Wednesday, April 6, 2011

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Ternampak post ni dalam blog kwan..HuhuFikir2kanlah...



Sejak awal kemunculannya lagi facebook sering digembar gemburkan sebagai alat untuk mengumpulkan maklumat tentang gerakan-gerakan Islam dari seluruh dunia, ia dikatakan menjadi jalan untuk mengetahui operasi-operasi yang ingin dijalan oleh gerakan-gerakan Islam melalui percantuman maklumat yang dilakukan.

(gerakan Islam ialah kumpulan-kumpulan yang bergerak bagi menyangkat kembali Islam sebagai syariat di muka bumi Allah, sekaligus mengembalikan kerajaan Islam dan menjadikan Islam sebagai Ad-din, iaitu satu cara hidup, contohnya seperti HAMAS di Palestin, Ikhwan Muslimin di Mesir dll)

Di awal mengenal facebook, sewaktu belum mengetahui tentang ianya milik Yahudi, aku juga memasukkan maklumat sebenar. Namun, semenjak berita tentang pemilik facebook seorang Yahudi, maka aku pun mendelete seluruh maklumat sebenar. (walaupun seakan-akan terlambat)

Mulanya aku tidak jelas tentang bagaimana facebook digunakan sebagai medium untuk mengumpulkan maklumat, walaupun pernah aku melihat video yang menjelaskan bahawa facebook menjadi medium termudah bagi melakukan kajian namun aku hanya buat tak endah tanpa kesedaran dan hanya fokus bagaimana untuk mengendalikan facebook agar ia tidak membawa kerosakan.

Namun, baru-baru ini ketika mengikuti Pameran ProjeX, aku dan kumpulan diberitahu oleh En Jul tentang sesuatu bagi menjawap persoalan yang dilontarkan oleh penilai, iaitu kenapa tidak gunakan facebook? Kenapa gunakan Forum sebagai mekanisma Portal yang kami bina?

En Jul memberi tahu satu jawapan yang boleh menyokongnya, ialah polisi kerajaan ialah setiap agensi kerajaan mestilah menyimpan database di Server yang dikendalikan oleh agensi itu kerajaan atau premis mereka sendiri, dan sekaligus tidak menyokong penggunaan mekanisma facebook di dalam web site kami yang bangunkan kerana pusat penyimpanan data facebook adalah di Amerika.

Kenapa Amerika? Ada Masalah kah?

Ya, memang ada masalah! Sekiranya berlaku darurat, seperti peperangan dan sebagainya, talian internet terputus dan rangkaian kesemua tergendala. Maka apa akan terjadi dengan facebook? Jawapannya adalah kita tidak akan dapat melayari facebook, manakala maklumat kita akan tertinggal di Amerika. Kesannya, maklumat kita akan digunakan bagi melakukan pelbagai kajian untuk memudahkan membentuk strategi bagi menguasai negara kita sama ada dari aspek politik, pendidikan, sosial, dan bermacam lagi.

Bagaimana mereka boleh melakukan kajian? Kerana pada ruangan maklumat peribadi, kita telah memasukkan maklumat seperti agama, pendidikan, status perkahwinan, pandangan politik, minat dan banyak lagi aplikasi oleh mungkin kita telah gunakan.

Adakah kita boleh menipu dengan lokasi meletakkan lokasi semasa di mana-mana saja?

Jawapannya adalah silap, hal ini kerana aku pernah sekali mendownload perisian facebook yang ku fikirkan boleh memudahkan aku menghantar mesej kepada seluruh rakan-rakan facebook, tetapi malangnya ia adalah palsu dan akaun ku telah hack beberapa kali.

Dan bila aku log masuk, aku ditanya adakah aku pernah mengakses facebook ku dari Bekasi, Indonesia? Ini bermakna, kita tidak boleh menipu facebook dengan meletakkan lokasi kita di mana-mana saja kerana facebook dilengkapi alat yang boleh mengesan IP Address secara jitu.

Sekian.

*jangan berikan kesemua maklumat anda kepada facebook, perpada-padanya menggunakannya.

sumber: http://atikaahmadiah.blogspot.com/

No comments:

Percutian 5 Hari 4 Malam ( Day 1)

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~ Bismillahirrahmanirrahiim.. Alhamdulillah, nikmat masa yang ada say...