twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Sunday, August 30, 2009

Bengkel sudah berlaku...

Setelah berlalu hari semalam saya merasakan bebanan yang tertinggung di bahu selama ini terbang begitu saja.

Nafas lega dah boleh dihembus...Alhamdulillah..

Walau pada mulanya, kedatangan peserta semalam menakutkan saya. sebab, jumlah yang akan datang sessi pagi yang saya tahu ada dalam lingkungan 40 lebih orang muslimat dan muslimin dalam ...kira-kira..ala tak tanya pulak kat FAIZ.tapi hampir pukul 9 pagi muslimah yang datang sekerat-sekerat. Penceramah , Pak Ya(baru tahu panggilan ni semalam) dan En. Nasri sudah tiba dengan penuh semangat tulus untuk berkongsi pengalaman dan ilmu yang ada.

Allah suka uji hamba-Nya..

Dalam kalut-kalut berfikir macam mana hendak memanggil sahabat-sahabat yang masih di mahallah..saya pula teringat pada mikrofon yang baru ada sebiji. Pihak yang sepatutnya kata akan hantar pada masa sebelum program. Tidak sempat berfikir banyak. terus melupakan hal tersebut dan berharap pada Syahir Safwan untuk menyelesaikan masalah itu. Sengaja. Sebab, fikiran ketika itu, tertumpu pada booth yang akan dibuka dan tengah sibuk menghantar mesej kepada semua peserta yang belum datang.Lenguh jemari tangan ini. Apa pun, selepas melihat kelibat abang yang urus mikrifon, hati saya lega sekali lagi. Alhamdulillah...sebab saya tahu masalah itu akan selesai selepas itu.

Allah Suka UJi hambaNya..

Selepas menyuruh Mahfuzah membuat pengumuman sekali lagi di mahallah, Saya bertanya dengan koordinator program, Malik, suruh dia teruskan program walau peserta tidak begitu ramai. Program yang sepatutnya bermula pada 8.30 tergendala..sampai sekitar pukul 9.00pg.Akhirnya , dapat di mulakan juga, terima kasih pada pengerusi majlis, yang saya sempat lihat...HAdi sebagai gimiknya, dan diteruskan dengan Firdaus. Gandingan yang selalu padan, itulah gelaran untuk mereka berdua ni. Kami sekelas CCT. Itulah kesimpulan yang ana boleh buat untuk mereka.Titik.

"Ya Allah, permudahkan segala-galanya hari ini, kalau itu(musibah) adalah ujian bagiku, campakkanlah perasaan berlapang dada dalam semua peserta dan penceramah ynag datang hari ini, biarlah mereka berasa adanya nilai bengkel ini walau banyak masalah...kesempurnaan bukan milik manusia...jadi biarlah keberkatan program dalam bulan Ramadhan ini terbias dalam hati-hati mereka".

Mencari keberkatan sesuatu itu sangatlah susah, kalau tiada perasaan sanggup mengorbankan sesuatu yang setanding dengan apa yang kita mahukan. Contoh,Jika kita memang mahukan program kita dapat berkat jaga sumber kewangan. Jangan guna duit curi. semua maklumkan?=) Kalau perlu duit sangat...kita ada banyak cara untuk dapatkan selain mencuri. dalam maksud kata2 ni..

Akhirnya , semalam terbukti, bila kita bersemangat untuk buat satu perkara, dan kita cuba buat walau ianya nampak mustahil, perkara itu tetap boleh berlaku. Apa yang saya mahu dalam program ini adalah satu perkongsian ilmu penulisan. Dan harapan saya, jiwa-jiwa yang datang adalah mereka yang betul-betul mahu menerima perkongsian Ilmu ini. Alhamdulillah, perkara itu hampir mencapai sasaran.

Iftor juga salah satu cara untuk merapatkan ukhuwah. Beralasankan bengkel ini, kami melanjutkan program sampai iftor. Alhamdulillah, makanan sedap. Rugi bagi sesiapa yang tidak hadir.=)..Bagi yang betul2 tidak dapat menghadirkan diri, semoga kalian berlapang dada untuk menginfakkan duit RM5 kalian kerana, makanan yang ditempah adalah mengikut jumlah yang membayar.


Ucapan buat semua komiti yang terlibat. TERIMA KASIH kepada semua kerana menyerahkan tenaga tanpa rungutan. MINTA maaf jika pengurusan program ini tidak begitu sistematik. Tapi, komitmen yang kalian berikan sudah cukup untuk menyumbang ke arah berjayanya program ini brlangsung. SYUKRAN MARROTAN thaniah!

Sebagai penutup..saya selaku setiausaha program,,,memohon maaf jika kata-kata yang tercoret dalam blog ini kurang sesuai dan menyinggung mana-mana pihak. Juga jika ada kesalahan fakta di mana-mana tolong perbetulkan secepat mungkin melalui ruangan komen. Insan yang dhaif boleh diubati dengan peringatan dan bimbingan.=)

SAYANG SEMUA KERANA ALLAH..

Sebelum terlupa, ucapan terima kasih buat PAK YA ( saya gelar beliau SIFU juga) dan En. Nasri...semoga perkongsian ini menjadi amal jariah.Jazakallhuma khairan!

JOM meneruskan tradisi ULAMA' dalam menyampaikan ILMU& DAkWAh melalui PENULISAN!

Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)

Tuesday, August 25, 2009

konsis...mARSIS09'


Alhamdulillah..ana baru pulang dari satu konvensyen anak2 borneo yang berlangsung di PJ...
Apa yang ana bleh katakan, ana sangat untung.

Kenapa pulak kan?Owh...mungkin sebab ana terpilih untuk datang walaupun ana ponteng untuk pergi satu program wajib kampus..hehe

Ana lebih nampak program ni penting daripada program di kampus tu...nak tahu kenapa?

tak nak?

e, ana nak gtau gak..

Sebab...dalam bengkel tu, ana dapat kenal ramai mahasiswa Sabah yang berjiwa islami..Alhamdulillah...selain UIA..

kedua, ana dapat kenal apa kekuatan agama lain,untuk didakwah semula...kami kaji BIBLE. tu yang best..mahasiswa Sabah perlukan ilmu ini untuk mempertahankan ISLAM..di SABAH, begitu gak MAhasiswa Sarawak..dan negeri mereka

Ana tak nak ulas lebih lanjut kot pasal tu...nak gtau secara overall je..kami mula bengkel dalam kul 9 pagi, habis dalam kul 5.30 ptg...penat, mengantuk, lapar, apalagi?semua ada tapi, kami tidak PONTENG ...hehe


Penceramah dari FCR,(friendly Comparative religion) di bawah syarikat IIS, kalau tak silap la..

Syarikat ni under SABA'...

best la sepanjang hari tu..malam tu, ada satu permainan best...antaranya, main radio kepala 3, main soal-soal, lastly...creative film maker...nak tahu apa yang berlaku??
Ana malas tulis..=)

tapi nak habaq nya...malam sebelum hari tu..iaitu jumaat...ana dapat satu pengalaman yang tidak dapat dilupakan.

Sorang akak ni tanya ana, bleh pandu motor tak...ana jawab ya..walau dalam hati.."yeke bleh??"

then, suddenly, dorang appoin ana untuk jadi salah seorang yang bertanggungjawab ambik peserta yang masih ada di satu perhentian, kalau tak silap perhentian putra..ana da cuak...terbayang, wajah polis, wajah mama, bapa, kisah2 dulu yang bersangkut paut dengan motor...ana tarik nafas yang sudah sesak..dorang tak perasan.

Helmet bertukar tangan, ana berdiri ibarat sorang perajurit yang siap siaga nak serang musuh..kala ini, kalau di analogikan sebagai musim perang, ana memang tak bleh lari sebab yang ada kemahiran ana dan rakan lain tak da..Bersyukur dapat guna..ilmu kemahiran hidup tu..Rugi tak ambik lesen awal..

Hm... nak dijadikan cerita, terlalu 'exited' + cuak..nak start motor tu pun tak larat..terpaksa minta tolong Akh haziq..da start tu, ikutlah kak Majita..kak salma di depan, akh haziq baru kak majita n ana...ya ALLAh terasa maca jadi minah rempit time tu. dah la gelap...malap...dalam hati bertenang2..ana terimbau-imbau kenangan dulu, Ana pernah eksiden..mungkin antara penyebab tulang-belulang ana bermasalah ini la...n ana fobia sampai malam tu...

terlalu konsentrate, tak nak tertinggal apa lagi kalau terpisah dek lampu isyarat..ana buat satu kesilapan besar...ana LANGGAR lampu isyarat...maknanya, ana tak berhenti walau lampu da warna MERAH..patutlah ana heran kenapa ada motor ke arah melintang depan ana..tapi, tak sempat nak break..harung je..sempat kena tengking lagi..huhu, kecut2 juga..tapi pecut juga..takkan stay kat situ jer..kan??


then...crita ni dah nak habis...rupa2nya...bebudak yang akan diambik tu akan diambik oleh komiti yang baru dapat kreta..aduss..kiranya kami ni juz bersiar2 la malam tu..

tapi, bagi ana moral value yang paling besar kat sini...betapa pentingnya kita mempunyai kemahiran dalam bidang kehidupan ni..MeMANDU ni perlu LESEN...tapi,bukan alasan untuk kita tak tahu memandu...dan, HIDUP ini umpama memandulah...bila kita tak tahu, terbabaslah kita..tapi, bila kita tahu..tapi tak berlesen ..risiko untuk terbabas juga masih tinggi..jadi..carilah ilmu(lesen)..supaya..kita dapat sampai destinasi dengan selamat..cuma, jangan lupa untuk bertawakal dan kebergantungan pada ALLAh tu..kdg2 nyawa kita tak sampai satu perjalanan penuh pun..minyak boleh habis bila sampai masanya...begitu juga nyawa..tapi bezanya..nyawa tak de SPARE..

habis tempoh..habislah..no regret, no playback..no return back..


57. Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembalikan.
(AL Ankabuut..ayat 57)




Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)

Friday, August 21, 2009

muhasabah...sekali lagi...


Muhasabah Pejuang..

katanya kau seorang pejuang
tapi ikhtilat mu tidak dijaga

katanya kau seorang pejuang
tapi kau masih assobiyyah

katanya kau seorang pejuang
tapi ibadah mu dan amalanmu masih seperti dahulu

katanya kau seorang pejuang
kau masih layan tv , movie dan game dgn alasan nak release tension

katanya kau seorang pejuang
cinta dunia masih menempati hatimu berbanding cinta allah dan rasulNYA

katanya kau seorang pejuang
kau sibuk update isu semasa berbanding AL QURAN 1juz sehari

katanya kau seorang pejuang
kau xpun berdakwah

katanya kau seorang pejuang
kau masih layan muzik-muzik yang lagha

katanya kau seorang pejuang
tapi sering beralasan untuk dakwah dan jihad

katanya kau seorang pejuang
kau lebih bela jemaah berbanding islam

katanya kau seorang pejuang
kau masih ada karat jahiliyyah dihatimu tanpa usaha membuangnya

katanya kau seorang pejuang
mutabaah ibadahmu sangat menyedihkan

katanya kau seorang pejuang
ukhuwwahmu hanya untuk kepentinganmu bukan kepentingan ummat

katanya kau seorang pejuang
kau sering tinggal QIAMULLAIL berbanding mengamalkannya

katanya kau seorang pejuang
berapa banyak ummat yang kau ziarah?

katanya kau seorang pejuang
kau sering menyalahkan orang lain berbanding diri sediri akibat lalai kerana tidak berdakwah

katanya kau seorang pejuang
kau lebih banyak berdakyah berbanding berdakwah

katanya kau seorang pejuang
tapi masa rehatmu lebih banyak berbanding masa berdakwah

katanya kau seorang pejuang
tapi untuk berinfaq saja kau sudah kikir

katanya kau seorang pejuang
hidupmu masih senang lenang dan mewah

katanya kau seorang pejuang
kau sudah menganggap dirimu mulia sedangkan kau harus lebih tawadhuk

katanya kau seorang pejuang
kau jarang sekali menangis untuk bertaubat

katanya kau seorang pejuang
kau masih seronok dengan maksiat di sekitarmu

katanya kau seorang pejuang
kau tidak rasa apa-apa bila berbuat maksiat

katanya kau seorang pejuang….

p/s : Semoga dengan peringatan di atas dapat me'muhasabah'kan diri kita yang berjuang pada jalan ALlah.. Kita berharap agar segala kekurangan dapat diatasi supaya dakwah kepada umat akan jadi lebih berkesan..


written by ZAIEM AL- HILMEE at 4:13 AM
http://mujahideen-islam.blogspot.com/



Doa malaikat Jibril m'jelang Ramadhan"Ya Allah,tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sblm memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal2 yg berikut: *Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);... *Tidak bermaafan terlebih dahulu antara suami isteri; *Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang2 sekitarnya. ::.Maaf kwn2 jika ada mlakukan salah silap,Salam Ramadhan=)
Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)

Monday, August 17, 2009

berehat sebentar..mencari diri..

Kali ini ana nak kongsi satu kisah...

ada seorang tu, dia mengaku nak jadi pejuang. tapi dia tak nak susah...dia selalu nak senang... sehingga ada ujian sket dah fed up..nak berhentilah , nak rileks lah..nak rehat lah...macam-macam alasan...


Dulu, dia yang semangat ...dialah yang paling bersemangat..tetiba dah naik sket jak level ujian tu..dia dah menyerah kalah..pejuang apa tu??

kalau nak mengaku pejuang , ujian sebesar -besar benda yang besar nampak kecik jak...cuma dia tak boleh berdiam diri jak..tunggu pertolongan ALLAh tanpa usaha..memanglah ALLAh akan tolong hamba-Nya..Dia MAha Pengasih...tapi, tu lah..Allah tak nak manjakan sangat hamba-hamba ni. nanti naik kepala!


lAGIPUN, TASK YANGallah BAGI SATU JAK..tegakkan ISLAM di MUKA BUMI, secara automatik, kita akan tegakkan ISLAM di dalam diri kita dulu...dan kita ajak orang lain.
(ingat mudah ke?)

Itu lah tujuan datang di dunia ni...ALLAh tak suruh kita berbangga dengan keturunan kita sapa, jawatan kita tang mana, gaji kita..suma2 tu..teda di mata ALLAh..Kita ni jak yang tidak sedar diri.

ALLAH tidak perlukan kita ...pernah ana terbaca..satu buku..yang bertajuk LANGIT ILAHI..entah kita tahu atau tidak... yang

ALLAH takkan hilang kemegahannya kalau kita tak sembah dia..tapi tunggulah azab ALLAH nanti...canggih mana pun senjata nuklear..kita tak dapat menghindarkan diri dari azab ALLAH..

Betapa malu kita pada ALLAh...kalau kome tak malu ana malu.MAlu sangat. ANA dah la tak mencapai tahap hamba yang sempurna atau tang terbaik lagi...ana selalu khilaf dengan keinginan diri. Nasib ana setakat ni alhamdulillah..baik, sahabat-sahabat yang ada membantu ana menjaga diri, dalaman dan luaran. Dalaman tu termasuk ibadah,keinginan,dsbg. Luaran pulak...dari sudut kesihatan. ANA ni kurang bersyukur kot..pun tak leh jugak sebenarnya. JASAD ni amanah...ana kurang jaga kesihatan. Ana kalau dah mengantuk, semua tempat bleh jak ana landing. kadangkala dalam keadaan duduk.yang jadi mangsa..tulang belulang ana ni lah... dah rapuh dah...

Ana dah puas makan saman, makan letern..makan semua yang boleh di makan pasal kesihatan ni...tapi, kalau ana sendiri dok mau berubah...susah! tulah, jadi main poinnya...kita mesti buat sesuatu perubahan seikhlas hati dan persediaan mental yang cukup..persiapan fizikal terpulang pada tahap kesihatan lah..


k...cukuplah sebagai perkongsian kali ni..banyak lagi yang perlu dicatat..tapi..bukan pasal diri...jak, ni sebagai teguran bersama untuk diri dan yang ada persamaan situasi dengan ana...perubahan mengikut usaha, bukan ikut masa...
Meh kita renungi satu AYATullah...

"adapun orang yg memberikan (hartanya dijalan Allah)dan bertaqwa ,dan membenarkan adanya pahala yg terbaik(syurga)maka kami akan menyiapkan baginya jalasn yg mudah.(al Lail:5-7)

yang ni bagi si prindu syurga...ringan-ringankanlah tangan untuk bersedeqah...

_JIKA INI HARI TERAKHIR ana MENULIS POST INI...MAAFKAN SEGALA KHILAF ANA PADA ANTUM< HALALKAN MAKAN MINUM ANA...DOAKAN ANA DUNIA AKHIRAT!_


Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)

Wednesday, August 12, 2009

Turun Pangkat



wajah ex mainboard IRKSS..



wajah syazwana..yang tertinggal..huhu..


Hari ini dalam sejarah...

Organisasi Persatuan IRKSS ana dah bertukar wajah baru..nak kata sedih? Alhamdulillah..ana gembira, tapi masih ada secalit rasa sedih. Eh, sayu barangkali..
Ana gembira sebab...dapat bagi peluang pada orang lain berada di atas...(cover line)

Overallnya, kami da bagitau apa yang patut..Ana minta maaf pada adik2 junior sebab meninggalkan banyak wasiat untuk dorang.

Tahniah buat semua EX_ MAINBOARD..
Kalian@ antum telah lakukan yang terbaik setakat ni...(macam PENGERUSI plak... )Teringat pada pengerusi, ni kali kedua ana jumpa pengerusi jenis ni..Alhamdulillah.Teruskan usaha EX-PENGerUSI!

Sepanjang berada di dalam persatuan ni, ana tidak menggunakan pendekatan program...tapi, harap2..Ning DUNIA IRKSS tu dapat mewujudkan satu peluang untuk menanam ukhuwah..yang akhirnya dapat menuai dakwah..yang dibajai dengan baja tarbiyah dan di sirami dengan doa rabitah masing2...Jemaah itu penting, melalui jemaah kita dapat membuat satu ketumbukan yang boleh menegakkan ISLAM itu sendiri walau pada hakikatnya terlalu banyak mehnah dan penghalang di hadapan...Ya..jemaah tu berperanan penting!

Paling mudah cuba anggap kita ni sebagai ahli keluarga...kalau perkataan jemaah ni sensitif..

Kita dapat menyokong antara satu sama lain, sedih sama2 , gembira sama2..pandai sama2..bodoh?takkan nak bodoh sama2 dok?lu pk la sendiri!


Setiap musibah yang melanda mana2 ahli IRKSS kita dapat tempiasnya, dan turut sedih untuknya...sama2 memberikan kata2 semangat...dapat bayangkan tak ni???

Kita jadi baik sama2...kalau ada yang 'tersuka'(tidak sengaja) buat perkara yang kurang elok, dapat di pandu balik...

Satu lagi, dalam persatuan ini sendiri, ana masih kurang merasai nikmat ukhuwah secara zuq lagi, boleh dikatakn kita bekerja di dasari dengan rasa tanggungjawab dan atas nama gerak kerja semata2..ana kurang rasa manisnya ukhuwah islamiyyah tu...nak oyak benda ni dalam meeting tadi..tapi, da masuk dalam skop ukhuwah. Dah la lepas ana terang semua nampak blurr..naik segan la ana...tau la ana dari sabah..hehe

OK..kesimpulan di sini..ukhuwah itu juga penting dalam gerak kerja.Ana sangat2 sedih kalau bekerja dalam satu organisasi haanya atas dasar kerja. Ana tak bersemangat...kdg2 bleh effect pada komitmen kerja. Tiada keterikatan hati..

jadi sebagai kalam terakhir menutupi tirai menulis post ini...

Ingatlah...daie pejuang bukan dilihat pada kerjanya pada mata ALLAh..tapi pada hatinya..jagalah hati dan kejernihan hati...pelihara batas2 yang digariskan...
Selagi hati kita keruh, jangan hairan mad'u tidak terkesan dengan dakwah kita..hati yang gelap tidak mampu menerangi hati2 gelap yang lain...







Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)

Friday, August 7, 2009

Mukhayyam GAPSS 2009-episode 2

Apa yang unik, pengarah ni bukan jenis yang suka menyusahkan orang...dia sedar jeritannya menarik perhatian orang di dewan. Akh Hadi faham akan keadaan itu. Dia cepat-cepat meng'cover' keadaan. Akh badran yang nak datang ke dapur pun jadi tak jadi je...(ana kat situ masih lagi terkesima+panik+takut)..

Nasi yang tumpah...dipandang sayu. Ana di suruh untuk masak nasi menggunakan dapur gas je..Rice cooker elekrik tak berfungsi dengan baik..SERIKKKK!!!Tolak tepi je la..huhu


nasi masak dalam pukul 12 malam...alhamdulillah ...

Apa lagi yang berlaku malam tu???

Ana dan sahabat ana saja yang tahu...Sebenarnya, adalah..tapi..biarlah orang2 tertentu je yang faham...mengenai beg kuning...=)


Esoknya, kami bangun, agak lucu gak lah...oh lupa nak gtau, kami tidur dalam kul 3pagi lebih...

Adik2 da pegi qiam! kosong ruang bawah tu...Adoi... Tak palah..kami kan tak cukup tidur...hehe

Ana teman akak Syidah Solat memandangkan dia masih sakit...Malam tu akh firdaus da di bawa ke klinik, Bole kami lupa kak Syidah pun sakit..(Ambik... bahasa Sabah da kuar da..)

Tapi, kagumnya dengan Kakak ni, dia sanggup juga turun untuk tolong masak pagi tu..Ana ambik nafas baru. tersenyum plak ana ...yalah..pagi tadi ana diamanahkan untuk memastikan semua komiti senyum sebaik bangun dari tidur..ana la yang jadi paling ceria selepas tu...


Tambah lagi, ana masak nasi goreng tersalah resepi...tapi ana dapat cover..hehe..sapa yang dapat rasa nasi tiga rasa tu...bertuahlah ye..Tapi, suhaimi sahabat ana dari sabah, dari satu sekolah yang sama dari awal mengacau jak..bukan apa, dia gatal nak kacau nasi goreng dalam kuali tu...

Em...kalau tak silap, kami di sekolah dulu pun selalu jadi katering cikgu mat!


Rindu SEMAI..

pagi tu, ada explore race...ana nak pegi tapi..ana tak sampai hati tinggalkan KAk Syidah dan Na'a..dan juga Afizah...biasanya dapur ni antara yang bizi gak..
kesian suhai, dia sekumpulan dengan ana..tapi jaga chek poin, tedalah yang jaga kumpulan Waleha kami..tapi, kumpulan tu boleh berdikari..TAHNIAH...

Apa masalah tengah hari tu ar??

Ya Allah ana tak ingat, tapi...ana ingat yang masakan tengah hari sangat sedap..sebab bukan ana yang masak. hehe. Ana just bagi menu je..ana tukar menu hari tu...Ayam goreng, terung masak merah...

Bersambung

(gambar..ana malass nak tunggu upload..hehe.lain kali ea..)



Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)