twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Friday, November 27, 2009

Nukilan Aidiladha..


Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)

setinggi-tinggi kesyukuran kehadrat Illahi kerana masih mengurniakan diri ini kesempatan untuk melihat dunia. Walaupun kita tahu, dunia ini adalah penjara bagi orang beriman..walaupun diri masih berasa banyak kelemahan, tapi mencari iman yang sahih adalah perkara yang wajib diperjuangkan...

Tatkala ini, diri ini berada jauh dari keluarga...kesedihan itu telah lama lali di dalam kalbu. Kalau pun ada adalah baik dipendam. Diri ini suka menyahut seruan ALLAH untuk berjalan melihat alam ciptaanNya..Bukan untuk berseronok tapi bagi menambah nilai iman dan taqwa kepada-Nya.

Kini, kaki ini telah memijak dunia nyata bumi Kelantan. Serambi Mekah selain di Acheh...betapa terharunya...rezeki ALlah yang tidak terhingga..Alhamdulillah..
Ingin diri ini berkongsi apa perasaan mendapat restu ke negeri ini..bermula dengan restu ayahanda..keluarga dan sahabat2 lain..yang mengajak ke rumah mereka pada mulanya.

Diri ini begitu terasa disayangi oleh semua. Syukran..banyak2..Setiap khabarku di tanya...nikmat ukhuwah fillah yang tidak ternilai..

Ada sesuatu yang diriku tercari-cari dibumi Kelantan ini...namun jika dikira agak banyak..dan besar-besar belaka. Cuma sebagai insan biasa. angan-angan itu dipendam dan diadukan pada ALLAH. Biarkan masa jadi penentu.

Aduhai diri ini, kenapa kau lupa ALLAH lebih memahami dirimu?

Adapun larangan untuk memijakkan kaki ke negeri ini satu gurauan...dan amaran..Namun, ALLAH lebih tahu tujuan hambaNya. Segala puji hanya bagiNya!

Segala gurauan itu menjadi pemanis ukhuwah, segala ancaman itu penambah keimanan..tawakal pada ALLAH..bukan mudah2 mendapat nikmat..
Semoga diri ini tergolong dalam kalangan mereka yang bersyukur..

Ya ALLAH..ada sesuatu yang menguji diriku sejak kebelakangan ini..Hamba-Mu yang hina dan lemah ini memohon petunjuk dariMu...selamatkanlah hambaMu ini dari kembali kepada kekufuran. Sesungguhnya, itulah seburuk-buruk tempat kembali di dunia..HambaMu ini memohon agar setiap langkah ini mendapat redhaMu...hambaMu ini serba jahil..kecuali yang Engkau kurniakan sebagai pengetahuan..

Terkenang saat bermula penghijraan ini..
HambaMu ini tiada berharap selain bantuanMu...janganlah Engkau tarik semula nikmat itu..

Panjang harapan diri ini agar menjadi HambaMu yang mengharap CINTA-Mu dan Mendapatnya..di dunia dan Akhirat..Hanya Engkaulah yang benar-benar memahami diriku.

Banyak kewajipan di depan mata. Allahlah yang tahu berapa banyaknya. As Syahid Hasan Al- Banna pernah menukilkan...'Tanggungjawab itu melebihi masa yang ada..'..terbukti bukan diri ini seorang yang merasainya.

Bila tersedar kembali, banyaknya masa digunakan untuk dipenuhi, bukan melaksanakan amanah..betapa pedihnya perasaan ini. Nurani memberontak..Ya ALLAH..terimalah taubatku..Kekalkanlah diriku dalam keadaan yang sedar..Dunia ini adalah penjara..bagi mereka yang menginginkan keredhaan Mu..bagi mereka yang mengharapkan Kasih sayangMu..dan segala yang Baik datang dari Mu jua..

Tercetus di hati ini mengenang saat Nabi bersusah payah mengembangkan ajaran ISLAM..kini, Ummat yang mengaku ummat baginda bersusah payah menjatuhkannya! Apakah itu balasan kita pada Kekasih ALLAH ini?
Yang pasti...kesedaran dari setiap hati yang membaca adalah bukti ketidakrelaan ISLAM dipijak2. Tindakan jualah puncak kesungguhan kita.
Apalah nilai kehidupan ini jika hanya memenuhi keinginan hati yang bertuhankan nafsu dan iblis laknatullah..?

Nukilan ini merupakan permulaan sesuatu yang telah lama bermula dalam episod kehidupan diri ini..

Inilah jalanku..
Al Quran dan As Sunnah dusturaini..
Ar Rasul Qudwati
Al Jihad Sabili
AsSyahid mauti..

Redha ALLAH melebihi segalanya.
Moga ALLAH memberi TAUFIQ dan HIDAYAH-Nya pada Kita SEMUA!
ALLAHU AKHBAR!

walaupun erti pengorbanan itu begitu mendalam...diri ini memilih untuk berkorban..Jika itu sahaja pilihan yang ADA..

No comments: