twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Sunday, August 25, 2013

Coretan Utlah

Assalamualaikum shbt blogger..sihat jg kn smua?

Dikesempatan ini mau ucap Selamat Aidilfitri maaf zahir dan batin..hehe..maaf lambat ucap..

Sepanjang di rumah ni, perkembangan yang baik sedang berlaku , iaitu adik2 semakin rajin n dengar cakap. Tipsnya, dengan solat saja..

Disaat hati sedih dan risau tengok adik2 yang da besar bawa kepala sendiri , adik2 yang kecik pula alhamdulillah masih boleh mendengar kata..

Dengan solat mereka dah bangun awal, xperlu mama jerit tiap pagi..itu sebab mereka bangun awal pagi untuk solat subuh..

walaupun..wudhuk mrk masih bnyk salah, pergerakan solat masih tidak betul sepenuhnya..tidak mengapa. Mereka hanya perlu dorongan untuk rajin membiasakan diri menyembah Yang Maha Esa..

Agaknya nanti kalau dah ada anak, kena bawa mereka tengok kita solat dan biar mereka tiru kita.

Bagi tudung khas supaya mereka tambah semangat. Kalau anak lelaki, bagi dorang duduk tepi Abah dorang.Sebab kalau dengan kita yang mak ini, dorang tak nampak dengan jelas cara solat tu.

Sakit pula kafarah dosa. Ni topik lain dah ni ok..

Memang rasa sakit tu tidak disukai, tapi itu akan buat kita semakin ingat Allah...Soal mendapatkan rawatan atau tidak, sebenarnya, rawatan dalaman mesti diutamakan. betulkan munda terhadap penyakit dan perawatan yang betul.

Allah bagi sakit... mahupun disihir itu berlaku dengan izinNya..begitu juga dengan gangguan Jin..ia takkan berlaku tanpa izin Allah. Maka kunci rawatan ialah..Kembali kepada Nya..

Bersyukur banyak2 atas nikmat Allah yang tidak terhitung dalam hidup kita sehingga saat ini. Sabar terhadap ujian yang sedang berlangsung..itu semua membawa kepada "tiada tuhan melainkan Allah!"

Saturday, August 24, 2013

Tanda Ilmu Tak Diamal

Bismillahi walhamdulillah..

topik nak sembang ni..memang terpencil..ok, straight to the point,, satu petanda orang tu tak amal ilmu ialah, ilmu yang dia tahu orang sekelilingnya tak tahu.

Ini disebabkan oleh sifatnya yang suka menyendiri. Susah nak bergaul dan sebagainya..

Penyelesaian yang boleh dibuat,

1.Mulakan hari dengan satu kesedaran bahawa ada keluarga lain selain keluarga sendiri. Mereka perlu diraikan.

2. Banyakkan kerja di luar rumah, sapu sampah , tanam bunga, dll..

3. Jangan mengelak jika ada jemputan dari penduduk kampung.

4. Solat jemaah di masjid, surau satu cara untuk mengeratkan tali silaturrahim..

5. Berikan sesuatu yang bermanfaat kepada orang kampung..

berkongsi dengan orang kampung tentang ilmu yang kita dah dapat..

Friday, August 23, 2013

Isu Dunia, Anda dan Aku

Paling gempar isu dunia terbaru sekarang, Isu mesir. Ada demonstrasi sebab penangkapan Dr Morsi. Pembebasan Hosni Mubarak. Allahu Rabbi..

Isu Syria, bila ada pembunuhan kejam dengan bahan kimia. kekejaman d sana masih berlaku..walau ada penafian dari pihak tertuduh..

Dalam Malaysia, Isu Ptptn, Isu pembebasan Dua suspek pembunuhan mendiang Altantuya..

Masing2 dengan isunya..apa pun, sebagai rakyat marhaen. .. mengharapkan negara ini menyatakan soladariti dengan umat Islam yang tertindas di luar sana..

Melihat berita yang juga dipertikai kesahihannya buat kita susah untuk mengambil berita yang sampai sebagai betul. FB juga telah digunakan untuk sebar berita yang palsu, sebagai contoh, kematian as-sisi, orang yang bertanggungjawab mgerakkn tantera menangkap orang kanan IM..

pernah baca catatan hidup zainab al ghazali, rasa insiden yang pahit berlaku lagi. Namun, pejuang Allah itu sentiasa ada...Allahu akbar!

Persoalannya, kejadian itu jauh di sana, berapa masalah umat yang berlaku didepan mata yang kita dah diselesaikan ... ?

Atau adakah Islam tu sudah kita jadikan jalan hidup kita?

Wednesday, August 7, 2013

Bias Perjalanan Jun-Julai

perjalanan jun-julai

Selepas cuti menggantikan musim peperiksaan, banyak plan yang cuba dijalankn. Antaranya, nak pindah keluar dari UIA, keja sebagai pembekam, mengikuti pengajian Hadith di Darussunnah..Janda Baik..

Alhamdulillah..seperti biasa,saya akan memerhati bagaimana semua itu berjalan dengan izinNya...Saya mengerti, tiap kemudahan pasti ada ujian.Tiap kesusahan ada jalan keluar.

Bermula dengan pindah. Ada beberapa sebab kenapa saya perlu keluar dari UIA dan ambil LOC.

Pertama, saya perlu banyak melihat orang yang susah supaya saya lebih bersungguh untuk belajar. Kedua, saya perlu tempat tinggal yang luas kerana tempat yang sempit buat saya sesak nafas dan selalu menangis. Ketiga, saya mahu memasak untuk diri sendiri dan belajar menjaga rumah sendiri kelak.

Pemilihan rumah, pada mulanya, saya mencari rumah yang dekat dengan UIA, dan calonnya ialah rumah di batu 8. memang ok saja rumah tu. mudah untuk dapat bas ke UIA. Tapi satu malam sebelum hari tu, saya dapat gerakkan hati 
untuk bertanya dengan K.Fatimah..

Dia kakak senior sabah yang sangat best..Pertama kali tidur dirumahnya, sangat tenang sebab  cukup untuk menyuburkan rindu pada Rasulullah s.a.w..

Pengajian Hadis

Alhamdulillah berpeluang menyertai walaupun ada juga berbelah bahagi. Semasa sampai di Janda Baik, Pahang..hati dijalar rasa tenang..memang banyak Antaranya, tertidur di penginapan secara tak sengaja kerana pengajian yang bermula selepas subuh. Masa tu ke tandas , rasa nak buat urutan tulang belakang, bila da luruskan badan d atas lantai, terus terlelap. Cuma terjaga sebab mimpi orang azan. Lepas tu memang rasa bersalah.

Lagi pengalaman tidak dapat lupa, kejadian kereta terbabas semasa konvoi ke Musnad kedua di UM. Kisah Jadual mengguna bilik mandi kerana hanya satu bilik mandi di PASTI vs 14 orang.

Kisah berhimpit di rumah Balqis..hehe..semua manis untuk dikenang. Dapat belajar dengan Ustaz Andi dengan Teori Pipa nya..sangat berharga ilmu itu, ingat lagi pesannya untuk menulis buku..walau tajuk buku itu hanya " Canda Santri"

sahabat sepengajian juga semua sporting...ramai dari UNisza..ada juga k.Ummi dari uia..My senior gitu, rupanya senior sahabat unisza juga..

habis pengajian, saya langsung pulang, alhamdulillah sempat Qiam dengan adik beradik usrah uruban atraban..sebelum pulang Sabah..

Pulang Sabah pula, sempat adakan ziarah mahabbah dengan sebuah keluarga di Kota Kinabalu..Jejak Kasih kata orang..moga hubungan ni terus kekal selamanya..

Malamnya, sempat shopping dengan kak wani, rindu betul dengan dia..sampai dia tak dapat p mana2..teman saya jak..

syukran pada yang terlibat sepanjang jun-julai..Alhamdulillah Allah bagi yang teristimewa buat hambaNya yang seorang ini..

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~