Friday, May 15, 2009

Di Ambang kepulanganku...



Bertemu dan berpisah adat manusia biasa. Kini sabuah pertemuan yang disulami kenangan-kenangan indah telah menuju perpisahan...tapi bukan selamanya, hanya 2 minggu.=)

Dari sudut pandanganku.

Aku akan pulang ke desa yang permai setelahku tinggalkan selama 7 bulan. Aku berasa sedikit kekok. Semua itu kerana ,bahasaku telah bertambah jenisnya. Kini sebut sahaja dalam bahasa Kelantan, Kedah, Terengganu ,dsbg, aku pasti boleh menyampuk!

orang di rumah sudah termimpi-mimpi akan kepulangan si puteri yang mengembara ini. Mereka begitu berharap agar Tuan Puteri bisa membawa kepada mereka ole-ole dari perantauan.

Tapi...dukacitanya ada masalah...Tuan Puteri kehabisan wang!

hehe...pelik pula guna perkataan 'Tuan Puteri'...perasan!

Diriku sendiri sudah termimpi-mimpi bagaimana keluarga aku menyambutku kelak. betapa kuatnya telepati antara kami, cewah..

Aku sudah bersedia untuk pulang . Tapi naluriku berasa berat. Entah apa yang ada di Bumi Nilai ini? Dengan padang yang terbiar, kadang-kadang saja digunakan. Masjid yang indah tersergam di seberang jalan, keaktifannya menyebabkan aku bertanya, dapatkah aku dengar azan lagi selepas ini?


Anggapan burukku terhadap kampungku segera kutepis. Argh, aku pernah dikhabarkan surau kecil di hujung kampung itu sudah di imarahkan berkat ada letrik 24jam yang baru sampai bekalan sejak HAri Raya lepas.

Harapnya begitulah...

Adik-beradikku yang 11 orang tu sempat aku tarbiyah atau tidak dalam masa 12 hari ni?
aku ni dah cukup tarbiyahkah untuk tarbiyah orang lain?

Merekalah mad'u ku yang utama...selepas mereka barulah masyarakat di kampung itu. Aku berharap umur yang ada ni dapatlah menyelesaikan 11 mad'u ni...

Hidup ini seni kan? baru-baru ini, kelas menulis aku memperlihatkan aku ni masih banyak kelemahan lagi.

Rasa-rasa macam mana untuk menjadi orang yang serba tahu??

Kene baca banyak buku ilmiah, buat talaqi,muzakarah,dan sebagainya.

Alamak aku dah keluar tajuk ni. Okey, nanti kalau aku kembali dengan selamat , aku akanceritakan keadaan ke dengan mad'uku...dengan madu?naudzubillah...


Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)

No comments:

Percutian 5 Hari 4 Malam ( Day 1)

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~ Bismillahirrahmanirrahiim.. Alhamdulillah, nikmat masa yang ada say...