twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Wednesday, May 29, 2013

Hati Vs Tindakan

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Mudah amat melafaz kata..ini yang pepatah Melayu kata, 'Kerana Pulut Santan Binasa, Kerana Mulut badan binasa..'

Lidah..oh Lidah..jangan melawan kehendak hati..jika iman memandunya..
Oh Hati belajarlah dari akal..Hai akal jangan tinggalkan wahyu..

semua kita berkaitan..

Agar roh ini selamat dunia akhiratnya..

Pesan Junjungan Besar s.a.w..

'Tinggalkan apa yang tidak bermanfaat, kerana orang beriman tidak mensia-siakan sesaat pun masanya...'{mafhum hadith}

Alam hakikat dan syariat..disinergikan..

Berdiam lebih baik dari berkata-kata..berkata la bila perlu..kerana banyak berkata, banyak la silapnya..

Allah..~

Sebaris kata yang keluar bole memutuskan persahabatan yang dijalinkan bertahun lamanya..

bak sebuah petikan kata-kata hikmah..

bila paku dibenam dalam dinding, jika dicabut sekalipun..lubangnya tetap ada..

Hati manusia juga begitu. Moga ALLAh memberikan rahmat kepada insan lemah macam kita..~


Sama-sama amin kan doa ni~

"Ya ALLAH jagalah lidah kami dari kata-kata yang menyakitkan...Jagalah tindakan kami dari perkara-perkara makruh, apa lagi yang muharrom..

Ya ALLAH, kami ini insan lemah, banyaknya kesalahan kami kerana kami yang jahil, alpa leka..janganlah dihukum atas kelemahan kami ini...

Ya ALLAH..hantarkan seseorang yang bole menjaga langkah ini dari tergelincir..tapi pastinya Engkau menghantar jemaah manusia..mereka saling membantu ke arah kebenaran dan mencegah mungkar

~~~

Jika ALLAH tidak bagi akal, jadilah kita seperti haiwan2..tidak berfikir untuk merebut perhatian ALLAh dan RahmatNya..


Ingat Pengampunan Allah Taala i
tu Tersangatlah LUAS..


Tuesday, May 28, 2013

Tak apa asal kan..#3

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Asi mendaftar ke MARA, Tenom.

Maghrib ,Pada hari pertama

Azan sudah berkumandang, namun insan-insan yang mahu memenuhi sof belum kelihatan..'Ah, mereka bersiap kot..'

Asi mencapai muqqadam, melihat tulisan agak melentok sikit, dia menukarnya dengan iqra'..

Tak pandai sangat, tapi kemahuan untuk membacanya sangat tinggi..

Kelihatan bilal sedang berjalan ke arahnya..

'Assamalualaikum, saudara orang baru sini kah?'

'Wa'alaikumussalam..ya, macam tu la..'

Bilal menghulur tangan dan duduk di sebelah Asi,,

'Rasyid'

'Asri, orang panggil Asi'..

sejak itu mereka jadi kawan baik. Rasyid banyak menolong Asi melihat kehidupan dari kaca mata seorang hamba yang sebenar. Asi semakin asyik dengan dunia barunya.

Pelajaran di MARA berjalan lancar dan walau ada masalah dia akan mengadu kepada ALLAH, menyebabkan orang lain termasuk Rasyid merasa Asi ini seorang yang cool...

***

Ramadhan kau tiba..

'Kawan, kalau saya meninggal tiba-tiba, apa yang kau sebagai sahabat akan buat ar?'

Suatu petang semasa menunggu masuk waktu berbuka, dua rakan baik itu bersembang santai..

'Aku? Pertama sekali, aku akan telefon num mak bapak kau...kedua, aku akan ...Asi..kau ni suka mengarutlah..!' Rasyid memutuskan perbicaraan, dia mahu memerli sahabatnya, tapi dia cepat-cepat sedar, hal kematian bukan untuk dibuat senda gurauan.

'Hahaha..tak sangka kau ni skema juga kan?...tapi apa pun, meh saya permudahkan urusan kau..dalam telefon saya ni, saya tulis nombor ayah sebagai My Beloved Bapa', Mak pula, 'My Beloved MAMA'..semoga dipermudahkan ya..hehe'

satu lepukan hinggap pada badan Asi..sebetulnya belikat Asi, tak kuat mana, lepukan kasih sayang sahabat..

'Kau ni Asi, baru beberapa bulan kita kenal, dah cakap pasal mati segala..Apapun, saya sebagai kawan dan sahabat, berdoa pada ALLAH, biar panjang umur si Asi n..AMEEN~

Asi tergelak-gelak..saat itu juga azan berkumandang..

Mereka mengangkat tangan penuh syukur kerana berjaya menghabiskan puasa pada hari itu dengan jayanya..Puasa Ramadhan kali ini yang paling ditunggu Asi. Apa tidaknya, sebelum ni , berpuasa, alhamdulillah tidak ponteng, cuma, penghayatan boleh dikatakan zero!

Tiap malam ada terawih, berbeza dengan di kampung dulu, pergi terawih tapi...usah di kenanglah yang sudah berlalu..Asi memujuk diri. 'Aku ini selagi boleh bernafas, nak buat baik saja..huhu'..Asi tidak mahu jatuh dalam golongan orang yang banyak menyesal di akhirat nanti..

Selepas Terawih, ada tadarus..Asi akan duduk dan mendengar, menunggu Rasyid tamat bertadarus dengan jemaah lain. Baru Rasyid akan mengajar Asi pula membaca iqra'...Rasyid tak pernah merungut. Bagi dia Asal Asi nak, dia boleh ajarkan..Free of Charge.

Antara Hikmah Ramadhan tahun ini, Asi banyak mendapat nasihat secara langgsung dan tidak langsung..Berkat menjaga solat malam...Apa saja yang dibuatnya , seolah dipantau oleh ALLAh. Tiap kali merasa terbuat dosa, pasti ada insiden yang menegurnya. Dirasakan teguran itu dari yang Esa..walau hakikatnya semua yang berlaku dengan izin NYa..

Asi semakin dalam penghayatan pada ALLAH..

Wlau pernah bkan sekali datang bisikan padanya, 'Allah terima kah amalan aku, sedangkan banyak jak dosa aku ni..'..di lain masa' Allah terima tak aku nanti, sedangkan aku kadang-kadang tak ikhlas dalam solat ni..'..Namun bila ke majlis ceramah, saat itu juga ALLAH mentakdirkan penceramah itu mengulang nasihatnya..

' Allah Maha Pengampun, jangan sangka kalau kita taubat padaNya, dia akan memilih orang untuk diampunkan ...selama mana kita tidak menyembah sesuatu selain Dia, ALLAH akan ampunkan dosa kita sebesar bukit Uhud sekalipun!'

'Ikhlas ini Allah saja yang menilainya, kita makhluk lemah, jangan pandai-pandai berlagak nak nilai kita ikhlas atau tak...Tapi sebagai hamba, perhatikan niat, dan bertindaklah sebaik mungkin berpandukan niat tadi..ALLAH akan bagi apa yang kita niatkan, jangan lupa, Allah menilai usaha bukan pada hasilnya..'

Saat itu juga Asi akan menitik air mata. Dia akan tunduk sepanjang ceramah, banyak perkataan Tuan Penceramah menusuk kalbunya yang sememangnya gersang dengan cahaya pedoman...

Bersambung~


Dont Just Wish, But Work For It..

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Assalamualaikum w.b.t there!!

Wow, Sehari dua ni banyak perkara yang berlaku kan? Dalam hidupku dalam hidupmu...Ada yang baik, meng'hepi' kan ..ada yang meng'haru'kan, ada yang menyedihkan......T.T

Sebetulnya, semua itu warna warni kehidupan..Allahu Rabb..

Kekuatan tidak lain hanya dari ALLAH, Tanpa ALLAH bantu siapalah kita...

Kesimpulan dari semua ini,,,Allah Hadir dalam setiap saat hidup kita, kadang2 kita yang tidak menyedarinya dan..kurang mencariNya..

Apa kata..mulai sekarang, jika kita sebelum ni malas nak mencari ALLAH, kita tukar kepada akan sentiasa mencariNya..dalam sekecil urusan sekalipun..

seperti urusan memilih makanan sebentar lagi..Minta ALLAH berkati setiap suapan..

~~

Back to Yesterday...

Got news from ex-schoolmates about our friend, Siti Salbiah Abdurrasik..She Passed Away that day..

