twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Sunday, December 26, 2010

Jutawan Harta vs Jutawan Jiwa

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya~

Assalamualaikum w.b.t..
Sedikit hari ini..sekadar melepaskan gelisah di hati..Mengenai isu yang semakin dilupakan..tazkiyatunnafs..

Bila kita seperti hilang arah, hilang fokus atau sewaktu dengannya..Sebenarnya, kita dah kurang menitik beratkan hadaf sebenar kita. Hati-hati yang tenang, dia akan sentiasa ingat ALLAH. Tidak merasa sunyi walaupun manusia tiada disekelilingnya..Kerana dia tenggelam didalam kelazatan memuji dan menyebut nama Penciptanya.

Perhatikan semula adakah kita pernah tertukar hadaf dalam seminggu dua ni..Contohnya, sebelum ni kita mahu menjadi pejuang yang biarpun berkelana asalkan perjuangan diteruskan kepada mahu menjadi sesuatu yang bukan jiwanya iaitu JUTAWAN..

JUTAWAN..bukan salah jadi jutawan. Jadilah jutawan. Namun, kita tahu kita di mana. Nafsu kita setiap manusia tidak sama, dan yang paling penting, sejauh mana sudah kita didik nafsu kita dalam mengendalikan wang harta berjuta. Tak sampai berjuta, ringgit pun betapa borosnya, inikan pula berjuta.

Mungkin ada mulanya kita merasakan kita yang perlu memegang duit berjuta agar kita boleh membelanjakan untuk  Islam. namun, jika lihat duit kita yang ratus sekarang ni..adakah semua demi ISLAM??

Terkadang kita terbazir tanpa sedar.
Bagi yang ada simptom-simptom ini, mari kita periksa semula kemampuan kita..Bukan nak jatuhkan semangat untuk anda atau sesiapa yang nak jadi jutawan..Tapi, bila berada di kalangan mereka yang jutawan juga, kuasa semangat hitam itu lebih kuat. Masya ALLAH..

Bila difikir-fikir..Boleh jadi jutawan, tapi biar atas kerja kumpulan, dah jutawan akan dibahagikan kepada semua, biar semua terutama ynag miskin dapat bahagian. Namun, yang miskin pun , bukan satu yang betul hanya menadah tangan tanpa berusaha. Faham tak??Biarlah mereka yang ada modal, memberi yang memerlukan ini satu pekerjaan agar mereka berusaha atas titik peluh mereka.

Akhir kata, kalau jiwa bukan jiwa jutawan harta, tidak perlu berasa gundah, biar mereka jutawan harta, tapi kita jutawan jiwa..Biar kita yang akan memberikan inspirasi jiwa kepada jutawan-jutawan harta..Moga mereka jutawan di dunia, jutawan di akhirat!..

p/s: Mengusahakan produk HPA= membantu ekonomi, mengisi kekosongan pekerjaan, melatih kemahiran PR..Sihat..insya ALLAH!

No comments: