twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Tuesday, September 11, 2012

Sakit untuk sihat

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

[anggaplah ana sedang berbicara ya..gara2 nak jadi DJ belum kesampaian..^^]

Sejak kebelakangan ni, ana sering dengar cerita sedih. Tapi, sebagai manusia, apa yang perlu adalah..sebut..innalillah wa inna ilahi raji'un..Sesungguhnya dari Dia kita datang dan sesngguhnya kepadaNya kita kembali.

Pernah kah kalian dengar insan yang selalu kata dia nak mati? Tapi yang pasti bukan bunuh diri sebab putus cinta or apa la..tapi, dia nak mati awal sebab, dia nak pegi palestin berjihad di sana. Allah..

Ana kagum dengan insan seperti ini.

Pernahkah dengar ungkapan ujian satu yang menguji iman dan yakin kita? Betullah itu, dalam al-Ankabuut..awal2 ayatnya, ada cakap pasal ni..orang beriman pasti diuji dengan apa yang dia yakin!PASTI!

Siapa yang bakal selamat dengan ujian ini? mereka adalah orang yang beriman secara rela hati, bukan terikut-ikut dengan orang. Tapi perbuatan x menggambarkan apa yang dia imani dan hati dia tidak yakin apa yang dia kata dia yakin.

Ana cuba mengungkai maksud YAKIN ini. Sebab telah sampai kepada ana, nasihat ini, ''syariat adalah untuk menguji YAKIN kita, bukan ujian berbentuk musibah saja ujian yang menguji yakin kita..malah SYARIAT juga.

'Solat mencegah perkara keji dan mungkar' alamak..macam mana tu?

boleh tak kita kata, bila kita solat, kita akan kawal perbuatan kita dan hati kita untuk buat apa yang disyariatkan. Kaitkan dengan perkara halal haram yang disyariatkan oleh ALLAH..kita try patuh..nampak x persamaan konsepnya?..

begitulah syariat ini membantu kita. Tapi mcm mana yakin kita diuji? Yakin kita diuji bila..kita tidak tunaikan solat . Sebab kita tidak yakin apa balasan orang tak solat, tidak yakin apa ganjaran orang yang solat. Teruji tidak yakin kita? YA.

Perkaitan seterusnya, siapa yang mensyariatkan solat? Allah. itu jawapan tepat. Yakin dengan ALLAH tak? dalam rukun iman ada 'Beriman kepada ALLAH s.w.t', iaitu rukun pertama. Rukun iman bukan untuk dihafal semata-mata. Tapi untuk difaham dan diamal.

Nampaknya, bila orang itu tidak solat, makanya, dia tidak ada Yakin pun dengan ALLAH. Jadi asas akidahnya pun goyah.walnaudzubillah..Bila rukun pertama tidak diyakini, maka rukun seterusnya juga begitu..betul kan?

baik, tanya diri kita kenapa boleh tidak yakin. Mungkin kurang ILMU. Caranya.. bertanyalah pada yang tahu..ayat ini ada dalam al-quran..boleh cek. Tapi, kenalah tanya orang yang tahu..bukan pada orang yang tidak tahu.

Nampaknya ana mau beristirahat dulu, diakhiri dengan kisah..Nabi Adam dan Hawa dikeluarkan dari syurga kerana diperdaya oleh syaitan laknatullah. Dan dalam al-Quran Allah ceritakan cara Nabi Adam bertaubat kepada ALLAH Azza Wajalla.

kesimpulannya, ada beberapa,

1. Mari sentiasa bertaubat.
2. kau da pandai@ tahu tapi tak amal xguna
3. Sentiasa sedar hembusan nafas kita diselangi oleh bisikan syaitan untuk kejahatan. Perlindungan? Hanya dariNya.
4. Nafsu, tentera Syaitan yang akan menggerakkan jasad kita kalau kita xguna iman, roh(hati) dan akal(Al-Quran dan Sunnah) untuk kawal
5. Hidup didunia bukan kumpul pahala, tapi berusaha untuk wujudkan hati yang tenang ke akhirat, ketenangan adalah dengan mengingati ALLAH..ikhlas, istiqamah dalam beramal ibadah.

Semua pekerjaan yang dimulai dengan nama ALLAh adalah ibadah, selagi bukan perkara haram dan makruh. Akhirnya, kekuatan adalah pancaran hidayah dan taufikNya. Sirru'alabarakatillah..

Mohon doa semua moga penulis istiqamah dalam mencari jalan pulang menghadapNya.; jalan yang diredhai.Bukan jalan orang-orang yang sesat dan orang2 yang Dia murkai..Jazakallah..semoga kalian pun begitu..

Selitan;

Sakit dicipta supaya kita berusaha jadi sihat. bukan untuk meratapi kesakitan dan terus-terusan mengaduh kesakitan. Ana doakan kesembuhan buat semua yang sedang sakit...insan yang sedang sakit Allah sayang lebih..dengan cara..melahirkan rasa insaf dalam hati n nak cari jalan pulang menujuNya.

Orang lain berikan sokongan moral kepadanya..dan membantu meringankan kepayahan melakukan sesuatu[ belikan makanan, tolong gosok minyak urut..dsbg^^]..

sebab itulah satu cara nak buat si sakit nak serius dalam usaha untuk cari penawar penyakitnya..dan satu fakta, insan yang dilanda sakit mempunyai emosi yang sangat sensitif. Dia cepat saja sedih. Jadi seseorang yang sakit ni...bukan juga mo dimanja..tapi paling kurang biar dia terus bersemangat nak sihat ya?

Dan banyak sabar layan karenah dia..orang yang layan orang sakit ni banyak pahala, sabar dia, tenaga dia, masa dia semua da masuk dalam amalan soleh. Moga si sakit terus menjadi Hamba Allah yang baik selepas sembuh, itu doanya..lastly,jika tidak di sisi orang sakit itu, dia tidak henti mendoakan..





Terima kasih yang menjaga dan mengambil tahu hal-hal orang yang sakit..ana hargainya..Jazakumullah khairan.. baca jom doa ini sebelum tidur..dan ajari anak-anak nanti..Moga Dalam jagaan Allah!




No comments: