twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Saturday, October 31, 2009

Wasiat RASULULLAH S.A.W

Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)

Khutbah ini disampaikan pada 9hb. Zulhijjah Tahun 10 Hijriyah di Lembah Uranah, Gunung Arafah.
Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan, Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir di sini pada hari ini.


Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.
Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil. Wahai manusia sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu mereka juga mempunyai hak di atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang.

Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.


Wahai manusia, dengarlah bersunggah-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah 'Ibadah Haji' sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama, tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal soleh.


Ingatlah, bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan di atas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku. Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru.


Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah AI-Quran dan Sunnahku.


Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalah-Mu kepada hamba-hamba-Mu...

Tuesday, October 27, 2009

Bermasalah sangat?

Hakikat Masalah.

masalah itu nikmat
setiap nikmat wajib disyukuri
bersyukur mesti pada Illahi..
Janganlah anggap diri telah beriman jika tiada cabaran..

Setiap masalah..
disebaliknya hikmah
tersembunyi menanti masa
untuk memeluk hamba yang masih
rendah diri ..merasa hina di sisi-Nya
agar mereka berasa aman dan tenang..seketika..

Masalah juga perencah hidup..
andai tiada masalah..hidup kan hambar
diri alpa..
cumanya...kebolehan kita mengembalikan diri kepada fitrah..
boleh mengawal rasa perencah itu

Masalah itu akhirnya..
meninggalkan kita sebaik sahaja kita berserah segala-galanya pada ALLAH..
sehingga satu tahap..kita mahukan masalah..
supaya kita merasai nikmat iman sebenar..

sekian dan terima kasih,

Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)

Saturday, October 24, 2009

Surat Cinta SUCI??


Satu perkongsian yang mungkin boleh diterima dan mungkin tidak. Tapi saya rasa tiada masalah kalau saya cetuskan di sini.

Mengenai perkembangan mad'u saya. Saya benar-benar kagum dengan apa yang saya lihat. Dan saya berharap ia menjadi satu bentuk seni yang akan diguna pakai untuk berdakwah..

Saya mempunyai ramai mad'u..setiap insan di sekeliling saya adalah mad'u saya. Cuma sama ada saya utamakan attau tidak. Dan orang yang saya tidak ambil cakna adalah sebab, kedangkalan tenaga dan komitmen yang sememangnya tidak pernah mencukupi dari diri saya sendiri akibat hakikat insan memang tidak sempurna.

Kejadian ini berlaku di rumah saya sendiri. Er..Bagi sesiapa yang selalu membuka kitab suci Al - Quran...boleh tidak saya bertanya sedikit? Apa perasaan kalian semasa membuka naskah ini?? Ada tak perasaan tenang?suka? gembira?
Jawapan kalian?

Bagi kamu jawapan kamu. Bagi saya jawapan saya iaitu...ya. Semua itu ada.

Justeru , apa yang saya ingin bagitahu, dalam memikir dan merancang bagaimana untuk membuat atau mencipta satu formula untuk memikat hati mad'u..Saya telah terfikir untuk memberikan surat cinta SUCI kepada mereka. Mudah-mudahan dengan izin ALLAH...kekerasan hati mereka dapat di atasi. InsyaAllah..

Sebalum itu...harap2 tiada salah faham berlaku pada pembacaan ini. Surat cinta SUCI ini adalah sebenarnya pernah dibaca oleh semua orang muslim. Masya ALLAH, susunan ayatnya sangatlah indah. Di sinilah saatnya saya jatuh cinta dengan Pengarangnya. Tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Kalau kalian perasan. Oleh kerana perbezaan bahasanya begitu menyukarkan kita untuk memahaminya dengan lebih baik, saya terdorong untuk mempelajari bahasa indah ini sejak dari menyedari ia sangat harmoni di pendengaran. Tambahan alunan lenggok intonasinya sangat memikat.
Surat Cinta SUCI ini adalah AL -QURAN.

Maaf, saya terleka dalam membayangkan keindahan surat cinta luar biasa ini.

Diteruskan cerita. Saya meramal dengan menggunakan teori-teori yang pernah saya buat sebelum ini, kesannya belum memuaskan hati, tapi cukup untuk disyukuri. Guna teori 'Bil Haal', guna teori 'Bil walidaini' guna teori 'Nasyid'...hm..sekejap cuma kesannya. Saya kembali ke tempat saya, mad'u-mad'u ini juga balik ke prestasi mereka sebelum ini. Geram ada, tapi...dakwah tidak memerlukan perasaan ini. Oleh itu, saya tidak mengambilnya sebagai satu benda yang perlu.

Dan paling akhir setakat ini, usaha saya adalah, memberikan surat cinta ini, tapi sebelum ini, saya telah bekalkan mereka teori 'ceramah direct' yang menggunakan konsep dua hala...bila ditanya, mereka hanya akan jawab 'ya' atau 'tidak' sahaja. Mereka terperangkap..tapi perangkap ini memanggil kesedaran mereka. Sebab, mereka dapat ruang berfikir.

Usaha terakhir tadi...berkesan kepada bukan setakat yang mendapat surat cinta SUCI, bahkan yang tidak dapat surat cinta SUCI pun, memberontak mahu surat cinta ini..hatta tidak boleh membacanya. Allahu akhbar.. saya kagum kesannya sampai begitu sekali.

Sesungguhnya pada kisah-kisah mereka itu terdapat pengajaran bagi orang-orang yang mempunyai akal. Al Quran itu bukanlah cerita yang dibuat-buat, akan tetapi membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya dan menjelaskan segala sesuatu, dan sebagai petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman. (yusuf:111)



Tiba-tiba pintu hati mereka terbuka untuk solat dengan seronok. Yalah selepas solat boleh baca surat cinta..^_^. Itu syarat penerimaan mereka semasa sessi menyerahkan surat cinta itu.

Ah..alangkah...besarnya rahmat bagi mereka yang mahukan surat cinta itu. Cuma mungkin mereka perlukan surat cinta yang ada terjemahan, untuk memudahkan mereka menghayati dan beramal apa isi kendungannya. Siapa nak beri???

Hehe...siapa lagi...kita minta dana Al Walidain..kerana hak mereka ada di sini.

Lagu Cinta

Itu cerita surat cinta..belum lagu cinta SUCI. Semasa timbul idea agak lawak dalam minda ciptaan ALLAH ni..saya sebenarnya ingin mencuba sesuatu yang baru. Set karaoke di rumah sangat lengkap. Apa kata saya memanipulasikan keggunaannya?

Pada pagi yang indah, selepas menunaikan jemputan muazin di kampung lain, untuk bertemu hati dengan Yang Maha Penyayang..saya bergerak ke set karaoke. membayangkan , kalau saya mendendangkan lagu cinta SUCI menggunakan ini apa yang akan berlaku. Saya ingin bereksperimen. Membaca ayat-ayat cinta yang terdapat di dalam surat cinta SUCI ini dan membaca maksudnya sekali...ini pemboleh ubah saya.

Hasil eksperimen??

Mengkagumkan. Subahnallah...
Semua bangkit untuk menunaikan solat. Selepas itu, individu-individu yang kadang2 meninggalkan satu dua waktu, jadi konsisten. Masya ALLAH..setiap waktu solat. Ini tidak termasuk yang berumur 5 tahun ke bawah..itu tidak mengapa. Belum mumaiyiz.

Kesimpulannya, sentuhan ayat-ayat cinta SUCI ini sangat halus dan mendamaikan jiwa. Boleh memberikan ketenangan yang didamba, dengan izin ALLAH. Tapi..ingt..ini adalah perkongsian. HIDAYAH semua dari ALLAH..apa yang penting selain kerjasama ialah..usaha..^_^h..semoga pos ini bagi semangat pada semua untuk terus berdakwah...=)

Dan Kami turunkan dari Al Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan Al Quran itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian. (Al-Israa:82)


Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)

Sunday, October 18, 2009

Akademi Khalifah Muda

Selepas remaja dihidangkan dengan AF entah sudah kali yang ke berapa..kini sekali lagi mereka dikejutkan oleh satu program yang lebih mendidik jiwa rohani mereka..Iaitu..(baca tajuk di atas..hehe)

Jangan hairan..akademi ini baru mula terkenal di keningau..di SM. Teknik Keningau(TEKNIKEN). Penulis yang bukan bekas pelajar sekolah itu pun rasa bangga sekolah ni masuk blog hijau ni..(alhamdulillah..)

Hm..Apa yang telah berlaku??Kami pahlawan bertiga Dua orang Serikanda, dan seorang serikandi telah mengurusnya dalam pelbagai cabaran.Akhirnya..Azimah, Masdeh dan Syahril dapat menghela nafas kesyukuran.. (mereka saja kah yang berjasa??Tidak.. ramai lagi..cuma..ni watak utama..((konon))..)

Kami yang ketandusan dana, telah dapat durian runtuh dari langit..Terima Kasih Ya ALLAH, Maka, dapatlah tempat dan dana sekali yang telah disediakan di sm . teknik.Kami cakap saja mahu buat, tapi mungkin disebabkan baru kali pertama idea, semangat dan tenaga milik pelajar Politeknik Kota kinabalu, Pusat asasi UIAM Petaling Jaya, Pusat Asasi UIAM Nilai..masih baru..jadi, kami rela menjadi tenaga pelaksana untuk program sekolah di atas. Terima kasih kepad Ustaz helmi dan, Ustazah-ustazah yang memantau program dan banyak menyelesaikan masalah dalaman yang berkaitan dengan pentadbiran sekolah..kami dapat pengalaman yang banyak. Alhamdulilllah..

BANTUAN DARI KOTA KINABALU

Selepas berbincang bertiga..banyak cadangan yang dibuat..namun akhirnya..kami sepakat untuk mendapatkan bekalan tenaga tambahan iaitu fasilitator dari Politeknik Kota Kinabalu(PKK).=)..Alhamdulillah...sekali lagi ALLAH mudahkan..Dapatlah tenaga seramai 10 muslimat..dan muslimin ...juga 10 orang..(ramai saja bekas pelajar teknik..^_^)

Semua ini yang berpengalaman dan tidak memerlukan temuduga..aiseh..(istigfar bagi yang berkenaan..=))Hebat..itulah satu kebesaran ALLAh, apabila hambaNya yang bersyukur dan sentiasa mahu menambah ilmu, Dia campakkan kemahiran yang tiada pada orang yang malas nak menuntut ilmu..Tahniah semua Fasilitator..Ada rezeki jumpa..bersua lagi ya..maaf atas kesalahan yang tersengaja atau tidak..Ukhuwah Fillah itu sememangnya manis...yang sukar diungkap ddengan kata-kata.

Kedatangan mereka dinanti dengan penuh debar, mestilah...ni bagi penulis, bukan pada Masdeh dan Syahril.....Dan, bila kumpulan pertama dah sampai awal maghrb tu, penulis dan seorang adik comel menebalkan muka untuk makan malam. Tapi dek tebal sangat rasa tak dapat makan awal...sengaja melewat-lewatkan masa makan malam...macam bersahur pulak..Nasib baik perut tak jadi meragam malam tu..(kalau meragam , padan muka..)

Tunggu punya tunggu, Ustazah Nik serta dua orang kawan lagi, terpaksa membri taklimat kepada kami yang ada saja dulu..Kumpulan fasilitator seterusnya datang pada pukul sepuluh lebih..risau jugak sebab agak lewat. Dalam jadual ALLAH dah tetap begitu, nak kata apalagi..redah sajalah..^_^..

RESPON PESERTA.

Oleh kerana penulis yang datang paling awal..Ditinggalkan seorang oleh serikanda berdua tu..di SM. Teknik..penulis perlu selesaikan perkara yang berkaitan dengan barang seperti risalah, dan memindahkan barang ke satu tempat yang mudah untuk kami kumpulkan nanti.

Beberapa peserta yang kelihatan berwajah ceria datang membantu penulis mengepilkan risalah bersama rakan-takannya. Bagus pelajar-pelajar ni..(dik, istighfar ye..^_^)..Alhamdulillah..


Mereka begitu tidak sabar untuk mendaftar..yalah mungkin nama program ini ada AKADEMI..Macam AF..hee..tak adalah..hanya sebagai cicipan iklan..

Semua yang datang adalah sampai .00..

Untuk muslimat penulis sangat bersyukur kerana penerimaan mereka sangat menggembirakan. Walaupun isnin ini pelajar Tingkata 4 akan menghadapi peperikssaan..Untuk muslimat juga penulis berada di samping mereka ketika kuliah dasar 1 & 2, oleh kerana penulis urusetia muslimat yang tunggal,penulis perlu meninggalkan mereka pada ketika lainnya.

Kerja penulis adalah sebagai pengacau. Tapi tidaklah sesadis Mat Kacau. Kacau-kacau sayang...(penulis pun tidak tahu dari mana Perkataan ni...Itu tandanya nak bagi keluar gambar-gampar program..)

ler..gambar pulak masalah..tension..

nanti penulis masukkan esok ek..

Hm..Ko-Fasi..bermama Muh..Muslimat..Kak Disah ...

Ceria bebudak ni..suka tengok.
Satu lagi, hati mereka semua memang dahagakan ilmu Islam. Moga Allah bukakan hati mereka seluasnya ketika program.

Explorace agak advance..tahniah barisan Fasi..Sampai tak habis bebudak ni main, masa terlalu mencemburui...

Malam MKI...hanya muslimin sahaja yang membuat persembahan..Hehe..
Muslimat, bukan tak ok..cuma..faktor masa..

Lepas tu, Muhasabah..Lepas tu, tido..
Esoknya..Senaman, oleh kerana lambat datang..lambat la mula..Ni ada nasihat, adik-adik, lepas ni, tanggungjawab masa adalah atas bahu kalian, anggap begitu..sedikit lewat kalian telah membazirkan masa orang lain..Fasilitator bukan faktor/lesen untuk lambat..jika melihat mereka lambat...Untuk Fasi pula,mungkin benda ni pun perlu dibaiki juga ek..^_^..
(macam ana ni tepati masa sangat..kui3)

Paling seronok dalam riadah kali ini adalah senam siput-siput..rancak, semua bagi kerja sama..=)

Hm...suasana diselubung syahdu sepanjang majlis penutupan..terutama ketika Fasilitator semua mahu melangkah ke bahagian belakang..mereka diserbu peserta dengan air mata yang mengalir..Ai..tak tahu la bahagian muslimin..ni muslimat lahh..

Amat syukur..itu yang penulis nak bagi tahu sebenarnya..tapi tanpa gambar2..seronok tu tak dapat di kongsi..tunggu sajalah ya..



Hm..ceramah 3, LDK 3 dan Majlis penutupan adalah aktiviti hari terakhir selain
senaman siput2..

konklusi, oleh kerana ini kali pertama, akademi khalifah muda..kami mengakui banyak kesilapan yang berlaku, tapi kami telah sedia maklum, banyak masalah akan dihadapi..
Bagi penerus genarasi Rabbani di Keningau, teruslah berdakwah..hatta dengan nafas sekalipun..

Maaf atas kekurangan yang berlaku..JUtaan terima kasih semua yang terlibat!








Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)

Friday, October 16, 2009

Kau pergi jua

Pendarahan masih berlaku..

Sumayya terpejam mata menahan sakit. Ya ALLAH...adakah aku akan mati??

...
Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)

Thursday, October 15, 2009

Tuesday, October 13, 2009

Beritakan Beritaku di Berita…

Sudah lebih kurang seminggu penulis berada di kampong halaman..Banyak pengalaman yang dilalui. Untuk diceritakan di dalam blog adalah memenatkan. Hehe..

Namun, penulis berminat untuk berkongsi sedikit pengalaman yang penulis lalui.

