twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Saturday, January 16, 2010

Inikah perjuangan?

Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)

Sinaran mentari petang begitu syahdu. Sesyahdu jiwa insan kerdil ini. Dia merasakan banyak lagi perkara yang dia belum laksanakan. Sedangkan pagi esok dia akan bertolak meninggalkan kampung halamannya. Siapakah yang boleh diharapkan untuk menjadi penerus dan penggerak kepada usahanya ini?

***

"Abah, boleh tak kita buat usrah di kampung ni?"

"Usrah? Apa tu ,nak?"

"Tak tahu nak terang macam mana, tapi, di tempat alang belajar, ada usrah. Dalam tu, ada perbincangan pasal islam , Abah.."

"Owh..abah bukan apa, tapi, kalau tengok nature masyarakat kita ni, susah juga mau buat perbincangan-perbincangan ni...apa lagi dalam hal agama..."

" Begini, alang cadang,buat pertama kali ini, biar alang yang jadi ketua perbincangan. Nanti biar alang yang tentukan macam mana cara perbincangan tu...Tapi, tak salahkan alang buat macam tu?"

"Alang buat la mana yang difikirkan baik, abah tak larang..jangan buat perkara yang buruk sudahlah. Nanti apa pula kata orang kampung. Tuk Ketua tak pandai mengajar anak sendiri .."

"Alhamdulillah ...terima kasih abah!"

Aiman terlalu gembira sehingga tanpa disedari dia terus sujud syukur. dan itu meninggalkan kesan di hati abahnya.

***

"Aima, kenapa panggil kami ni? mau belanja makan kah? Buli jak kalau kau..", Rahayu bersuara. Dia dan kawan-kawannya tertanya-tanya kenapa mereka di panggil. Aiman pula sedang menyediakan juadah. Sememangnya mereka suka mengunjungi Aiman kerena layanan ahli rumah itu pada tetamu sangat baik. Aiman hanya menghadiahkan senyuman kepada mereka dan berlalu ke dapur. Dia sempat membuat isyarat "tunggu" menggunakan telapak tangannya.

Aroma nasi goreng di hadapan mata memancing perut dan selera setiap jasad yang ada.
Wati menyiku rahayu, bila melihat rahayu merenung nasi goreng itu.Rahayu tersipu-sipu. dan meyiku semula Wati.Ami hanya menggeleng-geleng melihat aksi kawan-kawannya. Dalam geng mereka berempat Ami adalah yang paling matang. Diikuti oleh Aiman barulah rahayu dan Wati.


Kelibat tuan rumah sudah muncul membawa dulang berisi satu jag air dan gelas.

" Maaf service lambat sikit ...kurang kaki tangan..hehe..,"

" tak pa..," semua serentak menjawab.

" Ok, sebelum apa-apa mari kita makan!," Lampu hijau telah diberi. Dengan pantas Rahayu dan Wati memegang pinggan dan sudu. Aiman dan Ami hanya tersenyum dan membiarkan. Sesungguhnya insan berdua ini adalah penyeri dalam persahabatan mereka berempat.

Selepas makan, Aiman mengajak mereka ke halaman rumah. Di sana ada sebuah pondok rehat yang dibuat oleh Abahnya semasa dia berada di sekolah menengah lagi.

"Kamu rasa kenapa saya panggil kamu?," Aiman memulakan bicara.

"Entah...," Serentak dijawab oleh tiga orang dihadapannya.

" Saya mahu kita berbincang tentang satu perkara...dan perkara ini sangat baik." Aiman menggunakan mukadimah yang bersifat 'positif'.

" Cepatlah gtau, kami nda sabar mau tau ni..," Wati mencelah.

"Ok...sabar..sabar..Macam ni, saya mau ajak kamu semua buat satu group yang berbincang pasal semua aspek. Kita cuba mengisi diri kita dengan pelbagai ilmu."

"Ai..macam mana tu?" Ami bertanya. Dia kurang faham.

"Sebelum tu, saya harap kamu semua tidak menganggap saya mahu meminta puji sebab belajar di semenanjung ar..boleh nda?," Aiman mahu niatnya tidak disalah ertikan.

" Yalah, macam lah nda kenal kami macam mana..," Rahayu membrikan jaminan. Aiman mengeluarkan satu kertas daripada fail yang dibawanya. Di dalam kertas itu ada perkataan USRAH MENJANA KEFAHAMAN ISLAM.

" Apa maksud usrah?," kertas itu bertukar tangan.

" Kita mahukan remaja dalam masyarakat kita ini ada satu medium ilmiah selain daripada apa yang di ajar di sekolah. Kerana apa saya cakap begitu? Jawapannya ...kita masyarakat kampungan ni selalu dikatakan mundur daripada orang-orang bandar. malah tahap pemikiran kita sangat cetek dan sempit. Alhamdulillah, bila saya berpeluang berada di semenanjung, antara perkara yang saya perhatikan, dorang ni sangat terdedah pada majlis-majlis ilmiah dan medium maklumat macam internet ni senang jak.Apa lagi sekarng isu pergerakan dakyah kristian sangat kritikal. Kalau tengok berita , pasal dorang mau guna nama ALLAH dalam risalah dorang. Ok..maksud usrah ni , dalam bahasa arab ...keluarga. Dalam ni , kita akan jadi macam satu keluarga dan kita perlu berpegang pada rukun usrah..takaful, tafahum, dan ta'aruf."

"Rumit juga ni aima..," Ami menggaru kepalanya yang tidak gatal.

" Kita perlu buat usrah, sebab kita kekurangan belia yang mahukan majlis-majlis macam ni. biarlah kita jadi orang yang memulakan usrah. Jangan risau, saya cuba minta silibus usrah daripada naqibah saya di kampus. Masa cuti inilah saya mahu gunakan sebaik mungkin." Terpancar semangat yang tinggi di matanya.

Dari tadi, Rahayu dan Wati berdiam diri sambil bermain sms. Entah mereka dengar atau tidak. Ami sahaja yang kelihatan berminat. Aiman tidak kecewa. Dia sudah menjangkakan hal itu.

Ami menyatakan dia juga mahu sertai usrah itu. Permintaan itu cukup meniup semangat waja aiman.

***

" APA? USRAH? HAhaha..pelik juga nama tu.Nampak skema!," Aji mengetawakan usaha Aiman. Dia berasa perkara itu seperti membuang masanya dan apa yang dia nampak, itu adalah untuk membaiki dirinya. Dia tidak rela! Baginya menjadi dirinya sekarang adalah sangat selesa. Selain menoreh , dia akn menghabiskan masanya dengan bermain gitar dan melepak. Dia berasa anti dengan majlis-majlis ilmu.

Timbul perasaan sakit hati kerana usaha itu akan mengurangkan kawannya untuk melepak.Aiman terus berlalu dari situ apabila Aji mentertawakannya. Dia bimbang untuk mengalirkan air mata di hadapan lelaki. Ami yang mengikutnya hanya menurut langkah aiman. Selepas dua kali berjumpa, dia telah diberi pengisian mengenai akidah, dan ibadah. Dia semakin berminat untuk hadir. Serentak dengan itu, Wati dan Rahayu pula semakin jauh. Mereka kurang berminat.

Aji adalah rakan sekelasnya di sekolah rendah dan menengah dulu. Mereka sekampung. Aiman berpendapat, kalau ada tenaga naqib lelaki mungkin lebih berkesan.

Tapi siapa yang boelh diharapnya sekarang?

to be continue..



Glosari bahasa :
minta puji= mengada-ngada
nda= tidak
kampungan= masyarakat luar bandar
dorang=mereka

No comments: