twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Monday, May 4, 2009

^seni kehidupan^





Seharusnya kita bertanya kemampuan kita di mana setakat ini, dan hasil daripada muhasabah penulis...penulis rasa...lepas ni kena berguru dulu dengan sifu-sifu yang bertauliah di luar sana. hidup ini singkat bukan, jadi biarlah melakukan sesuatu dengan bersungguh-sungguh.

Inilah minat pada seni. tapi, hidup juga satu bentuk seni, kita diajar bagaimana menyelusuri anyaman kehidupan yang menggunakan masalah dan penyelesaian sebagai bahan, selalu terhantuk pada dahan alpa...Melupakan usul kehidupan, kemudian kembali berpijak di bumi nyata.

Sangat indah kehidupan ini, jangan takut pada masalah...sebabnya...seperti yang telah penulis katakan kita sedang pelajari seni kehidupan untuk menghadapi masa depan kelak. Jika kita ada ruang dan peluang untuk mempersembahkan kepakaran kita dalam penguasaan seni hidup pada generasi akan datang. Jika tidak kita dijemput untuk berehat di alam baqa'..


kesilapan bukan sesuatu yang salah jika kita tidak tahu itu satu kesilapan , atau kita menurut nafsu, namun salahnya jika kita buat tak tahu itu adalah silap dan tak nak tahu itu adalah satu kesilapan.

jadi jangan takut buat kesilapan, sehingga kamu dapati diri semakin kurang buat salah.

Penulis hari ini ada kuiz KALAM, ustaz berkata : "kita mula ikut nama ye..." , ketika itu semua berbicara hal perasaan masing-masing tidak lupa ada juga yang menghafal teks untuk persediaan...

sebaik ustaz menyatakan kalimat-kalimat tadi...semua memprotes...Ustaz tersenyum...

"Ada saja yang cool, tapi, ni cool tanda tenang atau tak dengar?"

Di sini kita boleh ambil kesimpulan, bahawa...bila kita tidak mampu menghadapi sesuatu kita akan gelabah tak tentu pasal, itu respon yang lazim, tetapi jika kita bertindak cool seperti yang ustaz katakan tadi...boleh dikatakan kita berjaya menguasai satu seni hidup...iaitu, tenang senantiasa.

Tenang itu membantu kita hadapi masalah tadi walaupun kita tidak mencapai tahap penyelesaian yang sebenar sekurang-kurangnya kita mampu rasionalkan diri untuk menjawab segala-galanya dengan perasaan bahagia..percaya atau tidak, pelajarilah seni tenang ini...


Sudahkah kita menunaikan hak Allah???

No comments: