twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Thursday, May 12, 2011

Burung terbang melihat dunia..

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Alhamdulillah..
Saya berada di luar rumah..luar kampung..
Atas sebab menemankan kakak mencari rumah sewa untuk LI di kepayan maka terlepaslah burung meninjau dunia..hehe..Alhamdulillah..menghirup udara segar..

Tak banyak berjalan pun..
Just p cyber city..p terminal, stay d masjid..n tunggu abang sepupu datang..

Tak ada cerita yang boleh dikongsi sangat..tapi tadi di terminal teksi..dah petang sangat tadi, ada seorang pak cik teksi memberi tazkirah percuma dengan kami..saya dan kakak saya..

Tazkirah berbunyi..

"Kamu ni remaja-remaja sekarang ni, janganlah terpengaruh dengan gejala abang angkat adik angkat..Tidak payah fikir mau kawin masa belajar..nanti fokus kamu , tujuan kamu tidak dapat tercapai..bukanlah kita mahu kata kahwin tu salah tapi, kalau boleh biar kita betul-betul rasa nikmat bersusah payah untuk menuntut ilmu.."

"Zaman sudah berubah, ingat bapa2 kamu sanggupkah kawinkan kamu kalau dah terlanjur?[directnya..T.T]..malu..kamu ingat saja tu.."

"satu lagi fenomena yang berlaku pada kaum ibu..kamu nanti akan menjadi ibu bah kan?..begini, kalau kaum ibu2 ni, bila si anak bagi duit, dia akan simpan untuk diri sendiri..si bapa pula , minta maaf la kena bagi oleh si ibu..jadi sebagai anak, bahagika siap2 duit kepada ibu bapa..bagi saya, pihak bapa..bukanlah kami mahu imbalan membesarkan kamu ni..tapi, asalkan kamu berjaya itu sudah memuaskan hati2 kami..kamu boleh menyara keluarga sendiri, ok la,,bersyukur suda.."

" orang tidak tanya bah kan ko belajar sampai mana? tapi orang akan tanya kau kerja apa..Jadi..pastikan ada kerja apa pun yang penting kerja itu kerja yang mulia, tidak salah di sisi agama.."

"Saya dulu didik anak , saya tidak bagi muka pun dengan dorg[mereka]..saya bantai jak..tapi tidak la sampai mati..itu salah definisi tu, itu membunuh bukan mendidik..alhamdulillah dorang da berjaya semuanya.."

kesimpulannya,

Apa yang saya dapat..kita pun faham gejala sosial sekarang begitu menakutkan..Hatta orang2 kampung pun semakin lali dengan pelanggaran adat yang dilakukan oleh golongan muda mudi zaman sekarang..[moga2 kita bukan dari kumpulan itu]..


Kedua bakti pada ibu bapa..kita sebagai anak..cubalah senangkan hati ibu bapa..walaupun kita perlu keluar bergerak kerja dakwah..dapatkan restu mereka..Doakan pintu hati mereka mudah memberi kebenaran..Jangan terus menerus menyalahkan ibu bapa ketika mereka belum memahami hakikat dakwah..

Moga-moga kita adalah antara mereka yang mampu berbakti pada ibu bapa sehingga ke nafas yang terakhir..

=)..tadi terdedah pada udara yang sangat "low hygine"..rasa mo demam..selesema..
moga perjalanan selepas ni dipermudahkan,,,

terima kasih buat pakcik teksi tadi..moga rezekinya dimurahkan..Terima kasih pada A.Atat..hehe..hakikatnya Allah sudah atur tempat tidur hari ini, esok dan lusa..dan seterusnya..Moga dipermudahkan..

1 comment:

Lagenda said...

amin untuk semua semoga di atas