Untuk pengetahuan , kampung penulis dilanda kemarau sudah berbulan-bulan lamanya. Penulis masih hairan kenapa tiada inisiatif untuk menyambungkan air dari jabatan air daerah. Kesannya, sungai-sungai yang berdekatan dan kolam-kolam yang berdekatan telah mula mendapat kunjungan sejak berbulan-bulan yang dulu.

Hm…geram jugak ni.

Penulis cuba berfikiran jauh.

Mungkin, ada sesuatu yang berlaku di kampung ini tetapi, tidak tersingkapkan. Mendalam maksud penulis ni.

Jadi, perkara yang penulis ingin kongsi ialah..antaranya, oleh keran kemarau…sudah pasti, air paip, air tangki, air perigi..semakin kurang. Jadi, penulis ikut ibu penulis ke sebatang sungai yang agak jauh dari rumah untuk membasuh kain.

Walaupun dalam kegeraman sebab tiadapun bantuan yang sepatutnya dari mereka yang sepatutnya…penulis mampu senyum juga sebab…sudah lama tidak mengembara ke dalam hutan ni,Bukanlah hutan sangat tapi ladang getah. Sebelum sampai ke kawasan lading getah, kami perlu melalui kawasan penanaman kelapa sawit.

Ibu penulis masih gagah menggalas ‘wakid’ sejenis beg berdiameter 15 cm++..bukan beg kain..ia digunakan oleh masyarakat dusun dan masyarakat murut..Cuma, binaannya berlainan..Selalu dibawa ke sawah untuk menggalas padi yang telah dituai.

Penulis menyorong kereta sorong berisi kain baju adik-beradik yang 9 orang di rumah ni..

Betapa terkejutnya penulis melihat air sungai yang sudah tidak mengalir. Betapa menunjukkan kemarau yang melanda telah berlaku begitu lama. Ai..ujian..ujian…

Tapi…penulis tetiba teringat sesuatu ..

“Dan tidak ada sesuatupun yang menghalangi manusia dari beriman, ketika petunjuk telah datang kepada mereka, dan dari memohon ampun kepada Tuhannya, kecuali (keinginan menanti) datangnya hukum (Allah yang telah berlalu pada) umat-umat yang dahulu atau datangnya azab atas mereka dengan nyata.” (Al kahfi)

Bergetar hati penulis sekejap.



KARENAH MEREKA

Untuk tajuk ni penulis ingin berkongsi dengan semua mengenai ragam adik beradik dan anak buah penulis yang penulis sendiri tidak terjangkakan.

Ada hari tu..adik penulis yang ke-8, dia begitu pantang melihat HP kakaknya…mesti nak pinjam..untuk main game. Untuk meminjam dia sanggup melakukan apa saja. Sebenarnya peluang ini boleh di ambil untuk minta dia buat sesuatu yang baik.he he

Adik yang ke-9, dia ikut penulis dan ibu penulis ke sungai. Dia bukan menolong cuci kain, tapi menolong mengeruhkan air. Mulutnya tak henti-henti berceloteh. Penat penulis mendengarnya.

Adik yang ke-10, Dia ni aktif sikit. Pantang nak buat semua kerja. Ada satu hari tu, ibu meminta penulis membasuh pinggan mangkuk..Bila adik penulis dengar arahan tu, dia menawarkan diri. Tapi, Ibu tidak membenarkan dengan alasan dia akan membazirkan air. Jadi, bila penulis melihat banyakknya jumlah pinggan mangkuk tadi, penulis meminta bantuan datri adik ni..dia kata.. “ Kan mama cakap nanti saya akan membazir air, jadi tidak boleh lah..”(sebenarnya dalam bahasa ibunda tapi..diterjemahkan).
Penulis menepuk dahi…

Adik yang ke-11, Dia ni sentimental sikit. Paling banyak menangis. Kesian juga. Tapi penulis pun tidak dapat mengesan apa sebab tangisan dia ni. Kawan karib dia ni , c denden..Anak buah penulis

Yang terakhir..adik yang ke 12..
Dia ni agak lasak juga. Biasalah pantang budak kecil ni tak boleh di halang. Kalau di halang nangis lah..meragam lah..Tapi hari tu, dia ni menangis. Penulis cuba pujuk. Tidak berjaya. Sampai kakak sulung suruh bagi makan, baru penulis tahu dia lapar.(huhu..belum mantap ilmu melayan budak kecik)
Bila penulis bagi makanan dalam pinggan, dia mahu makan sendiri. Bestnya budak begini. Belum sampai beberapa minit, dia telah menaburkan semua makanan ke lantai(T_T)…ai..budak kecil ni..

Belum masuk ragam anak buah penulis.
Kakak sulung penulis bergurau dengan dia..

“Denden budak ba…,”

Anak buah saya sambung..

“…wang!”

Penulis tergelak. Adakah patut dia sebut bawang?

Kakak sulung cuba lagi..

“Denden budak penya…”

“…pu!”

Adoi..sakit perut penulis. Budak penyapu..

Anak buah penulis ketawa terkekeh-kekeh…Rupanya dia begurau sebab, dia malu dengan mak Ciknya..kui3.
Ada pula rusa di rumah penulis. Rusa jantan yang baru mencapai tahap matang. Dia ni pantang nampak penulis atau adik-beradik penulis turun ke halaman , dia mesti datang menanduk. Aish..Bapa penulis cakap..dia tu sedang dicarikan pasangan. Satu fakta, haiwan ini sangat kuat tahap cemburunya. Jadi bapa penulis bercadang untuk membuat satu kandang khas untuknya kelak. Khas untuk dia dan bakal pasangannya.

Dia tu suka masuk rumah. Makan apa saja yang dia nampak. Maju rusa kami ni.he he.

Hem…banyak lagi sebenarnya yang berlaku…tapi, penulis tak ingat dah..harap-harap perkongsian ni dapat dilihat sebagai pengalaman yang mungkin tiada pada orang lain selain penulis. Ceh..mengayat..
Apa pun..syukran terus bersama penulis..nantikan karya yang seterusnya..dalam pembikinan..

K, pesanan terakhir penulis..walau kita mahu jadi hebat…jangan sampai terlupa ada lagi yang lebih hebat , malah MAHA HEBAT..MAHA AGUNG..subhanallah..


Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)

Wednesday, October 7, 2009

Menjadi Solehah...Muslehah


Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)

saya suka baca soalan di atas ni...anda?

Semua orang ada cita-cita tersendiri. Boleh tak kalau ada orang tanya saya nak jadi apa nanti...saya jawab nak jadi muslimah solehah..?

pasti orang yang tanya itu gelak.

Tapi, kalau kita rasa belum solehah lagi..apa salahnya kita terus berusaha untuk solehah? Senang saja nak sebut perkataan ni..tapi nak jadi wanita@muslimah yang benar-benar solehah alangkah susahnya...bagi mereka yang nampak dunia ni kekal abadi.

wujudkah pembahagian , pengelasan wanita di dunia?

Wanita yang baik, wanita yang jahat...
jawapan dia ada..dalam al quran ada menyebutnya..

Tapi..kita nak jadi yang jahatkah..

Dan sesiapa yang mengerjakan amal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang dia beriman, maka mereka itu akan masuk Syurga dan mereka pula tidak akan dianiaya (atau dikurangkan balasannya) sedikitpun.(an Nisaa' : 124)


Selepas ALLAH dah janji ..

Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh, Kami akan masukkan mereka ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya, sebagai janji Allah yang benar dan siapakah yang lebih benar perkataannya daripada Allah? (An-Nisaa' : 122)


Betapa kita sangat sombong , ego , hati batu ...
Allah tak suruh kita buat jahat...Dia sangat sayang diri kita..cuma kita yang tak sayang diri kita sendiri. Kita lebih sayang pada makhluk..kita harap kita dapat diterima mereka..walaupun kita tahu..semua yang mereka lakukan adalah untuk mengetepikan hukum islam..termasuk aurat, perangai, ...=(

Saya bukan nak sindir muslimah semua..tapi, hanya sebagai peringatan..untuk diri. Kalau kita para wanita tertindas kita sanggup bangkit menentang..tapi..kini kita merelakan diri kita tertindas!

Kita bakal menjadi ibu-ibu generasi akan datang...saya tahu dalam hati-hati kecil semua,mahukan keluarga yang bahagia, dapat anak yang mendengar kata..soleh..solehah..
Tak tahulah kalau matlamat hidup dia...enjoy selagi hidup.

Saya suka ayat-ayat dalam Surah An Nisaa'..

N kalau berminat nak jadi wanita solehah..jangan kuburkan kemahuan nurani itu..
Saya teringat pesan ustaz saya..

"manusia ni tidak semestinya dia baik sekarang , maka akan baik selama-lamanya..begitu juga orang yang jahat..tak semestinya jahat selama-lamanya..mungkin yang jahat itu akan jadi lebih baik dari yang baik tadi kalau dia bertaubat dan bertukar jadi baik..begitu juga..mungkin, yang baik akan jadi jahat lebih dari yang jahat tadi..semuanya bergantung pada amalan terakhir kita..sebelum kita mati.."

subhanallah..

saya sentiasa berdoa, dan juga memohon doa dari semua..agar kita sama-sama tergolong dalam kalangan mereka yang sentiasa mendapat taufiq dan hidayah-Nya..

sekali lagi..bilakah nak tambah cinta pada ALLAH??(^_^)

Monday, October 5, 2009

Peringatan Buat Semua..



Hari semalam dan hari ini ada satu mesej yang ana dapat dari sahabat-sahabat ana..

Mengenai satu perkara yang penuh berhikmah dan sangat-sangat perlu diambil pengajaran.
oleh kerana perkara ini semua wajib tahu...ana post dalam blog ini..moga dapat manfaat darinya..

SMS itu berbunyi..
"gempa bumi di Padang terjadi pada pukul 17:16 & 17:58, Jambi dan pd 08:52 hari berikutnya..Cuba perhatikan terjemahan quran ayat surah 17:16,17:58& 8:52..
ALLAHU AKBAR!..sahabat2 cuba perhatikan surah di atas..segala-galanya telah diaturkan.."

Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu kami menghancurkannya sehancur-hancurnya.(17:16)

Dan tiada sesebuah negeri pun melainkan Kami akan membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami menyeksa penduduknya dengan azab seksa yang berat; yang demikian itu adalah tertulis di dalam Kitab (Luh Mahfuz).(17:56)

(Keadaan orang-orang kafir itu) samalah seperti keadaan Firaun dan kaumnya serta orang-orang yang terdahulu dari mereka. Mereka kufur ingkar akan ayat-ayat Allah, lalu Allah menyeksa mereka dengan sebab dosa-dosa mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha berat seksaNya.(Al-Anfal ,ayat 8:52)

Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)

Friday, October 2, 2009

ceritera Kehidupan

Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)

Dalam kegembiraan terselit kesedihan
Dalam kesenangan terselit duka
Dalam kepuasan tercalit rasa kekurangan
DAlam semua hal ada yang tak cukup

Dalam tak sedar
Kita begelumang gelak tawa
Ada yang tangis hiba
Dalam tak sedar
kita dihujani kebahagiaan
Ada yang basah dek keperitan
Dalam tak sedar
Kita lupakan semua
Ada yang mengingatkan

Dalam dunia banyak peristiwa
Dalam peristiwa banyak perasaan
Dalam perasaan banyak kenangan
Dalam kenangan banyak pengalaman

Kerana itu,
Dalam hidup perlu banyak
Bersabar
untuk hadapi MEHNAHnya
Dalam hati perlu banyak
Berfikir
untuk mencari HIKMAHnya
Dalam jiwa perlu banyak
tadabbur
Ayat peringatan NYA
Dalam diam perlu banyak
ilmu..
untuk kenal Siapa TUHAN kita
Dalam diri perlu ada
pelengkap..
untuk Menemani hidup sampai ke syurga

Sebab..dalam semua-semua tu..
Ada yang menilai kita,
akan bagi ganjaran,
akan panggil kita PULANG..
bila tiba masanya.