twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Monday, February 28, 2011

Terasa sayu tetiba..kenapakah??

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Assalamualaikum, buat sahabat seperjuangan yang dikasihi, entahlah terasa nak meluahkan sesuatu yang lama menjeruk di hati..

Harap pada yang merasakan luahan ini untuknya, maka, sokongan kalian amat2 diperlukan..

Kepada sahabat senegeri,

Kita senegeri tapi susahnya nak berjumpa, salah ana rasanya..
Kita lahir dibumi dan tanah yang sama, tapi macam mana ntah..terasa diri terputus talian dengan kalian..
Merasakan kita ada aspirasi yang sama, sebak dada untuk menyatakan perasaan sebenar..

Ingin menyumbang sepenuh masa, kekangan dan waqi' tidak mengizinkan lagi,
Mengatakan ini seolah mengatakan alasan yang koman,
tapi jauh di sudut hati, terguris tak terhingga tidak dapat mendekatkan diri dengan sof sana..
sedang sof sini masih memerlukan..

Bila difikirkan sedalamnya, di sini masih punyai jiwa yang senegeri kita,
cuma tandus dek kemarau yang belum disinari rahmat-Nya,
bukan mereka tidak layak, cuma belum berjaya menjumpai jalanNya
Serba salah dibuatnya, kerahan tenaga sepenuhnya untuk mencari langkah terbaik mempalitkan mereka
menyibukkan diri dalam perkara yang mendatangkan saham akhirat..
namun mudahkah?

Jika ada kembar, sudah pasti ku arahkan dia ke sana, membantu barisan hadapan,Namun, ber'kalau'2 itu amalan syaitan..
Semoga ada kesempatan untuk ana sepenuh masa di sana pula selepas ini..

Semoga sahabat terus bergerak gagah dan optimis dalam setiap gerak kerja..
Sesungguhnya, Doa ana selalu bersama langkah kalian..
Semarakkan ISLAM di BUMI Bawah BAYU..
Biarlah langkah itu bermula di sini..


TAHNIAH MARSIS untuk Profit 11'..moga2 terus mencatat profit yang menguntungkan dunia akhirat..!

Tuesday, February 15, 2011

Mari Muhasabah Wahai Daie

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Post ni Dari Blog Sahabat Team

Siapalah Penyokongmu Untuk Gerak Kerja Islam Ini

 Allah berfirman kepada Nabi Musa: “Pergilah kepada Firaun, sesungguhnya dia telah melampaui batas.” Dalam menyahut perintah ini, perkara pertama yang dilakukan oleh Nabi Musa ialah berdoa: “Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku, dan mudahkanlah bagiku tugasku, dan lepaskanlah simpulan dari lidahku supaya mereka faham perkataanku.” [Taha 20:24-28]
          Doa yang dibacakan oleh Nabi Musa di atas kerap dibacakan juga oleh para penceramah supporting_kids.jpgsebelum mereka ingin memulakan kuliah. Ini adalah doa yang baik kerana sebagai penceramah, kita memang inginkan agar dapat bercakap secara jelas lagi lancar supaya difahami dengan tepat oleh para hadirin.
          Walaubagaimanapun doa di atas tidak terhad kepada urusan kuliah agama sahaja. Jika diperhatikan keseluruhan konteks doa, ia sepatutnya kita baca dalam pelbagai urusan lain. Kita berdoa dengan doa Nabi Musa ini agar dada kita lapang menjalani sesuatu urusan dan urusan itu pula menjadi mudah bagi kita. Dalam setiap urusan kita berinteraksi dengan orang lain, maka kita berdoa agar interaksi tersebut adalah jelas dan lancar supaya difahami oleh pihak terbabit.
          Di sebalik berdoa ini, terkesan satu pengajaran penting dalam tindakan Nabi Musa. Iaitu perkara pertama yang dilakukan apabila ingin melakukan sesuatu urusan ialah berhubung dengan Allah melalui doa. Ini menjadi peringatan kepada saya dan para pembaca sekalian kerana kerap kali kita terlalu fokus, terlalu bersemangat ke atas urusan yang ingin kita lakukan sehingga terlupa untuk berhubung dengan Allah. Padahal tercapai atau tidak, berjaya atau tidak urusan yang ingin kita lakukan itu bergantung kepada kehendak Allah jua.

Penyokong Dalam Urusan.
          Nabi Musa tidak berhenti setakat di atas sahaja. Beliau menyambung doanya: “Dan jadikanlah bagiku seorang penyokong (wazir) dari keluargaku, iaitu Harun saudaraku. Kuatkanlah dengan sokongannya, pendirianku dan jadikanlah dia turut campur bertanggungjawab dalam urusanku.” [Taha 20:29-32] Dalam apa jua urusan yang kita lakukan, jika ada penyokong sudah tentu ia akan memudahkannya. Penyokong dapat berperanan memberi sokongan, motivasi, nasihat, idea dan kerjasama.
          Ini dapat juga kita lihat dalam sirah Rasulullah. Suasana terkejut lagi takut mendapat beberapa wahyu pertama dikongsikan bersama seorang penyokong, iaitu isteri baginda Khadijah. Khadijah tidak meremehkan peristiwa yang dialami suaminya, tidak mentertawakan mahupun memarahi keanehan sikap suaminya, akan tetapi memberi sokongan yang padu sehingga baginda menjadi tenang lagi yakin menerima jawatan seorang Rasul Allah. 
          Seterusnya dalam sirah Rasulullah ada para penyokong yang lain seperti Abu Bakar al-Siddiq dan para sahabat yang lain. Mereka mengorbankan harta dan keluarga untuk menjadi penyokong Rasulullah dalam membela dan menyebarkan Islam. Semua ini memberi pengajaran kepada kita betapa pentingnya penyokong dalam sesuatu urusan sama ada sedikit atau banyak jumlahnya.
          Penyokong yang dimaksudkan bukanlah mereka yang kaki mengampu, mengambil kesempatan atau ada tujuan keuntungan peribadi, akan tetapi penyokong seperti yang didoakan oleh Nabi Musa: “Kuatkanlah dengan sokongannya, pendirianku dan jadikanlah dia turut campur bertanggungjawab dalam urusanku.”
          Sesuatu yang tidak dapat diabaikan dalam doa Nabi Musa di atas adalah, beliau tidak berdoakan penyokong yang ramai. Beliau tidak mendoakan satu jamaah tetapi seorang penyokong. Dengan penyokongnya – iaitu Harun – mereka berdua pergi berdakwah kepada Firaun yang terkenal hebat dengan sifat zalim. Di sini terdapat pengajaran bahawa syarat penting untuk berdakwah dan melakukan kerja-kerja Islam bukanlah jamaah yang ramai seperti yang dilaung-laungkan oleh sebahagian. Akan tetapi memadai dengan kuantiti yang minimum asalkan dengan kualiti yang maksimum.
Penyokong Dalam Berhubung Dengan Allah.
          Nabi Musa meneruskan doanya: “Supaya kami sentiasa beribadat dan memuji-Mu dan (supaya) kami sentiasa menyebut dan mengingati-Mu. Sesungguhnya Engkau adalah sedia melihat dan mengetahui hal ehwal kami.” [Taha 20:33-35]
          Alangkah baiknya doa Nabi Musa ini. Beliau tidak inginkan sebarang penyokong, tetapi penyokong yang dapat membantu dan mengingatkannya untuk berhubung dengan Allah. Alangkah tepatnya doa Nabi Musa ini. Kerap kali apabila kita melakukan sesuatu urusan, kita lupa kepada Allah. Kita menangguhkan solat, jarang-jarang mengingati perintah larangan Allah berkenaan urusan yang sedang dilakukan, lalai dari berzikir dan tidak sedar bahawa Allah melihat apa yang sedang kita lakukan.
          Keutamaan memiliki penyokong seperti yang didoakan oleh Nabi Musa hampir senada dengan peringatan Rasulullah dalam hadis berikut: “Sesungguhnya perumpamaan sahabat yang salih dan sahabat yang buruk hanyalah seumpama pembawa minyak wangi dan peniup tungku api seorang tukang besi. Bagi pembawa minyak wangi, boleh jadi sama ada dia memberinya kepada kamu (minyak wangi) atau kamu membeli daripadanya (minyak wangi) atau kamu mendapat bau harum daripadanya. Bagi peniup tungku api seorang tukang besi, boleh jadi sama ada ia akan membakar pakaian kamu (kerana kesan tiupan api) atau kamu mendapat bau yang tidak sedap daripadanya (bau besi).” [Shahih Muslim, no: 2628]
          Selesai Nabi Musa berdoa, Allah berfirman: “Sesungguhnya telah diberikan kepadamu apa yang engkau pohonkan itu, wahai Musa!” [Taha 20:36] Semoga kita juga berdoa sebagaimana Nabi Musa berdoa apabila ingin melakukan sesuatu urusan. Semoga Allah mengurniakan kita penyokong atau penyokong-penyokong yang memiliki ciri-ciri positif yang disebut oleh Nabi Musa. Tidak dilupakan, semoga kita juga menjadi penyokong kepada sesama umat Islam, baik isteri, suami, anak-anak, saudara-mara, jiran, rakan kerja dan sebagainya dengan ciri-ciri positif yang disebut oleh Nabi Musa.

Friday, February 11, 2011

optimistic #3

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

"Ana, aku ada masalah la.......," Kirana menerjah Ana yang sedang khusyuk membaca buku. Akibatnya , buku tu tercampak..

"Kot ya pun, bagilah salam..," Ana mengurut dada..terkejut. Habis berterabur kertas yang tersisip di dalam buku tersebut. Kirana menolong Ana kutip buku yang tercampak tadi. Dia mengambil tempat di sebelah Ana. Bilik study besar itu bergema dengan suara mereka berdua saja. Tengah malam begini, hampri semua ahli biliknya tiada di bilik study. Semua sudah masuk tidur.

"Apa masalahnya?" Ana menunjukkan wajah berminat pada sahabatnya. Walau berlainan kos, mereka akrab sebagai rakan sebilik.

"Aku hadapi masalah, betul2 masalah besar..yang teruknya, masalah yang banyak bergabung dalam satu masalah..pening aku!," Ana melihat riak muka Kirana masih selamba walaupun kata-kata itu menggambarkan masalahnya amat-amat besar..

"Cuba, try cerita...Ana pun masih tak faham ni..," pinta Ana.

"Macam ni, boyfriend ana nak minta putus....Sebab jelous dengan ahli kelas aku ni..dia selalu minta tolong ajar satu subjek tu...ada orang yang mengapi-apikan kami...," Ana tidak menunjukkan muka meluat walau dia rasa sepatutnya berasa begitu. Baginya, dia kena meraih kepercayaan Kirana, mad'u yang dah lama diikuti perkembangannya.

"Secondly, eh...bila pula aku cakap firstly?...what everlah..ha..seterusnya, aku ada masalah assignment..kawan-kawan aku semuanya mengharap aku je buat, aku buatlah, tapi last2 lecturer reject kitorang punya assignment, alih2 ahli group aku pulaukan aku..hai..pening..pening..," Ana mengangguk-angguk..mesti ada lagi yang ketiga...

"Lastly aku punyalah tension... bapa aku ceraikan mak aku..," kali ini, matanya sedikit bergenang..Masalahnya semua dari yang pertama sampai yang terakhir boleh dikatakan masalah yang power jugaklah..Sesungguhnya, yang dengar ni pun tak mampu selesaikan.. Hanya menolong meringankan beban diri yang diuji.

Manusia ni, bila ditimpa masalah baru tu la nak mengadu. Tapi kadang-kadang dek leka sangat dia sampai tak tahu nak mengadu kat siapa...Boleh pulak..kan ALLAh dah kata yang Allah ni suka mendengar rintihan hambaNya, itulah ujian diturunkan, bukan semata untuk uji iman orang tu, tapi juga untuk menunjukkan kasih sayang Dia pada si hamba..

Ana menggenggam tangan Kirana, kali ini, dia semakin kuat teresak-esak. Nampaknya, masalah keluargalah yang begitu membebankannya. Kekasih ke, pelajaran ke..semua ini, masih boleh diketepikan, tapi keluarga??Masalah keluarga ni, bila seseorang tu sudah tiada rasa sayang pada keluarga dia tidak kisahpun apa yang terjadi dalam keluarganya. Dia boleh rasa rileks..Memang manusia ni tinggi ego.

Mungkin dia dah bosan merisaukan keadaan keluarganya yang sejak kecil sampai dewasa asyik bergaduh saja mak bapaknya sampai tidak hairanlah, bila keadaan berulang-ulang di depan mata.

"Macam mana nak buat si Kirana ni ok semula??" monologlah si Ana ni...

Dia pun bangun mengambil kotak tisu di meja sebelah, kemudian dihulurkannya kepada Kirana. Ada satu cara yang mungkin boleh bantu Kirana ni.

Dia mencari sesuatu di dalam terjemahan Al-Quran di hadapannya...

To be contunued..

Sunday, February 6, 2011

Optimistic #2

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

" Hari ini, kita keluar lagi ya..mcam best pula berseronok , dapat keluar dari kampus...," Qila mengharap jawapan positif dari Ana.

"Ha..saya baru mau ajak.."

"Kita ajak Farid sekali ya..," Qila mengenyitkan matanya. Ana membesarkan mata, dia tidak bersetuju. Lelaki itu hanya akan menyakiti hatinya. Lagipun, hari ini adalah hari lahirnya. Kehadiran Farid hanya akan merosakkan suasana. Dia tidak memberitahu Qila yang hari itu hari specialnya. Baginya, selagi tidak ada yang bertanya, tak perlu terhegeh-hegeh.

"Kalau minta persetujuan saya, rasanya, tak perlu kot..," Ana menjawab selamba.

"Itu di mulut..hehe...,di hati sapa tahu..,"Qila semakin galak mengusik. Tiada senyuman di wajah Ana. Ana mendekati tingkap bilik. Suasana pagi ini mendung semacam. Dia bukan saja tidak selesa dengan usikan tadi. Bahkan dia benar-benar lemas dengan usikan seperti itu. Siapa Farid kepada dirinya?

Perkenalan yang tidak dimulai secara formal hanya secara tidak sengaja semasa membuat kerja kumpulan subjek Writing. Mereka berkenalan di sana. Farid ada satu perangai yang pelik dan merimaskan. Dia suka merenung. Itu yang membuatkan Ana sakit jiwa. Qila mengelaskan Farid dalam senarai lelaki yang menjadi tumpuan pelajar perempuan. Namun begitu, kini dia seakan-akan tertarik dengan Ana. Suka memandang Ana sekali dengan pakej senyuman yang begitu ..ntah nak kata macam mana pada Ana. Semua itu menyebabkan bulu roma meremang.

Gosip-gosip liar mengenai mereka telah ditabur oleh insan-insan 'volunteer' yang tidak pernah dilantik. Dan itulah yang berlaku. Ana tidak memberi respon sebab dia sendiri tidak mahu menampakkan dia berminat dengan isu-isu itu. Biarlah ia berlalu sendiri. Sedangkan dia menganggap Farid seperti rakan sekelas yang lain. Tidak lebih dari itu.

***

"Assalamualaikum.Farid, jom kita buat surprise kat Ana tu, hari ini besday dia tau..Semua orang tak tahu kecuali Qila.., Farid yang mendapat panggilan pagi ini terloncat. biar betul hari ini harri lahir pujaan hatinya..Dia mengucapkan terima kasih dan berjanji akan menghubungi semula. Seraya menyambar tuala dan terus menuju ke bilik air. CERIA nampak..

Usai mandi, dia terus bersiap sepantas yang boleh.

tiit..tiit..

Ada sms masuk.

+Assalamualaikum, REMINDER.pagi ini, Pukul 9 pagi, di MPN.c u there! Jangan lupa task ya..

"Aduss...kenapalah aku lupa ada janji dengan Abang Abdullah ..Hm,..jadi..Ana macam mana??" monolong Farid .Kepala yang tidak gatal digaru. Jam tangan Adidas dilirik. 8.45 pagi. Awal lagi.

Mungkir janji bukan kebiasaan Farid. Oleh kerana memikirkan, hal Ana adalah sesuatu yang ADHOC..maka, janji dengan abang Naqib lebih berharga...hehe..
dia membuat keputusan dengan cepat.

Ada sesuatu yang menyebabkan dia sukakan pertemuan dengan Abang Abdullah daripada yang lain...

to be continued..

Thursday, February 3, 2011

Optimistik

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Kuasa optimistik memacu kecemerlangan yang optimal - pakar motivasi

Petang itu angin bertiup agak kuat, bukan seperti selalu. Sentuhan angin begitu membahagiakan, seolah merasakan belaian dari Maha Pencipta. Angin simbolik bagi ketenangan, tapi jangan disangka dalam sepoi-sepoi angin tiada ribut...terutama di tepi pantai..Al-Muhim, hati-hati , malang tidak memakai pewangi!

Duduk di bangku hiasan ini bukan hobinya. Namun, cuti-cuti beginilah boleh mencuba aktiviti baru ini. Di tangannya ada senaskah Al-Mathurat.Kunci bilik dikalungkan ke leher. Nampak skema. Macam pelajar baru masuk! Dia tersenyum sendiri. Tuduh bulat hitamnya melambai-lambai di tiup angin. Jarum peniti di atas kepala memainkan peranannya dengan baik. 'Cas' tak berubah walau dilanda angin yang agak aggresif petang itu.

Telefon bimbit diletakkan ditepi. Pembacaan Al-Mathurat dimulakan...Tenang perasaannya. Sebatinya amalan ini bagai tidak lengkap jika terlupa melaksanakannya.

'La yukallifullahi nafsan illa wus'aha..'
Pembacaan terhenti sebentar. Melirik ke ruang maksud...Allah tidak membebankan hambaNya sesuatu yang tidak terpikul olehnya..

Terlintas difikiran bagaimana ALLAH memudahkan urusannya setiap kali menghambat dirinya. Subhanallah...Dia terus menghayati bait bacaan. Sayu pulak..Terhutang budi dengan ALLAH. Namun, masih banyak tempat dirinya terlupa nak bersyukur...T.T..

***

"Ayah, Ana nak masuk UIAM .." Ana mengendurkan suara.. Dia dapat membaca perubahan riak wajah sang ayah.

"Maktab pun ok juga kan? dekat lagi, tak perlu pergi jauh-jauh sama saja tujuannya. Belajar."
Ayah membuang pandangan ke padang di hadapan rumah. Malam itu, suara cengkerik saja yang setia menyanyi.Entah apa yang dipandang oleh sang ayah di tengah padang itu.

Tapi biasanya, sang ayah mahu berfikir tentang kehendak anaknya. Ini anak yang paling rapat dengannya. Mungkin pilu mahu berpisah dengannya. Sudah habis cerita maktab yang disimpannya semasa muda-muda dulu menjadi halwa telingan Ana. Namun, tekad si anak masih memilih UIAM.

UIAM, mungkin kerana pada namanya saja sudah nampak kecenderungan si anak. UNIVERSITI ISLAM ANTARABANGSA MALAYSIA. Sang ayah tidak terlintas di hati untuk berbangga kerana si anak mendapat tawaran ke IPTA yang begitu gah namanya. "ANTARABANGSA" pada namanya menunjukkan ia bukan terkenal dalam negara saja bahkan seluruh dunia.

"Ayah tak yakin dengan kamu, siapa yang akan urus pendaftaran kamu nanti, ayah tidak boleh hantar, duit untuk mengurus pendaftaran kamu saja sudah cukup menyesakkan. Pandangan jatuh kepada borang-borang pendaftaran ke UIAM yang masih di tangannya.

"Insya ALLAh, yang itu, kawan saya akan uruskan. Lagipun, senior saya ada di sana.", nalurinya dapat merasakan itu senjata terakhir untuk dipatahkan..

"Siapa senior kamu di sana? kalau ada pegawai yang ambil kamu di lapangan terbang tidak apa juga..."


"Macam bagi kebenaran jak tu..Boleh la ni kan??"

"Mana sajalah kamu, tapi ini keputusan kamu. Apa-apa fikir semula, jangan hanya hangat-hangat tahi ayam. Bukan sepuluh sen duit yang akan dibelanjakan ni. Nanti ayah keluarkan insuran pendidikan kamu.."

"ALHAMDULILLAH...........,"Senyuman meleret yang lebar tapi manis menghiasi wajah si anak. Sang ibu meraikan kegembiraan anaknya. Mereka berpelukan. Gembira sungguh si anak.

***

Kereta memasuki gerbang UNIVERSITI. Setelah seharian mencari barangan keperluan. Akhirnya mereka berehat di salah sebuah bilik dalam Mahalah UIAM Gombak , kampus utama. Wal hal, dia perlu masuk ke pusat asasi dulu sebelum masuk ke kampus utama. Malah perlu habiskan dua tahun.

