twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Tuesday, March 2, 2010

Di perangkap Hujan..

Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)

Saya memandang sekeliling...Kenderaan lalu lalang..Bunyi yang bingit..bising Titikan hujan di atas atap perhentian bas ;riuh. Orang yang lalu lalang..
saya terpaksa tengok semua ini...

Bukan saya yang mahu..tapi, itulah yang saya kena tengok hari ini...dalam catatan takdir-Nya..

Bagi saya, usaha saya untuk mengangkut barang sebanyak 4 beg, antaranya, beg laptop, beg bagasi, beg kain dan beg setinggi lutut(beg dari nilai square) itu juga bukan kehendak saya. Tapi itulah yang berlaku..

Nak di jadikan cerita...

malam ini, 1 mac, ada mesyuarat Program Jelajah Sabah..saya berusaha bergerak daripada tempat kawan dengan beg2 yang disebutkan di atas untuk ke lokasi..

Alhamdulillah..ALLAH mentarbiah lagi saya pada hari ini...

Bermula dengan ujian beratnya beg2 ni..tapi adanya sahabat2 yang juga menuju ke KL sentral..mereka tolong angkat..Kak Juni dan Baiyah..(Syukran lakuma!)

Di KL Sentral..Duit tak leh dikeluarkan! Kad Bank utama saya bermasalah...
Dengan buat-buat yakin..pegi jugak naik teksi..melayang 13 ringgit..Destinasi..Kerinchi.

Teksi yang saya naik..tak tahu pula nak pergi ke alamat yang saya bagitahu..Tension dah..sampai di depan St. Universiti..SAya berhenti..risau sesat, terpksa bayar extra..tinggal 4 ringgit jak duit di tangan masa tu.

Tawakal...

Turun di jejalan untuk ke Perhentian Bas..saya blurr..masa tu tak nampak Tempat perhentian yang sebenar, maksud saya yang ada tempat duduk..

Saya terpaksa berdiri. Memikul laptop. Di depan saya, bagasi yang berdiri, dan beg kain yang semakin kuyup.Hujan kan??..

Di tepi kanan saya beg tinggi(entah apa namanya..)..Juga dah basah , bertakung lagi air di atasnya..

Terharu saya..(macam biasa)..

Belakang saya pasar malam...ramai org..
antara peristiwa yang berlaku..

1. Ada seorang budak cina meminjam payung dari seorang pak bangla yang juga tercengang mlht hujan lebat berhampiran tempat saya berdiri. Lalu, beg galas budak cina ni dia letak di depan saya. Dia minta saya tengok. (budak cina lah sangat, macam student IPTA jak)

Dia tahan teksi depan saya...tiga lagi kawan dia tunggu 3 meter di sebelah kiri saya.. Dia dapat tahan teksi, trus bagi payung pada pemiliknya, n ambik beg di depan saya sambil ucap terima kasih dalam bahasa om puteh. Terus berlalu rakan-rakannya...

Saya tengok saja. Berfikir. Adakah itu ilham untuk tahan teksi..cuma..laptop tak leh kena hujan..takkan nak letak atas lantai dulu..kang basah, tak pun kena kebas orang..Tak pelah..Redha..Menyedari diri seorangan.


2.Peristiwa datuk mengambil cucunya yang kudung tangan kiri dari bas sekolah...Ada nilai sentimen yang terjentik dalam sanubari..

3. Peristiwa Hp habis bateri...hampir lemah semangat..

Banyak juga yang berlaku sepanjang hampir dua jam berdiri dalam keadaan menahan diri dari biasan hujan yang melenjunkan bahagian belakang jaket..seluar..saya rasa macam tengah mandi sungai. Basah!Berdiri di bawah atas dah..cuma biasan hujan tu tak dapat elak..

Akhirnya, saya selamat sampai ke Rumah Borneo selepas azan Isyak...KAk Jita Ambik saya..(syukran banyak2 kak!..)

Selepas menarik nafas lega, isi perut, bersiap untuk ke meeting...

Alhamdulillah...
Sebenarnya, saya faham apa yang sepatutnya berlaku selepas mengangkat barang2 yang berat ke atas jasad saya. Tak Apa..Tarbiyah..Cuma lepas ni, kena elak sangat2..

Cukup lah setakat ni..nak cerita tu je sebenarnya..KAlau ada manfaat ambil..kalau tiada manfaat..tiada apa2 yang berlaku..tapi bagi saya ada. Banyak manfaat dia.muhasabah sebenarnya..

kesimpulannya, jgn mrh pd hujan. dia hamba mcm kita juga.Malah ia kategori rezeki. Hujan lambang rahmat, terkadang lambang musibah dan azab..Mama pernah cerita, di kampung sekarang tak ada hujan!Jadi..Belajar bersyukur itu lebih utama...

Walau hujan perangkap kita..hujan tidak bersalah..

No comments: