twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Sunday, February 19, 2012

Kerana Aku sudah..

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Kali ini sudah kali yang ke sembilan aku menerima takhdim dari orang. Entahlah, rasa seperti lali dan rasa berputus asa. Namun, Hati dikuatkan kerana ALLAH sayang pada yang suka berusaha. Kesemua kisah BM ku berakhir dengan penolakan. Tidak pernah melepasi peringkat taaruf. Aku akur, kerana aku sendiri yang memulakan.

***

Kebas. Itu saja yang boleh aku katakan. Nak gambarkan rasa ini, hanya Allah yang tahu. aku semakin mengambil berat akan diriku sejak ada seorang sahabat berkata penyakit ini senang bin mudah menjadi status kronik, malah perlukan pembedahan sebagai rawatan intensif.

Rawatan lain, Fisioterapi..namun, ada bayaran..T.T

Teringat pada kata-kata ayah..," Fisoterapi tu berbayar nak..dan itulah masalah kita.., tak pa, nanti kita berubat cara kampung.." Suara ayah mendatar menyembunyikan rasa yang berjuta dalam hatinya.

Muncul dalam hati, kalau begitu, baik aku kawin saja. Dengan orang kaya. Maka bapa takkan terbeban. Tapi bila?? Aku pernah terbaca dalam internet..bagi pengidap penyakit ini..kebarangkalian untuk mengandung itu akan menghadapi kesukaran akan ada. Kerana tulang tak mampu menampung berat anak yang dikandungnya. Batasan pergerakan juga terlalu banyak.

Ada kes lain, dalam masa tiga tahun, kondisi tulangnya dari 'mild' kepada 'kronik' sedangkan dia sendiri tidak menyedari keadaannya. Risiko untuk aku menjejakinya ada banyak. melainkan setiap hari di kampus, aku bawa pendrive je ke kuliah..n ipod..kitab2 smua dalam softcopy..
naik motor atau kenderaan yang sewaktu dengannya.

Kawin awal?..adakah itu jalan yang betul?? mesti orang tak mahu isteri yang berpenyakit..menyusahkan..aku kena pastikan diriku dijaga oleh insan yang benar-benar ikhlas. Benar-benar penyabar. Sentiasa memahami. Rajin. Mak aih..aku ni..berangan saja lebih..

Haha..aku sendiri tidak seperti itu..Adakah Allah akan makbulkan hasratku ini?...

***

" Ustazah faham perasaan kamu, tapi dia kata, dia tak sedia la pula..Ustazah pun tak faham..,"
Ustazah Mardhiyah menenangkan jiwaku yang sedang menangis. Dia serba salah memandang wajahku yang masih senyum, namun mata ku memandang ke luar jendela. Kali ini aku dah penat menangis. Lali benar dah..

Bukan nak kata diriku malang namun setiap yang masuk nak taaruf nak takhdim semuanya mengelat dan menukar statement selepas mengetahui penyakitku yang bukan satu. Alhamdulillah 'ala kulli hal..Bukan salah mereka. Malah mereka memang memilih keputusan yang tepat. Insya ALLAh mereka akan jumpa yang lebih baik dariku. Amin~

Ini insan kelapan. Sekarang insan ke - 9. Aku dah naik segan dengan bapaku..Dia sendiri menawarkan nak tolong carikan..tapi ada pula yang nak masuk. Istikharah punya istikharah. Aku terbuka hati nak bertaaruf. Apa pun, soal pelajaranku tak pernah terjejas dengan urusan jodoh ini. Kerana jika kita mencari redha ALLAH, Allah akan menjaga keperluan kita yang lain. Yakinlah jika kamu beriman. Yang penting...niat betul-betul nak redha ALLAH.

Tambahan pula, memiliki keluarga yang begitu memahami amat-amat meruntun jiwa. Bapa sejak tahu keadaanku dengan penyakit ini, dia berusaha memenuhi kemahuanku, termasuk nak nikah awal. Terima kasih ALLAh dengan pemberian bapa yang seindah ini! Hikmah penyakit kot..Dengan ini aku belajar, yang menyakitkan itu tidak semua pahit.



"Tidak semua yang kita rasa buruk itu tidak baik untuk kita dan begitulah sebaliknya.."..

Aku pernah bertanya pada bapaku, kenapa dia benarkan aku kawin awal. Dia kata, kerana aku sudah menginjak dewasa. tambahan pula, penyakit yang aku hidapi memerlukan sokongan yang padu dari seseorang yang dekat dan sentiasa berada di sisi, menjaga kebajikanku. Dia akur, jarakku yang jauh dari family begitu merisaukan dirinya..seorang yang dipercaya bernama menantu perlu memegang amanah ini..

Sebolehnya, dia begitu berharap aku dapat dijaga dengan baik, dan melambatkan pembengkokan tulang yang boleh berlaku dengan cepat jika tidak kena caranya. Di samping itu, dia berpesan untuk menjaga akademik semampu boleh, jangan merasa rendah diri dengan orang lain yang sihat wal'afiat. Buktikan pada semua yang orang yang bermasalah sepertiku tidak akan kalah dengan ujian. Hanya kepada ALLAH tempat pergantungan, bukan kerana yang selainnya!

***

Aku terjumpa video ini ketika mencari bahan dalam youtube..

Karena Setiap Kesulitan terdapat dua kemudahan

Sehingga saat ini tidak pernah ku berhenti munajat, jika benar ada insan yang dihantar ALLAH untuk menjagaku di dunia, Alhamdulillah..jika dihantar  untuk membantunya berjuang, aku rela..biarlah macam mana pun ALLAh lebih tahu setiap ragam hambaNya. Dan ingatlah wahai diri, Keadilan ALLAH takkan ada bandingannya.. saling melengkapi adalah fitrah insan adam dan hawa..Moga ALLAH permudahkan insan seterusnya ini..


~ Ros purple~


Tiada yang berkenaan , hanya karya yang terlintas..sekadar mendatangkan idea dan pendapat secara tidak langsung..suka atau tidak ini karyaku..cuma jika ada hakikat yang tersalah tafsir, tegurlah..`salam juang smua!..Ujian tetap menuntun dirimu, kecuali dirimu berada dalam syurga dan neraka..=)