twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Friday, May 28, 2010

Ranau koupusanku..

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Sebelum bertolak ke Ranau. Kami sempat mendengar ceramah di balai polis..di bangunan ANNEX..pasal hidupkan sunnah..tak leh minum dalam botol tanpa guna gelas..ha..ni selalu orang terlepas pandang. Cuma masa tu kami haus sangat, gelas pulak takde..darurat..minum je direct dari botol..astghfirullah..lepas ni kena bawa gelas p mana-mana..

Kami sampai di ranau setelah melalui perjalanan selama 4 jam..

Kami naik ALi Topan. Rasa nak senyum pula..Bukan apa, malam tu kami dihantui lagi dengan peristiwa kemalangan lalu. Apa tidaaknya, bas Ali Topan ni tersekat-sekat semasa mendaki bukit. Hampir luruh jantung ni...risau sangat..

Di Ranau tu kami menginap di masjid juga..

Esoknya, kami berjumpa dengan pegawai jahaeins..ada taklimat. Seterusnya, kami p beli makanan basah untuk dimasak di rumah anak yatim RPH. Sebelah masjid saja. Kami amat-amat terharu dapat memasak untuk anak-anak ni.

seterusnya kami makan bersama dengan mereka dalam talam..dapat rasai ukhuwah tu..terutama sesama peserta..dan staff RPH.

Petang itu juga kami bergegas ke SMAIR..SMA Irsyadiah..
Di sana kami anjurkan forum dan Muhasabah ..Pengalaman manis ana. dapat jadi panel. Ana main redah saja. Dah tak pernah jadi panel..

Malam itu, sahabat PSS yang terdiri dari akh HADI, akh ABDILLAH dan akh KHAIRIL bertolak pulang. Mereka di ganti dengan sahabat PSS yang lain..Malam itu juga pertukaran dibuat. Ana tambah suka dengan budaya saling 'top-up' PSS ni..

Malam tu, kami menyaksikan ikrar pelajar SMAIR untuk berubah..bersemangat ana dan sahabat lain..Mudah-mudahan perubahan akan menyusul selepas ni..Sebelum pulang naik kereta Us. Sabri..kami mengangkat sekolah SMAIR ni sebagai sekolah angkat..
alhamdulillah..nampaknya kami akan kembali lagi..

Pagi keesokkan harinya, kami dihantar ke Kundasang oleh us sabri..dan yang muslimin oleh kereta sahabat akh matassian..akh Nadir dan Akh Asyraf naik motor sendiri..

ha..lokasi terakhir..KUNDASANG...tunggulah tajuk terakhir post.."langadan KUNDASANG'

Thursday, May 27, 2010

Program Motivasi Teknik

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Secara peribadi, ana bersyukur menyinggah di sekolah sahabat ana ni membantu apa yang terdaya. Program MOTIVASI usaha guru-guru TEKNIKEN begitu mengharukan ana walaupun bukan pelajar di sana. Apa yang penting peserta yang dikatakan hampir mencecah 300 peserta begitu menduga kesungguhan. Kami para fasilitator untuk MALAM PENGHAYATAN terpaksa berfikir banyak plan untuk memastikan program mencapai objektif.

Wah..sejak bila jadi formal ni..

Ana hanya bermalam sehari di rumah selepas pulang dari JDS'10. Sejujurnya, ketika di jemput oleh sahabat di rumah, ana masih terasa sesak dan letih. Rasa nak demam pun ada.
Alhamdulillah...ALLAH gerakkan juga hati ana untuk membantu. Kalau diikutkan perasaan, ana mahu rehat seminggu!

Sahabat, ikhwah dan ikhwan semua..realiti SABAH dari perspektif dakwah amat-amat kekurangan tenaga pendakwah yang boleh melapangkan diri ke tempat-tempat yang memerlukan dakwah. Sehingga banyak kawasan pedalaman yang terabai dan gejala murtad berlaku di sana sini.

Bukan kita tidak tahu, bilangan orang ISLAM di sabah masih dikalahkan oleh bilangan NoN-Muslim. Tapi, itu bukan alasan bukan? Kita tetap wajib menegakkan kalimah ALLAH di muka bumi. Itulah yang ana benar-benar kagum dengan pengorbanan sahabat yang berasal dari semenanjung...Peluang belajar di SABAH digunakan untuk membangunkan ISLAM. Sehingga kita dapat lihat mereka ini berdakwah dan berkorban seolah-olah mereka adalah penduduk SABAH TEGAR!

JAZAKumuLLAhukhairan jaza..

Program TeKNIK pun Mereka datang . Siapakah mereka ini sebenarnya? Mereka adalah sahabat PSS yang bernaung dibawah NGO yang berdaftar dan bermatlamat untuk membangunkan sahsiah remaja dan kecemarlangan mereka. Mereka terdiri daripada pelajar tahun akhir di IPT dan yang telah bekerja..Kedatangan mereka ke tEknik kerana mereka memiliki pengalaman menjelajah seluruh sabah untuk memberi motivasi dan mendekati remaja-remaja. Walaupun begitu, keperluan masyarakat mereka tak leka..kerana tahap sosial masyarakat memberi kesan terhadap pembangunan sahsiah remaja. MANTOP...Mantop..

Ana sekiranya panjang umur, ana akan melibatkan diri di dalam persatuan ini. Di samping itu, ana menyeru sahabat agar cubalah mengenali mereka ini. ana sudah berpengalaman bersama mereka dalam satu program, susah nak gambarkan perasaan seronok tu. Jadi apakata cuba sendiri.he..Maksudnya, kalau PSS buat program ditempat berhampiran anda, joinlah..bukan susah..

Konklusinya, apa pun kan...ana masih menanti sahabat sedaerah untuk bersama dalam menjadi JUNDULLAH demi menegakkan ISLAM yang semakin tenggelam di BUMI SABAH ini. INILAH harapan dan IMPIAN ana selagi bermusafir di dunia ni. Bak kata Sahabat ana SYAHRIL(entah dia dapat dari mana..),

"KIta masih bermusafir sehingga kita sampai ke syurga.."

Jadi, senyumlah pada dugaan dalam permusafiran ini. Sampai berjumpa lagi sahabat..Maafkan ana jika tersinggung perasaan semasa kita bersama menjalani program. Syukran pada syahril dan MAsedeh kerana jemput ana yang bukan pelajar TEkniKEN jadi AJK. Banyak pengalaman ana dapat.

Setakat itu untuk kali ini. PAngiilan ALLAH lebih penting dari segalanya....

Monday, May 24, 2010

Tak mungkin kulupakan..#2

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Alhamdulillah..sampai di persimpangan Beluran. Untuk pengetahuan, Pekan beluran bukan di tepi jalan utama tu..Kena masuk sejauh ..ana tak ingat owh..agak dalam jugak. Macam mau p pekan sook dari Kg. Johan Jaya tu..jauh lagi sikit la..

Beluran ni kecik jak..Kami terus menuju ke MASJID JAMEK..Depan Pejabat MAjlis Daerah Beluran jak. Kami di arahkan simpan barang di Dewan solat muslimat. Ada 'air cond' lagi tu..hehe. Beluran memang panas sebenarnya..

Selepas solat, kami ada perjumpaan yang pertama kali..Di sanalah ana kenal sahabat PSS yang baik hati belaka. Yalah tanpa mereka, kami hanya 8 orang ahli MARSIS..Mereka bertiga, Abdillah, Hadi, Khairil anwar..(famous la dorang..)Syukran semua..

Kami berbincang pasal aktiviti malam tu dan mendengar sedikit feed back pasal ziarah yang muslimin dah buat dulu sementara muslimat dalam perjalanan ke beluran pagi hari tu.

Malam tu, ana tidak terkejut dengan ketidakhadiran jemaah muslimat. Bila yang ada hanya adik2 lelaki yang comel2..kami buat plan sendiri kalangan muslimat. kami bertukar-tukar pengalaman sambil mengupas keistimewaan syurga.. Yalah siapa tak mahu tahu apa yang ada di Syurga..

Malam tu, kami akhiri hari dengan perbincangan untuk program esoknya...ana sampai tak larat nak bukak mata..penat..

Hari Kedua..

Pgi tu Mulai dengan qiam sikit, lepas subuh ada tazkirah pagi..gotong royong..dan jalan ziarah kampung..eh silap..p makan dulu di gerai..NASI LEMAK SAKURA..unik kan nama gerai tu..hehe

Di gerai tu ada dataran di depannya. Di situlah ada geng anjing ynag suka usik orang yang tidak dikenali. Malah yang berlari pun kena kejar..

Apa yang mahu diceritakan, Beluran ni ada banyak kekurangan, kehidupannya masih dhaif..kalau nak tahu, kat beluran tiada ATM... Tapi, yang tak leh terima juga..aktiviti dakwah di sana agak slow. Kesedaran pendidikan sangat cetek. Kami berziarah di kg. keramat dan Kg. Air..kat situ pun dah boleh lihat taraf hidup rakyat.

Apa yang mereka usahakan ialah, mencari rezeki dengan melaut..atau sebagai nelayan.

"Rumah dah nak roboh..tapi ada juga astro"..ini lah bukti kesedaran penduduk yang masih tidak menyedari kepentingan ILMU akademik. mereka lebih rela anak-anak mereka seperti mereka, waris sebagai nelayan juga. SAmpai bila pun beluran tu takkan maju.jika mereka sendiri tak nak berubah..

ATM bergerak. Ini kali pertama ana tahu ada benda ni. Di Beluran, ATM bergerak BSN hanya akan datang di Pekan beluran Dua minggu sekali.dengan syarat mesti pakai buku bank. rumit kan? Kenderaan pengangkutan ke Bandar sandakan pun kurang. Tiada bas yang rasmi. Hanya ada pawong jak.

Kami jalankan soal selidik..Penduduk yang di tanya soalan pasal berapa kali aktiviti dakwah dijalankan..mereka kata dua kali setahun. Ada jugak rumah ni, dia JKKK kampung ..dia kata dia tak berapa minat pada pertubuhan islam yang hanya bagi pengislaman beramai-ramai, tapi tak da kesinambungan. Maka yang tak faham kembali murtad..begitu la. Terus ditinggalkan dengan sejadah dan al quran..apa tak murtad semula orang-orang yang dah mengucap ni. Tapi ni dah moden dah..Cabaran semakin hebat.

Bersambung..

Sunday, May 23, 2010

Tak mungkin kulupakan..

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Alhamdulillah...itu lah kalimah yang ana nak bagitahu sebenarnya..

Program Jelajah Sabah dah berlalu..untuk bagi tahu semua..macam sedih pula rasanya. Banyak pengalaman yang suka, duka, macam-macam ada..

Sebelum itu, ana suka untuk bagitahu, program ni hampir-hampir menyebabkan ana dan ajk putus asa.

Dengan bilangan peserta yang macam air laut..sekejap banyak, kejap sikit..sangat memeningkan kepala.Dana yang tak bertambah-tambah..bukan tiada yang berusaha..cuma strategi dan bilangan AJK tak memadai..ana tahu sahabat se" MARSIS" yang berharap sangat-sangat menantikan kejayaan program ni. Tapi, ana dan pengarah la yang bertanggungjawab menggerakkan.

Pernah juga sehingga ana dan sahabat seperjuangan yang terlibat dengan program ni hampir2 nak batalkan..tapi, bila dapat maklumat, lokasi yang bakal kami jelajahi ini bukan lokasi biasa, tak jadi nak batalkan..tiada pilihan.

k, jom ..

HARI PERTAMA.

