twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Sunday, October 17, 2010

Meneroka Alam Baru...

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Sesungguhnya, setiap jiwa pasti akan melalui proses kematangan..

Maka, insan yang bergelar MAHASISWA juga seharusnya menerima keadaan itu dengan tenang. Jiwa Muda akan mengajak untuk melakukan pelbagai tindakan yang akan menyebabkan dimensi pemikiran berkembang. Usah dirisaukan dengan penentangan jika yang dilakukan itu bukan sesuatu yang menyalahi Sunnatullah..

Agar proses pembaikan masyarakat dilakukan, maka dirinya perlu menerima segala kritikan dan cemuhan. Bukan mudah untuk menjadi insan seperti ini. Namun, selagi ini tidak berlaku, sampai bila-bila masyarakat tidak berubah. Sampai bila-bila masyarakat berasa puas dengan kemunduran. Sampai bila-bila tanpa sedikitpun rasa kesal. Aduhai, malangnya berada dalam masyarakat seperti ini.

Pemikiran yang dikembangkan masih terbatas dalam ruang lingkup yang kuno. Tiada inisiatif untuk mencari perkara baru. Perkembangan dunia tiada tahu. Hanya menunggu disuap dan disuap. Maka jadilah si lembu yang dicucuk hidung.

Sumber yang disaji bukan telus, itupun tiada bantahan. Terima bulat-bulat tanpa persoalkan mana yang empat segi. Duit menjadi tuhan , demikian telah syiriknya jika ditafsirkan. Namun, bukan semua begitu. Masih ada jiwa yang sedar. Bilangannya akan bertambah. Masa depan masih boleh dicatur. Kita tengok dan lihat. Usaha itu sudah bermula. Sediakan dirimu untuk menerima perubahan. Jangan sampai terkejut budaya, seperti mana melihat hendonisme. Yang ini ambik dan praktik.

Sekali lagi mahasiswa, ini cabaran buat dirimu. Bukan orang lain yang dituju pesanan ini. Hanya untuk mu.

Masih buat dirimu, Yang mahu ambil tahu.

No comments: