twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Thursday, March 17, 2011

Optimistic 5#


~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Ana mengemas katil dan melipat pakaian yang baru diangkat dari ampaian.
Kelihatan Kirana sedang menuju ke arahnya. Dengan wajah yang berseri-seri. Matanya bersinar. Ana meneruskan pekerjaannya sambil melemparkan senyuman kepada Kirana.

“Wah, rajin mengemas…Boleh lah kahwin..Hehe..,” Ana tergelak dan mencubit lengan Kirana.

“Kalau mengemas pun kita tak buat, alamatnya lari la suami kita nanti…,” Ana pulangkan paku buah keras, tapi dia sekadar bergurau. Geram diusik sedemikian rupa. Namanya orang Islam, kena sentiasa kemas dan tidak serabut. Islam mementingkan kebersihan dan kecantikan ALLAH kan sukakan kecantikan? Malah Allah itu Maha Sempurna. Subhanallah…

“Tau la kite tak suka mengemas..lepas ni bolehlah mengemas tempat aku plak ya,,”beria wajah Kirana membalas serangan Ana. Mereka tertawa bersama-sama..
Ana mengajak Kirana duduk disampingnya. Dia dapat merasakan yang kirana seakan ada sesuatu nak berkongsi lagi dengannya.

“Maaflah ganggu Ana, Tapi aku tak suka simpan masalah ni sendiri…,” Ana senyum , sekadar meraihkan dan senang bila Kirana mahu dan sudi berkongsi masalah dengannya. Mad’u yang begini kena bagi perhatian. Jangan menghalang niat suci mereka.

“Aku tetiba je rasa nak pakai tudung macam Ana..,” Kirana tertunduk-tunduk, segan. Ana tersenyum bahagia. Doanya makbul sudah..Selama ini, betapa sayangnya dia pada Kirana, dia tak henti-henti berdoa sejak mengenali Kirana; seorang yang sangat trendy sebelum ini.

“Alhamdulillah..Ana akan sokong sepenuhnya niat suci Kirana!” Jawapan spontan Ana menyebabkan Kirana semakin selesa.

“Tapi..tapi..nak mula dari mana?”Kirana menggaru kepala yang tidak gatal.

“Dah ada tudung saiz 55’?”

Kirana menggeleng.

“Takpe..jap..” Ana bangkit menuju ke loker. Mencari-cari sesuatu..kemudian kembali duduk di tepi Kirana.

“Boleh mula dengan ini…”


“Kirana menyerahkan tudung krim jenis Tudung Nur pada Kirana..

“Tudung Krim boleh masuk semua warna..Ana hadiahkan pada Kirana,” bersemangat Ana mengatakan itu.

“Lepas ni, kita pergi ke Kedai Tudung Nur..kat sana kualiti bagus dan pilihan pun banyak, tidak jarang dsbg..hehe..,” Ana menyambung lagi. Padahal, dia gembira juga kerana akan travel keluar dari kampus…

“Terujanya dengar..terima kasih sangat-sangat. Tak sangka sampai begini sokongan Ana pada aku ,”Kirana terharu sampai keluar air mata. Ana meraih bahunya tanda ikhlas.

****

Pagi itu, selepas solat subuh berjemaah, mereka bertadarus bersama. Mentadabbur ayat dan tafsir…
Ayat dari Surah Ali Imran: 8 bermaksud

“(mereka berdoa ),”Ya Tuhan kami, janganlah Engkau condongkan hati kami kepada kesesatan setelah Engkau berikan petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisi-Mu, sesungguhnya Engkau Maha Pemberi Rahmat…”
Ana meminta Kirana memperdengarkan makna ayat tersebut.
Kirana terdiam panjang selepas itu..matanya berkaca-kaca lagi..Dia mengaminkan sambil menyapu muka dengan telapak tangan.


“Ayat ini adalah doa yang selalu kit abaca, dan seharusnya ken abaca selalu. Sebab tak tahu, adakah hidayah tu kekal dengan kita atau tidak. Tapi, biasanya Allah menarik semula hidayah bila orang yang diberi hidayah tidak mensyukuri nikmat-nikmat tersebut. Walau insane yang alim warak di pandangan jika di dalam hatinya ada perasaan kufur, tidak mustahil Allah menarik balik hidayah tersebut sebelum menghembuskan nafas terakhir. Semoga dijauhkan dari kita semua…[na’udzubillah]..
Amalan terakhir kita akan menentukan kesudahan kita di akhirat..tu lah kita dianjurkan supaya istiqamah dan tetap buat baik dalam keadaan apa pun..Mari kita amalkan doa ini..”

Begitulah…Bila Allah bagi terdetik dalam diri untuk berubah jadi baik..sahutlah hidayah ALLAh itu, jangan mendahulukan perasaan ego dalam diri. Kadang-kadang ada orang yang merasa hipokrit jika dia berubah lebih baik dari dulu..Inilah tipu daya syaitan yang menyebabkan kita tersalah duga..[na’udzubillah]..
To be continued..

1 comment:

Nurul Ain Marzuki said...

akak jual tudung nur ke??
berminat nak tahu!!!