twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Wednesday, April 3, 2013

Tak apa, asalkan...#2

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

....Apa inspirasi mau berubah?

Orang sekarang ni, No MOney, No Talk..Inspirasi ka ini? Kalau banyak duit pun, tapi alih-alih belanja sana-sini, shopping sana- sini..melancong sana-sini, kan habis jua..so, masa tu..bukan lagi inspirasi..sebab..kondominium akan menjadi bebanan sebab, duit sudah habis, kita pula mahu bayar sewa bulanan..

Sebelum bicara pasal duit, apa pekerjaan yang menghasilkan duit?

- Profesional? kena belajar tinggi......
- Teknikal? Pun kena kursus sekurang-kurangnya sijil..yurannya tu bukan free..itu yang pastinya..
- Bisnes? Modal la pula...
- Merompak? nanti kena tangkap masuk lokap...
- Jual dadah? lagi mandatory hukumannya, tiada peluang hidup.membahayakan kesihatan pula tu...
- menjual di pasar malam..modal...modal..

Jadi apa yang boleh bagi pulangan??

Sejak aku hidup sampai sekarang, duit poket bapa juga yang bagi..bikin malu juga ni..ntah macam mana mahu berdikari..belajar pun nda habis..main dota saja kerja...itu sajalah..

Bapa pernah suruh ikut pergi memungut kelapa sawit..tapi, sehari saja, aku insap..penat wei..boring..semua orang tua..

Baik main Dota.



***
Tiap malam aku termenung di *kaki lima..

Badan semakin cepat letih...terkadang tu..memang rasa mau pitam..Bila cek di klinik, doktor kata kurang darah sebab kurang tidur. suka main dota kan..doktor kata, tahap pertengahan..

Sejak itu aku malas ber'perang' ...orang suka dota gelar dirinya berperang ketika main dota.
Ingat lagi nasihat doktor , makan bayam banyak-banyak, daging, kekacang..tapi malas mau kasi susah mama..aku akan saja apa yang ada..

Ubat 'Iron Tablet 200mg' tu menyebabkan najis jadi hitam...dah ubat..telan saja la..

Aku simpan jak pasal ni, orang lain tak payah tahu..^^V..biar aku dan tuhan saja..erk..Tuhan?

Inilah penyebab @ asbab kedatangan makhluk bernama 'Hidayah' dalam hidup aku. ..Surau yang selalu memanggil orang kampung solat jemaah, selepas tika itu mudah pula aku terasa mau pegi.

Tiada siapa yang mahu mati sebelum bertaubat.

Satu hari buka Youtube, ternampak satu video..kata ustaz tu, kalau mahu jadi baik..kena buat banyak-banyak kebajikan..walaupun masa tu masih lagi buat perkara yang tak baik..agar kebaikan itu menutup ruang dan peluang untuk berbuat apa-apa yang tak baik...

***

Kebahagiaan semakin menampakkan diri...kehidupan semakin tenang dengan hidup begini..Setiap Subuh, sebelum azan lagi aku terbangun..aku tidak selera untuk sambung tidur. Terus pergi surau...Mau tau apa yang ada di sana? Ada tuk imam sedang solat..lepas tu, aku tanya dia solat apa..kata dia, 'solat sunat tahajud'..

Inilah rahsianya...selepas buat solat tahajud tu..rasa sangat tenang..tiap zuhur datang lagi surau...dapat jumpa semua orang kampung, bersalam-salaman..Wah, nikmat rupanya hidup dalam masyarakat. Sebelum ini jiwa aku rasa hidup sendiri lebh syok, tapi sebetulnya, hidup bermasyarakat lebih baik..mendengar cerita masalah dan kegembiraan mereka buat kita rasa siapalah diri kita..

Balik dari surau, rasa mahu buat something yang ada nilai kebajikan...tolong la mama cuci pinggan mangkuk, lelaki pun boleh maa cuci..bukan perempuan saja!

