twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Wednesday, March 27, 2013

Tak Apa, asalkan ....

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Malam seperti biasa..menyebarkan keheningan..
Insan-insan kelenaan melayari bahtera mimpi. Ada yang indah, ada yang seram..ada macam-macam lagi..usah disebut di sini..takkan habis punya!

Kehidupan seorang yang bernama Asi terus diteruskan. Dia faham. Dia Tahu, setiap titik kehidupan ada 'Turning point'nya..

Tiap kesilapan, ada hikmahnya..Dia kini bersedia dengan apa sahaja kemungkinan.
Inilah kan, insan biasa ini..susah benar berjumpa dengan yang betul-betul istiqamah dalam ke'maksum'annya..dari berbuat dosa..susah amat mendapatkan yang betul2..suci dari dosa.

Alhamdulillah, itu ilmu yang dipegangnya sehingga kini..

Sebaik-baik pendosa itu mereka yang bertaubat...

***

So, What's Next, Asi?

Argh..persoalan itu menanti jawapan. Memang aku perlu berfikir mengenai itu. Yang berlalu biarlah pergi, usah dipanggil-paggil. Sejak 'Hidayah' itu kemari...sejak itu persoalan itu menerjah tiap waktu..fikiran berputar ligat, menjalankan fungsinya..

Masjid?
Rumah?
Luar Negeri?
Luar Negara?

Di mana harus bermula perubahan ini? Biasa kalau orang yang insaf kata,yakni golongan ustad-ustad..mereka bermula dengan jadi orang yang kuat sembahyang..apa kata orang alim, solat?..ha..lebih kuranglah..

Pernah juga aku tanya orang yang baik tiba-tiba jadi 'menjadi-jadi'..dia kata, titik point dia jadi begitu selepas dia tinggalkan sembahyang..err..solat..mula-mula..satu waktu, iaitu subuh..lama-lama..semua waktu dia kasi tinggal!..lepas tu, mula la berjinak-jinak dengan kawan-kawan yang suka berhibur.. dia kata, dia teruja dengan kehidupan begitu..

entahlah dia..aku ni,,memeng tak solat pun..agaknya, sebab tu la aku ni di cop 'anak tak guna' oleh bapa aku..dari kecil gitu, bapa aku tak pernah ubah gelarannya. Kalau pulang rumah ja, 'anak tak boleh harap ' lah..'anak bikin susah' lah..macam-macam gelaran yang dibagi..ai..aku apa lagi, berusaha merealisasikan kehendak dan doanya..jadi bukan salahku la seratus peratus kan kenapa aku begini?

Tapi..kalau difikir-fikir semula..kasian juga bapa tu,,pagi-pagi hilang suda, pegi kebun dia..malam-malam sikit dia mesti suda tidur, nda larat kata mama.penat sangat..apa tidak mengangkat kelapa sawit jak pun kerja dia..tapi berumur suda kan..mesti cepat sakit belakang..aku ni..begitu pun nda pandai insap-insap..

banyak juga dosa aku ni, tapi malu pula mau cerita di sini..biarlah rahsia kata ct Nurhalija.

So, What Next?..belum tejawab lagi pla kan?,...Nabil pun pandai kasi nasihat aku, bilang dia..'lu pikiq la sendiri!"

***

Ada bah cewek ni,ntah la cewek ka cowok..biasalah alam maya semua orang boleh menyamar.. dia suka bagi nasihat sama aku. Tapi, bikin panas jak caranya..bikin sakit hati..hari-hari berjela jak mesejnya..nda kami pernah jumpa, tapi dia ni perasan alim, kami kenal di facebook jak pun. Dia punya muka pun nda pernah ku nampak dalam photonya.

Nda pernah pula ku cakap mau gaji dia untuk bagi 'ceramah agama' dalam PM Fb ku..tp dia begitu komited ..tiap hari..rimas juga aku..pun, ada juga la yang betul apa dia cakap. tp, aku ni mana mau cepat mengalah!

satu hari dia kata, ' ok, cukup sudalah k..pandai-pandai la mau hidup'..

lepas tu ndada suda PM dia berhari-hari juga aku tunggu..nda pandai ada mesej2..bila satu hari aku cek..dia suda kasi deaktif FBnya..alala..

Jadi, tiap hari ku baca balik mesej-mesejnya..macam semua betul tau..@@..ndada yang salah..

satu hari aku cek la FB..buring kan satu hari di hari minggu..

ternampak status..

Kasihan ustazah ni..



















Aku jadi panas. Tapi Aku Berfikir semula..kenapa mesti panas? Haha..nda pa.. aku ni bukan sapa-sapa..bukan ustaz pun..bukan orang baik pun..tapi..kalau mau cari calon bini..aku tetap mau yang baik-baik..

tapi, betulkah aku dulu yang perlu jadi baik baru ada orang yang baik tersangkut dengan aku?

Oh TUHAN..eh, Ya ALLAH..ini kali bahana FB ni..macam-macam..benda utama yang aku cari ialah, siapa yang sudi bantu aku ini? Orang yang tak guna?

....Bersambung...

Sunday, March 10, 2013

Di Suatu Petang..10.3.2013

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Mendung Berarak membawa petanda
Hujan kan menyirami menyejukkan hawa
Membawa destinasi mereka
Ke haluan yang lebih baik

Rumah itu tempat singgahan
Ziarah sunat yang lama tertunda
Melahirkan rasa sejuta bahagia
Kali kami berkumpul penuh
Bukan hanya separuh -paruh..^^

Tercatat sejarah sesemester ini
Ayam dan Cucur menjadi saksi
Pertembungan minda menguatkan yakin
Berkongsi kekuatan penentu keseimbangan
Solat Jemaah tetap Memaksi

Diakhiri dengan satu keimanan
Agar tindakan perlu disusul
Bukan niat untuk retorik
Ini hanya tempat melakar
Khuttah dah siap perlu realisasi

Bergerak pulang menyinggah taman sihat
Ziarah muakkad sahabat malang
Bukan sekadar mencemar lantai
Tapi sebagai sokongan dan doa
Membawa aura semangat..agar dia tetap kuat!

Sembang sambil meniti pulang
Si andak meluah rasa
Katanya hendak ke Mekah
mengisi masa cuti semester
Semua teruja dan cepat2 berniat
Agar dapat jejaki ke sana..

Apa yang berlaku, susunan ALLAH..