twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Monday, June 28, 2010

Nikmat dalam Nikmat

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Alhamdulillah segala puji dan puja hanya untuk ALLAH Tuhan Sekalian alam..

Ana begitu teruja dengan nikmat-nikmat yang ALLAH kurniakan pada Hamba-hamba-Nya yang Ikhlas..

Pelayaran yang ditempuhi oleh sahabat-sahabat ana benar-benar dibantu oleh AL-KHALIQ.Di permudahkan segala urusan, diberi kekuatan menempuh dugaan dan Diberi tarbiah yang cukup mantap ana kira...Mereka berada dalam keseronokan dan kesyukuran sekarang..:)

Maka..kita tadabbur pengertian ayat ni..

Sekiranya bukan karena karunia Allah dan rahmat-Nya kepadamu, tentulah segolongan dari mereka berkeinginan keras untuk menyesatkanmu. Tetapi mereka tidak menyesatkan melainkan dirinya sendiri, dan mereka tidak dapat membahayakanmu sedikitpun kepadamu. Dan (juga karena) Allah telah menurunkan Kitab dan hikmah kepadamu, dan telah mengajarkan kepadamu apa yang belum kamu ketahui. Dan adalah karunia Allah sangat besar atasmu. (An-Nisaa: 113)

Moga kesedaran dan kekentalan jiwa untuk berdakwah terus subur dalam hati-hati yang berjanji untuk menegakkan kalimatullah ini..kepada ana juga..

Kata mereka ujian ketika Pelayaran amat-amat tidak terduga..Sahabat, itu baru sedikit..namun, ia bukan saja-saja bukan?..Dan ingatlah, pertolongan ALLAH itu dekat..:)

Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat. (Al-Baqarah:214)


Doa ana terjawab dalam persoalan satu ini..

Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir. ( Ar-ruum:21)

Malah Allah da khabarkan akan kemaslahatan ini adalah anjuran agama-Nya..

Dan kawinkanlah orang-orang yang sedirian[1035] diantara kamu, dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui.( An-Nuur:32)


Ya...Apa maksudnya??
Allah telah memudahkan jalan...


Suka tak ayat ni? Mesti ramai yang angguk..
Tapi, jangan sampai terleka dek 'exited' tak bertempat..sehingga seperti yang diceritakan dalam ayat ini..

Sesungguhnya perumpamaan kehidupan duniawi itu, adalah seperti air (hujan) yang Kami turunkan dan langit, lalu tumbuhlah dengan suburnya karena air itu tanam-tanaman bumi, di antaranya ada yang dimakan manusia dan binatang ternak. Hingga apabila bumi itu telah sempurna keindahannya, dan memakai (pula) perhiasannya[683], dan pemilik-permliknya mengira bahwa mereka pasti menguasasinya[684], tiba-tiba datanglah kepadanya azab Kami di waktu malam atau siang, lalu Kami jadikan (tanam-tanamannya) laksana tanam-tanaman yang sudah disabit, seakan-akan belum pernah tumbuh kemarin. Demikianlah Kami menjelaskan tanda-tanda kekuasaan (Kami) kepada orang-orang berfikir. (Yunus:24)



Ujian adalah nikmat..Dan Jika Azab, maka itu bukan nikmat..Dalam mengecapi Nikmat, pasti itu adalah ujian selagi berada di dunia fana ini. kalaupun Kita merasa cukup..bukanlah dengan cara berhenti dari mencari keredhaan ALLAH..Banyak lagi perkara yang kita kena lakukan..Untuk memastikan kita di atas landasan..ISTIQAMAH..itu kuncinya..

Bila keinginan membuat maksiat datang..saingi ia dengan menambah azam untuk beramal lebih..maka perasaan malu akan datang. Berapa banyak titik-titik hitam dalam hati kita dek tergoda bisikan syaitan..Bukan alasan untuk terus menambah titik-titik hitam itu..Sesungguhnya kita insan lemah..Amat-amat memerlukan rahmat kasih sayangNya. Pandangan ALlah itu lebih utama..

Panjang angan-angan itu tipu daya yang menyebabkan kita lupa tujuan hidup di dunia. Kita lupa kerinduan kita untuk bertemu Al-Khaliq...Bila rindu dah pergi, tiada lagi ghairah untuk mengejar amal kebajikan yang dijadikan syarat pertemuan. Bila dunia jadi matlamat...Hilang berkat, Tersedia siksa yang amat pedih..

Ana dan antum jami'an mahukan mardhatillah..Ingat, itu yang kita cari..maka jika ana terleka, cuit ana, jika ana terhanyut dek arus mengganas, capai tangan ana.. Ana mengharap sangat-sangat..

Semua insan ada peluang untuk menjadi orang pilihan yang bakal mendiami syurga ALLAH..moga kita adalah orang-orang yang tidak putus-putus memanjatkan doa dan memaksimakan usaha untuk itu!


Semoga kita semua berada di dalam lembayung RAHMAT-Nya yang tidak bertepi..Amin~.

P/s: Ana dah boleh berlayar semula..Cuaca amat cerah sekarang(>"<)

No comments: