Thursday, February 3, 2011

Bercuti Punya Pasal

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Assalamualaikum...sedih lagu dalam blog ni..terasa mau buat muhasabah..aish..sepa la yang buat tu..

Banyak kenangan yang ada dalam lagu ni. Apa pun, yang penting, lagu ni buat kita terfikir kenapa masih banyak lagi benda yang belum terlaksana..

Dulu kita bagi adik2 muhasabah perjuangan, Diri kita macam mana?
Banyak yang kita tekankan kepada adik2 , tarbiah, amalan2 rutin yang menjadi taklifat..

Ana senyum jak mengingatkan semua ni..Diri ana tidak terkecuali.
Optimis ana katakan, kalau dengan kata-kata ni kita tidak berasa down, itu maknanya dirimu tabah, dan akan berusaha lebih gigih lagi..

Banyaknya tanggungjawab....[walaupun tak masuk tanggungwajab selepas nikah]..sangat banyak..
Masa cuti ni, ha..terperap di biliklah baru boleh merasionalkan diri semula. Kena atur semua supaya macam yang dirancang dulu..DISIPLIN syeikh..
tu masalahnya..

Tidak ramai yang mahu ajar diri berDISIPLIN...termasuk diri ini.
Jangan bangga ada kehidupan yang berdasarkan 'ISA' = ikut suka aku..dan lmelantik hati sebagai ketua..emosi akan melebih-lebih jika dibagi muka, Akal dan Wahyu kena bertindak.

Itu masalahh sendiri!

UPDATE KES MESIR


sumber:http://krisismesirnasibrakyatkita.blogspot.com/

Wednesday, February 2, 2011

update 23:54pm 2/2/2011 (Rabu) GMT +8

daripada Ahmad Akmal Aziz
Assalamualaikum.. Ramai ibu bapa yg bertanyakan tentang isu serial number ticket flight.. Ramai mengatakan : 
1) serial number ticket tu x boleh pakai.
2) pihak airport egypt tidak menerima ticket serial number tue, dan ade mengatakan klu nak balik kne beli cash kat counter ticket.
Sy bru menghibungi beberapa pelajar mesir yg berada di airport utk mengesahkan keadaan sebenar : 
Ahmad asyraf ( adik sy ) yg berada di airport alex :
1) dia sudahpn chack in menggunakan serial number ticket
2) katanye sistem down.. Bagaimanapn pegawai airport tu terima je..
3) dekat dubai nnt(transit) bru wat n check semula ticket.
Seorang pelajar yg baru shj tiba 2 jam.. Mengatakan airport di cairo rmi org.. Dan sistem pn down.. Tetapi serial ticket tu diterima.. Dan skarg nie mereka menggunakan sistem first come first serve.. Siapa yg dtg dlu die yg naik.. Dgn syarat ade serial no tue..
Walau apa pn.. Serial no,ticket tu diterima n msh boleh di pki.. Sekian

OPERASI PIRAMID [9.00pm(Malaysia), 3.00pm(Mesir)]

Kementerian Pertahanan Malaysia telah membuat keputusan untuk melaksanakan Operasi Piramid untuk membawa pulang pelajar2 Malaysia di Mesir. 


Satu daripada pesawat Charlie 130 yang dikerah ke Mesir berlepas dari pangkalan TUDM Subang, 4:10 petang tadi.


Diketuai juruterbang Kolonel Dzulkarnian Ahmad, ia membawa kumpulan pertama terdiri daripada 70 anggota tentera pelbagai pangkat.

Turut dibawa bersama, bekalan makanan dan ubat-ubatan.

2 buah lagi pesawat Charlie 130 akan berlepas kira-kira 9 malam ini.

Turut serta dalam penerbangan ini nanti beberapa wartawan daripada media cetak dan elektronik.

Sebenarnya, misi membabitkan 3 pesawat Charlie dan kapal Bunga Mas 5 adalah fasa pertama daripada misi yang dikenali sebagai Operasi Piramid.

Dengan tanggungjawab di bawah Kementerian Pertahanan, misi diketuai Panglima TUDM, Tan Sri Rodzali Daud.

Pesawat Charlie ini dijangka tiba di Mesir esok dan operasi membawa keluar rakyat Malaysia akan dilaksanakan 24 jam sehari dengan keupayaan membawa keluar 2 ribu orang sehari.

Kapal Bunga Mas 5 pula kini dalam pelayaran dari Teluk Aden ke Mesir dan dijangka tiba di Pelabuhan Adabiya 5 Februari ini.

Bunga Mas 5 kemudian akan membawa rakyat Malaysia ke Jeddah.

Panglima Angkatan Tentera Malaysia, Jeneral Tan Sri Azizan Ariffin: "Kita akan berpangkalan dekat Jeddah. Dari Jeddah, baru kita usulkan mereka dibawa pulang ke Malaysia walau apa cara sekalipun. Yang pentingnya, keselamatan pelajar dan juga rakyat Malaysia ini, dikeluarkan dahulu dari Cairo ke Jeddah."

Operasi membawa balik rakyat Malaysia ke tanah air katanya adalah fasa kedua Operasi Piramid dan akan diselia Wisma Putra dan Majlis Keselamatan Negara.

Update Terbaru

SISTEM INTERNET SUDAH MULA PULIH BAGI SESETANGAH MUHAFAZAH, IBU BAPA BOLEH MENCUBA UNTUK MENGHUBUNGI ANAK2 MELALUI INTERNET

update 17:55pm 2/2/2011 (Rabu) GMT +8

‎[INFO PENERBANGAN] : DUA ORANG PELAJAR KITA BERJAYA BOARDING DARI AIRPORT ALEX MENGGUNAKAN AIRLINES KUWAIT AIRWAYS JAM 17.45pm GMT +8 (11.45am GMT +2) pada 2 Februari 2011.


Laporan oleh Nurul Nadia

Update Keadaan 5.00pm(Malaysia), 11.00am(Mesir)

daripada Azhar Hamzah

antara maklumat-maklumat yang saya dapat dari

Kaherah
- pelajar2 dikumpulkan dan ditempatkan di rumah2 malaysia sperti di dewan pelajar Abassiyah, rumah2 negeri seperti Johor, Selangor, Sabah, Melaka dan lain2 negeri.
- duta telah mngeluarkan kenyataan rasmi bahawa TUDM telah berangkat menaiki kapal terbang bersama bekalan makanan kerana khuatir kekurangan bekalan makanan.
- sesetengah pelajar sudah mula dipindahkan, proses pemindahan ini adalah secara berperingkat-peringkat
- bekalan makanan masih mencukupi buat masa ini
- tiada laporan kes keselamatan terhadap pelajar2 lagi buat masa ini, semoga mereka sentiasa selamat.

Iskandariah
- disahkan pelajar akan dibawa keluar dari Mesir, proses pemindahan adalah secara berperingkat, semua pelajar telah diarahkan untuk bersedia dipindahkan
- persatuan pelajar telah menghadkan pergerakan2 pelajar2, bagi perempuan, mereka diarahkan keluar bermushrif siang dan malam, dibenarkan keluar hanya untuk hal yang benar2 penting
- keadaan masih terkawal, tiada laporan kes keselamatan terhadap pelajar2 atau warga malaysia, semua pelajar dilaporkan selamat
- lapangan terbang iskandariah semua berfungsi dengan baik,
- pesanan dari Pengerusi Perubatan Cawangan Iskandariah, "mak ayah di malaysia jgn bimbang keadaan kat sini okey je, tiada apa2 yang perlu dikhuatirkan, insyaAllah keselamatan pelajar2 selamat"

Tanta
- keadaan aman, tiada rusuhan dilaporkan
- pelajar2 telah diarahkan bersedia untuk dipindahkan
- pergerakan pelajar2 dihadkan atas sebab berjaga-jaga dengan keselamatan
- bekalan makan masih mencukupi buat masa ini
- segala persoalan di Tanta, boleh merujuk ke Zulkifli Mohamad (+2011-7403433, 002011-7403433), atau Mohamad Naufal Nasir (+2014-3147475, 002014-3147475)

Mansurah
- keadaan dilaporkan aman, hanya rusuhan kecil yang berlaku
- pelajar2 diarahkan duduk dalam kumpulan dan sentiasa berjaga-jaga
- persatuan pelajar telah keluarkan arahan kepada pelajar2 untuk bersedia dipindahkan bila-bila masa
- tiada laporan kes keselamatan pelajar buat masa ini
- bekalan makanan masih mencukupi


pesanan lain
- proses pemindahan ditumpukan dahulu kepada kawasan2 yang terjejas teruk iaitu di Kaherah dan Iskandariah, bagi kawasan2 lain mereka diarahkan bersedia buat masa ini.
- sistem komunikasi seperti internet dan sistem pesanan ringkas masih tergendala, komunikasi antara pelajar begitu sukar, hanya panggilan telefon sahaja yang berfungsi
- BAGI IBU BAPA YANG MELAPORKAN BAHAWA ANAK-ANAKNYA MASIH TIDAK MENDAPAT SEBARANG BERITA ATAU ARAHAN, DIMINTA PESAN KEPADA MEREKA UNTUK MENGHUBUNGI JAWATANKUASA2 PERSATUAN PELAJAR DI MUHAFAZAH MASING2 ATAU KEDUTAAN MALAYSIA SECEPAT MUNGKIN UNTUK MENDAPAT ARAHAN SELANJUTNYA. KEADAAN GENTING SEBEGINI MEMERLUKAN KERJASAMA SETIAP PIHAK UNTUK MELANCARKAN PROSES PEMINDAHAN PELAJAR.

Sila baca dari bawah ke atas=)

HM..dapat merasakan betapa gentingnya keadaan di sana..Semoga ALLAH melindungi Para Pelajar Malaysia Khasnya dan semua UMAt ISLAM yang sedang mempertahankan hak mereka..AMIN!

Ana masih dengan kerja rumah yang belum berkurangan. Baru 5 % siap. Nak kena ni..Semoga doa kalian dikabulkan[selepas mendoakan ana dipermudahkan dalam buat kerja rumah ni]..AMINNN..

Ok..Dengan semangat blog baru..Dan Semangat Saif AL-MUJAHIDAH, AL-AZIMAH yang baru..Dengan lafaz bismillah, ana menyiapkan tugasan dengan tekun.........

No comments:

Percutian 5 Hari 4 Malam ( Day 1)

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~ Bismillahirrahmanirrahiim.. Alhamdulillah, nikmat masa yang ada say...