twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Saturday, November 30, 2013

Ujian Masa Lapang

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Benarlah, semasa kau senang semua kau lupa..
Semasa kau sempit, masa itu baru menyesal..

Simple Reminder, Buat yang Leka.

Sunday, November 10, 2013

Keutamaan Zikir Kepada ALLAH s.w.t

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Assalamualaikum, Salam 5 Muharram..kalau tak silap la..^^p..Alhamdulillah, masih kuat untuk menulis. Ada sahabat baru bagitahu, dia ada komen di post yang sebelum ini. Alhamdulillah, ada juga orang baca...jazakillah, Dia sahabat satu sekolah, satu kelas, satu Akidah..satu VISI!

=) saya suka ingat wajah dia yang ceria. Sebab itu kalau tengah tension, saya cuba ingat wajah dia semasa dia tension tapi sempat lagi buat buat lawak ...Muka dia masih comel,, hehe

Saya hargai sahabat sebegini, dia kalau tahu sahabat dia dalam kesusahan, dia mudah menangis sama. Seolah dia yang rasa sakit tu. Kadang, kerut muka dia pun seolah dia yang dapat masalah tu..

Baik, masa untuk kongsi sesuatu...

Manfaat Dzikir Mengingat ALLAH 

Dzikir mengingat Allah sangat besar manfaatnya dalam kehidupan dunia maupun akhirat antara lain sebagai berikut ini :

1) Mendapat ketenangan hati dan bebas dari perasaan jengkel, kecewa, sedih, duka, dendam dan stress berpanjangan ( Ar Raad 28)

2) Dikeluarkan dari kegelapan dan kesempitan hidup kepada cahaya terang benderang serta mendapat salam penghormatan (selawat) dari Allah dan para MalaikatNya (Al Ahzab 43)

3) Terpelihara dan terhindar dari melakukan perbuatan keji dan mungkar (Al Ankabut 45)

4) Terpelihara dari kelicikan dari tipu daya syaitan yang berusaha menyesatkan (An Nahl 99)

5) Selalu mendapat jalan keluar dari berbagai kesulitan yang datang menghadang dan mendapat rezeki dari tempat yang tidak pernah diduga, serta selalu dicukupkan semua keperluan hidupnya ( At Thalaq 2-3)

6) Dibukakan baginya pintu kemenangan, diampuni dosanya yang lalu dan yang akan datang, ditambahkan baginya berbagai kenikmatan hidup, ditunjuki jalan yang lurus, dan diberi pertolongan dengan kekuatan yang dahsyat. ( Al Fath 1-3)

7) Selalu mendapat perhatian istimewa dari Allah di manapun ia berada, selama ia ingat pada-Nya (Al Baqarah 152)

8 ) Terhindar dari beban hidup yang berat dan tidak sanggup dipikul serta terhindar dari siksa dan azab yang melampaui batas ( Al Baqarah 286)

9) Diampuni segala dosanya, dihapuskan segala kesalahannya dan diwafatkan bersama orang yang berbuat kebaikan ( husnul khotimah) (Ali Imran 193)

10) Mendapat kehidupan yang baik sampai datang ajal yang telah ditetapkan (Hud 3, An-Nahl 97)

11) Dibalasi dan dilipat gandakan amal kebaikannya dengan yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan ( An Nahl 96-97)

12) Selalu disertai Allah di manapun mereka berada (Al Baqarah 153, Al Hadit 4)

13) Mendapat pertolongan dari ribuan tentara malaikat dalam menghadapi berbagai hal dan masalah di dunia maupun akhirat ( Ali imran 124-125, Fushilat 30-31)

14) Dimudahkan semua urusannya dan diberi bimbingan menempuh jalan yang mudah (Al Lail 7, Al A’la 8 )

15) Dibukakan baginya keberkahan dan pintu rahmat dari langit dan bumi (Al A’raaf 96)

16) Diwafatkan dalam keadaan baik dan disambut oleh para malaikat dengan salam penghormatan ( An Nahl 32, Ar Raad 23-24, Al Ahzab 44 )

17) Mendapat kehidupan yang baik selama masa menanti dialam barzakh ( Ali Imran 169)

18) Memiliki wajah yang putih berseri di hari kebangkitan ( Ali Imran 106-107)

19) Memiliki wajah dan tubuh yang bercahaya terang di hari kebangkitan ( Al Hadit 12-13 dan At Tahrim 8 )

20) Menerima buku catatan amal dari sebelah kanan dan dimudahkan saat dihisab dan ditimbang semua amalnya (Al Haqqah 19-21 )

21) Memiliki timbangan kebaikan yang lebih banyak dan berat (Al Qori’ah 6-7,Al A’raaf 8 )

22) Diselamatkan Allah dari ganas dan panasnya api neraka (Maryam 72-73, Al Lail 17)

23) Dimasukan kedalam taman syurga dan hidup kekal selamanya disana (Az zumar 73)

* Rasulullah membuat perumpamaan antara orang yang berdzikir mengingat Allah dengan orang yang tidak berdzikir seperti orang yang hidup dengan orang yang mati. In shaa Allah dengan banyak berdzikir dilindungi Allah dari berbagai kejahatan mahluk ciptaannya yang terlihat maupun tidak terlihat, yang diketahui mahupun tidak diketahui. Mari kita hidupkan seluruh waktu kita dengan berdzikir mengingat Allah di manapun kita berada ketika berdiri, duduk dan berbaring, In shaa Allah hidup menjadi mudah dan ringan.

:: Tausiah Bersama / Silakan 'Share' Demi Allah Robbul alamin 



****selingan*****

....Saya baru jumpa dia sabtu lepas, ahad kami berpisah, dia belum beritahu saya sesuatu...>0<..

Apa pun, saya doakan urusan tesisnya dipermudahkan..

Dia baru satu, alhamdulillah...seorang lagi baru selesai berprogram dengan saya, dia menggagahkan diri datang seorang dari UPSI untuk menyatakan 'cinta dan sayang' nya kepada jalan dakwah yang dipilihnya sebelum ini..Dia juga telah kembali ke destinasinya dan akan pulang Sabah..Cuti sudah dia cekgu kan..^^..

Selepas ini saya akan sebut lagi sahabat2 yang sedang hadir dan saya sedar akan kehadirannya dalam hidup saya..

Tunggu..


Tuesday, November 5, 2013

Perjalanan Masih Jauh Kawan!

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Assalamualaikum, Salam Maal Hijrah, Satu Muharam..

Cuti kan?

Khair..

Selepas memuhasabah diri, kita lebih nampak mana kelemahan dan kekuatan diri kita. Dah Muhasabah?^^

Sekadar berkongsi, saya dapati saya perlukan insan lain dalam hidup saya. Bukan tidak boleh berdikari, tapi bagi saya, setiap insan yang hadir disekeliling saya ada yang dia akan topup walau secebis kelemahan saya. Maka, bagi saya mereka semua adalah sign yang ALLAH beri bahawa ALLAH ada dengan saya sepanjang masa!Subhanallah..

Di masa saya butuh motivasi, beberapa orang hadir, walau bukan title sebagai kawan baik, tapi mereka menganggap diri mereka sahabat seperjuangan! Kata2 mereka selalu buat saya rasa betapa saya perlu bertindak daripada terus meratapi nasib diri dek terkena jentikan ujian ALLAH..

Di Saat saya rasa ilmu saya kekurangan , mereka hadir menutupi kelemahan itu. Sungguh ia menyebabkan saya perlu bersungguh-sungguh untuk menambah ilmu yang akan diguna sepanjang menggelar diri daie.

Di waktu saya rasa jenaka itu perlu untuk hiburkan jiwa yang sedih, muncullah gelagat2 mereka yang spontan tapi betul2 sedarkan saya bahawa ALLAh lah yang utus mereka.

Oleh kerana itulah, Bila mereka ada buat salah dengan saya...yang pada saya mereka tidak sengaja, atau terpaksa, saya bisa senyum dan ketawa. Kerana mereka tetap manusia yang tidak maksum. Di saat mereka tergores hati saya, saya rela memaafkan mereka kerana saya juga pernah buat salah dengan mereka..Di waktu saya rasa keseorangan saya baru sedar saya yang menjauhkan jarak kami..

Tapi, kawan@sahabat..inilah ujian kan? Ujian Ukhuwah kata sep2 haraki.

Sejauh perjalanan ini, moga kita terus bertaut hati sebagai sahabat paling setia, yang memahami ukhuwah bukan pada pertemuan, tapi pada doa sahabat yang tidak diketahuinya..

=')

Semoga insan2 yang ikhlas bersahabat dengan insan dhaif ini terus dirahmatiNya dan diberkatiNya, selagi perjalanan ini belum tiba di syurga. Kerana Syurga itu dar Rahmah..

kita nak jumpa di Syurga Firdaus,kan? ;')




Friday, November 1, 2013

Dari Tuhan Semuanya Bersebab

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Alhamdulillah hari ini saya merasai nikmat ujian dunia, ujian kuliah, akademik...Lupa sebentar bahawa saya sudah berkali-kali melalui ujian hidup. Ah, begitulah rahmat ALLAH, rasa pahit(ujian musibah) itu hilang sedikit demi sedikit.

Justeru jangan dilupa nikmat juga adalah ujian..

Sekali diuji jangan patah semangat, kerana hikmah ujian itu supaya lebih kuat mendepani masa hadapan!

“Tiada seorang mu’min yang rasa sakit, kelelahan (kepayahan), diserang penyaki tatau kesedihan (kesusahan) sampai duri yang menusuk (tubuhnya) kecuali dengan itu Allah menghapus dosa-dosanya” (HR. Bukhari).

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (2:286)


Allah Sayang Kamu dan Saya.

Berfikir kenapa Allah berikan semua ini kerana itulah semua yang kita perlukan. Bersabar dengan sesuatu yang menguji iman itu menaikkan darjat. Bsersyukur dengan apa yang ada menambahkan nikmat. Allah..

Hiduplah seperti mana yang ALLAH,mahukan tidak lain sebagai HambaNya. Usah berangan melakukan segala-gala yang memberi nafas kepada nafsu sedangkan ia bukan kehendak ALLAH..Bukan menepati tujuan penciptaan ,

'AdDzariat : 56'

Renungilah..

Sedikit Tips untuk meneruskan hidup..

1. Hidup untuk Tuhanmu; Allah Yang Esa
2. Tambah Ilmu mengenai Allah dan alam ciptaanNya
3. Dekati orang-orang yang Takutkan ALLAH
4. Sentiasa melafazkan kalamullah
5. Sentiasa bergelumang dengan sunnah KekasihNya, Rasulullah s.a.w..
6. Tunaikan hak mereka yang memerlukan sesama manusia dan Hak ALLAH sebagai Pencipta dan Tuhan Sekalian ALAM.
7. Jauhi Murka ALLAH
8. Amal semua ilmu yang ada, sebarkan..
9. Sentiasa ingat titik permulaan menuju ALLAH iaitu MATI.
10. Sentiasa mengharapkan redhaNya..

Ok, That's All For today, may ALLAH ease u and me in this life and hereafter!