twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Wednesday, June 30, 2010

Erti 'Bahagia' dalam 'Bagi'

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Assalamualaikum...

Pelayaran kali ini..membentangkan cabaran yang tak ketahuan..
Tak punya kepastian yang nyata..

Yang Meyakinkan, diri ini harus menempuhi..

~bagai mana ya..

~Begini...

~tamat...


-bingung-

*berfikir..

Adakalanya, kita terpaksa menyusahkan diri orang lain..Bila masa itu? Kita sememangnya akan memerlukan orang disekeliling kita sebagai penyokong kita. Cewah..bukan apa..kita perlukan mereka kerana itu adalah fitrah manusia. Seseorang tidak akan hidup bahagia kalau bersendirian tanpa bergaul dengan org..

Betul tak??

pernah tak jumpa orang yang suka bercakap dengan dirinya, seolah tiada insan lain di hadapannya? Bercakap seorang, senyum sorang2..kejap menangis pun sorang2..tak ke pelik tu..kang dikata majnun..namun, ana suka bercakap sendiri ketika diri mendapati ada sedikit pekara yang tidak betul..berlaku pada diri ana. Ana memang pelik.

Kenapa Nabi ADAM a.s dikurniakan HAWA? Sebab itu fitrah manusia..dia perlukan teman..

Dah faham kan?

Hm..kita perlukan sahabat bila dalam saat genting..masa itu, kita tak hiraukan lagi akan menyusahkan dia atau tidak..
kita terdesak..

Masa itu kita perlukan sahabat yang ikhlas..

Andaikata lah..kita orang yang sahabat kita cari masa susah mereka..apa kita nak set perasaan kita? rasa disusahkan? rasa terbeban punya kawan@sahabat yang begitu?
Apa lagi jika sahabat itu adalah orang yang selalu meminta dari kita...

Kadang-kadang kita fed up dengan sahabat begini...
Oh tidak..kalau begitu, biarlah ini kali terakhir kita bersikap begitu. Moga selepas ini kita cuba menyelami "erti bahagia dalam memberi..."

Ana suka menyusahkan sahabat..Ahaks=)..asif ya sahabat2 ana..
Tapi, kadang-kadang..ana sendiri tak mampu nak tanggung sorang. kalian lah mangsa tempat luahan, tempat meminta bantuan, ..tempat apa lagi?


Tempat meminta nasihat..Alhamdulillah, setakat ini, sahabat sekeliling ana semua yang berhati indah..nyaman untuk didekati..penuh prasangka baik..Jarang mengata di belakang..Berterus terang dalam hal yang membawa kebaikan semua..malah mereka menegur ketika ana buat salah. Itulah nikmat sahabt yang paling manis..

Tabiat terus bagi tanpa meminta balasan adalah budaya sahabat-sahabat ana..Ana masih disebaliknya. Kdg2 rasa mengambil kesempatan...atau kerana kesempitan?Entahlah..

Sahabat ana merindui kalian semua..Ana ucapkan banyak2 terima kasih, kerana hanya mereka yang tahu berterima kasih tahu bersyukur..ana mahu pahala syukur..

Tajuk kali ini macam tidak selari dengan ISI..apa pun..jika ini ana namakan kategori DIARI..normal la..

pertama kali ana dedikasikan post ini buat sahabat sekalian..Yang masih hidup atau yang telah menemui Al Khaliq terlebih dahulu..Buat kalian semua..Semoga RAHMAT dan Mardhatillah-Nya mengiringi perjalanan dan permusafiran kita..

[latar: bunyi ombak terhempas di pantai..]
;)

p/S: tiada guna meluah, jika tidak merubah..anda mampu mengubahnya!

Monday, June 28, 2010

Nikmat dalam Nikmat

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Alhamdulillah segala puji dan puja hanya untuk ALLAH Tuhan Sekalian alam..

Ana begitu teruja dengan nikmat-nikmat yang ALLAH kurniakan pada Hamba-hamba-Nya yang Ikhlas..

Pelayaran yang ditempuhi oleh sahabat-sahabat ana benar-benar dibantu oleh AL-KHALIQ.Di permudahkan segala urusan, diberi kekuatan menempuh dugaan dan Diberi tarbiah yang cukup mantap ana kira...Mereka berada dalam keseronokan dan kesyukuran sekarang..:)

Maka..kita tadabbur pengertian ayat ni..

Sekiranya bukan karena karunia Allah dan rahmat-Nya kepadamu, tentulah segolongan dari mereka berkeinginan keras untuk menyesatkanmu. Tetapi mereka tidak menyesatkan melainkan dirinya sendiri, dan mereka tidak dapat membahayakanmu sedikitpun kepadamu. Dan (juga karena) Allah telah menurunkan Kitab dan hikmah kepadamu, dan telah mengajarkan kepadamu apa yang belum kamu ketahui. Dan adalah karunia Allah sangat besar atasmu. (An-Nisaa: 113)

Moga kesedaran dan kekentalan jiwa untuk berdakwah terus subur dalam hati-hati yang berjanji untuk menegakkan kalimatullah ini..kepada ana juga..

Kata mereka ujian ketika Pelayaran amat-amat tidak terduga..Sahabat, itu baru sedikit..namun, ia bukan saja-saja bukan?..Dan ingatlah, pertolongan ALLAH itu dekat..:)

Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat. (Al-Baqarah:214)


Doa ana terjawab dalam persoalan satu ini..

Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir. ( Ar-ruum:21)

Malah Allah da khabarkan akan kemaslahatan ini adalah anjuran agama-Nya..

Dan kawinkanlah orang-orang yang sedirian[1035] diantara kamu, dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui.( An-Nuur:32)


Ya...Apa maksudnya??
Allah telah memudahkan jalan...


Suka tak ayat ni? Mesti ramai yang angguk..
Tapi, jangan sampai terleka dek 'exited' tak bertempat..sehingga seperti yang diceritakan dalam ayat ini..

Sesungguhnya perumpamaan kehidupan duniawi itu, adalah seperti air (hujan) yang Kami turunkan dan langit, lalu tumbuhlah dengan suburnya karena air itu tanam-tanaman bumi, di antaranya ada yang dimakan manusia dan binatang ternak. Hingga apabila bumi itu telah sempurna keindahannya, dan memakai (pula) perhiasannya[683], dan pemilik-permliknya mengira bahwa mereka pasti menguasasinya[684], tiba-tiba datanglah kepadanya azab Kami di waktu malam atau siang, lalu Kami jadikan (tanam-tanamannya) laksana tanam-tanaman yang sudah disabit, seakan-akan belum pernah tumbuh kemarin. Demikianlah Kami menjelaskan tanda-tanda kekuasaan (Kami) kepada orang-orang berfikir. (Yunus:24)



Ujian adalah nikmat..Dan Jika Azab, maka itu bukan nikmat..Dalam mengecapi Nikmat, pasti itu adalah ujian selagi berada di dunia fana ini. kalaupun Kita merasa cukup..bukanlah dengan cara berhenti dari mencari keredhaan ALLAH..Banyak lagi perkara yang kita kena lakukan..Untuk memastikan kita di atas landasan..ISTIQAMAH..itu kuncinya..

Bila keinginan membuat maksiat datang..saingi ia dengan menambah azam untuk beramal lebih..maka perasaan malu akan datang. Berapa banyak titik-titik hitam dalam hati kita dek tergoda bisikan syaitan..Bukan alasan untuk terus menambah titik-titik hitam itu..Sesungguhnya kita insan lemah..Amat-amat memerlukan rahmat kasih sayangNya. Pandangan ALlah itu lebih utama..

Panjang angan-angan itu tipu daya yang menyebabkan kita lupa tujuan hidup di dunia. Kita lupa kerinduan kita untuk bertemu Al-Khaliq...Bila rindu dah pergi, tiada lagi ghairah untuk mengejar amal kebajikan yang dijadikan syarat pertemuan. Bila dunia jadi matlamat...Hilang berkat, Tersedia siksa yang amat pedih..

Ana dan antum jami'an mahukan mardhatillah..Ingat, itu yang kita cari..maka jika ana terleka, cuit ana, jika ana terhanyut dek arus mengganas, capai tangan ana.. Ana mengharap sangat-sangat..

Semua insan ada peluang untuk menjadi orang pilihan yang bakal mendiami syurga ALLAH..moga kita adalah orang-orang yang tidak putus-putus memanjatkan doa dan memaksimakan usaha untuk itu!


Semoga kita semua berada di dalam lembayung RAHMAT-Nya yang tidak bertepi..Amin~.

P/s: Ana dah boleh berlayar semula..Cuaca amat cerah sekarang(>"<)

Saturday, June 26, 2010

Kita Muhasabah Sat..

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Menurut al-Ghazali : Nafsu boleh dikekang dengan kekangan takwa. Dengan itu ia akan menjadi lemah dan tunduk mengalah. Kewarakan seseorang juga boleh membelenggunya sehingga nafsu tidak berpeluang menjalankan peranannya.Dengan kesedaran bahawa nafsu itu musuh yang akan mendatangkan kecelakaan , ia perlu dilemahkan dengan penghinaan. Jangan sekali-kali diberi muka dan dilayani keinginannya.


Ulamak sufi menganjurkan tiga langkah untuk melemahkan hawa nafsu:

Pertama, setiap keinginan nafsu itu hendaklah dicegah dan ditahan. Ini bererti ia dikurung atau dibelenggu. Umpama binatang liar, apabila dikurung atau ditambat, ia menjadi jinak juga akhirnya.

Kedua, hendaklah diberikan suatu tekanan atau deraan yang berat ke atasnya. Umpama kaldai yang liar, apabila dilebihkan muatan beban di atas belakangnya, nescaya ia menjadi lemah dan akan menurut perintah, apa lagi kalau dikurangkan rumput untuknya.

Ketiga, hendaklah sering berdoa, memohon perlindungan daripada Allah Taala agar terselamat daripada angkara nafsu jahat (nafsu ammaratun bil-su`).

Langkah ini penting, kerana hanya dengan mendapat rahmat Allah Taala, hamba-Nya akan
bebas daripada pengaruh atau runtunan nafsu.

Dalam al-Quran, Allah mengisahkan, bahawa nabi Allah Yusuf alaihissalam bersabda, mafhumnya : Sesungguhnya nafsu itu menyuruh kepada kejahatan kecuali orang yang dirahmati oleh Tuhanku. (Yusof:53)

Berpuasa juga antara cara untuk mengawal nafsu.


*

Wednesday, June 23, 2010

Ya ALLAH..

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Ketika ini terasa diri benar-benar diuji.
Pelayaran yang baru bertolak terperangkap dalam gelora yang nampak tenang tapi boleh menghancurkan.

Ya ALLAh, ini baru bahteraku sendiri,Maka, isyarat untuk berlabuh sebentar menyebabkan diriku menagih hikmah...tapi, mungkin bersabar dan berserah itu lebih baik ...

Bahtera sahabat-sahabatku yang lain telah mengharungi gelora itu..Keadaan awam mendung menyebabkan keyakinan mereka semkin menipis. Bantulah mereka ya ALLAH!
Terbayang di minda bagaimana tentera Perang Badar menghadapi musuh dengan bilangan yang sedikit tetapi dibantu oleh tentera ALLAH yang terdiri daripada malaikat..yang tidak terlihatkan oleh mata kasar..

Itu kerana keikhlasan mereka. Wahai sahabat-sahabat di sana, ikhlaskan dirimu. Moga-moga bantuan ALLAh bersama kita. Ketika melaungkan kata-kata ini dalam hati, diri ku menjadi sayu. Ya..sesungguhnya telah ada ganjaran hebat untuk mereka..Insya ALLAH!
Mungkin inilah kelemahan ku.
Kudrat dan keadaanku tidak sama seperti mereka.

Namun, itu bukan untuk dikesali.
Diri ini masih dibawah seliaan mereka yang melahirkan diriku.
Aku masih hak mereka, cuba bayangkan diriku disunting nanti..ketika itu aku sudah
bebas?

Tidak, melainkan penyunting itu juga mahukan diriku berkhidmat bersamanya di medan dakwah. Keizinannya amat-amat mahal. Amat dibutuhkan.Oleh jiwa seperti aku.

Aku mahu teruskan perjuangan. Namun, rahmat ALLAH jua yang menentukan...
Mungkin ini kifarah dosa-dosaku. Terleka di dunia yang serba indah di mata kasar.
ya, mungkin ini peluang untuk mencari diriku semula.

Terlintas di fikiran untuk ucap..Alhamdulillah..apabila menghadapi apa jua keadaan walaupun merasa sakit..Hanya ALLAH TAHU BETAPA INDAHNYA JIKA KITA BERSYUKUR PADANYA.


P/S: Mohon doa daripada semua pencinta ISLAM, semoga perancangan untuk mewarnai dunia ISLAM di sini dapat dilaksanakan...dengan penuh keberkatan..Syukran atas doanya..

Tuesday, June 15, 2010

Langadan Kundasang.

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~


Kami di sambut mesra oleh sahabat KRU dan Eno. Jubair sahabat sekelas ana masa tingkatan 4 antara orang sahabat KRU sana.


Sesi Taaruf dimulakan. Ana tidak mengambil perhatian. Sebab, berfikir, apa nak buat..ana banyak mengkhayal.huhu..harap tiada yang perasan.


Hakikatnya, apa yang kami dah rancang untuk lokasi di kunsadang terpaksa dirombak.


Ana tidak terfikir apa-apa. Sangat kosong. Ana diburu segan dengan sahabat PSS. Bila mereka yang merancang lebih banyak dari kami. Apa pun, syukran Jazilan kathiran..=)
Pengarah pun banyak peranan di sini, Kak Wani apa lagi. Ana ikut saja. Akhirnya, ada juga tempat penginapan dan itu yang pertama ana fikirkan..Kemudian aktiviti..


Pasal aktiviti, akhirnya kami tetapkan..pagi tu kami akan berjalan untuk menziarah. Sambail bawa sumbangan. Sumbangan? PSS yang sediakan, tambah segan.


Lepas tu, akan ada LDK selepas zohor.


Ana ikut rombongan berziarah. Sebenarnya , seronok sangat. Yalah..berjalan..he..
Kak Wani dan Kak Patma akan tinggal menjaga barang.


---


Kami mula bergerak. Husna dan Nasrah bergerak bersama ana..=)..Bakal Srikandi Sabah tu..


Sempat lagi bergambar. Satu jak ana selamat ambik gambar. Gambar-gambar lain belum di copy dalam laptop ana.


Rupanya Kampung Sasaran kami kali ini berbukit...Faham-faham sajalah kalau berbukit. Kena guna ‘grado’..Ana bawa borang soal selidik, nasrah bawa risalah..eh betul ka..Nasrah?lupa la..


Mendaki la kami, sahabat muslimin bawa segala sumbangan. Berat gak tu. Tapi sesuai degan kudrat mereka. Kami ikut si Eno jak. Dia ni, anak kepada JKK Kampung Sinisian..Rupanya , Si Eno ni pernah jejak kaki ke rumah ana dengan familynya. Kenal bah mamanya dangan bapa ana..Bapanya pun. Kami menginap di rumahnya juga malam tu..Best layanannya. Bapa dia kelakar..Tanyalah sahabat muslimat, tak kering gusi malam tu..


Rumah pertama macam tidak berpenghuni, mereka jalan kot.Kami berpindah ke rumah lain. Naik turun bukit jadinya.


Cabarannya, kami terpaksa menghadapi penduduk kampung yang berbahasa dusun sentiasa. Ana seorang jak dusun selain Eno. Mungkin betullah, Pendakwah di Sabah ni, kalau bukan orang tempatan memang kena belajar bahasa ibunda orang tempatan, Bukan dusun jak, bajau, murut, brunei..

Ada saja yang boleh berkomunikasi dalam dusun selain kami. Itu contoh terbaik la tu.
Petang tu kami nda jadi buat LDK yang dirancang. Adik-adik yang datang kecik-kecik semua. Comel lagi tu. Ana teruji juga petang tu. Ana anggap perjalanan yang ana buat hari tu adalah takdir ALLAH. Ana buat sa’ie..ulang alik dari tempat program, di Balai Raya ke Masjid.


Betul kata pengarah, rugi tak pandai bawak motor. Ana pandai bawa, tapi masih fobia dengan kemalangan hari tu. Ada jak motor yang kena suruh bawa. Dah la kena mendaki bukit, turun bukit..ana rasa dalam keadaan tanah begitu ana lagi mudah panik..Baik tak payah ambik risiko. Lepas ni ana betul-betul nak ambil lesen. Serik nak susahkan orang.


Syukran pada driver kreta...


Lepas adik-adik ini pulang, baru kami makan tengah hari. Sini lagi lawak. Semua lagak kelaparan. Jadi, masing-masing ambik makanan seorang satu, sahabat muslimat la ni..skali nda larat mau habiskan. Hehe..seronok makan jemaah ni..bukan solat jemaah jak syok..itulah berkat namanya, makan ramai-ramai mudah kenyang..


Petang tu, ada perlawanan futsal dan sukaneka.Kami handle adik-adik ni..Hepi sungguh. Ana dah ambik lcd jauh-jauh..tetiba nda pandai pasang! Haha, rasa nak gelak jak masa tu. Sahabat ,muslimin ana kol, tiada yang angkat, jawab. Semua tengah main la tu.


Mujur kami buat tayangan selepas sukaneka. Adik-adik dah penat, tak lagi agresif macam sebelum itu. Kalau tidak habisla..


Ana pasang tayangan tu tanpa LCD. Adik-adik tidak merungut...Baik-baik saja adik-adik akak ni..


Malam itu, dengan semangat adik-adik dah sampai dulu...Malu juga. He~..Sempat lagi adik-adik malukan kami dengan kejayaan dorang datang awal. Tak apalah..Baguslah tu adik-adik oii..


Program malam tu, kami anjurkan forum..panel forum, Ustaz Sapli dan Akh Nadir . Akh Asyraf moderator. Mantap ..ana sangat teruja dengan tajuknya. Ana pada mulanya fikir, isi forum lebih kepada sirah..rupanya lebih kepada masyarakat ranau dan sejarah kedatangan ISLAM di sana.ISLAM KINI DAN ISLAM DULU..lebih kurang begitulah tajuk dia. Memang kena. Tapi, yang kebetulan juga..masa tu final AF. . Kesannya, tiada sambutan sangat program tu. Apa pun, mungkin sebab kami datang mengejut juga.

Orang pun lebih suka berada di rumah.Sejuk ei..

Hm..banyak input ..Ana paling ingat pasal BAKAS..Oleh Akh Nadir. Faktor orang ISLAM di sabah Semakin terpesong dari ISLAM. ‘BA’ untuk Budaya Asing, ‘K’ untuk Karaoke, ‘A’ aramai ti..’S’..ana lupa pula..sama ada sukan atau entah..


Bakas dalam bahasa dusun..ada juga maksudnya..itu membuatkan kita ingat pasal forum ni. Indah sungguh ILHAM yang ALLAH bagi pada panel kita tu..
Hm..Program siap ketika jam sudah melepasi pukul 12 malam. Kami jalan kaki ke rumah si Eno. Dengan barang-barang kami. Best tu jalan..lawa lagi tu langit masa tu..Bagasi ana tidak dihantar awal sebab..adik-adik yang si Eno bawa jadikan itu sebagi kereta. Ha..kan beroda.


Sampai rumah si Eno, kami makan lagi..lapar kot..


Rehatlah kami di rumah durang dengan tenang. Katil nda muat. Tapi ana reda..tengok sahabat tidur dengan nyenyak..Dengan selimut tebal-tebal..Lega ana, Alhamdulillah tiada kemalangan lagi selepas kemalangan pertama. Semua dipermudahkan. Ana betul-betul bersyukur...


---


Esoknya..ana dan sahabat lain,bangun dengan penuh semangat!.. Yalah, nak aerobik kan..Mak si Eno yang handle..meriah..budak-budak yang lebih semangat..Lepas itu, ada kursus sembelih ayam. Bukan ana saja yang bertuah hari tu. Banyak benda baru ana dapat tahu..Di rumah banyak je peluang cabut bulu-bulu ayam ni. Setiap minggu paling tidak sekali mesti ada ayam kena sembelih. Cuma skill buka perut ayam ni tu ana tak pandai sebelum ni..Antara perkara baru ana tahu, perempuan boleh sembelih ayam rupanya..tak kira uzur syar’e atau tak. Dan pisau tak boleh angkat semasa menyembelih ..Paling basic, mesti dengan nama ALLAH..Subhanallah..Pisau mesti tajam, kalau tak seksa ayam tu.Berdosa..


Cadangan awal nak berbeku dengan ayam-ayam ni..Cuma masa tidak mengizinkan..Jadi ayam yang dibuat untuk berbeku sedikit jak..yang lain kena masak begitu jak..kinoringan..kata masyarakat Dusun.


Masa perpisahan hampir sudah..maka, kami bergambar untuk kenangan..Sukanya..memang semua yang berlaku di sana ana akan ingat..Kg. Sinisian adalah perkampungan di

Kundasang yang menyediakan perkhidmatan HOMESTAY dan PAKEJ-PAKEJNYA..lepas ni siapa nak datang..bagitahulah ana, ana bagitahu ayah angkat ana..merangkap bapa si ENO..
Mesti ramai nak tahu si Eno ni umur dia berapa..Macam budak kecil..Tak la..dia sedang ambil STPM tahun ni..Besar dah..Cuma pada ana dia adik yang baik. Gembira kenal mereka sekeluarga. Walaupun, dorang dah kenal keluarga ana..


Petang itu, pemergian kami diiringi dengan hujan renyai-renyai..Wa..seperti sedih kami tinggalkan tempat ni..Tak apa, dah ada hubungan dengan orang di sini..lain kali boleh datang lagi..sapa mau ikut angkat jari..hehe..


HIbrah yang ana dapat dari program Jelajah Dakwah sebenarnya amat-amat banyak. Semoga, perjalanan kedua dan seterusnya masih diberi peluang pada ana untuk sertai..Peluang itu MILIK ALLAH jua..


Maka, tamatlah cerita ana pasal Jelajah...di kala ini, ana meminta maaf pada semua yang terlibat dari awal sampai akhir program, Kepada Pimpinan MARSIS, Akh Henri, Ukh Ruzita..dan MT yang lain..Kak Lina, Kak Nor..Akh Mat..Kepada Pengarah, walau dia sibuk, ana cuba faham..Maka kerja berpasukan untuk saling membahu, bukan buat tak tahu..Cenderahati Kita Pengarah yang buat..lawa kan..


Akh Saparuddin, syukran kerana luangkan masa, Kak Patmah, kak Wani, Mereka ni ibarat
insan serba guna..banyak sumbangan dorang, memasak..pic modul. Nasrah dan Husna, kalau dorang tarik diri hari tu..Kami tidak akan berkenalan dan kemalangan sama-sama..Alhamdulillah..ISLAM tak benarkan kita ungkit-ungkit kan..tapi ni bukan menyesal..ana sangat-sangat bersyukur..atas semua ni..


Buat sahabat PSS, dari awal.. Akh Abdillah, Akh Hadi, Akh Khairil sampailah Akh Nadir dan Akh Asyraf..Barisan pejuang Sabah yang begitu bersemangat.Banyak yang dorang tolong. Walau sebenarnya mereka ni sibuk bukan main dengan tuntutan yang lain. Teruskan perjuangan. Nanti pulang dari belajar kami bantu, INSYA-ALLAH...
Allah lah jua yang menentukan..Ana dah siap laporan , tapi mungkin akh mat nak edit..nanti minta dia ek..


Salam Perjuangan semua..

Diari

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Dengan Nama ALLAH yang Maha pengasih dan Maha Penyayang.
Alhamdulillah, hari ini ana masih ditakdirkan untuk bernafas untuk menjalankan apa yang telah ditaklifkan. Sungguh, banyak sekali tanggungjawab yang menanti dibereskan.

Hidup hanya sekali. Kehidupan ini dua kali. Gembira tak dengar kenyataan ni?Kita akan dihidupkan semula.^^

Cuma, jangan sangka hidup yang kedua tu semudah yang di sangka. Fomula untuk bahagia di kehidupan kedua itu ialah...Cari bekalan dalam kehidupan pertama ini.

Bekalan...Bukan makanan, bukan harta...hanya amal kebajikan dan perbuatan yang mendatangkan rahmat ALLAH dan RedhaNya.

Tazkirah untuk diri...INGATLAH AKAN KEMATIAN SEPANJANG MASA.

Sejak kemalangan hari tu, ana rasa tak sedap badan. Mungkin betul cakap orang, hentakan ni bukan memberi kesan ketika itu juga, tapi pada masa depan. Ana dah berjaya buktikan. Teringat Madam m Subjek Kimia ana dulu, Kata beliau, dia pernah terhempas semasa perkhemahan dulu. Kesannya dapat dilihat semasa mengandung. Semua orang tahu, mengandung itu keadaannya membawa beban yang bukan ringan. Setiap kali mengandung beliau akan mengalami sakit pinggang di bahagian lumbar. Terhempas madam hanya sekali. Ana dah beberapa kali terhempas. Ayo..

Ana nanti macam mana ya? Tak tahu lah ana..Sedangkan sekarang pun dah terasa, apa lagi kalau dah mengandung nanti..Moga ALLAH bagi kekuatan. Elak dari mengandung? Ana bukan berkuasa untuk hal itu. Kalau madam ana boleh tahan ana takkan tak boleh?

Ok, cukup untuk itu..Apapun, ini tarbiyyah dari ALLAH. Kesakitan juga nikmat yang perlu disyukuri. Jangan persoalkan kenapa ALLAH bagi kesakitan. Tidak semestinya yang baik itu baik untuk kita, begitu juga sebaliknya..




Selepas program jelajah, Program kem Motivasi Kampung adalah program terkini ana. Jemputan ke KRIS KK tak dapat dipenuhi. Asif sahabat sekalian. Ada masalah yang tak dapat dielakkan.

Selepas itu, pergerakan ana agak terbatas. Baru teringat ana belum beli pin untuk PTPTipu. Bapa ana suruh ambil juga. Ana tiada halangan. Dah untuk tolong pelajar IPT,

Cuma ana akan pastikan ia jadi biasiswa bukan pinjaman.

Ana banyak dengar PTPTN ni bunganya tinggi. Ana akan rasa jugak nanti. Isy3x...Kalau biasiswa BKNS ana dapat, ana akan tolak PTPTN.
Maaflah, graf emosi tak stabil. Semua perasaan terzahir dalam ni.

Ana banyak mengembara di alam maya baru-baru ni. Banyak input yang ana dapat..sangat berguna untuk insan. Mungkin lepas ni ana akan kongsi..Ha..ana tak crita lagi pasal kundasang kan?tak pe..ana crita la ya..


Tengok post selepas ni..LANGADAN KUNDASANG.

Monday, June 14, 2010

Puisi Hati Hari ini

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Terkeliru@Terbingung

Rindu jiwa ku untuk mengukir
ukiran tercantik dikalbu..
maka terhasillah ukiran
mengusik jiwa..

Si tukang baik hati
berasa bangga membaiki hati-hati orang
Namun hatinya rosak dia tak sedari...
malah tak tahu nak baiki macam mana..

Si tukang leter
hanya tahu memarahi orang lain
tapi bila dia salah
dia tak sanggup memarahi dirinya
sebab dia tak tahu macam mana nak marah
diri sendiri

Si tukang halang maksiat..
Dia sanggup menghabiskan masa tenaga
menjayakan misi memastikan tiada maksiat di depan matanya
Tapi, bila ada peluang dia terasa nak buat maksiat
Dia tak tahu macam mana nak elak..

wahai tukang-tukang di atas,
Sesungguhnya, kamu wajib menguji kebolehanmu
keatas diri sendiri sebelu
memberikan khidmat pada orang lain..
Ingatlah..'besar kemurkaan Allah pada mereka yang tidak perbuat
apa yang mereka perkatakan'-Assoff 3.

sedarilah wahai tukang-tukang sepertiku..
Kita bukan siapa-siapa.
kerja kita..islah diri, ajak orang..
Bukan ajak orang, isytihar diri..
Kamu tidak memilih untuk menjadi tukang-tukang sepertiku
Malah kamu terpilih dan, tiada alasan untuk menolak

Pertingkat kualiti diri,
Ajak orang lain..
Bukan anti orang lain..
Kita mahu hebat di mata manusia,
sebenarnya ISLAM yang hebat,
Jangan lupa kita tetap hina di sisi-Nya
jika tiada taqwa..
Sedarilah Ihsan penghubung jiwa kita..
Iman penguat langkah kita..
Sehebat mana kita di mata Manusia,
Lihat kembali niat pertama kita.

sengaja ku ukir
Memahat, agar hati ini sentiasa
segar dengan ancaman KHALIQnya
Bukan leka dek angan-angan berpanjangan.

Akhirnya, ukiran ini bukan untuk sesiapa melainkan diri ku jua!

Saturday, June 12, 2010

akhirnya...alhamdulillah..wa syukran lakum..

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Alhamdulillah ya RABBI..
Sahabat ana sekalian, berkat doa kalian..FORUM yang dirancang telah berjalan dengan lancar...Alhamdulillah..

Sedikit sedutan perjalanan forum tersebut..
Selepas solat maghrib dijangka panel Ust. Hamidi dan ust. Waslie akan sampai.Begitu juga dengan Ustazah Mazhani, merangkap ibu angkat ana..=)..semoga ALAH merahmati mereka semua.

Satu peristiwa lucu berlaku di mana ana tersalah orang...Sebetulnya, saya tidak ingat wajah Ust. Waslie. Jika pernah jumpapun, masa kecik-kecik dulu..Jadi bila kereta asing tiba di perkarangan surau. Ada beberapa orang...Tari, rakan seunit (unit kerohanian)ana terus menyambut kedatangan ustaz-ustaz yang datang.
Ana dengan selamba, menuju ke arah seorang ustaz yang ana yakin itulah ustaz Waslie,

“Ustaz, tajuk-tajuk yang akan disoal tu ustaz da sediakah?”

“Adakah soalan yang kamu bagi??”Ustaz tu jadi hairan.

“Bukan saya dah mesej ka?”

“Saya? Saya bukan panel...kami ni pemerhati..”

“Ai, ustaz..”

“Firdaus, kita pemerhati jak kan?”Ustaz bertanya pada Ust. Firdaus.

“Ustaz Waslie kan?”Ustaz Firdaus bertanya pula..

“Jadi..”Tari lalu dihadapan ana..

“Tari, ni ustaz apa pula?”ana bertanya tanpa memikirkan ustaz tu ada di hadapan ana.
Malu da sebenarnya.

“Ni Ustaz Syukur..,”Tari senyum-senyum dan melangkah keluar.Ana pusing menghadap
Ustaz..

“Maaaf ustaz..,” tangan dirapatkan seperti orang india nak kata ‘namaste’.
“Takpa2..”, ustaz mengangkat tangannya..tersenyum-senyum..Grr..malunya..

..Ana meminta izin keluar untuk melihat siapa yang datang bila mendengar bunyi
kereta diluar.

Siapa yang datang??Mak angkat ana..seolah dah lama tak jumpa..dalam sebulan juga tak jumpa sebenarnya..

Kami berpelukan.Bahagianya..Bukan apa, Ibu angkat ana sanggup datang ke kampung ana..satu yang mengharukan..hehe. Ustazah Mazhani datang bersama Abang Bukhari, anak sulung mak. Moderator , Syahril juga ada bersama mereka. Syahril sebelum ni hampir tak dapat datang..tapi, IZIN ALLAH tiada siapa yang boleh menolak.Segala Puji bagi-Nya..Mha Suci ALLAH..Tuhan Sekalian ALAM!

Tari bertindak mempengerusikan masjlis secara UMUM, dia dengan spontannya ke hadapan tanpa persediaan, ana bersalah juga sebenarnya, tak sediakan Teks.dia da minta sebelum tu,asif jiddan...Forum bermula dengan madah Syahril yang sepatutnya bahasa Dusun. Tapi, tak jadi...tak sempat menuntut, kui3...dalam bahasa melayu je la..
Pusingan pertama, Ustaz Hamidi bertindak sebagai panel pertama disoal mengenai hakikat hidup di dunia yang sementara.

Ustaz mengupas isu itu dengan baik..Menurut beliau..Penggunaan perkataan ‘tujuan’ hidup seolah kita mengharap sesuatu yang lain..kita seharusnya menggantikan tujuan itu dengan perkataan ‘hikmah’.Kita hidup di dunia untuk berkenal-kenalan..itu antara hikmah.

Ibadah untuk hikmah meraih redha ALLAH. Diikuti panel kedua ustaz Waslie. Ustaz mengupas soalan, perbezaan remaja sekarang dengan remaja dulu. Berkaitan isu semasa la..Kemudian, ustazah Mazhani..Mengupas soalan bagaimana didikan yang betul untuk anak-anak.

Topik ni sesuai untuk ibu-ibu dan bapa-bapa yang mahukan anak-anak mereka membesar dengan didikan ISLAMIyah..atau dikenali sebagai Tarbiyah Islamiah. Kedatangan penduduk kampung kurang memberansangkan namun, ana optimis..setiap remaja dan kanak-kanak yang ada bakal menjadi ibu atau bapa jua satu hari nanti, jika dipanjangkan umur..=).
Terutama remaja termasuk ana..

Pusingan kedua..Giliran Ustaz Waslie di tanya mengenai, akademik dan akhlak..kemudian Ustazah Mazhani ditanya mengenai cara untuk berubah..di sini ustazah menekankan bab SOLAT. Dan Ustaz Hamidi mengupas kemuncak kebahagiaan yang sebenar..Ana hampir tak beri tumpuan kerana merisaukan ketidak lancaran majlis, beberpa kali ana keluar masuk ke dalam untuk melihat ibu bapa yang datang.
Suatu yang mengharukan, hujan turun dengan lebatnya ketika forum berjalan. Sehingga habis forum barulah hujan beransur-ansur reda..Hujan berkat ka itu?Insya ALLAH...
Jamuan akhir menyaksikan kegembiraan pada wajah tetamu dan ajk yang bertungkus lumus menjayakan majlis. Bihun goreng dan cekodok kampung jadi santapan. Antara tetamu yang datang Masdeh, sahabt seperjuangan ana dan syahril di bumi keningau. Dia sanggup datang dari kampung Sinulihan untuk bagi sokongan moral.Jazakallahu Khairan..
Semoga semua yang terlibat, secara langsung atau tak langsung..mendapat redha ALLAH..Ini adalah langkah pertama untuk revolusi di kampung ini. Islam Pasti Menang..Kejahilan bakal dikalahkan..

Setelah semua tetamu pulang, ana berbicara dari hati ke hati bersama Pengerusi JKKK merangkap Pengerusi Surau Kg. Johan Jaya untuk memastikan aktiviti berfaedah dapat dijalankan di Kg. Johan Jaya dengan tertubuhnya satu persatuan yang betul-betul tersusun. Alhamdulillah beliau menyokong seratus – peratus..tinggal lagi, pelaksanaan..tanggungjawab siapakah itu???
nahNu!

P/S: Apa pun..kena rancang , ada cuti je..berpeluang pulang sabah..pulanglah..kerana mereka menanti sinar ISLAM di sini!

Sunday, June 6, 2010

Updated Information

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

setelah diilhamkan oleh-Nya..ana dah tukar tajuk forum yang bakal dilangsungkan nanti,,

"KERANA AKU BUKAN SELAMANYA DISINI"

Semoga setiap ujian yang mendatang tidak melemahkan perjuangan menegakkan kalimah ALLAH di bumi johan jaya..

Friday, June 4, 2010

Pengumuman

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Assalamualaikum...
Buat semua pengunjung setia...syukran atas kesetiaan anda..

Ana memikirkan sesuatu yang memerlukan sedikit usaha dari kalian. Selain kita mendoakan saudara seISLAM kita di seluruh dunia, ana meminta secebis tembakan doa dari semua supaya dikurniakn kekuatan tenaga serta keazaman dan supaya satu FORUM bertajuk 'SIAPA AKU?' bertempat di Kampung Johan Jaya dapat direalisasikan.

Bagi ana forum ini sangat penting sehingga ana jamin, inilah titik permulaan para saudara seISLAM kita di kampung ini membuka mata. Kita semua tahu, jika tak tahu seharusnya tahu..ISLAM ini INDAH jika kita menghayatinya sepenuh jiwa dan raga.
Kehidupan kita takkan bahagia jika buka atas dasar hidup itu adalah agama..agama itu kehidupan..INNA ADDIINA 'INDALLAHILISLAM...YA, ISLAM adalah satu-satunya agama yang diterima ALLAH, Agama di Sisi ALLAH..

Namun, fokus Forum kali ini adalah menjurus kepada kesedaran individu atas tanggungjawab masing-masing dan tanggungjawab para ahli keluarga untuk melihat akademik dan akhlak perlu dalam keadaan yang diredhai ALLAH..Terpulang pada kekreatifan ahli panel untuk mengindahkan lagi perjalanan forum.

Kali ini, ana memohon jasa baik sahabat ana seUIAM, saril jadi moderator. Bukan untuk mempromosi UIAM semata-mata, tapi untuk memberi gambaran dan inspirasi kepada adik-adik yang bakal menempuh zaman SPM, PMR dan UPSR agar buat yang terbaik dalam akademik di samping memiliki akhlak yang mulia dan terpuji. Supaya juga mereka memiliki satu semangat untuk mencontohi sahabat ana ini dalam bidang fardhu kifayah, kejuruteraan. Saya kira mahasiswa UIAM hanya kami berdua dari daerah keningau setakat ini. Untuk batch yang terkini..(Jika ada lagi munculkanlah diri..=D)

Walaubagaimanapun, setakat ini, ana telah berkenalan dengan mahasiswa ISLAM dari Universiti Malaya dan Kolej Universiti Islam SElangor..masing-masing satu wakil.
Para Panel adalah kalangan guru-guru yang Insya ALLAh wajah baru, bukan dari kampung ini sendiri. Kiranya, penduduk perlu melihat pemikiran luar setelah lama berada di tampuk pemikiran yang lama..

Semoga ALLAH memelihara hamba-hamba-Nya daripada kekejian riak dan ujub yang sentiasa menunggu peluang untuk menempatkan diri dalam hati-hati insan yang alpa..Semoga dijauhkan dari kita semua..AMIIN..
Kesimpulannya…Doanya ya..jangan dilupain..