twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Tuesday, June 25, 2013

Hadith Ke 2 & 3

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Hadith No. 2 dalam Umdatul Ahkam

-          Dalam Hadith ini berkaitan dengan perihal bersuci sebelum solat, yakni berwudhuk atau mengangkat hadas sebelum solat.

-          Hadith ini antara hadith yang taka da sabab wurud hadith

-          Kami membahaskan tarjamah atau biodata Abu Hurairah r.a, nama sebenar abu hurairah r.a. ialah Abdul Rahman bin Sakhar. Adapun yang menamakan Abi Hurairah itu adalah Rasulullah s.a.w sendiri…beliau telah meriwayatkan hadith sebanyak 5374 hadith, beliau menjadi sasaran tohmahan dan fitnah orientalis kerana beliau antara sahabat yang akhir masuk ISLAM tapi boleh menghafal hadith lebih banyak dari sahabat yang lebih dulu memeluk ISLAM. Ada cerita disebaliknya, ada dalilnya.Beliau masuk ISLAM pada 7 H.
-          Pengertian Hadas itu ialah..masih tak jumpa homework ni..huhu

-          Ilmu baru yang saya dapat dalam ni, berwudhuk semasa haidh adalah harus, kerana Rasulullah pernah buat ketika dalam keadaan berhadas besar (janabah) beliau mengambil wudhuk.

-          Tidak pula hadith ini memberikan kefahaman untuk mengambil wudhuk tiap kali solat, sbnya, kalau masih tidak terbatal wudhuknya pada waktu solat sebelumnya, masih boleh terus langsung solat..[entah faham entah tidak pembaca ni ya..makanya, ditanya kalau tak jelas yah..!]

-          Dan Islam itu menitik beratkan kebersihan…=)

Hadith No. 3 Tentang larangan mengambil wudhuk main-main..

1.       Hadith ini membawa makna ada tumit-tumit yang nantinya bila berwudhuk tidak dibasahkan tumit kerana tidak menggosokkan kakinya, sedang dalam Al-Quran diperintahkan untuk menggosok kaki tersebut, bukan hanya melalukan air ke atas kaki..tanpa menggosok-gosokkannya..

2.       Ancaman yang diberikan adalah berbunyi,’celakalah pada tumit2 (yang tidak dibasahi air wudhuk) kerana itu adalah dari api neraka’ bermakna, ancaman untuk mereka yang berwudhuk main2 saja atau tidak menggosok keSEMUA anggota WUDHUK yang Wajib (seperti dalam RUKUN WUDHUK) adalah diancam nerakalah baginya.


3.       Lojik bagi mereka yang mengambil wudhuk, semakin nak habis wudhuk semakin malas untuk menyempurnakannya.

alhamdulillah..ini tak masuk dari Kitab Sahih Bukhari dan Sahih Muslim yang kami sama-sama baca ari ni,,, apakan daya dah mengantuk bangat!!

kami kena hafal Manzhumatal Baiquniyy dan Umdatul Ahkam tu..doakan kami..

Monday, June 24, 2013

Diari Daurah ke-5

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~


Alhamdulillah sampai ke Darussakinah pada pukul 1 lebih..after zuhur, jadi sampai je, makan dulu la..sebab tengah lapar..
Penulis baru perasan, muslimat baru penulis yang sampai. Yang lain datang selepas asar. Huu..>.<..Tak mengapa, selepas makan, kami semua senyap di tempat penginapan masing-masing..

Selepas Asar, barulah mula untuk mempelajari hadith Umdatul Ahkam..Karya Syeikh Abdul Ghani Al-Maqdisi(600H), Ust Shamsul menceritakan , Bahawa penulis Kitab Umdatul Ahkam ini pada Muqadimahnyaadalah Hadith2 yang berkaitan dengan hokum hakam seharian kehidupan insan, yang disepakati oleh dua Imam(Imam Al-Bukhari dan Imam Muslim) da nada juga yang tidak disepakati oleh mereka berdua.

Hanya menganduni 400 lebih hadith dalam kitab ni, dan pada akhir muqadimahnya Ust menjelaskan bahawa ada doa yang ditulis oleh Al Imam Abdul Ghani, Iaitlah doa untuk diselamatkan dari neraka. Menurut Ustaz Shamsul, Syeikh ini menulis bukan kerana apa2 ganjaran tp hanya untuk berkongsi manfaat dengan orang lain…lagipun, ia adalah atas permintaan para rakannya.
Bab Bersuci adalah pemula kitab kecil ini, dan Hadith No. 1 ialah Hadith Niat. Selepas itu, Usta mengajak kami berkenalan dengan sabab Wurud hadith, Tarjamah(biodata Perawi),dan pengajaran hadith. Mungkin apa yang boleh dikongsikan di sini adalah pengajaran Hadith Niat.

HADITH NO.1

Hadith Niat

Pengajarannya ialah:

1. Pentingnya Niat dan Hadith Niat
- Niat berfungsi sebagai pembeza adat vs Ibadah, pembeza ibadah sunat, wajib, semakin ikhlas niat, semakin besar pahala(sumber pahala)

2. kayu Ukur baik buruk amal kita

3.Keutamaan hijrah adalah kerana ALLAH bukan kerana lainnya. Hijrah di sini boleh diertikan peristiwa hijrah dalam Islam, dan boleh juga diertikan dengan Hijrah dari yang buruk kepada yang baik(berubah menjadi baik).

4. Celaan bagi mereka yang beramal untuk mendapat ganjaran duniawi.

Alhamdulillah..

Intisari Hadith;
1.       Sebagai manusia biasa kita diajar oleh Rasulullah untuk memasang niat yang baik pada setiap perbuatan dan amalan kita, kerana perbuatan tanpa niat baik tertolak dan amalan tanpa dalil takut jadi bid’ah.
2.       Manusia akan mendapat pahala sepertimana niatnya.
3.       Niat pada asalnya hanya disebut di dalam hati , niat yang disebut @ dilafazkan adalah khilaf dari sudut @pandangan ulamak

4.        Menurut Imam Syafie, Niat mesti diikuti Perbuatan baru dikira beramal. Ini adalah penegasan kepada yang(mereka) suka berkata, ‘Ibadah ni, niat je pun dah cukup, dah dapat pahalanya, e.g. Solat Malam. Niat saja da dapat pahala seperti Solat malam sepanjang malam’- sedangkan ini adalah untuk mereka yang menjadikan kebiasaan solat malam dalam rutin hariannya, jika terlepas satu malam pun, oleh kerana sudah berniat, mereka akan mendapat pahala seperti mengerjakan solat malam…wallahualam..bersambung...

Monday, June 17, 2013

Perkongsian:.

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

My Diari:
               
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang masih mengurniakan penulis sebuah kehidupan yang indah. Sedar ataupun tidak, setiap insan telah diberikan jalan hidup masing-masing…Keindahan itu hanya terasa bila kita memahami hikmah dan erti kesyukuran yang sebenar…
                Pernah dengar bukan, kebajikan adalah penghapus kesalahan. Bagi kita sang insan yang selalu lupa, memperbanyakkan kebaikan amat perlu walaupun, bukanlah masuk syurga itu disyaratkan mesti menjadi ahli dunia yang paling banyak beramal, melainkan dengan rahmat ALLAH jualah keizinan untuk merasai nikmat syurga.
                Penulis ingin berkongsi dengan sahabat pembaca mengenai pesanan Syeikh Nuruddin Al-Banjari, penulis sempat mendengar sedikit nasihat daripadanya mengenai peristiwa Israk Mikraj. Beliau menyentuh mengenai nikmat terbesar yang dianugerahkan buat Nabi Allah s.a.w. Nikmat teragung itu bukan nikmat yang bersifat nafsi( Makanan yang terdapat di Syurga, Bidadari Syurga, dll) nikmat itu adalah Rukyatullah(Nikmat melihat ALLAH).
                Diberi bayangan, nikmat rukyatullah itu adalah nikmat yang sangat hebat kerana nikmat mata begitu luar biasa sekali. Dengan mata, kita menyukai sesuatu walaupun kita belum tentu berpendirian yang sama selepas menyentuhnya, merasai dengan lidah atau menghidunya. Sebagai contoh, makanan, mata kita akan melihat sama ada makanan itu menarik atau tidak, jika rupa makanan itu nampak sedap kita akan terus memilih makanan tersebut. Tapi, bila merasai dengan lidah belum tentu lazatnya sebagai mana yang digambarkan oleh mata tadi.
                Begitulah, melihat ALLAH adalah nikmat yang sangat agung lebih daripada nikmat yang disukai oleh nafsu manusia. Nabi Musa a.s tidak direzekikan untuk melihat Dzat ALLAH s.w.t. sebagaimana Rasulullah s.a.w.. Sama-sama berselawat ke atas baginda s.a.w.
Begitulah Wahai Insan yang mahu Imannya diiktiraf ALLAH kelak,
                Mahukah kita dapat terpilih mendapat kurniaan seperti ini? Sama-samalah kita menjaga nikmat pandangan , nikmat penglihatan yang Allah s.w.t kurniakan. Bagaimana? Gunalah mata memandang yang maruf, tapi memalingkan mata daripada maksiat( menonton perkara yang diharamkan untuk melihatnya). Gunanya mata untuk melihat ilmu, baca Al-Quran , menuntut ilmu, melihat alam ciptaanNya dan merasai keagungan Sang Pencipta. Gunanya mata untuk memudahkan urusan hariannya demi mencapai redha ALLAH dalam kehidupan.
                Ada pesanan dari syeikh, Nabi s.a.w pernah bersabda, daripada Saidatina Aisyah a.s , katanya:
‘Celakalah bagi sesiapa yang tidak melihat aku pada Hari Qiamat’ , Saidatina Aisyah a.s bertanya,
 ‘Siapa mereka Ya Rasulullah?’, Baginda menjawab,
 ‘Mereka adalah yang apabila mendengar namaku disebut tapi tidak berselawat ke atas ku.’ –Sudahkah kita berselawat??
Alhamdulillah, walaupun penulis sudah rabun, namun masih boleh membaca Al-Quran…=”)
***
Esoknya iaitu …penulis berkesempatan menghadiri kuliah talaqi Habib Ali. Di Masjid Muadz Bin Jabal , Setiawangsa juga..beberapa point yang tercatat:
1.       Jadilah mohonlah untuk digolongkan dalam kalangan mereka yang berada dalam kebenaran dan mempertahankn kebenaran.
2.       Jika musuh Islam cuba memasang tipu daya untuk menghancurkan Islam, sebenarnya, Allah pun sudah sediakan azab untuk mereka.

Bersambung


3.        


Wednesday, June 12, 2013

Lakar-lakar juga..

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..

Saya ingin terus berasa indah seperti hari ini, semalam dan semalam.. Ma shaa ALLAH..

Nak dijadikan cerita, saya sudah pindah keluar dari UIAM, sebagai pelajar luar. Selepas ni akan terus belajar dua alam, alam kampus dan alam kehidupan. Masyarakat setempat..^__^

Semalam jugalah, saya berjalan sendirian memulakan ekspidisi ke HKL..Jangan tanya kenapa kena pergi HKL, saya pergi bukan nak merawat tapi dirawat. Sebab sedar diri tak sempurna masih memerlukan orang lain dalam hidup ini..cewah ayat..

Berita baik ialah, sudah boleh discharge daripada jumpa doktor pakar. Masalah selesai tanpa saya menghabiskan ubatan yang dibekalkan kerana saya amalkan herba. Opss, usah khabarkan kepada mereka..bisa-bisa dimarahi nanti kata orang Indonesia..!

Dan demi melengkapi ilmu yang tak lengkap-lengkap ini, [Yang Maha Lengkap hanya ALLAH]..saya gagahkan juga melihat apa kata mereka dan ubatan yang diberikan. Maka, apa yang penting hygine kena maintain lah selepas ini. Pemakanan kena kawal. Dan sebagainya.

Sempat jumpa Lailatul Munirah, hehe..rakan seKuliah IRK, dia pun bukan suka-suka datang HKL. Ada urusan yang berkaitan dengan doktor pakar. Fuh, sabarnya kami menunggu sambil main POU. ^__^..

Duplicate Kunci, Bayar Bil Brodband, Makanan

Selepas semua selesai, saya mahu pulang sebab banyak urusan yang mahu diselesaikan. Runsing kerana kunci rumah yang ada dengan saya adalah kunci yang utama, mahu tidak mahu perlu ada pendua. Berfikir tempat yang paling dekat, mungkin Wangsawalk, tapi betapa diri jadi lemah sebab tidak menjamah sebarang makanan pagi tadi, hanya menelan 5 biji Spirulina, dengan kaifiat, 'Kalau menelan 5 biji Spirulina awal pagi, sebelum makan, nescaya tidak akan sakit perut..keanginan'. Alhamdulillah gastrik tidak menyerang, hanya minda yang memikirkan runsing sebab belum makan lagi.

Sampai di destinasi yang awal, saya mencari kedai kunci terdekat sebab 'malas' untuk menapak ke Wangsawalk..Alhamdulillah, ada di sekitar rumah sewa saya. Nak bayar brodband sebab ada permintaan dari Editor HPA untuk menghantar kisah pengalaman mengikuti Pintar Herba 15 , saya terpaksa membayar dulu hutang bil celcom baru boleh mengakses internet. Alhamdulillah, kedai Celcom depan kedai kunci saja.. Terasa lapar , kedai makan ada di hujung bangunan lot kedai kunci. Alhamdulillah..sekali lagi ALLAH mudahkan.

Makan Nasi Goreng Daging. Sebab Sup Sayur tak ada!..rindunya..

Demi menutup kekecewaan ketiadaan Sup Sayur, saya menukar pesanan dari makan ke bungkus...Lagi pun risau sebab ada seorang lelaki kelihatan serabai melintasi kaki lima kedai.. Bimbang keselamatan diri yang keseorangan. ..Alhamdulillah, berjaya sampai rumah, dengan kunci baru, dengan bil brodband(Paid), dan dengan makanan..

Mengaranglah sambil makan, sampai ke petang. Tak bisa tidur siang kerana sudah berjanji untuk menghantar secepat mungkin. Alhamdulillah..selesai juga..

Petang merangkak ke Malam..

Nasi goreng daging masih ada lagi, Selepas dipanaskan masih boleh makan untuk dua orang, bayangkan betapa banyaknya nasi tu..

Malam ini , bantu Kak Fatum , Kak Uyui baiki sinki. Suri rumah kena tahu ilmu Plumbing!..Kemahiran hidup tu..dan akhirnya saya tertidur di ruang tamu selepas mendiagnos tangan dan anak mata Kak Fatum dan Kak Uyui..

Di kelilingi majalah HPA IKON, MLMS Syariah, huhu..sempat menanya khabar Pak Lah(our leader in perawatan JAWI HPA) , beliau masih di Sabah, beliau menjemput ke program PH16 di Sandakan, 17-18 Ogos After Raya..saya suda bagi nama sebab nak melancong di Sandakan. Bekerjasama dengan pegawai perhutanan dan Pelajar UMS Sandakan, Pergh..pengalaman best ni, masuk hutan negeri sendiri pula! tempat terhad tu..siapa cepat dia dapat..

Dan beberapa program terdekat 22-23 Jun di Pantai Dalam, Perawatan, 29 Jun di HPA Rawang, ..14 Jun Nak meeting dengan beliau tentang projek perawatan di HPA Wangsamaju. Tour ke Raub tak jadi, atas sebab yang tidak bisa ditolak. Maka, tumpuan diberikan kepada HPA Wangsamaju..

Memikirkan Masjid Al-Muttaqin Wangsa melewati sedang cari FAsilitator 5 orang untuk bantu hujung minggu ni, saya rasa saya macam boleh. Ada yang nak join sekali? Meh..bagitahu cepat ya..Muslimah sahaja..

Mengisi masa sambil berbakti pada Ummah...=)




Saturday, June 8, 2013

It's Today..

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Alhamdulillah..lega mendengar berita majlis kakak sudah 'sumpurna'..

Esok adalah hari terakhir untuk berperang di medan peperiksaan ... Maka, berikut adalah skrip kehidupan saya agar tidak kepeningan mencari kegiatan bila ada masa lapang...

1. Mengemas barang, ini adalah seronok[tanamkan dalam hati ini adalah seronok..]

2. Mengangkat barang...ini juga seronok..kalau ada yang bantu..hehe..sesiapa yang rasa lapang esok disekitar UIA, mari bantu saya..

3. Pindah meninggalkan bumi UIA, cuma saya masih akan belajar di sini, kediaman saya bukan lagi Mahalah..Moga dipermudahkan urusan di luar kelak..

4. Nak beli Tilam di OKT..haha..bukan murah tilam sekarang kan..Alamak..nak  beli nanti sajalah. KIV.

5. Menyusun untuk hari esok. MISI nak post buku ke SABAH..cuma, kena survey dulu harga postage. Kalau tidak, semua akan diurus selepas Misi Perawat. Sebelum Daurah Sunnah di Janda Baik.

Kenapa rasa macam mau makan somthing spesel dengan roomate berdua tu ya..

'Pizza? Sate? Kek?......But..beware ..$$..haha..In shaa ALLAH ada rezeki adalah tu..

My Further planning is to find good place to earn money and knowledge..named ILMU YAKIN..kat mana la ada ya??


Thursday, June 6, 2013

It's Tommorow

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Sejak kecik, dia adalah kawan baik saya, sahabat bergaduh saya..teringat satu ketika tu, kami bergaduh dia ambik penyapu saya ambik mop...

Sambil-sambil menangis..sama-sama nangis..

Dia mula dulu

'Muka macam Ba&*!'

Saya balas

'Muka macam ketam!'

Lepas tu senyap...sama-sama tersengih...lepas tu tertidur...


***

Esok insan tu dah nak kahwin...without me..Tau la selalu gaduh tym kecik..takkan nak kahwin xmau tgk muka saya pula...??Hahaha..

Tak adalah, takdir dah macam ni..saya exam 8hb, dia nikah 7hb Jun..kami dipisahkan ..laut china selatan..dekatkan?

She is very nice person, when i need her, she will give even one word to support..
Will give at least RM10 for topup..

When paying something, with her money, always say..'keep the change'..

=='

***

She is my sister..Nana, how cute name..

She will Married . Will live in her new house..hopely everything goes smoothly...dissapointed being far away while this very sweet memory in her life..hoho..xpa..

keep your biggest smile n the sweetest..ok?

Orait..i'm leaving..=)

Lupa nak kata, My Sista is the rugged one..But changing so feminime foward..hehe
Moga jadi Isteri, Ibu anak yang solehah, melahirkan anak-anak yang soleh/ah juga..
hehe..

Plis, my new brother - in -law..jaga kakak saya bebaik ya..^^,
jaga iman nya skali..moga majlis berjalan dengan penuh barakah..

Maafkan salah silap adikmu ni ya..n kesalahan xberada di hari bahagiamu..^_^

Kemurungan

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

This is my new genre to share..hope not mind..

Assalamualaikum, mari tengok kalau benda ni ada dengan kita...

1. Blurr nak buat apa, unfocus in every single thing yang dibuat..
2. Resist any event that meet crowded of people..like ..resist to attend walimah of BBF..[not good to do..but they are no any senses to go..they feel better alone]
3. Look happy infront people, but then. cry at the other side..
4. Not giving many favours to people around because it will make them trouble, avoiding being trouble maker.
5. Feel un-competent toward people around, 'they having good skill rather than me, they have good family than me, they have best and clear mission and vission rather than me...'..i'm being so poor..after thinking these mess, then crying..in silent

6. To do something, this people will do it without attention...so that, it make the boring senses come and finally, upset with the performance..and then..go to sleep.
7. Not in appetite . feel want 'muntah'..
8. Feel nobody around them..everybody are busy with their own bussiness..no body are in right possition to be the care giver..it seems like they are lack of loves.
9. Not trust any people in telling the mess in their head. Just keep it inside bottom heart, and after that, every single thing even the little matter will seen bigger even huge in front them .
10. Wanted to go any other place, making new friends...and if they found the generous one, will so easy telling them the story that never told to their close friend..perhaps..just make them be the good listener, and not blamming back as they are not clear the situation..

All of these 10 situation is happening if depress person is not get the right attention.

All they need is only, a good listener, someone who never felt annoyying when knew something bad that they did at the past.

All they need is only the person who, give full attention..taking care..until they feel..there are person who realize me in this world

All they need is, a person that able to make them smile from bottom their heart...and always remind them that ALLAH is watching what is going on..and reward the doer as they right.

All they need is...Just, a person who the right person,that not doing all these to seek man's bless...

-------

Just having some comments from annymous

1. 'I never met any close friend that, finding my real problem yet..so that, it's not right to tell them the story.'
2. 'Most of them like to blaming
my self therefore i resist to share any of my bad feeling..yet to share with my parent is not my practice at all..i'm not to close with both of them..'
3. 'If i feel sad, i'm prefer to cry alone..cry is very effective way to remove those unwell feeling..'
4. 'When i'm sad, i'll call for help..from inner of my soul..who will heard it..just my Creator will heard it..'
5. ' When caught it any pain in bottom of my feeling..I prefer try to ran away and forget it..as may be it is my fate..'

-------

So..let we pray of any of our friends that caught in these situation..

My also personal opinion...people that caught in these situation are busy to thing about their self..they are not interesting to think other people..but we cannot just blaming them..because, they need treatment..let them cured from these..so that after that, they will starting make other people in their senses..

They need a treatment..that why i'm having ambition to be a psychiatry specialist before these..as they world is close to these problem..so being that, i can help them if not lot, little..but enough to make them having sense that, this world must be face as examination hall.

whatever, if we not working on that, i meant to aim the success, we are forwarding in to the failure..You Not Prepare , You Will Lost.

One thing to ponder, Just make One single focus in you life. That is, you are in you way to return to The Creator..You are heading that..so..have you prepared well? Did you will get the Heaven nor the Hell?

Actually, we not in right if we say, must keep in our trouble in our shoes alone..as we are created in group, in society..Just, If we face it alone without any interrupt by another human being like us..it seem to open the Satan way to fool us..

So, lastly, If any of your friend want you to hear their problems..please be in their shoes..Not just giving face without heart. and If you have to have someone to hear your problems..Better..not to tell the problem with the person that sharing with you just now..It will ruin the spirit..You got it?

One another solutions...i got the fact from my lecturer last semester. If you see..many unmarried women caught in committing suicide..for only in depress problem.. So, only I'm agreed this statement..what about you?



Not really understand the words but...We are not in right to stop pray to ALLAh in every single thing we do..



Saturday, June 1, 2013

Buku yang didapati sebagai Hadiah~

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~




Penambahan koleksi buku berlaku, bila ada insan yang prihatin mengetahui saya suka akan buku..=) TQVM!


Buku yang bahasa om puteh tu, saya dah lama idam-idamkan...
Saya tak habaq orang lain..masa ada baucer RM250 hari tu, saya tidak masukkan dalam list buku nak beli sebab bagi saya, buku ini saya akan beli bila tiba masanya...

Setiapa buku ada temanya tersendiri..=)

kalau saya shopping hari tu, memang nak cari buku..saya akan tengok genre apa yang perlu, kalau novel perlu, novel la yang dibeli..kalau, motivasi yang perlu, motivasi la..macam baru-baru ni, masa besday..saya jalan ke MPH, saya ke rak demi rak..baru saya teringat, saya perlu siapkan pembentangan Bussiness Plan..maka, saya menarik keluar buku berkaitan 'How to make a good presentation..?'

Maka belilah buku yang bertajuk ' Kuasai Bisnes dengan Peta Minda'

^^..kalau disusun dalam rak..Buku saya pasal perkahwinan sangat melebihi yag lain..Teruk tak? Haha..masih terdengar dalam minda, perkataan'Tmpu Study!' oleh bapa..
Anak daranya ini mesti habis belajar dulu baru tumpu kahwin plak..

Smart tak? Sebab Bapa rasa saya kena belajar tanpa serabut...
Maaf..tak kata kahwin ni serabut..tapi, kalau memang tak pandai urus kehidupan, tunggang terbalik la jawabnya..

Baiklah, kita biarkan masa menentukan..^^P..

Ada setahun dari sekarang.In Shaa ALLAH..