twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Tuesday, November 17, 2009

Ayah, kau memahamiku jua ..

Selepas penat melayan kerenah adik-adik junior tadi, sahabatku melintasi kami dan menyerahkan HP kepadaku.

"tadi bapa Gmah kol.."

'Ha...baru ayah nak kol..hehe', cetus ku dalam hati...

selepas itu aku bergegas membeli makanan dan kembali ke bilik..sejurus masuk ke dalam bilik, aku baru teringat yang aku belum menghubungi sahabat seorang tu..jadi aku terus mesej dia ...sampai lupa, nak kol ayah semula.

hm..nak dijadikan cerita..aku anak yang agak nakal. Ayah kata semacam ni, aku buat semacam yang lain...tapi ku yakini, apa yang ku buat telah mengikut takdir dan perancangan ALLAH. Ayah dah pesan begitu, aku buat begini..macam mana ayah tak risau.

Cuma, bila ayah mengatakan yang dia tak kisah aku nak buat apa asalkan masa depan tak terjejas dan tidak terganggu...dia serahkan kepada ku untuk membuat keputusan. Ini adalah kata-katanya yang paling membahagiakan jiwa remaja seperti aku. Hm...

"pa', ponsikou ne ki..insya ALLAH , anakmu ini tidak akan menghampakan harapanmu..!"

Dan kesihatanku juga merisaukan beliau. Beberapa hari lepas, aku banyak mengadu pada mak..sakit sana, sakit sini..tapi..mama tetap menjalankan tanggungjawabnya sebagai ibu...berjela-jela pesanannya...antaranya, jangan lewat tido, jangan mandi lewat malam, makan kena 'on time'...dsbg.

tengah dok termenung..HP ku di kol lagi oleh ayah.

"Assalamualaikum pa..hehe.."

"Wa'alaikumussalam..dah dapat kredit?"

alamak..rupanya permintaanku dua hari lepas hari ni baru beliau tunaikan..rasa bersalah dah..

"tangan kiriku pantas melihat HP yang satu lagi..num khas untuk famili kol, maxis. Ada mesej dan dalam mesej ada num topup..alhamdulillah..

"Dah2..tenkiu pa.."

"tu 5 ringgit jak tu..teda yang sepuluh ringgit..kedai tu habis stok"

"ok..."hm..aku da topup semalam..tak pelah, buat bekalan..aku minta sebab..duit saku di bank da samakin kritikal sebab aku 'upgrade' degree spek..sori banyak pa..


Cuma, aku bangga dapat bapa macam ni..antara pesanan dia..

"Dah sembuh dari demam ka?tulah minum air banyak. Tidur kena jaga..makan biar cukup..tak kisahlah kalau duit tak da untuk makanan bagitahu jak, nanti bapa usahakan. .."

"ok PA..macam mana famili sana..ok?si NAna pulang bila tu?" aku hilang idea, tukar tajuk plak..

"19 hb kunun dia bilang tu...,bah ada lagi ka yang ko mau cakap ni?"

"teda lagi mungkin ni..bah kirim salam jak semua..ha pasal spek sya suda buat PA..hilang juga seratus..nda pa kan??"

"Nda pa..apa boleh buat keperluan ..bah, nanti ada rrezeki bapa kirim lagi duit.Tunggu jak. Balik mana nanti raya ni?"

" ntah pa..nanti saya fikir..balik johor macam malas..stay sinii mama angkat pok pulang rumah dorang..aisy segan2.."

"bah utamakan kesihatan..dan keselamatan.k, bah ada lagi?"

"k, teda..kasi doa jak saya di sini ar..bye pa..assalamualaikum,,poinsikou ne..kawagu."

"bah.."

Akhir kalam antara kami dihabiskan dengan ucapan salam..
tulah ayah ..dia ssangat concern..alhamdulillah..pernah dia kata..kalau nak cari menantu bapa pilih yang macam bapa ni..penyayang..time tu kami semua buat aksi menyampah..tapi dalam hati betullah..pada anak dia yang satu ni..dia jarang marah..sebab kat umah budak baik.Yang lain pun dia takkan marah..kalau marah pun time ada buat salah dan berbentuk kata2 bukan tengkingan..n kejap lagi dia pujuk semula.hm..bila jauh2 ni jak jadi berdikari sendiri..kadang2 buat keputusan tanpa keluarga..LAtihan kehidupan ..bagiku itu normal.

SAmpai satu masa..aku akan memiliki keluarga sendiri..takkan setiap keputusan perlu ditanya pada orang tua..dan



Apapun...ayah aku adalah yang terbaik..lama dah nak ucap benda ni..tak terucap..



Tiit..!

Bunyi mesej masuk. Aku melihat sekilas.

1 message received.

Aku menekan butang ' show'


Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)

No comments: