twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Sunday, December 20, 2009

Serabutnya..


Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)

Tiada manusia yang sempurna.

Bila seorang yang sentiasa menampakkan wajah yang tenang, pasti akan ada waktu wajahnya mendung.

Itu adalah gejala didatangi atau dihujani masalah yang bertimbun. Terkadang ada juga yang mampu menyembunyikan masalahnya dengan melebar dan menebarkan senyuman. Maka akan terpamerlah satu istilah yang dipakai dari dulu, iaitu 'senyum kambing'!

Ucaplah, " Tiada daya Hamba-Mu ini atas segala yang Engkau adakan kecuali Engkau tiadakan..."

Disaat inilah, kita perlu kembalikan segalanya kepada Yang Mengadakannya masalah tadi. Siapa kita untuk mencari-cari kesalahan orang lain demi menyenangkan hati sendiri. Jika kita seorang yang EGO, masa inilah ALLAH nak tunjukkan kasih sayang-NYa. Dia mahu melatih kita untuk mengaku kesalahan di depan-Nya dan secara tidak langsung mengaku kesilapan di hadapan manusia biasa adalah bukan satu masalah lagi baginya.

Kita kadang-kadang bersikap pesimis , apabila sesuatu masalah yang berpunca dari tangan kita menyerabuti minda, maka minda akan bekerja keras untuk mencari jalan keluar atau dengan kata lain, mengelakkan diri. Di saat ini anggapan positif kita jarang datang untuk menenangkan kita. Sedangkan menurut Pakar Motivasi Tanah Air,Prof. Haji Fadhilah Kamsah sudah menyatakan , orang yang pandai mengurus stress adalah mereka yang menganggap masalah sebagai peluang!

KEnapa pula peluang? Sebab dengan adanya masalah, kita menjadi lebih kreatif dan kritis. Masalah ini dari sudut pandangan ISLAM adalah nikmat yang wajib disyukuri. Dan apa yang paling penting, ketika mendapat masalah kita mengucapkan Alhamdulillah 'ala kulli hal..di samping melapangkan dada atas segala musibah dan bersabar. Kemudian ,jika perlu diselesaikan, kita wujudkan usaha. Jika perlu diambil pelajaran, ingat sampai bila-bila, jadikan sempadan. Mudah bukan? Tapi semua ini hanya sekadar tulisan jika tida praktikal yang dilakukan sebagai aplikasi kefahaman terhadap mesej yang disampaikan.(p/s: kalau salah fakta bagitau ek..)

SEBELUM TERLUPA..

Taufiq adalah satu kurniaan yang tanpa sedar kita selalu memintanya daripada ALLAH. Sedangkan taufiq tidak akan datang sekiranya melakukan 6 perkara berikut..:

1. Kita tidak bersyukur ddengan nikmat yang diberi oleh ALLAH, sedangkan kita tahu kita guna Nikmat2 itu.
2. Kita mengejar dunia sedangkan dunia meninggalkan kita
3. Kita mengutamakan urusan kita daripada hak ALLAH


ana lupa tiga lagi..setakat ini yang ana ingat..

Akhirul kalam..

Mengadulah pada ALLAH. KEkuatan ada di sana. Allah taknak bagi begitu saja. Usahalah ambil sendiri kekuatan itu dengan kesungguhan. Kita insan Lemah. Ingat..Dia Maha Perkasa!^_^

No comments: