Friday, December 3, 2010

kerananya Aku di sini#(Rindu padanya..)

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

"Assalamualaikum w.b.t.."..hati Anis berdebar kuat. Riak wajah insan di hadapannya tidak menggambarkan sebarang perasaan.

"Wa'alaikumussalam..ha Anis..Cikgu mengganggu kah?"

"Tidak juga cikgu.." Sememangnya Anis kebosanan di kelas.

"Cikgu mahu berkenalan lebih dalam  dengan Anis. Ada sesuatu yang istimewa pada diri Anis pada mata cikgu..silakan duduk," Wajah ayu tadi menguntum senyuman. Perlahan-lahan mengurangkan debaran malah menyebabkan diri Anis berasa kembang dengan perkataan 'istimewa' tadi..

"Anis anak ke berapa?"

"ketiga , cikgu..," Anis tersengih. Janggal pula formal begini..

"Oh..boleh ceritakan segala yang cikgu boleh tahu dan sepatutnya tahu pasal diri Anis?...boleh kan?..," Cikgu Solehah memberi ruang pada Anis untuk memenuhi ruangan perjumpaan tidak rasmi itu.

" Seganlah cikgu..cikgu bagitahulah apa yang perlu saya bagi tahu..." Anis masih berasa kekok dengan cikgu Solehah, guru Biologi yang baru bertugas di sekolahnya. Walaupun mengangajar opsyen Sains tapi penampilannya menyamai ustazah Zurin. Bertudung labuhm dan semestinya penampilannya selalu menyejukkan mata dan tidak menjolok mata. Masih bujang memandu Kembara ke sekolah. Setahu Anis , Cikgu Solehah tinggal di taman perumahan yang hanya terletak di luar sekolah. Amat dekat. Mungkin itu faktor beliau rajin mengunjungi puteri-puteri di ASPURI. Puteri adalah sinonim untuk pelajar perempuan bagi sekolah ini.

"Bagilah tahu adik beradik ada berapa, hobi apa...bahan bacaan..rancangan TV yang digemari dan sebagainya..Pekerjaan ayah ibu..Subjek yang diminati..jawatan di sekolah ini..ha.."

"Oh..ada 10 adik beradik, suka membaca..bahan bacaan..suka baca buku yang boleh bagi motivasi dan islamik gitu.."

"kenapa suka baca buku islamik?"

" Sebab, banyak lagi yang saya tidak tahu tentang agama kita. Malulah kalau orang tanya nanti   tapi tidak dpat jawab. Padahal bersekolah agama.."

"ok..menarik..Apa filem  atau tayangan yang Anis suka tonton?"

"Saya kurang minatt tengok TV cikgu. Baik tolong Cikgu Khairi tanam bunga di halaman asrama..hehe.."

" Jadi malam-malam Anis buat apa?"

" Cikgu.." Anis senyum melebar. Sudah semakin selesa bercerita. Sememangnya dia suka bercakap..

"..kami tidak buat kerja lain selain PREP. Ini kan asrama. Tapi kalau saya bertugas saya akan berada dalam asrama saja. meronda kalau-kalau ada puteri yang cuba ponteng PREP. Seronoknya jadi pengawas ni, kita boleh tolong sekolah khasnya warden-warden untuk mengurangkan kadar masalah disiplin pelajar dan, dalam masa yang sama kita dapat latihan memimpin. Dulu saya paling pemalu, Tapi Cikgu Khairi ambil saya jadi Pengawas sekolah . Masa tu saya baru tingkatan 2. masih mentah. Sekarang dah tingkatan 5, alhamdulillah..Pengalaman yang paling manis masa tingkatan 4. Masa itu, kami satu batch ada masalah dalaman. Saya tidak pegang jawatan tinggi, tapi sahabat minta saya ketuai perjumpaan untuk sesi meluahkan masalah antara kami. Saya mula-mula menolak. Tapi semua membuat muka mengharap. Sahabat punya pasal, saya cuba bermuka serius. Selama di sekolah ini, saya jarang serius. Suka bergurau kan. Tapi, kalau buat kerja saya seriuslah.."panjang lebar Anis bercerita. Cikgu Solehah mengangguk -angguk dan mendengar sepenuh hati.

"Alhamdulillah, ramalan cikgu betul. Anis kamu ini ada bakat yang besar untuk pengaruhi kawan-kawan kamu. Mungkin satu hari nanti kamu akan jadi pemimpin. Sekurang-kurangnya kamu jadi pemimpin pada diri sendiri, keluarga sendiri..Cikgu doakan.."

Anis masih lagi dengan senyumannya. " Insya ALLAh cikgu..Aminn," Cikgu Solehah turut mengaminkannya sambil melihat jam tangannya. Sudah pukul 4 Nis..Maaf, cikgu sudah mengambil masa belajar kamu.."

" Tidak apa cikgu, seronok dapat beramah mesra dengan cikgu.." mereka bersalaman semut. Itulah budaya indah di sekolahh ini. Hormat yang lebih tua  adalah keutamaan..

Bergenang air mata Anis mengenangkan Cikgu kesayangannya. Walaupun perkenalan mereka hanya setahun di sekolh, namun berkat kesatuan hati dan fikrah, mereka ibarat adik beradik yang sangat rapat. Kini, menuntut ilmu di perantauan myebabkan dirinya jarang berhubung dengan cikgu kesayangan ini. 'Apa agaknya kbarmu di sana cikgu??Perjuangan hidup yang bermakna ini adalah hasil doronganmu..mana mungkin aku lupakan dirimu cikgu..'..Sambil melayan rindu, dia menaip sesuatu di dalam komputer ribanya..

bersambung...


"

No comments:

Percutian 5 Hari 4 Malam ( Day 1)

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~ Bismillahirrahmanirrahiim.. Alhamdulillah, nikmat masa yang ada say...