Tuesday, December 14, 2010

Apa pun..guna akal..

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Bismillahirrahmanirrahiim..

Hari itu..aku melihat awan. Biru ? Tak ..mendung..
Rupanya hari itu aku berangkat keluar dari Sabah..
Persoalannya..kenapa aku keluar dari Sabah?

Hari itu, aku naik kapal terbang..lalu terkenang destinasinya..
Lalu terimbas ke tempat asal ..
Ketika itu sedihkah diriku?

Fikiran melayang lagi, mengundurkan masa..
Semasa menonton bersama keluarga,
Hati kecil berbisik, dapatkah aku bersama mereka
begini kelak?
Namun tiada siapa yang tahu ajal titiknya di mana..

Bakti untuk mereka, saham berjumpa dengan-Nya,
Taklifat yang menyangkut, amanah yang dipikul,
tarbiyah dari-Nya..

Tanggungjawab ILMU, bukan kerana segulung IJAZAH.
Buka juga CGPA, malah demi mendekati hadaf & al-ghayah!
Al -Ghayah kita APA?

Syahadah kita..

Setitik ilmu kita belum mampu membuatkan diri kita mulia di sisi ALLAH, belum tentu kita bisa elak jatuh di tebing maksiat..jika...kita pun tidak taahu apa yang telah kita tahu..kita tidak amal apa yang harus diamal. Maka, insan manakah yang paling rugi selain mereka yang memiliki akal, namun manganggap akal itu sebagai perhiasan??

No comments:

Percutian 5 Hari 4 Malam ( Day 1)

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~ Bismillahirrahmanirrahiim.. Alhamdulillah, nikmat masa yang ada say...