twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Sunday, March 6, 2011

Optimistic 4#

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

“Kirana , Ana tidak boleh memaksa dirimu untuk menerima pendapat dan nasihatku. Tapi sebagai hanya mahu menyampaikan. Adakah Kirana sudi mendengarnya?”

“Cakap sajalah…,” Kirana melepaskan nafas yang berat.Matanya seboleh mungkin ditahan dari merembeskan air mata .

“Allah cipta Kirana untuk apa?”

“Er…malu nak jawab..tak tahu…,”

“Nak tahu?”

“Em..ya.”

“Kirana dan Ana serta manusia yang lain, bukan dicipta untuk saja-saja walaupun Allah boleh melakukan itu. Manusia ini ada tujuan penciptaannya. Tidaklah diciptakan manusia sia-sia. Allah dah kata[berfirman] dalam al-Quran:

“Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku”
[Ayat 56 surah addzariat.]..

“Ana, kadang-kadang hati aku tidak dapat terima kalau kena bagi ceramah…,”

“Terpulanglah pada Kirana. Mungkin hari ini, Ana dapat kata yang itu dulu. Moga Kita berfikir bersama, kenapa kita hidup…kenapa ada syurga, kenapa ada neraka…Jangan kata kita tidak beriman dengan keduanya, kafir namanya…”

“Dan paling penting , luah pada manusia tidak akan menyelesaikan masalah jika belum dirujuk dan dimohon pada Pemilik masalah itu. Tahu siapa?,” Ana mengenyitkan matanya pada Kirana. Akhirnya, Kirana mengangguk lemah. ‘Ya..buat apa dirinya menyangkal kebenaran yang terang lagi bersuluh itu? Siapa lagi Pemilik masalah jika bukan ALLAH??..,’ monolog Kirana mendetikkan satu semangat dan pengharapan baru.

Semoga esok masih ada..

Bahu Kirana dipegang,

“KepadaNyalah tempat kita bergantung harap! Pasti ada jalan …”


***


Kirana bertekad untuk melakukan perubahan. Dia tahu, tangisan semalam semasa semua insan tidur bukan sia-sia. Ada ketenangan menjalar ke seluruh tubuhnya sebaik saja meluahkan segalanya kepada Yang Maha Esa. Hatinya bersyukur dapat petunjuk untuk meluahkan masalah seperti itu. Ada manusia di luar sana yang menghadapi masalah terus melakukan apa saja yang dikira memuaskan nafsunya. Sedangkan itu bukan sesuatu yang menghilangkan masalah, malah mengurangkan pun tidak. Sebaliknya menambah lagi masalah pula.

Allah Maha Mendengar. Allah Maha Melihat. Allah Maha Mengetahui. Setiap keperluan hambanya, dipenuhi sekadar yang diperlukan dan Allah tahu mengurus semua itu tanpa pengetahuan kita. Masalah, Musibah adalah ujian ALLAH. Ujian ALLAH untuk melihat kita ini beriman sungguh-sungguh atau hanya ikutan.

“Aku senang melihat Ana memakai tudung yang agak lebar menutup bahagian kepala sampai ke pangkal pinggang. Sedang aku, pakai tudung, banyak pula tudung yang jarang. Pendek lagi. Huhu..malunya..Kata mahu keredhaan ALLAH, kalau pakaian dah tak sempurna..Macam mana? Haisy , tak leh jadi ni…Ana pasti boleh tolong aku..”

To be continued..

1 comment:

Ismi Nazihah@Jihah said...

Assalam..tak sabar nak tunggu sambungannya..:)best