Al-Fatihah..

In my memories..We was roommate, at form 1 , ,

She is a kind person, , lets pray for her..

~~

These two week is my examination week...

The knowledge are by ALLAH Will..Trying harder to do the best!


Btw, There are some things that must to be concern..that is my life planning after this..

I will start my off campus live..so, searching for home, for transport, .. If having Mr.husband, better..haha~ But,,as father said before..'you a..klu mau kawen a..baik berenti wo..'

Slightly, not with that words..i just modified it..ha..ha..

After study? Itu cerita after study la kan~~..

We don know the future, but remember to not Just WISH for It, But Work For It! So, Allah will never ignore you pray and effort as long as you will loyal with Him and increase your iman after given the wish..

The for formula is simple..

Allah GIVE U, U Give attention to ALLAH More..

Life is Always going on like that..You Will in Peace and calm..believe me..and Trust and Faith in ALLAH...

~~

My bad English..there is an advice..if You wanted to learn English..Just ask the Googke Translate!

>.<..

Before ending the writing this is for you,,


Saturday, May 25, 2013

Reflection..

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Kata Naqibah saya, Ilmu itu lebih menggembirakan bila dikongsi sesama adik beradik Usrah..

Kata Adeq saya, bila mana Usrah berjalan, semuanya happening!

Kata Alang saya...masing2 ada sense belonging pada usrah..terbaik

Kata andak saya, ni la memory terindah sebelum meninggalkan UIAM..'

Kata Aniq saya, Usrah ini membina mental yang hebat..(fikrah)

Kata Angah saya..asal dengan adik beradik, everything will turn opposite, especially problems..Asal ada adik beradik..=)

Acik pula..pun setuju..usrah membina jati diri..

Along saya pula kata...Along akan pastikan kalian jadi someone..in future..

Sob3..=']..indahnya..ada sahabat mengingatkan ketika terleka, ajak solat bila masuk waktu..=)..
Best, everything Is Best!..

By Now, set Mind..Correction On Niat, and Incerase in SABr..@ Patient...

My life still have to go on..

P/s: hidup dalam usrah, adalah anugerah paling manis buat hamba2 ALLAH yang mahu bekerja pada jalan nya, mengajak kepada makruf, menegah yang mungkar..melakukannya sendirian amat memeritkan dan menyeksa diri..walaupun tidak mustahil..=)..

cuma terfikir dengan kata-kata hikmah, 'musuh yang bermaksiat menyusun stratgy bisa mengalahkan tentera muslimin yang xmelakuna maksiat tpi xberstratgi..'

so, nak mcmmn?..=)Kita2 juga kan yang kena fikir?...=)

Tuesday, May 14, 2013

Buat Adik-adik Lepasan SPM tersayang^^ ~

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Assalamualaikum w.b.t.....^^

Wah, alhamdulillah, keptusan SPM sudah diterima..apa yang perlu sekarang ialah , nak pilih ke mana?

Ada beberapa nasihat yang mahu dititipkan buat adik2 supaya lebih baik hasil kehidupan kita pada masa akan datang...ini adalah perkara yang akak kesali selepas bergelar mahasiswa..

Nasihat 1:

Apapun yang adik pilih, pastikan diri adik ada back up plan bagai mana untuk dapatkan pengisian jiwa [kerohanian]. Kenapa ini penting? sebab selepas ini, kehidupan adik-adik adalah menuju alam dewasa, akan menempuhi cobaan yang amat menggetar jiwa. Dan bekalan [pengisian rohani yang berterusan] perjalanan ini lah yang akan meneguhkan diri kita..

Akidah - bab akidah jangan ambil ringan. Jika akar agama ini tercabut, kamu bukan lagi pokok2 yang berguna. Maka, suburkan ilmu dan kefahaman mengenainya

Ibadah - Yakni inilah tujuan penciptaan kita. Solat kita penuh kah sudah ia? Jangan lupa kira berapa solat yang sudah tertinggal sejak masuk akil baligh, sebab semua itu perlu diganti..

Akhlak - Percayalah adik-adik akak, apabila dua yang di atas ini selesai, kita akan mendapati akhlak kita bertambah baik dan indah...perkataan , perbuatan, dan apa saja yang kita buat, kita akan melakukan dengan mengambil pengiraan penilaian dari sudut pandangan ALLAH ..Allah redha atau tidak..

Semua ini sebenarnya ada dalam pengisian usrah-usrah yang giat tumbuh seperti cendawan selepas hujan..hatta para artis pun sudah ada usrah sendiri..mereka menggelarkan usrah sebagai satu titik perubahan dan anjakan paradigma..berapa ramai artis muslimah yang bertudung selepas menyertai usrah..

Nasihat 2 :

Pemilihan Kos dan Universiti/ Kolej

Kita hanya mampu merancang bah kan? Allah yang menentukan..Tapi, selepas ini, bila kita ada group (usrah) yang mengikat komitmen kita pada agama ALLAh, campaklah di mana pun, kita akan tumbuh subur sebagai muslim sejati, selagi mana kita terus meeruskan aktiviti berusrah td..

Nasihat 3:

Betulkan niat..Adik-adik, menyambung pelajaran bukan untuk kejar kesenangan duniawi..itu bukan keutamaan ilmu. Ilmu yang sepatutnya dicari ialah apabila kita mendapatkannya, ia membuatkan kita lebih kenal ALLAh dan lebih meningkatkan keimanan dan ketakwaan kita..In shaa ALLAH soal dapat kerja atau tidak itu, bukanlah kos kita 100% yang menjaminnya..ia melihat sejauh mana kita melengkapi soft skill dalam diri kita..

Dan juga..aktifkan diri dalam persatuan, dan kemahiran pelbagaikan..=)

Sehingga ini, akak masih mengharap pada sesiapa pun yang baru menghabiskan SPM..ia bukan titik akhir ya..walaupun tidak dapat menyambung di mana-mana, terus tanam niat untuk menyambung pelajaran bila masa sesuai nanti..moga ALLAH permudahkan..^^

Dunia di luar sana terlalu banyak pancaroba..jadikan dirimu bersedia untuk menyumbang pada kemenangan ISLAM..jangan ragu2!