Tuesday, April 28, 2009

Semuanya kerana Allah...

Semalaman Ayu belajar menggunakan bahasa Arab, pening kepala dibuatnya. Bercakap seorang diri, serupa tak betul..

''Ana uridu...an aqra a..."

"Ana albasu malabis jadidah..."

"Ana asy 'uru binnnu as..."

tak lama kemudian, dia terlelap...

Betapa mujahidahnya sahabat aku seorang ni...Aku terkenang pesanan ustaz. Untuk kalam ni...kita perlu iltizam lebih. Tak kisahlah sampai kita ble bercakap sorang-sorang. Semua ini sebab...kita tak ble tunggu semua datang, usaha kita yang penting

masya Allah...Ayu begitu berpegang pada kalam ustaz kalam ini..Begitulah adab menuntut ilmu yang sebenarnya, ...Aku? Mungkin aku kurang beradab ...hm..mungkin juga..

Kalaulah aku ni beradab juga, taklah berbalas mesej dalam kelas, banyak bercakap dalam kelas...

Tapi, bukankah ustaz minta kerjasama nak bertanya..hehe...tapi aku rasa , pertanyaanku dah melebih-lebih dah..

Hm...macam mana nak belajar ni...masalah adab tak settle lagi???

Untuk kitabah, ustaz dah sound. kalau nak balas mesej, nak ketawa, nak bermain...'get out!'


bukanlah ustaz tu kata begitu, just nak buat satu gambaran betapa kita perlu sangat jaga adab semasa belajar ...

kalau tidak, lulus maharat ni, pegi gombak pasti jadi pening...tidak diredhai, maka hilang berkat.

sebenarnya tujuan kita blaja ni untuk dapat ilmu bukan markah tinggi...
sama-samalah kita betulkan niat deh...

Allah nak uji kita dari segi kemahuan, keamanahan, kesungguhan...
Dapat ilmu pas tu apa?...hah..kat sinilah kita perlu sangat-sangat muhasabah...
Aku yang menulis kisah ni..lagi rugi kalau tak buat...sama-samalah ye...





Sudahkah kita menunaikan hak Allah???

No comments:

Percutian 5 Hari 4 Malam ( Day 1)

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~ Bismillahirrahmanirrahiim.. Alhamdulillah, nikmat masa yang ada say...