh terus langsung solat..[entah faham entah tidak pembaca ni ya..makanya, ditanya kalau tak jelas yah..!]

-          Dan Islam itu menitik beratkan kebersihan…=)

Hadith No. 3 Tentang larangan mengambil wudhuk main-main..

1.       Hadith ini membawa makna ada tumit-tumit yang nantinya bila berwudhuk tidak dibasahkan tumit kerana tidak menggosokkan kakinya, sedang dalam Al-Quran diperintahkan untuk menggosok kaki tersebut, bukan hanya melalukan air ke atas kaki..tanpa menggosok-gosokkannya..

2.       Ancaman yang diberikan adalah berbunyi,’celakalah pada tumit2 (yang tidak dibasahi air wudhuk) kerana itu adalah dari api neraka’ bermakna, ancaman untuk mereka yang berwudhuk main2 saja atau tidak menggosok keSEMUA anggota WUDHUK yang Wajib (seperti dalam RUKUN WUDHUK) adalah diancam nerakalah baginya.


3.       Lojik bagi mereka yang mengambil wudhuk, semakin nak habis wudhuk semakin malas untuk menyempurnakannya.

alhamdulillah..ini tak masuk dari Kitab Sahih Bukhari dan Sahih Muslim yang kami sama-sama baca ari ni,,, apakan daya dah mengantuk bangat!!

kami kena hafal Manzhumatal Baiquniyy dan Umdatul Ahkam tu..doakan kami..

No comments:

Percutian 5 Hari 4 Malam ( Day 1)

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~ Bismillahirrahmanirrahiim.. Alhamdulillah, nikmat masa yang ada say...