twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Monday, June 24, 2013

Diari Daurah ke-5

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~


Alhamdulillah sampai ke Darussakinah pada pukul 1 lebih..after zuhur, jadi sampai je, makan dulu la..sebab tengah lapar..
Penulis baru perasan, muslimat baru penulis yang sampai. Yang lain datang selepas asar. Huu..>.<..Tak mengapa, selepas makan, kami semua senyap di tempat penginapan masing-masing..

Selepas Asar, barulah mula untuk mempelajari hadith Umdatul Ahkam..Karya Syeikh Abdul Ghani Al-Maqdisi(600H), Ust Shamsul menceritakan , Bahawa penulis Kitab Umdatul Ahkam ini pada Muqadimahnyaadalah Hadith2 yang berkaitan dengan hokum hakam seharian kehidupan insan, yang disepakati oleh dua Imam(Imam Al-Bukhari dan Imam Muslim) da nada juga yang tidak disepakati oleh mereka berdua.

Hanya menganduni 400 lebih hadith dalam kitab ni, dan pada akhir muqadimahnya Ust menjelaskan bahawa ada doa yang ditulis oleh Al Imam Abdul Ghani, Iaitlah doa untuk diselamatkan dari neraka. Menurut Ustaz Shamsul, Syeikh ini menulis bukan kerana apa2 ganjaran tp hanya untuk berkongsi manfaat dengan orang lain…lagipun, ia adalah atas permintaan para rakannya.
Bab Bersuci adalah pemula kitab kecil ini, dan Hadith No. 1 ialah Hadith Niat. Selepas itu, Usta mengajak kami berkenalan dengan sabab Wurud hadith, Tarjamah(biodata Perawi),dan pengajaran hadith. Mungkin apa yang boleh dikongsikan di sini adalah pengajaran Hadith Niat.

HADITH NO.1

Hadith Niat

Pengajarannya ialah:

1. Pentingnya Niat dan Hadith Niat
- Niat berfungsi sebagai pembeza adat vs Ibadah, pembeza ibadah sunat, wajib, semakin ikhlas niat, semakin besar pahala(sumber pahala)

2. kayu Ukur baik buruk amal kita

3.Keutamaan hijrah adalah kerana ALLAH bukan kerana lainnya. Hijrah di sini boleh diertikan peristiwa hijrah dalam Islam, dan boleh juga diertikan dengan Hijrah dari yang buruk kepada yang baik(berubah menjadi baik).

4. Celaan bagi mereka yang beramal untuk mendapat ganjaran duniawi.

Alhamdulillah..

Intisari Hadith;
1.       Sebagai manusia biasa kita diajar oleh Rasulullah untuk memasang niat yang baik pada setiap perbuatan dan amalan kita, kerana perbuatan tanpa niat baik tertolak dan amalan tanpa dalil takut jadi bid’ah.
2.       Manusia akan mendapat pahala sepertimana niatnya.
3.       Niat pada asalnya hanya disebut di dalam hati , niat yang disebut @ dilafazkan adalah khilaf dari sudut @pandangan ulamak

4.        Menurut Imam Syafie, Niat mesti diikuti Perbuatan baru dikira beramal. Ini adalah penegasan kepada yang(mereka) suka berkata, ‘Ibadah ni, niat je pun dah cukup, dah dapat pahalanya, e.g. Solat Malam. Niat saja da dapat pahala seperti Solat malam sepanjang malam’- sedangkan ini adalah untuk mereka yang menjadikan kebiasaan solat malam dalam rutin hariannya, jika terlepas satu malam pun, oleh kerana sudah berniat, mereka akan mendapat pahala seperti mengerjakan solat malam…wallahualam..bersambung...

No comments: