Monday, March 15, 2010

ana tak mampu...

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

jiwa besar si anak sabah...

Ana gemar mendengar ungkapan ini..setelah seminggu berada di SAbah, ana dapat rasakan gelombangnya kejutan budayanya sangat menakutkan. Ana hampir terkapai-kapai meminta di tarik oleh para sahabat yang jauh di sana..

Namun, seakan terjaga, ana teringat dalam kata-kata sahabat ana dulu-dulu..

" Innallaha ma'aki.."

ANa agak terkilan dengan perkembangan kampung ana...masih tiada yang berubah. Ana tahu perlu ada seseorang yang mengubahnya. Namun...nak harap ana seorang??Macam susah...ana perlukan pasukan. Tapi, pasukan tu kalau kita tak buat sendiri, nak dapat dari mana?

Setelah menjalani proses pemerhatian..selepas ini adalah proses menyusun strategi...Strategi biasanya tidak akan diberitahu di khalayak awam. Biarlah rahsia..

Ana bercelaru. Nak gerak pun macam belum bersemangat..Terasa nak jadi seperti akh nazrey..walhal..akh nazrey sudah mempunyai kehidupan..ana kagumi semangat itu..moga berjangkit pada ana.

GAMBARAN SENARIO MASYARAKAT

Apa perasaan anda melihat anak-anak gadis yang bertudung di sekolah, di kampung terus menanggalkannya, hanya ketika kenduri kendara tudung itu akan kelihatan semula. Apa perasaan anda melihat surau sunyi hanya beroperasi malam dan hari jumaat? apa perasaan anada pula melihat kejahilan orang-orang kampung yang terus menegakkan kepercayaan yang tidak selari dengan syariat?

banyak lagi yang perlu dirawati..ana tak mampu seorang...terutama berkaitan dengan akidah..tunjang iman..semoga Allah mengirim tenteraNya ke sini untuk membantu..

2 comments:

Syahir Safwan bin Ahmad Suhaimi said...

Berdakwah mesti berkumpulan..ye.. tapi ade yang lagi penting dalam berdakwah, kena bersabar.Jangan tergopoh-gapah, hasil dalam berdakwah tidak boleh diukur tapi boleh dinikmati... kalau bukan sekarang, nanti2 la.

Azimah Rupilen said...

Adakah akan jadi alasan kalau kita seorang muslimah...dakwah kita tertumpu pada wanita saja?

Percutian 5 Hari 4 Malam ( Day 1)

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~ Bismillahirrahmanirrahiim.. Alhamdulillah, nikmat masa yang ada say...