Tuesday, March 29, 2011

Harga Pertalian darah

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

" Nak ambil Raod Tax pagi ni... NAK AJAK Afiq ikut Achik boleh?"
" Pergilah , Chik..mak izinkan.."

Achik pantas aja ke bilik adiknya. Diketuk beberapa kali..Namun tiada sahutan..dia menolak pintu. Adiknya masih tertidur pulas d katil. Bilik yang bercat biru muda itu berseri-seri bila lampu pendaflour dinyalakan.

"Afiq, dah la tidur tu, jom teman akak ambil road tax jap.."

dia menepuk-nepuk bahu adiknya..Ada gerakan namun, mata adiknya tidak juga terbuka. Hanya kedengaran bunyi dengusan.

"Fiq,..oh fiq..marilah..nanti akak belanja di RFC nak??Kalau Fiq tak nak bangun, rugilah..Akak tawar sekali setahun je ni...," achik bangun, dan menghadap pintu..

"Baiklah..baiklah..Afiq nak pilih menu sendiri..Afiq bingkas bangun mendahului Achik..yang tersenyum senyum kerana umpannya mengena.

"Afiq..Afiq..bab makan dia nombor satu..."

Achik keluar dari bilik Afiq dan masuk ke biliknya untuk bersiap. jam diding sempat dijelingnya, sudah menunjukkan pukul 8.45am..

***

"Bawa motor tu jangan laju-laju tau...Jalan sesak sekarang ni.."

" semua dokumen da bawa ke Achik?"

"Dah mak..Achik dan Afiq g dulu ya..doakan keselamatan kami.." Tangan ibu dicium.
"Pergi dulu ya, Mak..," Afiq juga menuruti perbuatan Akaknya.

"Kak Chik..jangan lpa tau..RFC..hehe..," Afiq mengungkit janji kakaknya agar tidak dilupai...Sengaja..Achik hanya tersengih.'Habislah duit aku!..'

Jalan raya seperti biasa, pengguna-penggunanya begitu mementingkan diri. Terpaksa Afiq memandu dengan lebih berhati-hati..Di hati kecilnya berdoa agar semua urusan dipermudahkan olehNya..

Setelah tiba pekan, Achik meminta Afiq singgah di mana-mana ATM untuk mengambil duit. Dengan lajunya, mereka masuk sebuah simpang. Tiba-tiba ada kereta Myvi Hitam membelok secara mengejut dan Afiq menjadi panik. Brek depan ditekan..Kawalan motor hilang dan Achik terjerit. Afiq semakin panik minyak pula diputar habis, Motor mereka merempuh tiang di tepi jalan. Achik terlambung ke parit besar di sebelah jalan. Afiq pula pengsan kerana terkejut sedang kakinya dihempap motor.. Dia sempat melihat Kak Chiknya melambung.Serta merta pandangannya gelap.

***

"Mak, Achik dah boleh bawa kereta..ALhamdulillah..Nanti kereta arwah abah kat luar tu boleh la Achik bawa jalan-jalan..," Ceria wajah Achik beria-ia benar. Emaknya tersenyum meraikan.

"Kot ya pun, telefon dulu Along tu..Dengar katanya dulu, Road Tax kereta tu dah tamat. Kena perbaharui.."

"Yeke...Nak telefon Along jap." Angah bangun dan mencapai ganggang telefon. Dia berdoa agar alongnya memberi respon positif.

Beberapa minit kemudian, Achik kembali dengan wajah yang sugul. Perubahan itu menghairankan Emaknya.

" Kenapa Chik?"

" Along tak bagi...kecuali Achik guna duit achik sendiri untuk bayar Road tax tu...," Muncung Achik menyebabkan Emaknya kesian..

"Tak apa la Chik..Nanti esok..Mak bagi guna duit Mak dulu, adalah beberapa kat bank. Insya ALLAh cukup.."

Achik terus memeluk emaknya! Gembira bukan kepalang. Impiannya untuk membawa kereta arwah ayahnya tercapai..Dia baru diterima bekerja di Syarikat Penerbitan Cahaya, agak meletihnya bila terpaksa menaiki bas setiap hari, balik pun sampai rumah dalam pukul sembilan lebih. Itu pun dia terpaksa tunggu masuk waktu maghrib sebab takut terkandas di dalam perangkap kesesakan.

Sebelum ini, dia bekerja di sebuah kilang herba. Gajinya digunakan untuk menanggung yuran lesen. Duit untuk road tax memang tak adalah..

Emaknya bahagia melihat anaknya boleh berdikari selepas ini. Tidak bergantung harap dengan pengangkutan awam. Afiq pun boleh dihantar ke sekolah.

Mak Jah tersenyum. Hari ini anaknya sudah mengotakan janjinya. Achik satu-satunya anak yang besar selepas along. Angah sudah kembali kerahmatullah bersama suaminya di dalam kecelakaan 5 tahun lepas.

Along sudah berkahwin. Tanggungjawabnya lebih utama pada keluarga. Achik sajalah harapan sekarang. Pendapatannya menjaja kuih semakin berkurangan kerana bahan mentah juga semakin naik.

Jeritan deringan telefon rumah mengganggu fikirannya sebentar.
Mak Jah mengangkat ganggang telefon.

"Assalamualaikum, Ini mak Azimah binti Abdullah ke? ?"
"Ya saya..,"terasa debaran perasaan ingin tahu muncul tiba-tiba, siapa gerangan yang menelefon, dan kenapa ditanya soalan yang begitu rupa??

" Azimah terlibat dalam kemalangan bersama adiknya. Dia dirawat di Unit rawatan cemas ICU Hospital Baru Keningau sekarang. Kalau boleh kami perlu berjumpa dengan warisnya untuk melancarkan proses rawatan.

Mak Jah lemah..ganggang terlepas..
"Assalamualaikum...Mak Jah..nak hantar makanan ni.." Kedengaran suara Mak Teh , jiran rumah sebelah. Mak teh menerpa masuk bila melihat MAk Jah yang seperti kebingungan di tepi telefon rumah.

"Jah, kenapa ni??"
"Anak aku Teh..Anak aku dihospital sekarang..ICU..," Air mata Mak Jah da mengalir deras.

"Dah mari bersiap, aku bawa ke sana. Kebetulan anak aku yang kedua pulang. Kita pergi sama-sama. Dah jom..!"

***
Hospital Baru keningau.

Tiba dikaunter ICU, mereka mendapat maklumat yang pesakit bernama Azimah Abdullah baru masuk ambulans untuk dikejarkan dikejarkan ke hospital Queen Elizebert Kota Kinabalu.MAk Jah makin kuat tangisnya.

Mereka berkejar juga ke sana menuruti kereta ambulans tersebut.


Hampir dua jam perjalanan, ambulans terus memasuki simpangan untuk ke Unit Rawatan Kecemasan. Troli dikeluarkan dari Ambulans dan dikejarkan ke bilik bedah otak. Terdapat kecederaan di kepala Achik yang menyebabkan dia terpaksa dibedah. Berlaku pendarahan dalaman yang memerlukan pakar neurosurgical.

Mak Jah menanda tangani semua dokumen yang berkaitan dia berharap pada ALLAH. Usahanya berdoa, dan usaha doktor merawat...

Along yang juga baru menerima berita itu bersama suaminya bergegas ke
hospital QE. Perasaan bersalah menyelubungi.Afiq menelefonnya teresak-esak sebentar tadi menambah rasa bersalah.Afiq meminta untuk dibawa bersama dari hospital Baru Keningau.

***

Hospital QE.

Kelihatan Mak Jah, Mak Teh dan Azzamuddin anak Mak Teh sedang menunggu diruang menunggu. Afiq dengan kaki yang terhincut-hincut mendapatkan maknya dan meminta maaf.

"Mak, ini semua salah Afiq mak.., Maafkan Afiq mak..Kalau bukan kerana Afiq Kak Chik takkan macam ni mak..Maafkan Afiq..," Afiq disabarkan oleh Azzamuddin, sebagai Ustaz, dia tahu..kata-kata Afiq bukanlah kata-kata yang sepatutnya dikeluarkan oleh insan dalam menghadapi musibah.

" Afiq, tak baik cakap macam ni..Allah dah takdirkan semuanya..Kalau bukan kerana Afiq pun, jika dalam takdir-Nya, Akak Afiq tetap akan mendapat kecelakaan. Beristighfar banyak-banyak. Ingat ALLAh, kita hanya mampu berdoa sekarang.

"Mak..along minta maaf mak..kalau along tolong uruskan...,"

"Sudah Long..dengar kata Ustaz Azzam, Mak faham perasaan kamu berdua. Achik dah ditakdirkan menghadapi semua ni. Mak takkan salahkan kamu berdua. Mak redha..Sudahlah, mari kita berdoa banyak-banyak lebih bagus.."Tenangnya Wajah Mak Jah, dia akur. Allah Pemilik semua makhluknya...

***

Doktor berpakaian kelengkapan doktor bedah keluar dari bilik ICU, dan melangkah kepada mereka.

"Alhamdulillah, Azimah dalam keadaan stabil dan pendarahan di otaknya berjaya disedut keluar. Hentakan yang kuat mungkin menyebabkan dia koma dalam beberapa hari. Ingatannya mungkin terjejas.Dia akan dimasukkan kedalam Wad selepas ini untuk pemerhatian lanjut.Kami telah cuba sedaya mampu...Moga teruskan bagi sokongan padanya walau dalam keadaan koma, dia masih boleh mendengar, selalulah ajak dia berkata-kata..minta diri"..setelah bersalaman dengan Ustaz Azzam, dan suami Along, Doktor itu berlalu.

to be continued...

Percutian 5 Hari 4 Malam ( Day 1)

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~ Bismillahirrahmanirrahiim.. Alhamdulillah, nikmat masa yang ada say...