Perjalanan kami bermula di stesen TERMINAL INANAM. Ditakdirkan, kami mendapat tempat di syarikat SAIRAH. Janji berjumpa pada pukul 3 selewat-lewatnya. Sementara menunggu, ana sempat merayau-rayau mencari barangan. Malam sebelumnya, Bendahari sudah berada di BEluran. Dia mengambil langkah untuk melihat keadaan di sana sebelum program bermula.

Sekitar jam 1 petang seorang peserta menelefon. Dia nak ikut semula. Ha..dia ni memang bersungguh sebenarnya..Dia dan seorang lagi sahabat. Ana ok jak. Oleh kerana ana yang jaga bahagian peserta, ana tahu perkembangan peserta. sebelum ni dia pernah kata tak dapat ikut...=) ujian dia la tu..

Semua peserta seramai 5 orang selamat berada di dalam bas SAIRAH dalam sekitar pukul 3 setengah. Hujan mengiringi pemergian kami...

Dalam perjalanan, Seorang peserta melakukan solat atas kenderaan kerana terlambat berada di stesen setengah jam sebelum bas bergerak. Dalam bas hanya beberapa belas orang.

Dalam perjalanan, TV di pasang. Filem Jackie Chan tertayang. Dalam kelajuan bas dipandu. K. Wani, menegur wajah ana yang dah naik pucat. Ana sebetulnya nak muntah. tak pernah pula rasa begitu sebelum ni...ana tersedar, biasanya, ada taklifat jika nak pikul beban dakwah ni..kali ni tak de plak..silap2..

BAYARAN CASH

Sampai di Kinbalu Park, kami berhenti untuk menurunkan penumpang di sana. Kini, kami dengan 4 orang penumpang lagi.. Perjalanan diteruskan ..Bas macam tadi juga..Laju.
Ana dan k. Wani menutup semula kelopak mata. tetiba...

Bas terhempas ana terasa satu daya momentum menolak ana ke bawah. Jeritan kedengaran. hentakan demi hentakan. Kejadian itu berlaku dengan pantas. Ana dah panik, hanya terpacul..Allah..astaghfirullah..tak ingat nak mengucap da..

Pipi ni menekap belakang kerusi depan ana..

Pejaman mata terbuka bila bas berhenti bergerak menuruni curam..Bas tak gerak lagi..kami semua menggagahkan diri bangun dan mencari tempat keluar. ha..pintu kecemasan di belakang bas..

Alhamdulillah..dalam bas ada 3 orang lelaki, pemandu, kondukter dan penumpang. Kondukter dan pemandu da keluar melalui pintu depan. Penumpang lelaki tu yang pecahkan pintu belakang. Ana masih blurr..tercari-cari barang..Sempat lagi..Bila mata tengok di luar..orang ramai da mengerumuni bas kami. Ana dan sahabat ana keluar dari pintu tu..ana orang kedua last. Sempat memungut barang yang berterabur di lantai..buku ana..

Bila kaki menjejak bumi..satu perasaan lega di hati..Perlahan-lahan membisikkan kata-kata"Allah bagi peluang!"..

Ana rasa bersalah..sebab, kemalangan ini bakal melumpuhkan perjalanan program. Sepatutnya kami harus sampai dalam pukul lapan di beluran. Kini macam tak logik ..bas dah hancur. seorang dari kami menangis.Dia terkejut sangat. kakinya cedera.akhirnya dia pulang KK petang tu juga..

kami yang masih bertahan, masih berkeras nak teruskan perjalanan termangu-mangu bila orang awam bertanya banyak-banyak..bertukar-tukar datang bertanya..

" kamu penumpang bas ni ka?laju kah? berapa yang cedera?..terasa juga pengalaman kemalangan. HIKMAH ALLAH sangat besar.Ana bersyukur tiada yang kemalangan jiwa. Cedera tu ada lah..3 orang juga dihantar ke hospital.

Ana terharu bila pemandu bas yang ada berkata, ada lagi bas akan lalu. Kamu tunggu jak. Sebelum tu ada juga pemandu SIDA menawarkan untuk tumpang bas depa. Tapi ana bertegas, tiada barang, tiada jalan..

bila tanya bomba bila nak buka kargo barangan, nk ambik beg.Guna barang keselamatan bomba, Dia kata hanya bila ada mangsa tersepit jak baru depa bleh guna alat depa.
Begitu plak.. ana da kecewa ni..jadi, mereka suruh tunggu sampai bas ditarik keluar..bila la tu??kami tunggu la..terpaksa..

Hari beransur gelap..orang ramai semakin meninggalkan lokasi. Ana dan sahabat muslimat tertunggu-tunggu juga. Tiada tanda-tanda bas akan ditarik. malah kereta penarik pun dah tinggalkan tempat kejadian. apa kes??kami semakin risau. Hawa sejuk da menusuk isi daging..Kundasang bah tu..

ALLAH menghantar seorang hamba-Nya untuk menolong kami. Dialah yang menumpangkan kami di rumahnya,dia yang membawa kami ke balai polis..tak la bawa..kami yang mo ikut. Ana dan kak Wani..

kami jumpa denagan pemandu bas di BP. dikesempatan tu, kami ambik num telefon dia supaya senang nak urus pasal pengangkutan dan barangan..

Ramai sahabat menelefon bertanya keadaan kami..yang tahu kami kemalangan jak la..memang kami semua tak heboh kan kejadian tu demi mengekalkan semangat nak berdakwah..Esoknya kami sampai juga di beluran. Dalam sekitar pukul 2 lebih...Semua peserta muslimin dah sampai ketika itu..

Bersambung..


Friday, May 14, 2010

~Muhasabah 2~

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Orang kata jangan terus gembira bila dapat nikmat
mana tahu itu adalah ujian
Sama ada kita, alpa atau terus berdzikir
kepada-Nya

Orang kata, berjalan jangan tak berteman,
mau-mau lagi muslimat...malang tidak berbau
ada di mana-mana..
sunnatullah, gula mengundang semut

orang kata, manusia bukan robot
ada masa ia lesu, letih dan penat
Rehat itu melegakan, tapi bukan sepanjang masa kita nak rehat
rehat sepanjang masa= MALAS.

Orang kata, menghabiskan duit tu saudara Syaitan,
Itulah boros..Bila untuk menampung biaya dakwah..
hukumnya bukan lagi begitu, malah, umatnya perlu sedia
serahkan harta , hatta tenaga dan masa untuk DAKWAH,
Bukan berkira-kira..

Orang kata, DAKWAH ni 'ntah pape..'
Maka, jiwanya da gelap gulita
Nak gilap semula dah sukar..
Hanya dengan RAHMAT ALLAH SWT..
Insya ALLAH dia terbuka hati..

~Muhasabah 1~

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Bukan senang jadi senang. Itulah ungkapan yang paling ana ingin kongsi. Ana dapat kata-kata keramat ni dari sekolah kedua bapa ana.Dari dinding yang Allah ilhamkan untuk tengok.

Tukaq TOPIK!

Banyak benda ana nak kongsi. Kegembiraan, kesedihan, kegeraman, kelemasan...Asam garam kehidupan memang begitu. Apa pun, begitulah kalau kita dalam proses nak dewasa. Mama ana kata begitu.

Kalau pun begitu, hakikatnya kita kena bercakap pasal perkara yang berfaedah. Sebab, dalam hadis nabi,mafhumnya, mukmin yang bertakwa tidak akan melakukan perkara yang tak berfaedah.

Hari ni ana berlepas dan berikrar tak pulang sehingga habiskan program. Betapa ALLAH mudahkan perjalanan ana hari ini.

Malam tu, ana tak terasa nak bermusafir pun...sebab ana tak habis mengemas lagi da tertidur. Pagi tu mak kelihatan hairan tengok ana selamba. Bila dapat ‘signal’, baru sibuk menyimpan keperluan. Rupanya, memang isyarat untuk berjalan hari ni...semua ini kehendak ALLAH s.w.t. Mari ucap ALHAMDULILLAH!

Sekali lagi, ana benar-benar merasai nikmat ‘nashrumminallah..’, program yang ura-ura macam tak de kereta, alhamdulillah dah dapat ‘cover’. Ada insan yang telah ditetapkan ALLAH untuk selesaikan masalah itu. Ana begitu optimis juga bila ada insan yang juga ana tak rancang untuk tunggu ana di Pekan Ranau telah tersedia , dan yang pastinya ALLAH yang tentukannya. Alhamdulillah segalanya. Jika kesyukuran ana masih tak mencukupi, selagi ada tulisan ini, selagi itulah ana masih bersyukur. Tapi ana percaya, usaha juga yang ALLAH jadikan ukuran. Jangan nak tunggu rezeki datang bergolek!

Betullah, Manusia hanya mampu merancang segala, yang menentukan ALLAH. Ana telah merancang untuk ke Kundasang demi melihat tempat program yang bakal dilaksanakan nanti hari ini, namun, ALLAH juga merancang, kita imani itu. DIA, yakni ALLAH dah tetapkan, ana untuk menziarahi tempat kelahiran bapa ana di Kg. Sosondoton, ranau dulu hari ini. Pasti ada sebab. Dan sebab itu selalunya akan diketahui selepas kita lalui masa berada di sana. Jika ujian lagi, semoga ALLAH besarkan iman, setanding dengan ujian yang akan datang.

Namun, di setiap kesenangan pasti ada ujian begitulah adatnya jika masih berada di dunia. Ujian adalah berbentuk kesusahan dan kesenangan.

Ana memohon ampun dan maghrifah-Nya jika terlalai disepanjang perjalanan ini. Maka, ya Khaliq, daku mengharap perlindungan dan pemeliharaan-Mu setiap saat.

Konklusinya untuk hari ini, kita merancang ALLAH jua yang menentukan! Percayalah, tiada guna nak menetapkan sesuatu selain terus berusaha ke arahnya,serahkan kebergantungan seratus peratus hanya untuk ALLAH!Bukan dalam urusan tertentu saja, tapi dalam semua urusan.

Tuesday, May 11, 2010

Beberpa hari lagi..JDS10'!

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Doakan kejayaan membawa ISLAM ke semua lokasi pilihan kami...Moga2 program ni mencapai matlamat..

Yang masih berniat nak menyumbang..teruskan..cari ana terus ya..

Nak kongsi sedikit ILMU yang ana dapat dari ustazah ana..

"IHSAN itu BUKTI penghayatan kita pada RUKUN ISLAM dan RUKUN IMAN. Tanpanya, kita ibarat tidak memperdulikan kualiti ibadah kita sampai mana, kualiti pekerjaan kita bagaimana di sisi ALLAH s.w.t..., kita buat semberono jak..akhirnya, kita yang terkebil-kebil di akhirat sana..amalan tidak diterima. Maka, Banyakkan tafakur, zikrullah, yakin semua yang kita buat ALLAH tengok..+ Dia Tahu , sentiasa baca Al quran dan assunnah denda diri jika melakukan kelalaian dan kesalahan dalam ibadah..iltizam dengan mana-mana kumpulan atau organisasi(jamaah) yang sentiasa menasihati kerana ALLAH.."

Moga kita semua dapat manfaat.. dan sama -sama beramal ya..

Monday, May 3, 2010

SUMBANGAN APA YANG DAPAT DIBERIKAN??

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Kita sering terfikir nak berbakti pada keluarga..namun, kita lupa berbakti pada agama..Kita selalu nak berbakti pada negara tapi tak fikir masa depan agama.Kita nak berbakti pada masyarakat , tapi tak amalkan ajaran agama..

Ketahuilah, berbaktilah pada siapa pun..tapi..biarlah agama itu di utamakan..tertegaknya agama, maka betullah dasar bakti kita..semoga kita diberi hidayah dan taufiq dari ALLAH yang berterusan!

AGAMA apa yang anda perjuangkan?
..ana maksudkan ISLAM dalam blog ni.