twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Wednesday, July 9, 2014

Melihat Dunia Kehidupan

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~

Bismillah..

Sejak pertama kali saya berbuka puasa di Surau Riyadushalihin, Taman Austral, saya begitu teruja dengan semangat yang ditunjukkan oleh para Ibu yang gigih hadirkan diri membawa anak-anak yang masih kecil untuk bersosial dan menjalinkan hubungan silaturrahiim sambil berbuka puasa secara berjemaah. Walaupun mereka bukan tinggal di kawasan perumahan yang SAMA. Mereka sanggup datang sehingga habis tarawih untuk menikmati kemanisan berJEMAAH.

Sehingga anak-anak kecil dari sebulan dua sehingga kanak-kanak pelajar Tahfiz PPIAN dan SAR ada di surau ini. Surau ini menjadi begitu meriah dengan suara-suara mereka bermain. Itulah dunia mereka. Berjumpa kawan-kawan sebaya dan bermain bersama, alangkah seronoknya..

Malam ini ada seorang bayi kecil beberapa bulan umurnya, belum sampai 5 bulan saya agak...Anak ini demam. Badannya panas. Sempat tolong dokong semasa ibunya solat Maghrib. Sebaik saja Ibu itu siap solat, dan si abang kepada bayi itu mengambil alih, saya dapati tangan saya bergetar. Mungkin kerana tangan saya jarang bawa bayi.

Saat itu saya jadi kagum. Rupanya menjadi ibu ini, lenguh macam mana pun tangan mendokong si anak. seorang ibu tidak akan membiarkan anaknya jauh dari pangkuannya! Kemudian , seorang anak lagi jatuh dari kerusi, yang ini anak kecil berumur 3 tahun lebih. Dia menangis menggeggarkan surau. namun, dengan pelukan dan usapan cinta seorang ibu, anak tersebut memendekkan tangisannya. Kemudian, menunjukkan isyarat untuk tidur. Sungguh, Kuasa seorang ibu begitu luar biasa.

Lalu Pengajaran apakah ini?

Sebagai amatur guru, saya patut mempelajari teknik dan kesabaran para ibu ini mengawal tingkah laku anak-anak mereka. Sememangnya perasaan risau dan terganggu itu hadir ketika melihat anak-anak murid berlari ke sana sini dan saling mengganggu kawan-kawannya supaya tidak belajar. Namun, seperti kata sahabat seguru yang lain, dalam sedikit masa lagi akan terbentuk satu pola dan rentak pembelajaran yang boleh diterima oleh anak-anak murid ini. Mereka mengambil masa untuk biasakan diri menerima maklumat dari seorang yang bernama guru baru!




No comments: