Saturday, October 24, 2009

Surat Cinta SUCI??


Satu perkongsian yang mungkin boleh diterima dan mungkin tidak. Tapi saya rasa tiada masalah kalau saya cetuskan di sini.

Mengenai perkembangan mad'u saya. Saya benar-benar kagum dengan apa yang saya lihat. Dan saya berharap ia menjadi satu bentuk seni yang akan diguna pakai untuk berdakwah..

Saya mempunyai ramai mad'u..setiap insan di sekeliling saya adalah mad'u saya. Cuma sama ada saya utamakan attau tidak. Dan orang yang saya tidak ambil cakna adalah sebab, kedangkalan tenaga dan komitmen yang sememangnya tidak pernah mencukupi dari diri saya sendiri akibat hakikat insan memang tidak sempurna.

Kejadian ini berlaku di rumah saya sendiri. Er..Bagi sesiapa yang selalu membuka kitab suci Al - Quran...boleh tidak saya bertanya sedikit? Apa perasaan kalian semasa membuka naskah ini?? Ada tak perasaan tenang?suka? gembira?
Jawapan kalian?

Bagi kamu jawapan kamu. Bagi saya jawapan saya iaitu...ya. Semua itu ada.

Justeru , apa yang saya ingin bagitahu, dalam memikir dan merancang bagaimana untuk membuat atau mencipta satu formula untuk memikat hati mad'u..Saya telah terfikir untuk memberikan surat cinta SUCI kepada mereka. Mudah-mudahan dengan izin ALLAH...kekerasan hati mereka dapat di atasi. InsyaAllah..

Sebalum itu...harap2 tiada salah faham berlaku pada pembacaan ini. Surat cinta SUCI ini adalah sebenarnya pernah dibaca oleh semua orang muslim. Masya ALLAH, susunan ayatnya sangatlah indah. Di sinilah saatnya saya jatuh cinta dengan Pengarangnya. Tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Kalau kalian perasan. Oleh kerana perbezaan bahasanya begitu menyukarkan kita untuk memahaminya dengan lebih baik, saya terdorong untuk mempelajari bahasa indah ini sejak dari menyedari ia sangat harmoni di pendengaran. Tambahan alunan lenggok intonasinya sangat memikat.
Surat Cinta SUCI ini adalah AL -QURAN.

Maaf, saya terleka dalam membayangkan keindahan surat cinta luar biasa ini.

Diteruskan cerita. Saya meramal dengan menggunakan teori-teori yang pernah saya buat sebelum ini, kesannya belum memuaskan hati, tapi cukup untuk disyukuri. Guna teori 'Bil Haal', guna teori 'Bil walidaini' guna teori 'Nasyid'...hm..sekejap cuma kesannya. Saya kembali ke tempat saya, mad'u-mad'u ini juga balik ke prestasi mereka sebelum ini. Geram ada, tapi...dakwah tidak memerlukan perasaan ini. Oleh itu, saya tidak mengambilnya sebagai satu benda yang perlu.

Dan paling akhir setakat ini, usaha saya adalah, memberikan surat cinta ini, tapi sebelum ini, saya telah bekalkan mereka teori 'ceramah direct' yang menggunakan konsep dua hala...bila ditanya, mereka hanya akan jawab 'ya' atau 'tidak' sahaja. Mereka terperangkap..tapi perangkap ini memanggil kesedaran mereka. Sebab, mereka dapat ruang berfikir.

Usaha terakhir tadi...berkesan kepada bukan setakat yang mendapat surat cinta SUCI, bahkan yang tidak dapat surat cinta SUCI pun, memberontak mahu surat cinta ini..hatta tidak boleh membacanya. Allahu akhbar.. saya kagum kesannya sampai begitu sekali.

Sesungguhnya pada kisah-kisah mereka itu terdapat pengajaran bagi orang-orang yang mempunyai akal. Al Quran itu bukanlah cerita yang dibuat-buat, akan tetapi membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya dan menjelaskan segala sesuatu, dan sebagai petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman. (yusuf:111)



Tiba-tiba pintu hati mereka terbuka untuk solat dengan seronok. Yalah selepas solat boleh baca surat cinta..^_^. Itu syarat penerimaan mereka semasa sessi menyerahkan surat cinta itu.

Ah..alangkah...besarnya rahmat bagi mereka yang mahukan surat cinta itu. Cuma mungkin mereka perlukan surat cinta yang ada terjemahan, untuk memudahkan mereka menghayati dan beramal apa isi kendungannya. Siapa nak beri???

Hehe...siapa lagi...kita minta dana Al Walidain..kerana hak mereka ada di sini.

Lagu Cinta

Itu cerita surat cinta..belum lagu cinta SUCI. Semasa timbul idea agak lawak dalam minda ciptaan ALLAH ni..saya sebenarnya ingin mencuba sesuatu yang baru. Set karaoke di rumah sangat lengkap. Apa kata saya memanipulasikan keggunaannya?

Pada pagi yang indah, selepas menunaikan jemputan muazin di kampung lain, untuk bertemu hati dengan Yang Maha Penyayang..saya bergerak ke set karaoke. membayangkan , kalau saya mendendangkan lagu cinta SUCI menggunakan ini apa yang akan berlaku. Saya ingin bereksperimen. Membaca ayat-ayat cinta yang terdapat di dalam surat cinta SUCI ini dan membaca maksudnya sekali...ini pemboleh ubah saya.

Hasil eksperimen??

Mengkagumkan. Subahnallah...
Semua bangkit untuk menunaikan solat. Selepas itu, individu-individu yang kadang2 meninggalkan satu dua waktu, jadi konsisten. Masya ALLAH..setiap waktu solat. Ini tidak termasuk yang berumur 5 tahun ke bawah..itu tidak mengapa. Belum mumaiyiz.

Kesimpulannya, sentuhan ayat-ayat cinta SUCI ini sangat halus dan mendamaikan jiwa. Boleh memberikan ketenangan yang didamba, dengan izin ALLAH. Tapi..ingt..ini adalah perkongsian. HIDAYAH semua dari ALLAH..apa yang penting selain kerjasama ialah..usaha..^_^h..semoga pos ini bagi semangat pada semua untuk terus berdakwah...=)

Dan Kami turunkan dari Al Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan Al Quran itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian. (Al-Israa:82)


Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)

No comments:

Percutian 5 Hari 4 Malam ( Day 1)

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~ Bismillahirrahmanirrahiim.. Alhamdulillah, nikmat masa yang ada say...