twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Tuesday, December 25, 2012

Home Tuition - Hanya M500 ..

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Assalamualaikum..[PROMOSI AWAL TAHUN - Stok Terhad]

sapa yang guna program home tutor 'Skor A' untuk anak2..n mahu membeli dgn harga RM500 sila PM ya..harga asal dlm RM800++..

boleh tgk program ni d website ini:http://score-a.com.my/
Boleh digunakan sehingga 5 orang anak. 
Cepat3..siapa cepat dia dapat..
Hubungi 0192884707. SMS sahaja.TQ
 
 

Monday, December 17, 2012

Jawab Ujian dengan Ilmu!

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Assalamualaikum..

Musim peperiksaan sudah menjelang-jelang..(round the corner)..

cukup sudah memori kita dengan skrip jawapan? Well, apa yang kita fikirkan sekarang adalah mengisi memori dengan maklumat-maklumat penting. ^^..itulah startegi zaman berzaman..

Bagaimana pula dengan UJIAN HIDUP, ada kita simpan maklumat sebelum-sebelum ni? Ada jawapan untuk hadapi ujian tu supaya lulus?Er..macam tiada..boleh kot guna pengalaman-pengalaman lepas kan?

Malangnya, ujian datang bukan berulang-ulang benda yang sama. Setiap kali datangnya ujian, level bertambah. Maka kepala pun turut migrain mencari jalan. Ilmu kita untuk hadapi UJIAN HIDUP rupanya masih kurang lagi...

So, bagaimana? Apa solusinya?

Pertama, kita kena tahu siapa yang bagi UJAIN HIDUP ni..dan cari..ada tak Dia bagi 'guideline' untuk setiap masalah yang diberikan. Pasti ADA!

Keduanya, kita bertenang dan letakkan keyakinan bahawa tujuan UJIAN HIDUP adalah untuk mendekatkan diri kita kepada Pemberi UJIAN tersebut. Maka, kalau kita semakin banyak amalan selepas ditimpa ujian, buat satu perkara ni, iaitu BERSYUKUR dan ISTIQAMAH dalam amalan tu.

Kenapa kita ditimpa ujian bertubi-tubi??Sebabnya mungkin banyak..kita semakin lalai, Dia ingatkan kita semula. Supaya 'behave' dalam tindakan dan kembali ke pangkal jalan.

Ketiga, bila jumpa jalan keluar..seboleh-bolehnya..kita sentiasa amal sujud syukur..setiap kali selepas solat fardhu..seboleh-bolehnya, kita permudahkan setiap insan di sekeliling kita untuk melaksanakan urusan mereka, seboleh-bolehnya kita doakan semua saudara seislam kita, bermula ahli keluarga kita sendiri, sahabat2, dan masyarakat umumnya..

Keempat, elakkan menyalahkan orang lain dalam masalah kita. Pandang masalah tu, kita yang perlu selesaikan. tapi mesti dengan ILMU. Maka, nak selesaikan kena lalui sifir penyelesaian. 1)kenalpasti masalah, 2) siapa yang terlibat. 3)apa antara jalan penyelesaian dan inisiatif yang boleh diambil. 4)berfikiran positif bahawa masalah itu pasti akan selesai dengan usaha dan izinNya.5) tidak berputus asa dari rahmatNya.6) segerakan bertaubat kepadaNya, agar diberikan kemudahan dalam urusan kita..

Kelima, terus-terusan menambah ilmu, luaskan pengetahuan , ambil pengajaran dari pengalaman insan-insan yang diuji ...Latih diri untuk meletakkan diri di tempat mereka..EMPATI perasaan mereka..Jangan lupa dekati insan2 yang bersih hatinya agar kita termotivasi untuk jadi insan yang lebih baik..bermatlamat yang jelas, ada FOKUS yang benar. Fokus kita, khalifatullah dan 'ibadurrahman..

Keenam, kongsi masalah dengan insan2 tertentu. Bukan semua insan kita boleh dedahkan masalah ini. Tujuan kongsi adalah untuk mengurangkan beban pemikiran. dan jangan harapkan solusi dari insan lain, sb kita ada kebolehan menjawab soalan UJIAN HIDUP ini dengan meneliti dan mengkaji semula ia dengan hati yang tenang tanpa emosi. UJIAN HIDUP ini untuk anda, bukan untuk mereka. Cadangan kita alu-alukan, namun, KITA yang BERTINDAK.

Ketujuh. Cukup la sampai TUJUH..

Senyum saja jika berjumpa orang lain, kerana ia terapi untuk menenangkan diri anda. Usah tunjukkan yang anda bermasalah dihadapan orang lain yang berbagai ragamnya, silap-silap..anda akan dapat umpatan yang tidak sepatutnya.^^..senyuman mereka bisa menenangkan kita..apa lagi jika dri senyuman insan yang sayang kita, tanpa kita tahu..kerana senyumannya berserta doa kesejahteraan buat kita...

Maka, binalah hubungan baik pada semua hamba ALLAH..agar kasih sayang mereka padamu jua keranaNya.

~Sumber: melalui ijtihad sendiri. Untuk diri sendiri. Kalau nak tiru cara saya.BUatlah..^_^, it's ur choice..

sebaik sampai ke noktah ini, saya sedar saya sedang merapu..jadi kalau rajin..boleh datangkan ayat al-quran atau hadith atau kisah sirah untuk support pendapat saya atau tolak pendapat saya ini..agar kita lebih yakin!

saya tak suka syok sendiri..be participate ya..~jazakumullahu khairan jaza..

Tuesday, December 11, 2012

RahmatNya

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

'Kenapa perlu ponteng kelas??'

Diam.

'Kamu ni malas ya?'

' Kamu tidak rasa bersalahkah berpakaian sifat malas, sedangkan kamu mengaji al-quran dan hadith?'

'Hati manusia lain-lain..hanya ALLAH yang tahu kenapa hambaNya begini,' kali ini jawapan ini tidak disertai dengan keyakinan..dia masih berasa malu kerana sang ustaz bertanya di hadapan rakan sekelasnya yang lain.. Argh..pedulikanlah..mereka takkan faham..hatinya mengangis lagi.

***

' Bakso...Bakso.., beli bang, beli kak..ini bakso murah-murah..', Habib menjerit nak terkeluar anak tekak. Dia harus menjual kesemua bakso agar poketnya sentiasa ada wang. Kalau tidak, A&R akan mem'blok' namanya daripada mendaftar subjek dalam online pre-registration. Maka bersengkang mata adalah rutinya setiap hati, dan setiap pagi lewat ke kelas.

Anak yatim sepertinya , tiada siapa yang peduli. Almaklumlah..sudah besar..kena pandai berdikarilah..Namun, mungkin inilah yang dikatakan ujian itu datang sebagai pengukur tahap iman..Ibu masih menanti duit untuk membiayai rawatan buah pinggangnya, adik nak duit untuk bayar yuran pengajian..sudah hampir seminggu dirinya berpuasa..Setiap kali buka puasa hanya dengan roti arab berharga RM 2.80 , lima keping..'bertahanlah wahai hati...'

Mbak Halimah begitu baik hati kerana dia sanggup mengupah diri Habib agar dapat menjana duit yang diperlukan..Hanya ALLAh yang membalasnya.

Setiap pagi itulah diri Habib kelewatan berlari ke kuliah. Ustaz-ustaz pagi selalu merungut kerana Habib datang lewat. Namun, egonya menghalang diri dari menyatakan sebab sebenar-benarnya..Biarlah Rahsia..
Tanpa di suruh oleh sesiapa, setiap kali selepas habis kuliah, Habib pasti ke bilik ustaz untuk berbincang tentang topik yang mereka bincangkan dan tak sempat mendengarnya dari awal,..

Bila nak kahwin? soalan ini berlegar-legar dari mulut ke mulut insan sekelilingnya..Jahat sangatkah aku ni? Habib selalu mempersoalkan ..kenapa orang tak cuba fahami, memanglah kahwin itu syok..tapi, jasad dan mental Habib masih tidak mampu menerima tanggungjawab baru buat masa ini..

'Biar aku buktikan..aku bukan pemalas!'

***

'Peperiksaan sudah hampir..sem ini sem akhir yang perlu ditempuhi..Allah bantu hambaMu ini..', Bersungguh-sungguhnya Habib berdoa..seperti hari-hari sebelum ini..

Kringgg...

'Mak kamu dan adik sudah meninggal Habib..'

Fusss...

