twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Thursday, July 2, 2009

Kenapa itu Perlu?

Mudah jak...kita kan manusia memang bukan mudah untuk buat keja sebab ALLAh...suka sangat bertanya itu dan ini...

Ana semakin menghargai dan bersyukur keran lahir dan dapat mendalami ILMU WAHYU..
Ana belajar akidah sem ni...ana terpegun dan cemburu kepatuhan malaikat kepada ALLAh dan sifat rendah diri yang ada pada mereka...

Ana semakin sedar hakikat hidup kita yang lemah. Kita dok sebut2 yang kita ni lemah, tapi kita tak boleh hurai kalau diminta. betul tak??

Sebab itu , kita perlu sedar...setiap perbuatan kita usaha kita dibantu oleh malaikat, jika itu untuk kebaikan. Tapi, kalau untuk kejahatan...malaikat akan tinggalkan kita dengan izin ALLAH..

Tidakkah ALLAH itu berkuasa ke atas segala sesuatu??

Kalau nak dalil...nanti ana post ye..

tapi memangnya kita perlukan dalil.

Lagi satu, kenapa kita tak mahu berusaha jadi baik, sedangkan di dunia ni kita diberi peluang untuk jadi baik. Bukan nak tunggu kita diubah. Kita yang harus ubah diri sendiri. Malah Allah suka uji hambanya...sediakanlah mental dan fizikal untuk diuji..

" Kemudian setelah kamu berdukacita, Allah menurunkan kepada kamu keamanan (berupa) kantuk yang meliputi segolongan dari pada kamu[241], sedang segolongan lagi[242] telah dicemaskan oleh diri mereka sendiri, mereka menyangka yang tidak benar terhadap Allah seperti sangkaan jahiliyah[243]. Mereka berkata: "Apakah ada bagi kita barang sesuatu (hak campur tangan) dalam urusan ini?." Katakanlah: "Sesungguhnya urusan itu seluruhnya di tangan Allah." Mereka menyembunyikan dalam hati mereka apa yang tidak mereka terangkan kepadamu; mereka berkata: "Sekiranya ada bagi kita barang sesuatu (hak campur tangan) dalam urusan ini, niscaya kita tidak akan dibunuh (dikalahkan) di sini." Katakanlah: "Sekiranya kamu berada di rumahmu, niscaya orang-orang yang telah ditakdirkan akan mati terbunuh itu keluar (juga) ke tempat mereka terbunuh." Dan Allah (berbuat demikian) untuk menguji apa yang ada dalam dadamu dan untuk membersihkan apa yang ada dalam hatimu. Allah Maha Mengetahui isi hati. "(Ali Imran 154)..

Nak jadi baik?
jom kita ramai2 jadi baik..



Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)

2 comments:

pali said...

berpesan2 dengan kesabaran dan berpesan2 dengan kebenaran.- al asr.

JOM!

S.AzimaH.R said...

yup..sukalah nak sokong pendapat pali tu ...=)
kita bukan selalu sempurna..malah susah untuk sempurna..tulah di anjurkan saling menasihati antara satu sama lain..