twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Thursday, March 24, 2011

Belajar Mengaji

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Assalamualaikum, sepi semacam kan blog ana ni, kalau nak dengar halwa telinga boleh tekan player kat bawah tu, tekan ctrl+end..semua lagu Opick..entah sejak bila mkinat lagu-lagunya..yang penting nada dan liriknya baik untuk dihayati..

Tajuk perkongsian ana ialah mengenai, Belajar Ilmu Al-Quran. Antara banyak-banyak kisah yang telah dilalui, ini antara perkara yang mustahak untuk dikongsi ..Semester dalam Tilawah TQ 3010. Dengan murabbi yang dirahmati ALLAH..Cara didikannya memberikan satu kesedaran yang tinggi pada AL-Quran. Semua guru Al-Quran mempunyai kelebihan masing-masing..Semoga mereka terus mendapat keredhaan ALLAH atas keikhlasan dan usaha mereka mengajarkan ilmu al-quran ini.

Setiap perkara mesti perlu ada faedah. Barulah ada ganjaran di sisi ALLAH..ana semakin nampak hala tuju sebagai pelajar Quran dan Sunnah..Belajar al-Quran bukan mudah ya..keazaman yang tinggi amat diperlukan.

Awas pada sikap ego pada guru@ pensyarah. Kadang-kadang guru itu menegur kesalahan kita terima dengan ikhlas dan penuh kesyukuran. Kerana teguran mereka bukan untuk menjatuhkan kita, malah mengajar kita supaya lebih bertindak matang dan memperbetulkan apa yang tidak betul.

Keberkatan cikgu@guru pensyarah bergantung bagaimana kita bertindak dihadapannya. sedikit rasa tidak redha guru boleh membuatkan ilmu kita terhijab..

Pengalaman ana di sekolah lama dulu, bila seorang guru berkata," Cikgu tidak redha ilmu dia yang dia ambik dari cikgu,"..Betul, pelajar tu gagal dan mendapat markah yang teruk. bukanlah nak kata guru ni boleh menentukan gagal lulusnya seseorang, namun, ini dalam isu berkat..

Merajuk dengan pensyarah..mengumpat mereka, semua perbuatan ini akan mengakibatkan ilmu itu dengan sendirinya hilang keberkatan. Semoga setiap pembaca entri ini tidak berterus-terusan melakukan perkara-perkara tersebut jika pernah buat.

Musim-musim peperiksaan ini, kalau disekolah dulu, semua pelajar meminta restu dari cikgu..Apatah lagi calon-calon PMR dan SPM, semua nangis-nangis memohon ampun dengan sesungguhnya..Bayangkanlah..betapa semua mahukan keredhaan guru mereka..

Budak-budak yang suka buat kes, pada hujung keberadaan mereka di sekolah pasti akan mencari guru-guru disiplin untuk meminta maaf..indahnya suasana begitu kan? selepas tu, bila pindah sekolah, kat situ budak-budak yang buat kes ni akan jadi pengawas ..ha..tak sangka pula..Tapi, begitulah..berkat..macam mana nak terangkan lagi ya..dah faham kan?

Akhirnya, apa yang tercetus di sini ialah, guru al-quran dalam kalangan wanita amatlah kurang, kat UIA saja tak pernah lagi jumpa dengan guru quran wanita..terdetik dihati nak jadi guru al-quran..Dan ambik kos Quran sunnah..macam sesuai jak kan??

Ustaz berulang kali sebut, " saya mahu kamu ajar masyarakat SABAH, kalau bacaan begini macam mana nak ajar orang..," menandakan bacaan ana masih banyak perlu di usahakan biar boleh mengajar. Doakan perjalanan bakal guru quran ini.

Akhirnya, kita doakan guru kita semuanya ya..Sayangi mereka dan jasa mereka amat besar. Tak kira mereka ini garang macam mana pun, mereka berhak mendapat tempat dalam doa kita.sebagaimana mereka mendoakan kita tanpa kita sedar..Kalau tidak mereka tidak jadi guru kita!

~Ya Allah, ampunkan dan rahmatilah guru-guru@pensyarah-pensyarah kami..dari kami mengenal ABC , alif ba, ta, sampai nafas di saat ini..dan selama-lamanya..tempatkan mereka dalam kalangan hamba-hambamu yang soleh solehah~

~kalau ada cikgu2 yang terasa hati dengan anak muridnya ini, seikhlas hati diri ini memohon ampun dan maaf, tidak pernah sekelumit niat untuk bertujuan seperti itu, asbab hamba yang sememangnya lemah, tiada daya dari melakukan kesalahan ..Saya Sayang Semua Pendidik Saya~

1 comment:

Nazihah@Jiha said...

sy jg syg semua pendidik sy...^_^ mumtaz!