twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Friday, March 4, 2011

Moral of The Story

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~


Assalamualaikum..sudah lama rasanya tidak berkongsi sesuatu yang beri pengajaran pada sesama kita…Hari ini nak mengisahkan tentang gopoh.
Apa yang kita fikir tentang gopoh ni??
Ada ungkapan, macam hadith..tapi isi poin nya..org gopoh ni adik beradik syaitan. Huhu..Al-KisaH..
Azan Zuhur sudah berkumandang…hamba ALLAH ni bangun dari qailullah dan dengan mamainya, dia bergegas turun ke bawah..Nak ambil wudhuk.Tuptup..lepas ambik air wudhuk…naik atas nak kejar jemaah.
‘Aik???mana stoking??macam mana nak solat ni? Telekung tak bawa..hm..guna kain ni je la.’..Maka..solat la..
Usai solat..
‘Serius, kes besar ni kalau stoking tak jumpa..gane nak g kelas..dia kecek klate pla..saat-saat genting..’[konon].
Separa menjerit..
“wa..mana stokin’??”
“lawaknya muka..hahaha..” di tertawakan..Hamba ALLAh ni menjeling jam. ‘ALAMAK, kelas hadith!!’
!##&&..cari dulu sampai dapat..mana jua nti letak tadi?? Entah..gopoh punya pasal…Tak jumpa.
Dah lewat..huhuhuhuhu…
Dan…Allah kirim seorang hamba ALLAH lain..
“ Kelas sampai pukul berapa??”
“ 3.30……,”
“Gunalah stoking ni dulu..nanti kita jumpa 3.30..”
Dan nak tahu..hamba ALLAH tu jumpa stoking tu kat mana??Dalam poket beg.Padan muka. Dah bazir 4 rgt beli stoking baru..Pendapatan GOPOH. Na’udzubillah ya sahabat..JAngan tiru hamba ALLAH tu..Allah tak suka bazir2..Selepas ni sama2 makan kismis..kuatkan daya ingatan..hehe..bak kata ustaz Imran, makan semut selalu, tu yg lupa..

Nak cerita pasal kuliah u. Imran plak,
Pasal seafdhal2 jihad ialah berkata benar di hadapan penguasa yang zalim. Nak katanya, bercakap benar di hadapan pemimpin atau penguasa yang kita sudah menerima sesuatu darinya, seperti elaun..susah…kita susah nak menentang apa pun benda tak betul yang dia bawak..Tulah pasal, Ulama kebanyakan tidak mahu pegang jawatan di dalam kabinet dulu2, sebab..mereka tidak mahu terikat dengan kata2 penguasa, takut2 fatwa yang dikeluarkan tidak tepat.. Moral of the story, kuatka iman, bila iman da kuat, lengkapkan dengan ilmu thaqafah, kita akan ada keyakinan untuk menasihati sesiapa pun yang salah…Ingat, kita menegur bukan nak menjatuhkan , tapi supaya dia boleh kembali ke pangkal jalan..Wallahu’alam…
Nanti nak update pasal bedah buku..best gak..nantikan..Yang optimistic, sabar dulu ya..tengah nak cari masa sesuai untuk taip..=)



No comments: