Friday, September 11, 2009

Salam Ramadhan FASA 3...


salam pulang kampung ...

Post ini saya tujukan khas buat sahabat-sahabat yang telah dan akan kembali ke pangkuan keluarga masing-masing..termasuk kakak saya yang di pahang kalau dia terbaca post ni. kalau nak kemas barang tu ingat-ingat wajah adikmu yang tidak pulang ini... juga untuk mereka yang tidak ke mana-mana seperti saya sendiri..

Walaupun kehangatan raya telah terasa, namun...tolong sedar kita berada di sepuluh malam terakhir...tetamu ALLAh ini sudah hampir ke penghujungnya. Jangan mereka berlalu dengan penuh barakah sedang kita hanyut di gedung-gedung membeli belah...Keletihan di sebalik membuat biskut-biskut raya..

Baru hari ini saya mempunyai kesempatan untuk berkongsi ilmu dengan para pembaca sekalian. Saya berasa rugi tidak menulis dalam hari-hari yang telah berlalu ini, padahal, saya ada banyak perkara untuk dikongsi bersama. dan blog ini adalah blog perkongsian pengalaman. Tidak hairanlah kalau hampir semua post mengenai penulis.

Berbalik kepada mesej utama saya menulis post ini, saya mahu menyentuh sedikit tentang peningkatan iman dalam diri kita masing-masing. Bagaimana IMAN kalian? ada perubahan tak? Bagi ana sendiri, ada. Cuma banyak sikit, istiqamah atau tidak penentu keadaan IMAN kita nanti.

Akhlak kita ada perubahan tak? semakin baik atau masih macam dulu? Susah juga nak berubah kan? Tak pa..bagi yang masih mencari titik perubahan yang tak jumpa-jumpa tu..teruskan mencari..tapi berrdoalah bersungguh-sungguh untuk berubah.

Sahabah muslimah saya terutamanya, saya sedih kalau kalian belum ada perasaan mahu berubah walau sudah banyak petunjuk yang ALLAh bagi. Kalian akan jadi insan-insan yang sangat-sangat rugi kalau tidak mahu melangkah ke arah perubahan sekarang. Saat ini tidak akan berulang. Saat inilah yang perlu diambil. Bukan menunggu kita sakit, tua baru mahu berubah. Allah tidak akan mengubah nasib seseorang hamba kecuali mereka sendiri berusaha untuk mengubahnya..Al quran telah terkandung bermacam-macam peringatan, kenapa kita masih tidak gerun dengan ANCAMAn-ANCAMAn ALLAH?

Saya yakin, ada dari kalangan pembaca yang tergolong dalam kalangan ini, kalau ada perasaan nak berubah, teruskan...dan cari hikmah kenapa perlu berubah. KEbahagiaan MILIK kita kalau kita berusaha mencarinya..DI SISI ALLAh-la yang paling diimpikan oleh setiap inSAN. Mengapa Tidak KITA?

Akhirul kalam, sama-samalah kita menggunakan peluang umur dan kudrat yang ALLAh bagi ini untuk mencari dan memburu LAILATUL QADAR..Post ini berhenti di sini dengan lontaran kalam, Andalah yang berjaya jika anda yang membuat tindakan segera!..


Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)

1 comment:

abuyon said...

salam azimah,

Mari, atas nama Tuhan yang agung
dan rahman, kita hulurkan dua tangan,
dan sejuta hati kita bersalaman dari
denyutnya yang paling
tenang dan dalam

Selamat Hari Raya — dari kami sekeluarga
Maaf zahir dan batin, nampak dan tak
nyata, dari hujung ke hujungnya

p/s: nak duit raya makcik mah ..
pinta anak-anakku ..hehe

Percutian 5 Hari 4 Malam ( Day 1)

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~ Bismillahirrahmanirrahiim.. Alhamdulillah, nikmat masa yang ada say...