Ada adik perempuan, tapi mereka masih comel-comel lagi, mau suruh pun bikin kesian..kalau dorang mau angkat satu besen pun terkial-kial, inikan mau suruh cuci semuanya..Mahu jadi abang yang baik la kunun..

Azan Asar berkumandang.

Wah, its time to SOLAT!

Bergegas aku ambik kain pelikat, walau masa tu masih mamai-mamai lagi..lain bah rasa kalau sudah ketagih solat tapi mau kasi lambat-lambat..kan lagu si afiz hamidun..'do not delay..;;'

Habis solat asar, bapa-bapa sama tanak kuwagu bawa main takraw...boleh3..tada masalah..Tapi time keluar tu, macam biasa, ingat lagi kata imam kampung, seluar mesti paras bawah lutut..apa susah, ada 'seluar fit'..hehe

Aku tu nda bole la main sampai maghrib, mana lagi masa mau mandi kan? jadi aku set la jam tangan digital ni..kalau lupa bawa jam, aku suruh pengadil update jam tiap masa..Pukul 5.45 jak, stop..balik rumah..minum kopi radix dulu..Kakak aku orang kuat HPA maa..tiap bulan kena hantar sini..

Azan Maghrib lagi..

Siap azan, aku da sampai surau!..boleh pula berlumba dengan azan..iayalah wangi-wangi sudah ni mau solat..

***

Al-Quran itu macam cantik jak di rak surau..tapi mau belek, bukan pandai baca pun..haha..Setiap hari aku renung tu...kalau itu orang, mahunya dia jatuh cinta pada aku ini..tapi hakikatnya, aku yang jatuh cinta!

Yalaha bah..imam baca surah dalam sembahyang, nda pula saya faham, tapi..dengar saja la..kata imam ..dapat pahala juga..aku hafal alfatihah jak..itu pun macam nda sama sebutan dengan imam..^^

Time ramadhan paling bikin takut, nanti mau tadarus, kena suruh baca..aku nda pandai..maka, budak-budak macam adik aku lancar pula sebab dorg ada KAFA..mau minta ajar samap dorang pun malu bah..nantilah aku cakap sama imam.

"Imam, Asi mau jadi pandai quran. Boleh ka tu?'' satu hari aku luahkan perasaan ...nda tahan tengok al-quran tu..

Imam memang suka senyum...

"Boleh..boleh..nanti kita belajar tiap kali habis solat subuh.."

Itulah titip kejayaan yang paling bermakna dalam hidup aku..ada orang terima aku jadi murid mau belajar quran!

***

Insan-insan dalam rumah heran kenapa aku rajin p surau. dorang kasi biar jak. tapi terlepas juga kata-kata si bapa. Bilang dia, 'kalau rajin p surau tapi malas cari duit, masih makan duit orang tua apa macam?'...sakit juga telinga aku ni..tapi..yalah, dia bapa aku kan..

Sedih pula, baru belajar Juz 'Amma, aku mesti cari kerja...tapi imam suruh p MARA, belajar kemahiran di sana..bagus juga..Imam kata, boleh ambik duit zakat kalau tak mampu..baru pula aku tahu..bila bincang sama bapa..dorang senyum-senyum jak..tapi kasi benar la..Syukur la..apa kata Imam, Alhamdulillah?..haa..itu la tu..

Time mo kluar kampung, Imam datang rumah. Dia bagi Tafsir Al-Quran. ..aduss..tambah sayanglah aku sama si Imam ni..nasib baik dia tiada anak perempuan..haha..semua lelaki, ngam la tu..tapi masih kecik2 ..

Apa yang berlaku masa tu, si mama nangis, si bapa nangis..adik-adik saja yang ketawa-ketawa..la..bukan jauh pun..inilah ..sebab anak sulung kali kan?...

Bah..terima kasih semua ok...syok sudah hidup kalau begini..

***

Kamu Jangan Ponteng2 Solat taw,,!

bersambung.....


-------------------------------------------------------------------------
kalau tak faham bahasa yang sedang digunakan, boleh bertanya..=)..komen ya..