twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Wednesday, September 26, 2012

Belajar, Tahu, Mahu

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Assalamualaikum..
kaif hal???

ana bikhoir ..hehe

Alyaum sa atahadathu 'an...WANITA..

sebelum itu, nak kongsi..hari ini buku bertambah lagi..antara tajuknya adalah..60 tips menjadi isteri Cantik dan Solehah, Nasihat Untuk Wanita, dan Sebarkan CintaMu..=)

Kenapa beli buku-buku ni??Saya beli sebab nafsu beli tinggi..haha..moga diperteluskan niat di hati untuk mengambil iktibar dan pengajaran dan manfaat dari buku-buku ini. jika bukan diri sendiri..untuk orang-orang yang pinjam nanti..suka buku dipinjam orang..dapat saham free..insya ALLAH..kita meminta balasan hanya dari ALLAH yang Maha Kaya..

Baik mutiara kali ini mengenai hadith Riwayat Ahmad,

Imam Ahmad telah meriwayatkan dalam musnadnya daripada Abdullah bin Abbas r.a. berkata, yang bermaksud:

" Saya pada masa itu menunggang di belakang Rasulullah SAW," lalu baginda bersabda:" Wahai pemuda, aku hendak mengajar kamu beberapa kata yang boleh memberi manfaat kepada kamu." Saya menjawab: Ya wahai Rasulullah SAW" lalu baginda bersabda " Jagalah Allah, nescaya Allah akan menjaga kamu. Peliharalah ALLAH, kamu pasti akan mendapati-Nya bersamamu, kenalilah Allah pada masa senang nescaya Allah akan mengenalimu masa susah. Jika kamu meminta sesuatu mintalah pada ALLAH dan jika kamu meminta tolong, maka mintalah tolong daripada ALLAH."

Ha...kalau baca sepintas lalu..mesti rasa teruja kan??

huraiannya?? nanti..saya mau menuntut dulu..nanti saya terang ikut apa yang saya tahu..saya tidak tahu, tapi akan bertanya pada yang tahu..anda bagaimana??

Apapun..kita dapat lihat, kata-kata Nabi Kekasih Allah ini ringkas saja(jangan lupa selawat ke atas Rasulullah saw jika terbaca kalimah yang menunjukkan atau merujuk kepada baginda)..dan baginda tidak akan membebankan orang yang mendengar dengan kalimah yang panjang lebar..inilah tarbiah baginda kepada sahabat radhiallahu anhum.

Namun adabnya.kalau tidak tahu makanya perlu bertanya,,,kepada yang tahu..=)

seronok tak belajar? dengan belajar kita tahu..dan mahu..=)




berkali-kali terpandang satu poster di papan biru bilik ini..

" hidup ini sementara, hanya amal yang akan menjadi bekalnya, andai hidup tiada matlamat dan cita-cita, terumbang ambinglah hidup kita, dengan itu, bagi beramal dengan mengejar cit-cita..PERJUANGANLAH JALANNYA..!"

Saturday, September 15, 2012

MERDEKA!

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~


Penat kita berusaha belajar bersungguh-sungguh. Kepenatan kita untuk capai apa bah?Entaah la pula kan..?

>.<

Mo kasi lawa resume kali, ada sumting yang nampak hebat di sana, jadi senang mo dapat kerja kan?Biar dapat gaji besar-besar...Bagi kita yang belajar main-main, deserved untuk dapat keja yang ala kadar, cukup-cukup makan..yeah, betul la ba tu..ndada salah pun..

Your Effort will be paid as it worth!

You do big, you get big.

so what??

16 September ni bah..buring juga kalau cuti-cuti macam teda acara, tapi ada nampak poster kena tag p wall sia, ada HIMPUNAN MERDEKA KAMPUS...Wah, menarik pula bunyinya..

Jap2...

Apalah yang dorg mo buat lagi ni..

bila klik link tu...keluarlah apa yang patut keluar..http://www.mygamis.com/2012/09/himpunan-merdeka-kampus-dataran-merdeka.html

Tapi, sia mo highlight ni..

...Pada kali ini, mahasiswa bertegas dengan enam tuntutan terhadap agenda pilihan raya kampus. Bermula daripada penetapan tarikh pilihan raya kampus bagi setiap sesi, penglibatan mahasiswa dalam jawatankuasa suruhanjaya pilihan raya kampus, badan bebas sebagai pemantau pilihan raya kampus, reformasi sistem pengundian supaya lebih telus, kebebasan berkempen termasuk tempoh kempen dan tuntutan ke enam termasuklah penyediaan dana universiti kepada calon yang bertanding secara adil dan sama rata ...


Apa da jadi ni??Pokok tidak guyang bah kan kalau nda da angin..Adeh..macam BERSIH 3.0 baru-baru..kenapa ramai mo ikut? Sebab rasa nda percaya pada sistem SPR..takkan kampus pun jadi begitu? Mak Aih...kalau betul, apa juga yang mau ditakutkan sampai perlu ada yang mencaturkan segala?

My Opinion?

Mahasiswa sekarang, dorg bole la berpikir.. bagi saya , konsep pilihan raya di kampus atau di luar kampus sama jak. Pengurusan SPR @ Pentadbiran banyak yang masalah, konpom akan dikondem..dan pihak yang berani akan buat bantahan..Dan semua faham, himpunan aman dibuat bila apa yang dorang nda puas hati betul2 di buat de' jak..

Yang jadi DEMO GANAS sebab..cara mo handle masalah tu macam mo kasi tekejut ayam. Ingat ayam kalau kena kasi tekejut dia lenggang lagi ka..tarabang?Haha..biasalah tu..

Bah..Harapan sia, anak muda Malaysia..Merdeka bah sudah kita ni kan?stangah abad suda..jadi, biasa suda kalau ada yang rasa dikongkong ndak dibagi kebebasan sedangkan dorang ada hak, ndakkan mo diam-diam jak..

Ada juga,akta himpunan aman..contoh, himpunan anak merdeka, dsbg..samalah tu..himpunan biasa2 jak. Lupa pula esok Hari Malaysia..bah, apalagi, Janji ditepati..Rakyat didahulukan..Jadi pihak-pihak yang berwajib dengar la suara anak-anak muda yang berbilang bangsa..nanti lain pula jadinya..

Kata UMMU:

Macam mana agaknya zaman fir'aun duuulu..rakyat dorg kena paksa ikut apa jak yang si fir'aun mau..Adedeh..Makin banyak yang berlaku, makin bimbang dengan umur dunia..inilah tanda-tanda akhir zaman pun..semakin kembali seperti zaman jahiliah dulu. Apa yang bakal berlaku adalah berani atau tidak mempertahankan apa yang betul..dia yang berjaya. Yang terus usaha mo tutup kebenaran, dia usaha juga, tapi usaha itu akan jadi bukti untuk dia betul-betul layak masuk neraka. Mari bersama, tanam kalimah 'LaillahaillaALLAH, Muhammadurrasulullah'..dalam hati..tingkatkan rasa gerun pada Allah yakni 'TAQWA'. Allah bukan fantasi, Allahlah destinasi semua, daripada Dia kita datang , kepadaNya kita pulang.

Okeh, kalau post ni best jak untuk kasi sabit jadi bukti jenayah di sisi undang-undang dunia. Allahuakbar..Moga Allah terus di sisi sia..Malas da mo fikir banyak. Kalau dah yakin betul, teruskan jak.. Peace!

Moga Allah terus campakkan hidayah dan taufikNya buat kita semua!






~ Ambil tahu isu ummah, sifat Pemimpin sebenar~

Tuesday, September 11, 2012

Sakit untuk sihat

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

[anggaplah ana sedang berbicara ya..gara2 nak jadi DJ belum kesampaian..^^]

Sejak kebelakangan ni, ana sering dengar cerita sedih. Tapi, sebagai manusia, apa yang perlu adalah..sebut..innalillah wa inna ilahi raji'un..Sesungguhnya dari Dia kita datang dan sesngguhnya kepadaNya kita kembali.

Pernah kah kalian dengar insan yang selalu kata dia nak mati? Tapi yang pasti bukan bunuh diri sebab putus cinta or apa la..tapi, dia nak mati awal sebab, dia nak pegi palestin berjihad di sana. Allah..

Ana kagum dengan insan seperti ini.

Pernahkah dengar ungkapan ujian satu yang menguji iman dan yakin kita? Betullah itu, dalam al-Ankabuut..awal2 ayatnya, ada cakap pasal ni..orang beriman pasti diuji dengan apa yang dia yakin!PASTI!

Siapa yang bakal selamat dengan ujian ini? mereka adalah orang yang beriman secara rela hati, bukan terikut-ikut dengan orang. Tapi perbuatan x menggambarkan apa yang dia imani dan hati dia tidak yakin apa yang dia kata dia yakin.

Ana cuba mengungkai maksud YAKIN ini. Sebab telah sampai kepada ana, nasihat ini, ''syariat adalah untuk menguji YAKIN kita, bukan ujian berbentuk musibah saja ujian yang menguji yakin kita..malah SYARIAT juga.

'Solat mencegah perkara keji dan mungkar' alamak..macam mana tu?

boleh tak kita kata, bila kita solat, kita akan kawal perbuatan kita dan hati kita untuk buat apa yang disyariatkan. Kaitkan dengan perkara halal haram yang disyariatkan oleh ALLAH..kita try patuh..nampak x persamaan konsepnya?..

begitulah syariat ini membantu kita. Tapi mcm mana yakin kita diuji? Yakin kita diuji bila..kita tidak tunaikan solat . Sebab kita tidak yakin apa balasan orang tak solat, tidak yakin apa ganjaran orang yang solat. Teruji tidak yakin kita? YA.

Perkaitan seterusnya, siapa yang mensyariatkan solat? Allah. itu jawapan tepat. Yakin dengan ALLAH tak? dalam rukun iman ada 'Beriman kepada ALLAH s.w.t', iaitu rukun pertama. Rukun iman bukan untuk dihafal semata-mata. Tapi untuk difaham dan diamal.

Nampaknya, bila orang itu tidak solat, makanya, dia tidak ada Yakin pun dengan ALLAH. Jadi asas akidahnya pun goyah.walnaudzubillah..Bila rukun pertama tidak diyakini, maka rukun seterusnya juga begitu..betul kan?

baik, tanya diri kita kenapa boleh tidak yakin. Mungkin kurang ILMU. Caranya.. bertanyalah pada yang tahu..ayat ini ada dalam al-quran..boleh cek. Tapi, kenalah tanya orang yang tahu..bukan pada orang yang tidak tahu.

Nampaknya ana mau beristirahat dulu, diakhiri dengan kisah..Nabi Adam dan Hawa dikeluarkan dari syurga kerana diperdaya oleh syaitan laknatullah. Dan dalam al-Quran Allah ceritakan cara Nabi Adam bertaubat kepada ALLAH Azza Wajalla.

kesimpulannya, ada beberapa,

1. Mari sentiasa bertaubat.
2. kau da pandai@ tahu tapi tak amal xguna
3. Sentiasa sedar hembusan nafas kita diselangi oleh bisikan syaitan untuk kejahatan. Perlindungan? Hanya dariNya.
4. Nafsu, tentera Syaitan yang akan menggerakkan jasad kita kalau kita xguna iman, roh(hati) dan akal(Al-Quran dan Sunnah) untuk kawal
5. Hidup didunia bukan kumpul pahala, tapi berusaha untuk wujudkan hati yang tenang ke akhirat, ketenangan adalah dengan mengingati ALLAH..ikhlas, istiqamah dalam beramal ibadah.

Semua pekerjaan yang dimulai dengan nama ALLAh adalah ibadah, selagi bukan perkara haram dan makruh. Akhirnya, kekuatan adalah pancaran hidayah dan taufikNya. Sirru'alabarakatillah..

Mohon doa semua moga penulis istiqamah dalam mencari jalan pulang menghadapNya.; jalan yang diredhai.Bukan jalan orang-orang yang sesat dan orang2 yang Dia murkai..Jazakallah..semoga kalian pun begitu..

Selitan;

Sakit dicipta supaya kita berusaha jadi sihat. bukan untuk meratapi kesakitan dan terus-terusan mengaduh kesakitan. Ana doakan kesembuhan buat semua yang sedang sakit...insan yang sedang sakit Allah sayang lebih..dengan cara..melahirkan rasa insaf dalam hati n nak cari jalan pulang menujuNya.

Orang lain berikan sokongan moral kepadanya..dan membantu meringankan kepayahan melakukan sesuatu[ belikan makanan, tolong gosok minyak urut..dsbg^^]..

sebab itulah satu cara nak buat si sakit nak serius dalam usaha untuk cari penawar penyakitnya..dan satu fakta, insan yang dilanda sakit mempunyai emosi yang sangat sensitif. Dia cepat saja sedih. Jadi seseorang yang sakit ni...bukan juga mo dimanja..tapi paling kurang biar dia terus bersemangat nak sihat ya?

Dan banyak sabar layan karenah dia..orang yang layan orang sakit ni banyak pahala, sabar dia, tenaga dia, masa dia semua da masuk dalam amalan soleh. Moga si sakit terus menjadi Hamba Allah yang baik selepas sembuh, itu doanya..lastly,jika tidak di sisi orang sakit itu, dia tidak henti mendoakan..





Terima kasih yang menjaga dan mengambil tahu hal-hal orang yang sakit..ana hargainya..Jazakumullah khairan.. baca jom doa ini sebelum tidur..dan ajari anak-anak nanti..Moga Dalam jagaan Allah!