'Allah..jangan biarkan aku berputus asa dari rahmatMu..ALLAH..Aku sedang mendapat musibah yang telah Engkau tetapkan..Kuatkan hatiku, Kuatkan jiwaku, kuatkanlah Ya ALLAH..'

Berita itu sedikit sebanyak mengalih pemikirannya dari berfikir tentang peperiksaan..Dia perlu pulang ke kampung..adakah dirinya pernah berdoa agar bebanannya dihilangkan agar boleh fokus pelajaran selama ini? mngkin ada tapi bukan supaya mak dan adiknya dipanggil pulang..T.T..Air matanya jatuh..setitis..setitis.. ALLAH beratnya ujian ini..

Kini..Habib menjadi seorang yang mengalami kekurang warasan..gara-gara ujian yang menimpanya..dia di hantar ke Bukit Padang kerana cuba membunuh diri dengan sengaja meminta langgar di tengah jalan raya!

***

Di satu sudut wad Bukit Padang, Kota Kinabalu..

Habib teruja mengenal seorang doktor wanita yang agak berumur, hampir sebaya dengan umur arwah ibunya..Baginya, nasihat yang diberikan sedikit sebanyak memotivasikan dirinya agar berani hadapi kenyataan.

Rupanya, Rahmat ALLAH itu amat luas...tidak terhitung dek akal manusiawi..Habib terinspirasi dengan sebuah video yang diberi oleh Dr. Aini..

video

[try tekan 'watch at youtube'..jika nak penghayatan yang maksimum, tutuplah blog ni..agak riuh dgn lagu blog~~]

Sesekali tergelincir, ALLAH masih menerima taubat hambaNya..asalkan ikhlas..tidak berniat menipu..ALLAH..kini hambaMu ini benar-benar ingin mendekatiMu, tiada sesiapa lagi yang tinggal denganku kecuali Engkau Ya ALLAH.....

Habib melazimi solat taubat dan bersungguh-sungguh belajar dengan ustaz-ustaz jemputan hospital demi menanamkan semula keimanan yang hampir sirna di kalbunya sebelum ini..Bersyukur sangat kerana Allah memberikan umur yang panjang untuk bertaubat dari khilafnya..mahu mengambil nyawa sendiri..ALLAHUAKBAR..

***

'Bang, Su nak makan mangga..,' Habib maklum dengan keadaan isterinya yang sedang mengidam..Allah, kini nikmat ALLAH tetap mencurah-curah ke atas dirinya. Selepas keluar hospital Bukit Padang, Dia menemui jodoh dengan Suri di tempat kerjanya..Pengajian di IPTA sudah tidak dapat diteruskan kerana dia mahu melupakan duka semalam, maka, Habib bermula dengan menjadi Ustaz sebuah rumah anak yatim dia berkenalan dengan isterinya sekarang.

Kehidupan kita tidak terhenti walaupun bukan di IPTA..rezeki di tangan ALLAH..Habib berasa tenang hidup di bawah pengawasan TuhanNya Yang Esa..


Thursday, December 6, 2012

Reformasi

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Bismillahi nabda..

Hidup semakin menemui persimpangan yang berbagai..kadang-kadang keliru dalam memilih pendirian yang terbaik..Alhamdulillah, al-quran dan as-sunnah masih setia menemani di saat-saat genting ini..Kurniaan ALLAH yang tiada tolok bandingannya.

Kematangan kita boleh diukur dengan cara bertindak, disertai dengan fikir dan zikir atau emosi. Maka, modul kehidupan yang telah di lalui akhirnya mendewasakan sang akal..hati sudah mudah menerima keperitan demi keperitan..kerana yakin akan ada jua sang hikmah terselit di sebalik lembaran perit tersebut.

So, topik best nak kongsi..perbelanjaan..

Bagaimana mengurus belanja dengan efektif..selepas baca buku pengurusan kewangan  satu jak kunci perbelanjaan yang saya mahu fokus..RANCANG+DISIPLIN.

Bagaimana kita tentukan perbelanjaan bulan tu, begitulah yang kita laksanakan kecuali kecemasan..maka, ia akan menampakkan hasil..Tiap kesalahan dalam belanja, denda diri dengan berpuasa..maka, Insya ALLAh duit kita akan slow pengalirannya!

saya tulis dulu, baru nak buat..jom buat sama2 ddengan saya..kita tengok apa hasilnya..^^
~moga bermanfaat...