Monday, June 6, 2011

optimistik # 7

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

'Exam sudah berlalu..aku yakin kali ini..memandangkan soalan agak senang ...' , jiwa Farid terlalu memasakkan yakin dalam hatinya...Dia terlupa sesuatu...Tawakal...ops..


Keputusan sudah keluar..

"Assalamualaikum...,Abg Lah..ada masalah berat ni..huhu..."
"masalah apa adikku? bukan selama ni da boleh kata masalah adalah ujian?," Abg Abdullah tersenyum. Sebolehnya tidak mahu menjadikan pertanyaan itu satu yang sinis. Dia cuma mahu mengingatkan diri adik yang berdiri di hadapannya , mukanya begitu monyok sekali..

Abdullah meraih bahu Farid yang seakan tidak mahu meneruskan hidup itu duduk di pinggir gelanggang futsal. Farid sudah mulai menitiskan air mata..


"Cuba tarik nafas dulu.. '', Farid mengesat air matanya..nafas ditarik sedalam-dalamnya..

"Baik, masalah Farid macam berat..apa yang boleh abang nasihatkan, cubalah banyakkan istighfar dulu..bila hati sudah tenang, baru bagitahu apa dia masalah adik ni..," belakang Farid masih diusap perlahan-lahan. teknik sentuhan daie boleh mengurangkan stress..


beberapa minit berlalu..air mata Farid sudah semakin hilang..Dia memandang wajah Abang Naqibnya, sebuah senyuman diukir..masih terasa manis walau dihiasi wajah basah dek air mata..

Dia mengeluarkan sesuatu dari poketnya..ia seakan -akan slip keputusan peperiksaan..Abang Abdullah sudah dapat meneka masalah Farid. Namun dia tunggu dengan sabar..

"lihat..Allah sudah bagi hint..," Farid mula bersuara..

Abdullah menambahkan penumpuan pada luahan Farid..


"..dulu saya terlalu yakin dengan kejayaan yang bakal saya raih..saya berasa kawan-kawan yang mengeluh dalam peperiksaan begitu malang, ditambah dengan rasa culas bila tengok cara mereka belajar last minit.., saya rasa saya sangat bersedia..lupa pada sesuatu tidak boleh berlaku tanpa izinNya..

saya tidak meneruskan solat hajat selepas menjalani peperiksaan..saya rasa cukup selesa..Astaghfirullah..saya lupa tawakal..!," Farid meraup wajahnya..
"orang hebat pasti diuji..adik hebat..itulah diuji oleh ALLAH, mahu tahu adik ni akan bersyukur atau tidak jika diberi kegagalan.., dan abang yakin dan pasti..adik sudah faham maksud ujian ini..

seteruk-teruk keputusan peperiksaan adik, sekurang-kurangnya sabar kita akan menyebabkan kita redha dengan  ujian dan musibah..Maka, positiflah..Allah sayang kamu..Dia tidak membiarkan orang yang disayangiNya lalai dalam hidup yang penuh cabaran pancaroba ni..

Teruskan memohon petunjuk pada ALLAh akan jalan keluar terhadap masalah ini ya..abang akan tolong fikirkan jalan..=)..

No comments:

Percutian 5 Hari 4 Malam ( Day 1)

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~ Bismillahirrahmanirrahiim.. Alhamdulillah, nikmat masa yang ada say...