PUSAT ASASI UIAM

Pendaftaran bermula petang kerana pagi adalah sesi budak HS,ECONS dan BENS.

"Aku kena kuat,.." jemarinya digenggam erat. Namun, jiwa lembutnya tetap menzahirkan rasa pilu melihat kebanyakan rakan-rakan pelajar baru dihantar oleh ibu bapa masing-masing. Semuanya, dihantar sampai ke bilik!.

Dia hiba bila dapat bilik tingkat 3. Kunci diterima dengan senyuman. Sempat lagi dia bertanya ,'ada lif tak?'
Jawapan yang diterima adalah senyuman sinis. bermaksud tiada lif.

Adik-abang mereka mengangkat bagasi-bagasi besar mereka. sampai ke tingkat tiga. Kelihatan ibu dan kakak memainkan peranan mengemas tempat tidur dan almari. Barang-barang dan kain disusun elok.

Ana turun lagi buat kali kedua mengambil bagasi yang paling berat. Dia menapak satu anak tangga ke satu anak tangga. Sebelum air mata jatuh, satu sapaan hinggap di telingannya.

"Bawa sorang ke? meh nak tolong..." Serta merta senyuman menguntum. Tak jadi nangis!

"boleh-boleh..." Ana dan perempuan tadi pun bergandingan naik ke atas. Ringan sedikit pun jadilah..perempuan tadi sebilik dengannya. Kak Nor. Syukurlah. Pintu ukhuwah telah terbuka..insya ALLAh selepas ini tiada lagi sepi..

to be continued...

Apa kata Ulama' kita Pasal Hal Di Mesir

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Syeikh al-Qaradawi seru Mubarak lepas jawatan
Harakahdaily   
Ketua Kesatuan Antarabangsa Cendekiawan Muslim, Syeikh Yusuf al-Qaradawi, meminta Presiden Mesir Hosni Mubarak agar mengangkat kaki secara pilihan sebelum beliau akan pergi secara paksaan.
Beliau perlu mengambil pengajaran dari nasib Presiden Tunisia, Zine el Abidine Ben Ali. Syeikh Yusuf al-Qaradawi menggambarkan sistem pemerintahan Mesir sebagai tidak mengerti dan tidak berfikir.Ianya buta tidak melihat, tuli tidak mendengar, serta bodoh tidak memahami.


Al-Qardhawi menyeru Mubarak melalui al-Jazeera katanya, "Undurlah, wahai Mubarak, jika ada di hatimu sedikit rasa belas kasih, atau ada dalam kepalamu sedikit akal yang berfikir".

Beliau meminta Mubarak agar merasa belas kasihan terhadap dirinya sendiri serta ahli keluarganya.
Kuasa kerajaan itu jika dianggap sebagai peluang keemasan maka cukuplah tempoh tiga puluh tahun itu, dan jika dianggap sebagai hukuman denda pula, maka cukuplah juga tempoh tiga puluh tahun itu.


Al-Qaradhawi menyarankan Mubarak agar melepaskan kepimpinan serta meninggalkan Mesir yang sudah kerugian dan kehilangan wangberbilion-bilion.


"Jangan kamu hancurkannya dan duduk di atas kehancuran tersebut. Pergilah, wahai Mubarak".
Beliau menambah bahawa puluhan pemuda telah gugur dalam tempoh satu hari dalam menuntut hak mereka, "Tapi kamu dan askar kamu pula telah membalas mereka dengan peluru hidup."

Al-Qaradawi menambah, "Tidak ada lagi tempat untukmu, wahai Mubarak. Saya minta kamu untuk keluar mengangkat kaki", untuk diadili dan dibicara sesudah itu oleh mahkamah awam dan bukannya oleh mahkamah tentera, "yang kamu bina untuk mendakwa pihak lawanmu, lalu kamu menghukum mereka dengan hukuman yang zalim", di bawah undang-undang darurat, dan sesungguhnya "bagi orang zalim itu ada kesudahnnya, dan tidak ada seorang pun yang mampu untuk melawan sejarah. "

Syeikh al-Qaradawi menganggap bahawa Mubarak tidak memahami mesej dari rakyat, malah keluar dengan ucapan yang menunjukkan bahawa ia tidak merasakan apa yang terjadi.


Dia berada "dalam dunia yang bukan dunia kita, tidak merasa kelaparan orang yang lapar, atau kesakitan orang yang terluka," dan mempersoalkan pula faedah untuk membubarkan kerajaan, sementara ia tidak mengatakan apa yang seharusnya dikatakan iaitu membubarkan Dewan Syura dan Dewan Rakyat serta menghapuskan undang-undang darurat.


Rakyat dan Tentera

Dalam ucapannya, al-Qaradhawi mengalu-alukan rakyat Mesir atas kebangkitan mereka melawan situasi korup yang telah banyak mereka bersabar terhadapnya, seperti kesabaran mereka melihat ramai orang mengaut kekayaan negara serta menikmati keuntungannya, sedangkan mereka tidak mampu mencari makanan harian mereka.


Beliau menggambarkan kebangkitan rakyat Mesir sebagai pemberontakan secara aman, tidak ada kayu mahupun senjata, bagi menuntut kehidupan yang lebih baik serta rezeki yang halal, akan tetapi mereka dikejutkan pula dengan peluru hidup dari pihak pengawal keamanan, menyebabkan puluhan orang terbunuh.
Beliau menekankan bahawa para penunjuk perasaan yang sebenar tidak bertanggungjawab menyertai sebarang kes PENCURIAN ATAU PENJARAHAN.

 Beliau menasihati mereka, "Janganlah kamu sekali-kali memanjangkan tangan pada mana-mana harta milik institusi awam ataupun swasta, kerana itu adalah HARAM."


Beliau turut menyatakan rasa bangga dan hormat terhadap tentera Mesir serta menyeru mereka untuk melindungi negara Mesir di masa mendatang tanpa campur tangan dalam hal pemerintahan.
Beliau menuntut pihak tentera agar menyerahkan hal kuasa pemerintahan kepada rakyat dan pemilihan presiden dibuat sesuai dengan dasar-dasar syura dan juga demokrasi.


Sumber: al-Jazeera.
 

Bercuti Punya Pasal

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Assalamualaikum...sedih lagu dalam blog ni..terasa mau buat muhasabah..aish..sepa la yang buat tu..

Banyak kenangan yang ada dalam lagu ni. Apa pun, yang penting, lagu ni buat kita terfikir kenapa masih banyak lagi benda yang belum terlaksana..

Dulu kita bagi adik2 muhasabah perjuangan, Diri kita macam mana?
Banyak yang kita tekankan kepada adik2 , tarbiah, amalan2 rutin yang menjadi taklifat..

Ana senyum jak mengingatkan semua ni..Diri ana tidak terkecuali.
Optimis ana katakan, kalau dengan kata-kata ni kita tidak berasa down, itu maknanya dirimu tabah, dan akan berusaha lebih gigih lagi..

Banyaknya tanggungjawab....[walaupun tak masuk tanggungwajab selepas nikah]..sangat banyak..
Masa cuti ni, ha..terperap di biliklah baru boleh merasionalkan diri semula. Kena atur semua supaya macam yang dirancang dulu..DISIPLIN syeikh..
tu masalahnya..

Tidak ramai yang mahu ajar diri berDISIPLIN...termasuk diri ini.
Jangan bangga ada kehidupan yang berdasarkan 'ISA' = ikut suka aku..dan lmelantik hati sebagai ketua..emosi akan melebih-lebih jika dibagi muka, Akal dan Wahyu kena bertindak.

Itu masalahh sendiri!

UPDATE KES MESIR


sumber:http://krisismesirnasibrakyatkita.blogspot.com/

Wednesday, February 2, 2011

update 23:54pm 2/2/2011 (Rabu) GMT +8

daripada Ahmad Akmal Aziz
Assalamualaikum.. Ramai ibu bapa yg bertanyakan tentang isu serial number ticket flight.. Ramai mengatakan : 
1) serial number ticket tu x boleh pakai.
2) pihak airport egypt tidak menerima ticket serial number tue, dan ade mengatakan klu nak balik kne beli cash kat counter ticket.
Sy bru menghibungi beberapa pelajar mesir yg berada di airport utk mengesahkan keadaan sebenar : 
Ahmad asyraf ( adik sy ) yg berada di airport alex :
1) dia sudahpn chack in menggunakan serial number ticket
2) katanye sistem down.. Bagaimanapn pegawai airport tu terima je..
3) dekat dubai nnt(transit) bru wat n check semula ticket.
Seorang pelajar yg baru shj tiba 2 jam.. Mengatakan airport di cairo rmi org.. Dan sistem pn down.. Tetapi serial ticket tu diterima.. Dan skarg nie mereka menggunakan sistem first come first serve.. Siapa yg dtg dlu die yg naik.. Dgn syarat ade serial no tue..
Walau apa pn.. Serial no,ticket tu diterima n msh boleh di pki.. Sekian

OPERASI PIRAMID [9.00pm(Malaysia), 3.00pm(Mesir)]

Kementerian Pertahanan Malaysia telah membuat keputusan untuk melaksanakan Operasi Piramid untuk membawa pulang pelajar2 Malaysia di Mesir. 


Satu daripada pesawat Charlie 130 yang dikerah ke Mesir berlepas dari pangkalan TUDM Subang, 4:10 petang tadi.


Diketuai juruterbang Kolonel Dzulkarnian Ahmad, ia membawa kumpulan pertama terdiri daripada 70 anggota tentera pelbagai pangkat.

Turut dibawa bersama, bekalan makanan dan ubat-ubatan.

2 buah lagi pesawat Charlie 130 akan berlepas kira-kira 9 malam ini.

Turut serta dalam penerbangan ini nanti beberapa wartawan daripada media cetak dan elektronik.

Sebenarnya, misi membabitkan 3 pesawat Charlie dan kapal Bunga Mas 5 adalah fasa pertama daripada misi yang dikenali sebagai Operasi Piramid.

Dengan tanggungjawab di bawah Kementerian Pertahanan, misi diketuai Panglima TUDM, Tan Sri Rodzali Daud.

Pesawat Charlie ini dijangka tiba di Mesir esok dan operasi membawa keluar rakyat Malaysia akan dilaksanakan 24 jam sehari dengan keupayaan membawa keluar 2 ribu orang sehari.

Kapal Bunga Mas 5 pula kini dalam pelayaran dari Teluk Aden ke Mesir dan dijangka tiba di Pelabuhan Adabiya 5 Februari ini.

Bunga Mas 5 kemudian akan membawa rakyat Malaysia ke Jeddah.

Panglima Angkatan Tentera Malaysia, Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin: "Kita akan berpangkalan dekat Jeddah. Dari Jeddah, baru kita usulkan mereka dibawa pulang ke Malaysia walau apa cara sekalipun. Yang pentingnya, keselamatan pelajar dan juga rakyat Malaysia ini, dikeluarkan dahulu dari Cairo ke Jeddah."

Operasi membawa balik rakyat Malaysia ke tanah air katanya adalah fasa kedua Operasi Piramid dan akan diselia Wisma Putra dan Majlis Keselamatan Negara.

Update Terbaru

SISTEM INTERNET SUDAH MULA PULIH BAGI SESETANGAH MUHAFAZAH, IBU BAPA BOLEH MENCUBA UNTUK MENGHUBUNGI ANAK2 MELALUI INTERNET

update 17:55pm 2/2/2011 (Rabu) GMT +8

‎[INFO PENERBANGAN] : DUA ORANG PELAJAR KITA BERJAYA BOARDING DARI AIRPORT ALEX MENGGUNAKAN AIRLINES KUWAIT AIRWAYS JAM 17.45pm GMT +8 (11.45am GMT +2) pada 2 Februari 2011.


Laporan oleh Nurul Nadia

Update Keadaan 5.00pm(Malaysia), 11.00am(Mesir)

daripada Azhar Hamzah

antara maklumat-maklumat yang saya dapat dari

Kaherah
- pelajar2 dikumpulkan dan ditempatkan di rumah2 malaysia sperti di dewan pelajar Abassiyah, rumah2 negeri seperti Johor, Selangor, Sabah, Melaka dan lain2 negeri.
- duta telah mngeluarkan kenyataan rasmi bahawa TUDM telah berangkat menaiki kapal terbang bersama bekalan makanan kerana khuatir kekurangan bekalan makanan.
- sesetengah pelajar sudah mula dipindahkan, proses pemindahan ini adalah secara berperingkat-peringkat
- bekalan makanan masih mencukupi buat masa ini
- tiada laporan kes keselamatan terhadap pelajar2 lagi buat masa ini, semoga mereka sentiasa selamat.

Iskandariah
- disahkan pelajar akan dibawa keluar dari Mesir, proses pemindahan adalah secara berperingkat, semua pelajar telah diarahkan untuk bersedia dipindahkan
- persatuan pelajar telah menghadkan pergerakan2 pelajar2, bagi perempuan, mereka diarahkan keluar bermushrif siang dan malam, dibenarkan keluar hanya untuk hal yang benar2 penting
- keadaan masih terkawal, tiada laporan kes keselamatan terhadap pelajar2 atau warga malaysia, semua pelajar dilaporkan selamat
- lapangan terbang iskandariah semua berfungsi dengan baik,
- pesanan dari Pengerusi Perubatan Cawangan Iskandariah, "mak ayah di malaysia jgn bimbang keadaan kat sini okey je, tiada apa2 yang perlu dikhuatirkan, insyaAllah keselamatan pelajar2 selamat"

Tanta
- keadaan aman, tiada rusuhan dilaporkan
- pelajar2 telah diarahkan bersedia untuk dipindahkan
- pergerakan pelajar2 dihadkan atas sebab berjaga-jaga dengan keselamatan
- bekalan makan masih mencukupi buat masa ini
- segala persoalan di Tanta, boleh merujuk ke Zulkifli Mohamad (+2011-7403433, 002011-7403433), atau Mohamad Naufal Nasir (+2014-3147475, 002014-3147475)

Mansurah
- keadaan dilaporkan aman, hanya rusuhan kecil yang berlaku
- pelajar2 diarahkan duduk dalam kumpulan dan sentiasa berjaga-jaga
- persatuan pelajar telah keluarkan arahan kepada pelajar2 untuk bersedia dipindahkan bila-bila masa
- tiada laporan kes keselamatan pelajar buat masa ini
- bekalan makanan masih mencukupi


pesanan lain
- proses pemindahan ditumpukan dahulu kepada kawasan2 yang terjejas teruk iaitu di Kaherah dan Iskandariah, bagi kawasan2 lain mereka diarahkan bersedia buat masa ini.
- sistem komunikasi seperti internet dan sistem pesanan ringkas masih tergendala, komunikasi antara pelajar begitu sukar, hanya panggilan telefon sahaja yang berfungsi
- BAGI IBU BAPA YANG MELAPORKAN BAHAWA ANAK-ANAKNYA MASIH TIDAK MENDAPAT SEBARANG BERITA ATAU ARAHAN, DIMINTA PESAN KEPADA MEREKA UNTUK MENGHUBUNGI JAWATANKUASA2 PERSATUAN PELAJAR DI MUHAFAZAH MASING2 ATAU KEDUTAAN MALAYSIA SECEPAT MUNGKIN UNTUK MENDAPAT ARAHAN SELANJUTNYA. KEADAAN GENTING SEBEGINI MEMERLUKAN KERJASAMA SETIAP PIHAK UNTUK MELANCARKAN PROSES PEMINDAHAN PELAJAR.

Sila baca dari bawah ke atas=)

HM..dapat merasakan betapa gentingnya keadaan di sana..Semoga ALLAH melindungi Para Pelajar Malaysia Khasnya dan semua UMAt ISLAM yang sedang mempertahankan hak mereka..AMIN!

Ana masih dengan kerja rumah yang belum berkurangan. Baru 5 % siap. Nak kena ni..Semoga doa kalian dikabulkan[selepas mendoakan ana dipermudahkan dalam buat kerja rumah ni]..AMINNN..

Ok..Dengan semangat blog baru..Dan Semangat Saif AL-MUJAHIDAH, AL-AZIMAH yang baru..Dengan lafaz bismillah, ana menyiapkan tugasan dengan tekun.........

Tuesday, February 1, 2011

I-Lead

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Alhamdulillah..ada pun mood untuk menulis.

Cerita yang mahu disampaikan ialah mengenai mutiara pengalaman yang dipelajari di sana. Alkisah perjalanan ke Lembah Azwen, Di Sungai Congkak...

Sampai saja di tapak program, macam biasa saja..Ada bilik penginapan, teringat masa KBT 2006.D Kundasang, Sahabat Semaian mesti tahu..=)

Cuma tempat ni di tengah bukit bukau, ada tali air..Gitu..

Aktiviti pertama ialah ice breaking..=)
Itulah melukis Lembu.
Selain Ice breaking yang memerlukan pergerakan , yang ni tak perlu pergerakan.=)

Sehabis je tu..Ha..supraise..Tidak berhajat untuk memberitahu macam mana , tapi kesimpulannya, kita boleh tahu personaliti orang melalui grafologi. Bagi jurulatih, tuan Haris, kami ni ramai yang Ego, ada peluang tak nak guna, Kebanyakan tiada visi yang jelas...lepas ni Kena belajar la ya..[teringat lembu yang dilukis..kelakar]

Aktiviti seterusnya, dengan cikgu Senu Awang..penerangan yang santai mengenai step untuk buat program...Alhamdulillah ada gambaran sikit..

Seterusnya, kami p makan, solat semua...Slot seterusnya ialah protokol n Etika..Sampai jam 4 lebih..kami sempat tengok tayangan lagi. Demi masa tajuknya..

Protokol n Etika ni paling penting bagi program yang melibatkan VIP menteri-menteri..Seronok juga belajar pasal ini..

petang tu kami main kompas. Yang lawak, kumpulan kami hampir-hampir tak nampak klu yang disorok. Memang dah betul bacaan kompas tapi..bak kata Jurulatih kami, orang yang cari tu tak betul..sinis jugak la..tapi baru perasan, cara jurulatih ni, banyak kata provok. hm..

Bila pembantu jurulatih , En. Faiz, bantu ..dia gelak besar bila dia nampak benda yang kami cari sejak sejam lepas. Apa tidaknya disorok di celah rangka siling.T.T

Petang tu, akhirnya permainan tamat dengan pengajaran, kalau nak selesaikan sesuatu masalah, perlu duduk berbincang bersama dengan semua yang terlibat, di samping itu, untuk mencapai sesuatu yang besar, ada yang perlu berkorban...
nice..

Malam tu, ada talk pasal finance. Segala yang berkaitan borang, macam mana nak apply, dsbg...Sebelum tamat, Tuan Haris memberi penerangan pasal esok. Ada aktiviti Air...Syok ke??Hujan kat luar tu..aisy..

Esoknya...

Lepas asmaul husna, strecthing, jogging,makan..Kami kena buat bot. dari kotak n plastik sampah..ni gambar kapal separuh siap.
Tahu2..pagi tu tak jadi race..water confident jer..Lama tak berenang..Inilah masanya..Kelesamatan dalam air, jika pakai jaket keselamatan tu dalam 48 jam, kita boleh tenggelam juga..n tak boleh melebihi berat badan 80 kg ke atas..

Kedalaman tasik tu dalam tak ingat la..tapi dalam la..15 kaki kalau tak silap..

kami ada main saham lepas tu... Grup Optimistic Menang lagi...!

kemudian ada persiapan untuk presentation ..Kami bincang macam biasa..Malam tu kami ada presentation..Komentor Pn. Asiah sendiri..=) tapi nak tahu, penat sungguh malam tu..mengantuk tahap dewa.

Pagi keesokannya, kami nyanyi dalam dewan, p makan, then baiki kapal kertas, ada juga racing..Jadi jugalah..


So..Keputusannya, OPTIMISTIC menang lagi!

Kami buat Aktiviti Berhalangan...Rasanya menang juga..Akhirnya JUARA!



Best..

apa yang kami dapat? Banyak la sebenarnya hikmah2 perjalanan...Biar sedikit tapi impaknya amat mendalam.Seperti mana yang ditekankan oleh S-DEV..buat program untuk benefit plajar yang jadi komiti dalam tu..Harapnya mereka dapat belajar skill kepimpinan, dan 6 skill yang lain..

P/s: Buat semua yang baru dikenali, dan sekumpulan dengan saya, dan mereka yang menjadi akrab semasa di sana(muslimat saja)..Semoga lepas ni, kontek2 je k..dengan adanya group i-lead mudahlah urusan..Sebagai wakil Maruf Club..mengalu-alukan cadangan dari sahabat-sahabat demi kebaikan ummah UIAM khasnya..