twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Sunday, June 19, 2011

Sedikit Ujian

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Tit..SMS alert alarming..

'Salam. So sorry, we have to postpond our meeting at 2 pm..coz, there are our member want have their own bussiness this morning..'-Chief of villeager

'No hal..alright..'

We gone from home 1 hour before 11.30am..As we want to see how the place look like to suit our programme.

AT Pulau Gaya

My phone ringging..

'Assalamualaikum..so sorry, very sorry..i've meeting wif my JKKK that they disagree to accept you all for the family foster...coz, nowadays, the storm season, and if my house completely done..i just want to let you all stay there..no need to go any place else..so, now we cancel our meeting okay? coz, i have another meeting in this evening..., this programme plese we psotpond 2 month from now.'

....

Now?

1 sms typed:

'i think, we have to meet to disscuss our currently problem..'
-'ok, i think it's nice to meet at 9.oo am tomorrow..'


tomorrow..9.00am

Sms Typed:

'We already in this place..,just an information..'

9.55 am..

-call button clicked for the third time..

'Assalamualaikum..so sorry ..i still wating for the car..i'll will be there soon, although for transit only..what is the matter?'

'wa'alaikumussalam...we have a great big problem..the chief of villager want to post pond our programme..this is not in our plan..so, we have to make plan B..i think tis meeting is desprate enough..'

'ok..i'll try...to be there..

call enggaged..10.02..


`10.25..am...'

1 sms received..

'i'm so sorry..i cannot be there..i ve to go before it's to late to to the programme..which is held this night at sipitang...so sorry..'

my monolog,"so..i hve been here for 1 hour 30  minutes..T.T.."

sms replied, 'never mind, hope your journey in the bless of ALLAH..
but, for our meeting i will be at this same place, at 8.30 pm..any problem , PLEASE INFORM ME VERY SOON..,'


****


So..a conclusion..

We plan, ALLAH also PLAN..The Planning of ALLAh is the BEST!

-YOU Do the best , Allah will beat the rest..

-Some times we don't like what is infront us..But, that is the best for us..Some times we like what is infront us, but it is bad for us..'2:216

-Be a human, after the incident, i learn to say..please treat me as a human..
-For me, This is a training for me to be more strict..i'm sorry if this change will hurt any heart..but as long as to see the truth revealed..it's not a reason to consider.

Sunday, June 12, 2011

Jatuh Hati

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Assalamualaikum...

Hidup sebagai hamba ALLAH mengajar kita bersabar dengan apa sahaja yang Allah tentukan kepada hambaNya..

Monolog saya..

Teringat ketika pertama kali melibatkan diri untuk berdakwah secara serius..Namun, mengenangkan diri belum dan masih memerlukan pengalaman sebagai bekalan...mulalah mencari platform untuk bergiat cergas..

Selepas menjejaki kampus nilai, pusat asasi UIAM, hobi ketika itu adalah menulis dan bermain dengan blog..pertemuan saya dengan blog beberapa pejuang dakwah tegar dan muda belia remaja..menambah kegianan saya untuk bergerak.

Tambahan pula, perkongsian sahabat semenanjung bahawa, dakwah ni sememangnya wajib pada mereka yang mengaku ALLAH sebagai Tuhan dan RasulNya sebagai PesuruhNya.."Man Qola, la illaha illa ALLAH..fa hua daie.." sampai sekarang saya tak periksa lagi ia hadith atau bukan..[ada jawapan bagi tau la ya..^^]


Saya antara orang yang mengaku itu..sama seperti anda semua saudara seislam saya...maka peranan kita adalah sama, serupa, sebijik!

PSS...indahnya melihat nama ni..Persatuan Siswazah Sabah..nama yang megitu menggamit semangat dan inspirasi dalam diri yang mula menceburi bidang pertanian dakwah..Badan NGO ini menawarkan pengalaman berdakwah yang sangat luas di Sabah,,sampai sekarang saya baru mengutip beberapa pengalaman..antaranya KRIS KK..JELAJAH DAKWAH Sabah 1 versi Beluran-Kundasang-Ranau, sekarang Insya ALLAh...Menanti Jelajah Dakwah Sabah 2..Versi Pulau Gaya..Bimbingan mereka menambah secebis Ilmu yang amat bernilai..^^

Sekarang, menjadi salah seorang AJK MARSIS juga masih bergantung dengan bimbingan PSS..dari jauh..MARSIS adalah persatuan yang begitu komited melatih dan mengumpul mahasiswa sabah yang belajar semenanjung supaya bergiat aktif dalam masyarakat dan menyumbang tenaga apa yang termampu demi maslahat Islam di Ladang Terbesar Sabah selepas Sarawak.

Namun, bila sebut pasal amanah..Doakanlah saya yang daif ini, Saya insan biasa lemah dan serba kekurangan, bimbinglah saya menjalankan amanah sebaiknya..~

Tajuk jatuh hati di atas..saya sengaja mau bagi suntikan suspen..Saya mau declare juga, saya jatuh hati dengan PSS, MARSIS dan Dakwah itu sendiri..Moga perjalanan dakwah yang akan dilalui oleh semua insan ikhlas, seperti para anbiya...dan contoh paling baik, Nabi Muhammad s.a.w...

Sehingga kini, saya masih memerlukan pengalaman dakwah..Berjumpa dengan hamba-hamba ALLAH yang terpilih dan insan-insan yang menerima hidayah ALLAH membahagiakan diri..Namun, mad'u yang diemui bukan terus menerima apa yang dibawa..itulah yang dikatakan Hidayah ALLAH tak sampai lagi, maka banyakkan berdoa untuk itu...

Keluarga kita? Betapa sibuknya kita berdakwah pada orang lain, namun keluarga kita seakan-akan terabai..Apa pun, kita kena usahakan juga walau hanya mengajak mereka solat dan berbuat baik dengan ibu bapa..Methodnya, bil hikmah, bil hal, bil lisan..=)..

Banyaknya cakap, bukan caranya...TiNDAKAN la yang utama..meh bertindak...

Wednesday, June 8, 2011

Bila sekular itu tak salah..

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

"Mana boleh agama di campur adukkan dengan politik!" tegas nadanya.
"Papa..itu pemikiran sekular..,"..dia cuba pertahankan..Yang dia tahu itu memang bercanggah dengan konsep kesyumulan Islam..
"Nah..inilah dah terpengaruh  oleh ***..," Orang besar dan banyak berjasa di hadapannya memusatkan kesalahan ke atasnya.
"Apa pula kalau kita jadikan agama di hadapan politik, kita pandu politik dengan agama?," dia cuba memberi pengertian, tak tahu betul atau tidak cara ini.

"kalau begitu, sudah cukup bagus..tapi, yang 'mereka' itu mahu menggunakan agama semata-mata untuk kepentingan politik mereka sahaja!,"

dalam diam..."buktikan..apa kesan buruk kalau 'mereka' memerintah?..kemunduran?Islam tidak mengajar untuk mundur...kegemilangan ISLAM dahulu bukti ISLAM bukan agama yang kolot!'..monolognya menjerit.

***

Cukuplah..bukan permusuhan yang dicari, di sinilah ilmu berperanan...betullah kata ahli sejarah..,"barang siapa tidak memperlajari sejarah pasti akan mengulanginya...'.

Apalah yang kita fikirkan kalau kita tidak mahu menyokong mereka yang berusaha menegakkan ISLAM? mungkin sentimen politik itu menjadi penghalang..Tapi, konsep islamisasi membuatkan ia tidak mustahil..apalah yang saya cakap ni...?

Politik dalam ISLAM bukan perkara yang baru...Malah MADINAH Al-MUNAWARRAH adalah negara ISLAM pertama di dunia..

Kerajaan Turki Uthmaniyyah adalah KHILAFAH ISLAMIAH terakhir..selepas bapa sekular KAMAL ATTARTUK menukar sistem pemerintahannya daripada secara ISLAMIK kepada SEKULAR dan kebaratan..Ini sejarah dunia..satu kejatuhan yang menggegarkan dunia ISLAM namun, perpecahan umat ISLAM kini menyebabkan , kita tidak mampu bangun menentang dan menghalang..

Mungkinkah jalan paling baik, menjadi pemimpin yang tidak memihak mana-mana parti?..Adakah perlu wujudkan parti baru??..[dah mula merepek,,]

Pilihan di tangan kita, kita melihat sesuatu berdasarkan penilaian masing-masing, namun, penilaian yang digariskan ALLAh adalah lebih selamat dunia akhirat..Ya ALLAH..berikanlah kami taufiq petunjukMU..

Monday, June 6, 2011

optimistik # 7

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

'Exam sudah berlalu..aku yakin kali ini..memandangkan soalan agak senang ...' , jiwa Farid terlalu memasakkan yakin dalam hatinya...Dia terlupa sesuatu...Tawakal...ops..


Keputusan sudah keluar..

"Assalamualaikum...,Abg Lah..ada masalah berat ni..huhu..."
"masalah apa adikku? bukan selama ni da boleh kata masalah adalah ujian?," Abg Abdullah tersenyum. Sebolehnya tidak mahu menjadikan pertanyaan itu satu yang sinis. Dia cuma mahu mengingatkan diri adik yang berdiri di hadapannya , mukanya begitu monyok sekali..

Abdullah meraih bahu Farid yang seakan tidak mahu meneruskan hidup itu duduk di pinggir gelanggang futsal. Farid sudah mulai menitiskan air mata..


"Cuba tarik nafas dulu.. '', Farid mengesat air matanya..nafas ditarik sedalam-dalamnya..

"Baik, masalah Farid macam berat..apa yang boleh abang nasihatkan, cubalah banyakkan istighfar dulu..bila hati sudah tenang, baru bagitahu apa dia masalah adik ni..," belakang Farid masih diusap perlahan-lahan. teknik sentuhan daie boleh mengurangkan stress..


beberapa minit berlalu..air mata Farid sudah semakin hilang..Dia memandang wajah Abang Naqibnya, sebuah senyuman diukir..masih terasa manis walau dihiasi wajah basah dek air mata..

Dia mengeluarkan sesuatu dari poketnya..ia seakan -akan slip keputusan peperiksaan..Abang Abdullah sudah dapat meneka masalah Farid. Namun dia tunggu dengan sabar..

"lihat..Allah sudah bagi hint..," Farid mula bersuara..

Abdullah menambahkan penumpuan pada luahan Farid..


"..dulu saya terlalu yakin dengan kejayaan yang bakal saya raih..saya berasa kawan-kawan yang mengeluh dalam peperiksaan begitu malang, ditambah dengan rasa culas bila tengok cara mereka belajar last minit.., saya rasa saya sangat bersedia..lupa pada sesuatu tidak boleh berlaku tanpa izinNya..

saya tidak meneruskan solat hajat selepas menjalani peperiksaan..saya rasa cukup selesa..Astaghfirullah..saya lupa tawakal..!," Farid meraup wajahnya..
"orang hebat pasti diuji..adik hebat..itulah diuji oleh ALLAH, mahu tahu adik ni akan bersyukur atau tidak jika diberi kegagalan.., dan abang yakin dan pasti..adik sudah faham maksud ujian ini..

seteruk-teruk keputusan peperiksaan adik, sekurang-kurangnya sabar kita akan menyebabkan kita redha dengan  ujian dan musibah..Maka, positiflah..Allah sayang kamu..Dia tidak membiarkan orang yang disayangiNya lalai dalam hidup yang penuh cabaran pancaroba ni..

Teruskan memohon petunjuk pada ALLAh akan jalan keluar terhadap masalah ini ya..abang akan tolong fikirkan jalan..=)..