twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Wednesday, February 10, 2010

Cetusan Bara..Motivasi..hari ini..

Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah

Tajuk: Menentukan Hala tuju Diri.

Ya Baari'

Bagi mereka yang merasa ingin melakukan sesuatu yang baru..atau dengan kata lain ingin melakukan revolusi..Ya..mari kita hayati Apa yang terkandung dalam AL Bari..daripada Asma' Al- Husna.

Kita dituntut untuk menerapkan nama dan sifat ALLAH Al Bari ke dalam diri kita. Maknanya kita dituntut supaya menjadi manusia yang sentiasa terdorong untuk menghasilkan sesuatu yang baru dan memberi manfaat demi kebaikan umat manusia. Hal ini disebabkan kita sudah diangkat sebagai 'Khalifah Allah di muka bumi' ( surah al- Baqarah , ayat 30), sehingga apa saja yang ada di bumi ini adalah untuk kita( surah al Baqarah , ayat 29). tetapi, kita perlu ingat walaupun bumi ini diperuntukkan kepada kita , Allah melarang kita dengan keras supaya jangan merosakkan bumi ini. ALLAH berfirman dalam surah al Baqarah , ayat 60 yang bermaksud, " Makan dan minumlah rezeki( yang diberikan) Allah, dan janganlah kamu berkeliaran di muka dengan melakukan kerosakan"

Contohnya, kita tak pernah dengar orang berhenti belajar di universiti, tetiba kita nak buat...Sebab kita merasakan pembelajaran lebih effektif di luar universiti. Kalau itu membawa manfaat ummah teruskan. jadikan nama ALLAH ini sebagai motivasi. Biarkan kata-kata yang lain.

Keyakinan kita bukan bergantung pada anggapan-anggapan orang, tapi kebergantungan kita pada ALLAH! itu yang utama.

K, banyak benda baru yang kita tak pernah buat tapi bermanfaat. Teruslah merenung hikmah kejadian bumi...dan makhluk allah yang selainnya!

No comments: