Wednesday, October 7, 2009

Menjadi Solehah...Muslehah


Sudahkah kita menambah cinta kita pada Allah???=)

saya suka baca soalan di atas ni...anda?

Semua orang ada cita-cita tersendiri. Boleh tak kalau ada orang tanya saya nak jadi apa nanti...saya jawab nak jadi muslimah solehah..?

pasti orang yang tanya itu gelak.

Tapi, kalau kita rasa belum solehah lagi..apa salahnya kita terus berusaha untuk solehah? Senang saja nak sebut perkataan ni..tapi nak jadi wanita@muslimah yang benar-benar solehah alangkah susahnya...bagi mereka yang nampak dunia ni kekal abadi.

wujudkah pembahagian , pengelasan wanita di dunia?

Wanita yang baik, wanita yang jahat...
jawapan dia ada..dalam al quran ada menyebutnya..

Tapi..kita nak jadi yang jahatkah..

Dan sesiapa yang mengerjakan amal soleh, dari lelaki atau perempuan, sedang dia beriman, maka mereka itu akan masuk Syurga dan mereka pula tidak akan dianiaya (atau dikurangkan balasannya) sedikitpun.(an Nisaa' : 124)


Selepas ALLAH dah janji ..

Dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh, Kami akan masukkan mereka ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya, sebagai janji Allah yang benar dan siapakah yang lebih benar perkataannya daripada Allah? (An-Nisaa' : 122)


Betapa kita sangat sombong , ego , hati batu ...
Allah tak suruh kita buat jahat...Dia sangat sayang diri kita..cuma kita yang tak sayang diri kita sendiri. Kita lebih sayang pada makhluk..kita harap kita dapat diterima mereka..walaupun kita tahu..semua yang mereka lakukan adalah untuk mengetepikan hukum islam..termasuk aurat, perangai, ...=(

Saya bukan nak sindir muslimah semua..tapi, hanya sebagai peringatan..untuk diri. Kalau kita para wanita tertindas kita sanggup bangkit menentang..tapi..kini kita merelakan diri kita tertindas!

Kita bakal menjadi ibu-ibu generasi akan datang...saya tahu dalam hati-hati kecil semua,mahukan keluarga yang bahagia, dapat anak yang mendengar kata..soleh..solehah..
Tak tahulah kalau matlamat hidup dia...enjoy selagi hidup.

Saya suka ayat-ayat dalam Surah An Nisaa'..

N kalau berminat nak jadi wanita solehah..jangan kuburkan kemahuan nurani itu..
Saya teringat pesan ustaz saya..

"manusia ni tidak semestinya dia baik sekarang , maka akan baik selama-lamanya..begitu juga orang yang jahat..tak semestinya jahat selama-lamanya..mungkin yang jahat itu akan jadi lebih baik dari yang baik tadi kalau dia bertaubat dan bertukar jadi baik..begitu juga..mungkin, yang baik akan jadi jahat lebih dari yang jahat tadi..semuanya bergantung pada amalan terakhir kita..sebelum kita mati.."

subhanallah..

saya sentiasa berdoa, dan juga memohon doa dari semua..agar kita sama-sama tergolong dalam kalangan mereka yang sentiasa mendapat taufiq dan hidayah-Nya..

sekali lagi..bilakah nak tambah cinta pada ALLAH??(^_^)

No comments:

Percutian 5 Hari 4 Malam ( Day 1)

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~ Bismillahirrahmanirrahiim.. Alhamdulillah, nikmat masa yang ada say...