twitterku

One Side Of Our World

One Side Of Our World

Monday, December 9, 2013

Insan-insan yang ingin berbakti

~Aku Insan Hina Dina...mengharap Kasih sayang-Nya & Redha -Nya ~



Jumaat ini adalah yang paling saya tunggu-tunggu kerana penantian selama sebulan sudah semakin hampir kepenghujungnya..

Alhamdulillah, sebuah lagi program anak jati Sabah berjaya dilakukan dan dilaksanakan seizinNya..

PROFIT!

Ya, itulah nama program yang semenjak 4 tahun lepas saya dilibatkan dan diberi peluang. Kali ini, program kami begitu istimewa dari sebelum ini kerana saya mendapati satu perasaan yang sangat halus begitu terasa selepas program itu tamat, malam ini baru saya sedar perkara tersebut. Dan ini yang mendorong saya menulis coretan indah ini..

Pada tahun 2009, bermula saya terlibat dengan Gerak Kerja dakwah , saya pernah menghadapi satu keadaan yang mana membuatkan saya sangat sedih. Hal itu adalah...hanya disebabkan saya merasakan , saya tidak memiliki sahabat yang boleh diajak untuk melakukan kerja dakwah bersama di daerah kelahiran saya.

Saya berdoa. "Ya Allah, Moga selepas ini saya ada geng untuk buat kerja dakwah ini".. Allah itu Maha dan Maha Dekat! Diberinya sahabat yang bernama Syahril Sudirman. Pada tahun 2009 ini, saya masih berada di Pusat Asasi UIAM Nilai, dan saya berkenalan dengan dia di sana juga semasa ada jamuan anak-anak Sabah.

Setiap kali pulang Keningau tercinta, Syahril akan merancang sesuatu program walau hanya dengan menziarahi sahabat-sahabat dan melawat kampung-kampung. Melalui dia, saya kenal dengan Masdeh. Masdeh juga rupanya seorang yang berjiwa besar kerana mahu melihat ISLAM tertegak dalam masyarakat.

Kami mula merencana Akademi Khalifah Muda(AKM) yang sampai sekarang masih aktif di kawasan Masdeh, Kg. Sinulihan. Semasa membuat program di SM. Teknik(sebelum tukar nama), saya baru sedar yang saya perlukan sahabat 'muslimat' selain sahabat yang saya ada masa itu...

Saya pernah nangis bila family susah untuk bagi izin keluar bergerak kerja hanya kerana, bimbangkan keselamatan saya yang tunggal muslimat. Saya doa, saya minta ALLAH bagi saya teman seperjuangan muslimat, kali ini lebih spesifik.

Dan tahun demi tahun, saya merasai doa saya didengari..saya mula kenal Roslina Ahadin, dan Jairah. Mereka ini sahabat dari USIM. Saya bersyukur, walau begitu saya masih berharap ada lagi sahabat muslimat akan bertambah..

Kemudian saya dapat tahu,dari Roslina Ahadin sendiri, dia ada sahabat muslimat di Maktab Perguruan Keningau yang juga satu'spesis' dengan kami iaitu mahu menyalakan Cahaya Islam di Keningau! Allahu Akbar..Amna dan geng! itulah mereka..Kami mula bergabung untuk menubuhkan cawangan Persatuan Siswazah Sabah(PSS)...Namun masa itu, kami sangat kesempitan kerana kami masih memerlukan ramai penggerak...

Cuti lepas saya dengar PSS sudah boleh ditubuhkan kerana usaha keras sahabat Muslimin dan Muslimat di Maktab Perguruan Keningau dan IPDAS..Allahu Akbar..Dan semester baru ini saya berkenalan dengan Fiona Mohd Taha, si comel dalam kampus UIAM ini. Dia begitu tegar dalam isu dakwah, sama macam saya..Suka menulis, suka merantau dan berjalan. ALLAh kebetulan apakah ini, dan sangat teruklah jika saya tidak mensyukuri nikmat ini..Dia begitu komit dalam setiap perjumpaan dalam membincangkan hal2 ISLAM..

Kini...Dalam PROFIT 13', saya kenal Suzana, Diah, Syah, dan menjadikan geng muslimat Keningau saya semakin ramai..=')..Terima kasih ALLAH..Mereka ini geng Fiona juga^^..biaas ALLAH bagi pakej macam tu..kalau dulu roslina dan Amna, sekarang Fiona dan Suzana..

Semasa proses penubuhan PSS juga saya diperkenalkan ALLAH Liyana Azureen dan Edni..Mereka ini permata cetakan Sarawak. Allah..Moga terus Tsabat..=')

Ya ALLAh, sungguh Engkaulah yang menjaga dakwah Islamiah ini..Campakkanlah kedalam hati-hati kami ISTIQAMAH dan Tsabat dalam perjuangan dakwah ini. Kerana sebaik-baik perniagaan dalam hidup ini adalah Menginfakkan harta, diri dan masa dalam mengislah dan dakwah manusia kembali kepada ISLAM.

Saya begitu yakin yang setiap manusia yang saya jumpa ini adalah kiriman ALLAH, dan tanggungjawab saya adalah cuba memberikan contoh terbaik buat mereka, agar jika saya sudah tiada, mereka teruskan perjuangan dan membuat segalanya kerana ALLAH.

Sedikit pengisian PROFIT 13'

Sebenarnya jarang anak-anak Sabah yang belajar di Semenanjung ini, suka buat dan suka melibatkan diri dalam hal-hal dakwah. Kesedaran mereka sangat kurang. Mereka hanya lebih bersemangat dalam hal-hal mengejar pointer dan keputusan terbaik tanpa melihat keperluan apakah keputusan itu secara realitinya. Malah ada yang mahukan hidup bebas tanpa tanggungjawab. Tidak kurang mereka yang lebih utamakan keseronokan diri.

Alhamdulillah, Boleh dikatakan, pengisian PROFIT kali ini adalah yang terbaik kerana berpeluang mendengar perkongsian dari mereka yang memang terlibat secara langsung dalam gerak kerja dakwah di Sabah. Saya rasa berbeza sekali dengan ceramah mereka yang banyak bercerita teori dan Sirah daripada Ceramah mereka yang turun sendiri dan buat kerja dakwah tersebut. Ini dikatakan 'bergerak' atau haraki. Bukan berteori dan berfalsafah semata.Keluar masuk kampung membawa dakwah dan mesej Islam. Itulah yang mereka buat. Dan, seperti maklum, Sabah itu luas..dan bilangan yang sedar diri mahu berdakwah dan Islah itu sedikit.

Sejak 2009 saya perhatikan insan yang tegar dengan dakwah ini, dari kalangan mahasiswa khususnya adalah mereka yang bukan dari Sabah. Alhamdulillah, semangat mereka telah membakar keinginan saya untuk terlibat sama. Dan sebenarnya ia adalah cabaran bagi Mahasiswa Sabah sendiri, kerana , kitalah yang paling wajib melakukan dakwah di Sabah ini berbanding mereka. Dan bagi mereka satu keuntungan kerana Sabah ini ladang dakwahnya memang luas...=)

Islam Sebagai Addiin Outputnya adalah menimbulkan rasa very high sense belonging kepada Islam ini dan rasa diri wajib sebarkan Islam kerana ia agama yang diiktiraf Allah s.w.t, The Only One..

Tarbiah Islamiah..Menimbulkan rasa untuk mendidik diri jadi manusia yang lebih baik dan bermanfaat kepada ISLAM dan berupaya mencetak Insan yang mencintai ALLAH dan AgamaNya. Pada semua peringkat bermula diri, keluarga masyarakat , negara dan khilafah Islamiah jika diizinkan ALLAH..

Dakwah Islamiah..Dakwah itu begitu sinonim dengan Amar makruf Nahi Mungkar. Kerana itu adalah rukun dakwah. Jika tiada dua elemen ini, dakwah itu bukan dakwah yang ditunjukkan oleh Nabi s.a.w..Kerana melakukan dakwah menyeru kepada kebaikan sahaja tidak mampu menghalang kemungkaran dari berlaku melainkan ada nahi mungkar. Semestinya nahi mungkar ini memerlukan satu kuasa menjalaninya.

Insan yang mesti berdakwah itu ada 3 jenis, Pemimpin, Ulama dan Mereka yang ada kesedaran.

Maka, usahalah untuk menjadi mereka yang ada kesedaran. Amal ibadah khusus tanpa dakwah kadang-kadang hanya membawa kepada riak dan pentingkan diri sendiri.

Kesimpulannya, Jiwa yang ditarbiah dan mentarbiah mesti membuahkan hasil iaitu insan yang haraki bergerak mencari dan mencetak insan yang juga memiliki hati yang ditarbiah dan mentarbiah..ringkasnya, jika hari ini kau adalah orang yang ditarbiah, esok kau mesti menjadi orang yang mentarbiah, itulah hukum rantai perjuangan ini. Moga entri kali ini mencetus mahu kepada pembaca sekalian , doakan saya Istiqamah dan Tetap di atas jalan ini dan menghembus nafas terakhir juga di atas jalan ini.

Ya, Sayu hati kerana, Allah mengurniakan lagi beberapa insan yang bakal mewarnai perjuangan ISLAM di Keningau! Takbir..Terharu sehingga tercoretnya entri ini..Bagi watak yang disebutkan namanya, kalian adalah mutiara ISLAM..jangan malapkan sinaranmu, walau matahari diganti bulan..moga terus tsabat. Siiru Ala Barakatillah!

Al Hayat Fillah,
Azimah Al-Sooki
3.24 am







No comments: