twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Friday, May 6, 2011

Ingat Mati

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~


Bismillahirrahmanirrahim..


Kadang-kadang rasa tergugat..iman yang ada terasa baru senipis kulit bawang..umur yang semakin mengurang..terasa masa semakin suntuk untuk diri..Masya ALLAH , aku hidup sudah 21 tahun ..masih terasa baru mengenali dunia..


Umur inilah Hasan Al-Banna, Sultan Al-Fateh berbuat sesuatu..demi ISLAM..sedihnya tak dapat buat apa-apa..hm..


Sudahkah boleh aku buat keputusan sendiri??^^p


Baik..rasanya sudah boleh..kelayakan mengundi sudah ada dalam tangan..hoho..[ada kaitan x?]


Umur sudah begini..rasa macam masih muda lagi..perangai masih budak-budak..huh..teringat masa muda-muda di SEMAI dulu..tiap kali hari ‘pengisytiharan umur pendek’ mesti masa di sekolah..muhasabah..betul tak, masa kita sendiri kita akan lebih cuba menjadi diri daripada berada dalam khalayak ramai..sebab..kita mahu mereka selesa dengan kita..kita cuba ketepikan perasaan diri..apalagi kalau mereka adalah golongan yang kita sayang..begitu kot kalau kita cinta orang..sanggup berkorban..


Tapi, kita mengaku cinta Allah..sanggup kita berkorban lebih dari itu??Orang kesayangan kita di dunia, tidak dapat menandingi Sayang kita pada Allah sebenarnya..


Sayangmu akan diuji..Allah takkan mudah membiarkan orang yang mengaku beriman tanpa ujian…Bersabarlah ya..
Menghitung hari bukan satu kerja yang terbaik mengisi waktu..


Pernah tak kita terfikir kenapa perlu ada sambutan hari jadi?Sebenarnya tidak perlu ada sambutan hari jadi..cukup dengan lambakan doa dari semua..moga diri terus menjadi orang yang bersyukur..


Tadi menadah telinga dengar ceramah mp3..bertajuk ‘Bicara Wanita’..bergetar jiwa..bersediakan diri menjadi seorang sayap kiri seorang mujahid seperti yang diharap-harapkan? Semacam diri belum layak..namun, takkan mengalah membuat persediaan..walaupun, ayahanda dah tercakap..’lepas dua tahun keja baru kahwin..’..Senyum kambing jak la..jodoh di tangan ALLAH..sakit jiwa jugak fikir sebenarnya..but I must think from now!


Sebagai seorang mahasiswa..pelajaran begitu utama..namun, kerja dakwah tetap kerja yang bukan kedua. 


Walau di mana kita berada….


Harapan ayahanda terlalu tinggi tentang perananku jadi contoh buat adik-adik..Heh..kakak2 ku juga sebenarnya..


~merapu banyak..tidak baik untuk emosi..maka..dipendekkan cerita..

Ayah, bonda..tiada yang lebih bernilai..dari kasih sayang yang kalian curahkan, maafkan khilaf anak yang belum mampu berdikari ini..Moga berbahagia di dunia, di akhirat beroleh syurga..Redha kalian amat-amat diharapkan..DOAKAN ANAKANDA DAPAT MEMBANTU AGAMA ALLAH DALAM BAKI UMUR YANG ADA..CINTA ALLAH dan RASUL-NYA adalah hasil jerit perih kalian menghantar daku ke sekolah agama..relakanlah perjalanan anakanda bila seruan dakwah bergema..Kebahagiaan anakanda ialah melihat Sinar ISLAM di bumi SABAH..tapi, ia juga kebahagiaan kalian..restu dan redha kalian kunci redha ALLAH pada diri ini..


Jiwa CINTA pada dakwah sangat-sangat meronta ingin dilepaskan untuk bersama yang lain..Menimba ilmu 
memantapkan jiwa untuk bersedia menjadi seorang daie seterusnya seorang hamba ALLAH yang baik..


Tiuplah obor semangat menyemarakkan sinar ISLAM di dalam masyarakat kita di dalam diri ini..Islam begitu syumul untuk diamalkan separuh-separuh..sukar untuk memberi kefahaman jika diri ini juga ketandusan ilmu..Pengalaman bergelut dengan kepayahan masyarakat sebenar dalam memahami ISLAM adalah latihan berguna dalam DAKWAH..penghayatan pada dakwah menyebabkan kita berasa tiada yang lebih utama dari menolong agama ALLAH ini…


 ‘Sesungguhnya, solatku, ibadahku,..Hidupku, matiku hanyalah untuk ALLAH…’



No comments: