Wednesday, September 26, 2012

Belajar, Tahu, Mahu

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Assalamualaikum..
kaif hal???

ana bikhoir ..hehe

Alyaum sa atahadathu 'an...WANITA..

sebelum itu, nak kongsi..hari ini buku bertambah lagi..antara tajuknya adalah..60 tips menjadi isteri Cantik dan Solehah, Nasihat Untuk Wanita, dan Sebarkan CintaMu..=)

Kenapa beli buku-buku ni??Saya beli sebab nafsu beli tinggi..haha..moga diperteluskan niat di hati untuk mengambil iktibar dan pengajaran dan manfaat dari buku-buku ini. jika bukan diri sendiri..untuk orang-orang yang pinjam nanti..suka buku dipinjam orang..dapat saham free..insya ALLAH..kita meminta balasan hanya dari ALLAH yang Maha Kaya..

Baik mutiara kali ini mengenai hadith Riwayat Ahmad,

Imam Ahmad telah meriwayatkan dalam musnadnya daripada Abdullah bin Abbas r.a. berkata, yang bermaksud:

" Saya pada masa itu menunggang di belakang Rasulullah SAW," lalu baginda bersabda:" Wahai pemuda, aku hendak mengajar kamu beberapa kata yang boleh memberi manfaat kepada kamu." Saya menjawab: Ya wahai Rasulullah SAW" lalu baginda bersabda " Jagalah Allah, nescaya Allah akan menjaga kamu. Peliharalah ALLAH, kamu pasti akan mendapati-Nya bersamamu, kenalilah Allah pada masa senang nescaya Allah akan mengenalimu masa susah. Jika kamu meminta sesuatu mintalah pada ALLAH dan jika kamu meminta tolong, maka mintalah tolong daripada ALLAH."

Ha...kalau baca sepintas lalu..mesti rasa teruja kan??

huraiannya?? nanti..saya mau menuntut dulu..nanti saya terang ikut apa yang saya tahu..saya tidak tahu, tapi akan bertanya pada yang tahu..anda bagaimana??

Apapun..kita dapat lihat, kata-kata Nabi Kekasih Allah ini ringkas saja(jangan lupa selawat ke atas Rasulullah saw jika terbaca kalimah yang menunjukkan atau merujuk kepada baginda)..dan baginda tidak akan membebankan orang yang mendengar dengan kalimah yang panjang lebar..inilah tarbiah baginda kepada sahabat radhiallahu anhum.

Namun adabnya.kalau tidak tahu makanya perlu bertanya,,,kepada yang tahu..=)

seronok tak belajar? dengan belajar kita tahu..dan mahu..=)




berkali-kali terpandang satu poster di papan biru bilik ini..

" hidup ini sementara, hanya amal yang akan menjadi bekalnya, andai hidup tiada matlamat dan cita-cita, terumbang ambinglah hidup kita, dengan itu, bagi beramal dengan mengejar cit-cita..PERJUANGANLAH JALANNYA..!"

No comments:

Percutian 5 Hari 4 Malam ( Day 1)

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~ Bismillahirrahmanirrahiim.. Alhamdulillah, nikmat masa yang ada say...